PC | Recenze | RPG

Recenze: Sword of the New World – cena originality

Barokní kostýmy, monumentální katedrály, boj rapíry a starosvětskými mušketami se poprvé ve vysokorozpočtovém MMORPG snaží probojovat ke slávě. Ovšem to není vše – SotNW nabízí i velkou porci pokroku, když dává hráči do ruky k ovládání celou partu hrdinů.

Žánr: MMORPG
Minimální konfigurace: 1 GHz CPU, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta, 6 GB HDD
Výrobce: imc Games
Vydavatel: K2 Networks

S MMORPG se nám v posledních letech roztrhl pytel – je jich víc než bezdomovců na Václaváku a stále přibývají. V rostoucí konkurenci je přitom těžší a těžší zaujmout. Čím se snaží být Sword of the New World (dále SotNW) originální a v čem chce překonat všechny již zavedené a profláknuté WoWy, Everquesty, Lineage či Ragnaroky? A je to vůbec možné?

Mnozí by řekli, že ne, ale SotNW je důkazem pravého opaku. Tahle hra přináší tolik nového a originálního, že v některých herních megakolosech by si s takovouto dávkou invence vystačili klidně na několik let a nejen na jediný titul.

Když se dva perou, nesmí chybět třetí

Asi většina MMORPG pozitivních hráčů již někdy zažila situaci, kdy – jsouc v nouzi o přátele, kolegy a LFGčkáře – zvolili multiklientové hraní a v několika oknech (či rovnou na několika počítačích) současně hráli za několik postav a takto pomáhali svému hlavnímu charakteru v získávání nových a vyšších levelů či jiných, neméně podstatných virtuálních hodnot. A právě zde se SotNW rozhodl jít cestou sice prošlapanou, ale i přesto originální. Jeho tvůrci, znaveni multiklientovým hraním, se jednoho dne rozhlédli kolem sebe, a co nezjistili? V klasických offline RPG titulech není hraní za vícečlennou skupinu ničím neobvyklým a především – funguje to. Tak proč to nezkusit i v MMO?

Výsledek je ale singleplayerovým RPG vzdálenější, než by člověk čekal. S trochou nadsázky lze říct, že SotNW ve svém hraní s až tříčlennou partou ovládanou jedním hráčem v mnohém připomíná spíše jednoduchou strategii. Jde totiž o to, že každá z postav ve vašem týmu se sama o sobě bez problémů vyrovná "běžným" charakterům z "normálních" MMORPG. Takže když si uděláte třeba klasickou partu bojovník/střelec/léčitel, je to prakticky stejné, jako když se třeba ve WoW sejdou tři hráči s obdobnými povoláními. Nemusím vám říkat, jak může být taková partička silná. Pokud ale SotNW stojí na této myšlence, je jasné, že design hry se jí musí přizpůsobit. Ale jak? Řešení korejských autorů je prosté: ve hře je nesrovnatelně více nepřátel než v jaké jiné onlinovce.

Často se tak stane, že váš tým bojuje proti (někdy i několika) desítkám nepřátel najednou. Výsledek je stejně předvídatelný jako utkání Slávie s Realem Madrid. Je jím obrovský zmatek na obrazovce přeplněné živými, mrtvými i umírajícími monstry. A tím se dostávám k meritu problému.

Jistěže při hraní SotNW můžete plně kontrolovat své svěřence, vybírat jim cíle a používat vhodné schopnosti i kouzla. Ovšem tohoto si pořádně užijete jen v bojích s bossy či s jinými hráči. V běžném, davovém hraní se od vás v této hře nečeká, že byste ručně vybírali jednotlivým postavám konkrétní cíle a že byste se patlali s každým nepřítelem individuálně. O to se postarají vaši svěřenci sami. Vaším úkolem je udržovat si přehled o celkové situaci, tu a tam poradit umělé inteligenci, vytipovávat potenciálně nebezpečné nepřátele (tedy elitní monstra, minibossy a bossy, kteří se vám zamíchají do vaší soukromé tlačenice) a především vhodně používat jednotlivé schopnosti a kouzla.

Tento systém sám o sobě mnoho hráčů odradí. A rozhodně jim na nadšení nepřidá ani fakt, že je-li každá skupinka soběstačná, je hraní v partě poněkud zatlačeno do pozadí. Nemluvě o tom, že spojí-li se třeba osm hráčů, je výsledný zmatek v podobě 24 postav v jedné partě monstrózní. Na druhou stranu pokud tomuto systému přijdete na chuť, zjistíte, že má něco do sebe – originální a neotřelá hratelnost je jen začátek. Život v partě má pro mnoho hráčů své kouzlo dané právě obrovským množstvím postav na scéně, nemluvě o tom, že chození ve skupině se – při rozumném hraní – (ne)skutečně vyplatí.

Padouch nebo hrdina, my jsme jedna rodina

Další unikátní věcí v SotNW je skládání vašeho týmu. Do začátku máte na výběr pouze z nějakých šesti povolání, což nezní zrovna štědře. Ovšem každý charakter se může naučit a postupně zlepšovat v různých postojích, které mu dávají různé bonusy, možnosti i schopnosti. Jejich volba, vhodná kombinace v týmu a dovednost chytře využívat správný postoj pro každou situaci je základem téhle hry.

Kromě základních povolání je ve hře na 70 NPC, která si můžete za questy získat do party a následně s nimi hrát. Prakticky žádné (respektive s jedinou výjimkou) takové NPC se co do variability a co do množství volitelných postojů nevyrovná základním postavám, ale zato mohou tyto charaktery nabídnout ledacos jiného. Spousta z nich ovládá kombinace postojů pro jednotlivá základní povolání nedostupná, případně jim jsou k dispozici postoje zcela unikátní. Navíc se odlišují i statistikami, takže i NPC na první pohled zcela totožné třeba s bojovníkem může být ve výsledku zcela jinou postavou.

Sedí kočka na okně, vypadá dost barokně

SotNW vyniká i svým zasazením. Zatímco jiné MMORPG se obvykle odehrávají ve fantasy středověku či na futuristických sci-fi světech, hra je zasazena do barokní fantasy španělsko-italsko-portugalské kolonie někde v zámoří. Baroku neodpovídají pouze zbraně (kordy, rapíry, šavle, muškety…), ale především kostýmy a prostředí. Monumentální katedrály, okázalá města a nádherné róby dam i slečen dobrodužek nabízejí atmosféru, kterou snad v žádné jiné hře nenajdete. Tomuto odpovídají i jednotlivé úkoly a vůbec celá hra a její ladění.

Po grafické stránce obecně vypadá SotNW nádherně. Ne každému sice sedne asijský styl krásných dívek a ještě krásnějších chlapců a ne všichni ocení možnosti skrývající se ve spoustě volitelných kostýmů a doplňků, ale věřte, že to všechno má něco do sebe. Celý SotNW je takový. Pokud se vám zalíbí, nebude to jen tak ledajaká známost, ale opravdová láska. Však si to zkuste sami – pokud nechcete přesáhnout level 20, je tahle hra zdarma.

• Unikátní možnost hrát za tři postavy současně
  • Originální barokní zasazení
  • Nádherná grafika