Recenze: Syphon Filter Dark Mirror – kapesní renesance

Série Syphon Filter patří mezi ty, které s postupem času přinášejí klesající úroveň kvality. Od verze pro PSP tak zvrácení negativního trendu čekal jen ten největší optimista. Ale věřte nebo ne, zázraky se skutečně dějí, o čemž se můžete přesvědčit v dnešní recenzi na novou hitovku do kapsy.

Karel KališŽánr: stealth akce
Multiplayer: ano (až 8 hráčů)
Výrobce: Sony
Vydavatel: SCEE
Distributor v ČR: Sony Czech (

Syphon Filter ve své době sloužil jako vynikající náhrada všem, kterým nesedl Metal Gear Solid se svojí pro někoho až přehnanou japonskou stylovostí. Jednodušší příběh, střízlivější postavy, plošší hlavní hrdina, ale kopa hratelnosti a zábavy, tak by se dal v kostce popsat Syphon Filter. Věčná škoda, že tvůrci neudrželi počáteční vysoké tempo a už druhý díl byl tomu prvnímu kvalitou na míle vzdálený. A to se nezměnilo ani třetím dílem stále pro PS, ani prvním a zatím i posledním dílem na PS2 s podtitulem Omega Strain. Naštěstí přišel Dark Mirror, který se navrátil k samotným kořenům zábavy prvního dílu – vypilované hratelnosti a nápaditému level designu.

Dark Mirror přináší techno-thriller se vším všudy. Globální ohrožení lidstva, spiknutí, tajné organizace, smrtící moderní zbraně, špióni vybavení roztodivnými hi-tech udělátky až po samotné konečky vlasy a tak podobně. Prostě klasika tohoto žánru. Hlavní hrdina známý z předchozích dílů, Gabe Logan, se vrací do akce, aby vyčistil chemickou továrnu od všech teroristických šmejdů, čímž pouze začíná jeho putování za tajemným Temným Zrcadlem.

Příběh se pomalu odvíjí a přináší nějaké ty zvraty, cesty z jednoho konce světa na druhý a spoustu a spoustu dlouhého kecání a kafrání během komunikace hlavního hrdiny s velením či svoji partnerkou.I když se na začátku každé kapitoly dočkáte výborně provedené CG animace, za hlavní vyprávěcí motor slouží neméně skvěle zpracované ingame animace  plus stránka textu před každou misí. Samotný děj asi na cenu za originální scénář aspirovat nebude, ale je podávám se správnou dávkou filmové elegance.

Jako ve správném špiónském filmu se podíváte do několika rozdílných států světa. A právě střídání prostředí a nápadité rozvržení úrovní podporuje hratelnost v plynulém odsýpání. Hra je rozdělena na sedm kapitol ve kterých se postupně podíváte na Aljašku, do Jižní Ameriky i do Evropy. Jedinou chybkou se stává, že celý tenhle výlet vám zabere nějakých sedm hodin, což není zrovna nejdelší herní doba. Ovšem hru trochu prodlužuje pět bonusových misí, jenž vám nabídnou akci s postavami známými z minulých dílů. A spoustu času můžete strávit s povedeným multiplayerem až pro osm hráčů.

Kratší herní dobu kampaně též vynahrazuje intenzita zážitku, hratelnost totiž nemá takřka žádnou slabinu. Gabe jako správný agent zvládá spoustu triků. Dokáže se plížit, tisknout zády ke zdem a překážkám, vykukovat zpoza rohů, sjíždět po laně mezi domy, proskakovat okny, podřezávat krky, likvidovat výbušniny, využívat stacionárních zbraní,  střílet tisícem a jednou zbraní…a všechno se výborně ovládá. Dark Mirror přináší zatím nejlepší ovládání third person akcí, které je možné na PSP. Analogová páčka slouží k pohybu a rozhlížení zabírá všechny čtyři akční tlačítka (křížek, čtvereček, kolečko a trojúhelník), díky čemuž se pohyb a zaměřování stává absolutně intuitivním. Ovšem během divoké přestřelky je tato forma poněkud pomalá, na což tvůrci mysleli přidáním rychlého zaměřování cílů pomocí tlačítka L. Což ovšem zaměří tělo protivníka a tím pádem spotřebujete víc munice na zabití, zatímco při ručním zaměření na hlavu stačí jediná kulka…

Nejlepší na tom všem je ale fakt, že díky výbornému level designu závisí na vás, kterou cestou k cíli se dáte. Můžete se opatrně plížit, tiše zabíjet zezadu či opatrně mířit a ostřelovací puškou sázet jeden headshot za druhým. Ale nic vám nebrání se do hry pustit Rambo stylem a všechny protivníky vystřílet, munici není problém doplnit u padlých. Ovšem při používání tiché cesty vás hra odměňuje zpřístupněním nějaké alternativní cesty, díky čemuž se lze řadě problémů vyhnout. Další odměnou se stávají nové zbraně a další bonusy do multiplayeru, které se odemknou za splnění určitých požadavků. Bohužel, hra vám neukáže, co přesně musíte provést a orientujete se pouze názvů kategorií.

Další body do kladného hodnocení si zaslouží Dark Mirror díky svému arzenálu a špiónským vychytávkám. Gabe má zbraně rozdělené do čtyř kategorií, kam patří pistole, samopaly, útočné pušky, ostřelovací pušky, dokonce narazíte i na raketomet. A zcela pochopitelně nesmí chybět granáty. V jednom okamžiku smíte mít u sebe pouze čtyři zbraně (plus granáty a nůž), které lze však libovolně obměňovat, podle toho, na co narazíte. Takřka neměnou součásti  vaší výzbroje se stává speciální ostřelovací puška, která kromě běžných nábojů zvládne vystřelovat i plynové, výbušné či paralyzující šipky. Lahůdkou se pak stávají tři různé druhy speciálních brýlí, které se stanou často nezbytnou pomůckou. Brýle na noční vidění a termovize asi nikoho nepřekvapí, ovšem s těmi posledními se už tak často nesetkáte. Díky nim lze vidět třeba laserové paprsky nástražných min či některé objekty nutné ke splnění úkolu.

A úkoly jsou zatraceně pestré. Autoři prokázali obrovskou dávku fantazie, zadání misí se neustále střídají, jednou musíte získat data z počítače, podruhé najít zmizelé servery, dost často jste hnáni proti časovému limitu, jindy se dostane na spolupráci s další postavou, čas od času se dočkáte i souboje s bossem…je toho prostě spoustu a čím víc budete v Syphon Filter postupovat, tím víc zjistíte, jak vymazlená hra se vám vlastně dostala do rukou.

Navíc celou tu vybroušenou hratelnost najdete zabalenou do skvěle padnoucího grafického kabátku. Vše je vymodelované do nejmenších detailů, nechybí ani takové detaily, jako rozvěšení všech zbraní, které máte zrovna u sebe, na model hrdiny. Nic vytknout se nedá ani světelným efektům a pochválit musím podařenou synchronizaci rtů s mluvením. A vlastně všechny animace dopadly na jedničku. Ať už se bude hlavní hrdina plížit podél zdi či třeba lézt po žebříku, vždy se dočkáte naprosto věrohodně působícího pohybu. Až se ani pomalu nechce věřit, že vše běží bez jakékoliv poklesu frame-rate. I když po chvilce přemýšlení si uvědomíte fakt, že veškeré lokace jsou vcelku prostorově skromné, žádné rozsáhlé exteriéry se nekonají, což  náročnosti docela ulehčuje.

Je až trochu nepochopitelné, že takto propracovaná hra selže u něčeho tak triviálního, jako jsou zvuky zbraní. Nezáleží na tom, zda se jedná o samopal či pistoli, všechny zbraně zní dost nevýrazně a zatraceně podobně. Což zamrzí o to víc, když  zbytek zvuků obstojí na jedničku. Včetně dabingu všech postav. Dokonce i Rusové mluví rusky a ne nějakou angličtinou s pochybným rádoby ruským přízvukem. Hudební doprovod plní výborně svojí funkci, skvěle se poslouchá a vhodně doplňuje dění na obrazovce. Takže z této strany připomínek nemám.

• Skvělá prezentace

• Výborný level design
  • Intuitivní ovládání
  • Atmosféra techno-thrilleru
  • Krátká kampaň
  • Zvuky zbraní
  • Ingame animace nejdou přeskočit

Jen máloco vám zakalí úsměv při hraní Syphon Filter: Dark Mirror. Do rukou se vám dostane takřka po všech stranách dokonale krystalicky čistý akční zážitek, jenž na PSP nemá v současné době nemá obdoby. Jsem jenom rád, že se nový díl takhle povedl, protože s prvním Syphon Filtrem jsem si na PS užil spoustu zábavy. Snad se série konečně dostala do bodu, kdy každé další pokračování bude to lepší než minulé. I když s takhle vysoko nastavenou laťkou se nebude jednat o lehkou práci.

Zvuk: 7/10

Skvělý návrat Gabea Logana na herní scénu doprovází plynulá hratelnost, podařená grafika včetně CG animací a pohlcující hratelnost. Jedna z nejlepších (ne-li úplně ta nejlepší) akčních her pro PSP.

Celkové hodnocení: 8,9/10