Recenze: Tales of Vesperia – příběh hledání spravedlnosti

vytisknout velikost písma
V Evropě zatím nepříliš známá série Tales of vás zavede do fantasy světa plného problémů a nesnází, ale hlavně kvalitní RPG zábavy.
Seznam kapitol
  1. Příběh Yuriho Lowella
  2. Za záchranou světa

Téměř rok od vydání hry v Japonsku a USA se k nám do Evropy konečně dostává nejnovější díl populární J-RPG série Tales of. I přesto, že si distributoři dali opět trochu načas, jsme se žádných nových „vychytávek“ nedočkali. Nicméně i bez bonusů chystaných pro PS 3 verzi, jež byla zatím ohlášená pouze pro Japonsko, nabízí Tales of Vesperia (ToV) pro Xbox 360 obrovskou porci zábavy na dlouhou dobu.

art05.pngToV nás přivádí do nebezpečného světa plného monster, kde jsou lidé závislí na speciálních artefaktech, Blastiích. Díky bariérám, které jsou s jejich pomocí vytvořené, mohou lidé žít ve městech v bezpečí. Blastie slouží také jako zdroje vody či energie. Právě krádeží vodní Blastie v chudinské čtvrti ve městě Zaphias začíná příběh Yuriho Lowella, který se jí vydá získat zpět.

Ani bílý ani černý

Yuri, bývalý císařský voják, je znechucen stavem věcí ve světě. Nelíbí se mu zkorumpovaní šlechtici a nespravedliví císařští vojáci, kteří se starají jen o bohaté. Proto bere spravedlnost často do svých vlastních rukou, které se nebojí zašpinit.

tales_of_vesperia_rec15.jpg tales_of_vesperia_rec16.jpg

V průběhu hry se pak stále střetává se svým idealistickým přítelem z dětství a rivalem Flynnem, který se snaží postupem v militantním žebříčku napravit systém zevnitř. Právě Yuri se svými netradičními postupy a důvody, které dokážou každému moralistovi snadno zamotat hlavu, ozvláštňuje klasický a nepříliš originální příběh ToV.

Hlavní hrdina Yuri bere spravedlnost často do svých vlastních rukou, které se nebojí zašpinit


Tím však nechci říci, že by byl příběh špatný. Pouze ho většinu času dokážete předvídat, pokud máte za sebou odehrané alespoň jedno japonské RPG za posledních deset let. Postavy, které Yuriho při cestě za záchranou chudinské čtvrti (a poté při cestě za… hádejte čím :-)) doprovázejí, patří mezi klasické archetypy, jenž také určitě znáte (kromě psa hlavního hrdiny, který sice nemluví, ale neustále má v tlamě dýmku). Jejich důvody pro společné cestování jsou hlavně zezačátku trochu chatrné a příběh začíná držet pohromadě až po pár hodinách hry.

tales_of_vesperia_rec03.jpg tales_of_vesperia_rec04.jpg

Všechny příběhové nedostatky ale ToV lehce odpustíte, protože i přes svou předvídatelnost děj skvěle odsýpá, tvůrci vám do cesty sází jeden zvrat za druhým a interakce mezi jednotlivými postavami v partě vás nikdy neunaví. Hře prospívá také odlehčená atmosféra a mnoho vtipných scén ať již přímo v dějových animacích, či v mnoha (stovkách) animovaných skitů. Ty jsou pro sérii Tales of typické a jedná se o krátké rozhovory mezi postavami v partě, které jsou při nich symbolizované pouze trefně animovanými obrázky svých tváří.

Znovu a znovu

První dohrání ToV vám zabere kolem čtyřiceti hodin, ale byla by škoda po něm přestat hrát. Mnoho charakterů, obzvláště záporných postav, se v hlavním příběhu odhalí jen proto, abyste je v následujících pár minutách mohli poslat na onen svět.

Ve vedlejších úkolech však můžete u mnohých najít hloubku, kterou postrádají v hlavním příběhu.


TIP: Nezapomínejte v každém městě přespávat v hostinci. Občas se tak spustí zajímavá scéna a můžete získat nové předměty a útoky.


K dalšímu hraní pobízí i „Ex New Game“, do které si podle nasbíraných bodů v bitvách můžete přenést různé věci – například naučené schopnosti, lze i aktivovat novou těžší úroveň, odemknout všechny skity či dostávat více peněz za každou bitvu v nové hře.

tales_of_vesperia_rec09.jpg tales_of_vesperia_rec10.jpg

Motivací k plnění vedlejších úkolů jsou i kostýmy, které kompletně změní vzhled postavy (kromě tradičních plavek, jež nesmí chybět, uvidíte například i divadelní kostýmy). S pomocí syntetizace předmětů však můžete tvořit i doplňky jakými jsou například brýle či klobouky pro různé postavy. 

Skoro jako v anime

Kromě cut-scén v grafice hry, která sice neurazí, ale bohatosti Eternal Sonaty či Star Oceanu: Last Hope se nevyrovná, se ve hře nachází i několik animovaných scén od známého studia Production I.G. (např. Ghost in the Shell, Blood+).

Tales of 2009

boxik.jpgKromě Tales of Vesperia se letos v Evropě můžeme těšit na další kousek. Je jím pokračování Tales of Symphonia z GameCube. Tales of Symphonia 2: Dawn of the New World by se měla na pultech objevit koncem roku 2009 pro Wii. Soudě podle reakcí můžeme očekávat sice kratší, ale zábavné pokračování oblíbeného dílu, které nepatří do hlavní série.

Pokračováním hlavní série bude Tales of Grace, která je ve vývoji taktéž pro Wii. V Japonsku by si ji měli užívat někdy v zimě 2009. Tématem nejnovějšího dílu by mělo být poznání síly schopnosti ochránit druhé.

Poslední Tales of, která by měla spatřit světlo světa v letošním roce je Tales of VS. (versus). Namco-Bandai se mírně inspirovalo Final Fantasy na PSP – Dissidií a přináší svojí vlastní verzi akčních soubojů hlavních hrdinů z různých dílů Tales of série. V obchodech ji najdete již v srpnu 2009, ale bohužel jen v těch japonských.

Ty skvěle dokreslují celkový „anime“ vzhled hry. Bohužel však animované scény ani scény v herní grafice není při prvním dohrání možné přeskakovat, tak se připravte, že před několika těžšími souboji si je užijete mnohokrát.

První dohrání Tales of Vesperia vám zabere kolem čtyřiceti hodin, ale byla by škoda po něm přestat hrát

Ani ve finální verzi není možné přepnout na originální japonskou zvukovou stopu, ale na dabing si lehce zvyknete, protože patří k tomu lepšímu, co máte možnost v japonských RPG slyšet. Trochu zamrzí absence namluvení některých důležitých dějových scén. Působí to zvláštně, když postavy většinu času mluví a zničehonic přestanou. Naštěstí celou hru dokresluje tradičně kvalitní, ačkoliv nijak nevyčnívající hudba od Motoi Sakuraby.

Dostupné pro: X360, PS3
Výrobce: Namco Bandai | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 29. červen 2009
  • Sympatické postavy, které vám nebudou lhostejné
  • Akční a zábavný bojový systém
  • Dlouhá hratelnost plná zajímavých nepovinných úkolů
  • Mnoho klišé v příběhu
  • Pomalejší rozjezd bojového systému
  • Bez bonusů pro PS 3 verzi
Související články
  1. Recenze: Star Ocean: The Last Hope – vesmír je oceán plný hvězd
  2. Dojmy: Tales of Vesperia – napínavá cesta za záchranou světa
  3. Recenze: Eternal Sonata – hudební lekce s Chopinem

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted graficky nemá konkurenci, nejnovější díl posouvá laťku PS4

Uncharted graficky nemá konkurenci, ne…

Uncharted vždy byl špičkou dané konzolové generace a The Lost Legacy není výjimkou. Pojďme se vydat na graficky opulentní výpravu za klem Ganéši.

včera | | 8 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 6 N/A
Do světa World of Tanks míří vůbec první singleplayerový příběhový zážitek

Do světa World of Tanks míří vůbec prv…

Prozatím jsme byli vždy zvyklí, že je World of Tanks čistě multiplayerovou záležitostí. Ne však na dlouho!

18.  8.  2017 | | 2 N/A