Recenze: Tekken 5 - laťka nasazená proklatě vysoko

Všichni fanoušci Playstationa a bojovek pozor! Nebaví vás už porážet sousedy a babičku ve starém Tekkenu 4? Po třech letech se na vaše herní škatulky vrací pokračování vaší oblíbené bojovkové série, tentokrát už v šestém pokračování. Že se opět nebudete stačit divit, o tom vás spolehlivě přesvědčí tato recenze.

Možná se nyní divíte, co že dělá na Doupěti další recenze Tekkenu 5, když tu již jedna před drahnou dobou byla? Inu, to máte tak. První recenze byla na US verzi, a tato je na verzi evropskou. Chápete?

Nicméně důvodů, proč se při hraní Tekkena 5 nebudete stačit divit, je ještě několik. Především budete ohromeni skvělou grafikou, kvůli níž několikrát vypnete a znovu zapnete televizi s brbláním "co to s tím krámem zase je". I když už Tekken 4 vypadal na svou dobu velmi dobře, grafici Tekkena 5 se opět v každém ohledu překonali. Bojovníci jsou renderovaní neuvěřitelně hladce a jejich pohyby při přehozech, bojových chvatech i kombech jsou naprosto plynulé. Lahůdkou pro oči jsou všechny nové animace reverzů nebo útěků z přehozů. Pro dosažení co nejdokonalejšího výsledku anagažovalo Namco dokonce filmové profesionály, kteří pracovali i na obrazovém post-processingu posledních dílů trilogie Matrix. Škoda jen, že zrovna u útěků autoři dodali nové animace jen pro některé přehozy a jiným nechali původní, nepříliš atraktivní pohybovou trajektorii známou z Tekkenu 4.

Tohle rande asi neskončí dobře * Old Firehand * To bude chtít nový make-up

Jiný pohled na Tekken 5

Tekken 5 je bezesporu dobrá hra. Nicméně právě nový systém jugglů a jejich - v porovnání se standardními údery - obrovská ničivá síla vede k tomu, že jakékoli mix-upy, které nevedou k juggu, postrádají smysl. Hra se tak omezuje opravdu na snahu soupeře dostat do vzduchu, nebo alespoň přehodit.

Mnoha lidem tento nový systém vyhovuje, ale jsou i tací, kterým to nevyhovuje. Boje jsou svižné, rychlé a napínavé, ale taktika se oproti předchozím dílům značně omezila.

Kromě toho většina novinek, které Tekken 5 přináší (animované úniky z přehozů, editovatelné kostými bojovníků, systém rankingů) jsou vykradené z Virtua Fightera. A - buďme upřímní - mizerně. VF nabízí totéž ve zhruba 10x lepším provedení. Nicméně tohoto faktu si všimlo již i Namco, a tak v připravovaném Soul Caliburu 3 byhcom se měli dočkat customizace v míře dosud nevídané: kromě vzhledu bojovníka půjde upravit i jeho bojový styl!

Nicméně zpět k Tekkenu 5. Podle mého názoru se jedná o hru velmi povedenou, nicméně snad až příliš otevřenou nezkušeným hráčům na úkor kvality boje jako takového. Naučte se se svojí postavou 2-3 silné juggly a když kromě nich nebudete umět prakticky nic, i ti dobří budou mít co dělat, aby vás porazili. Vedlejší efekt silných jugglů totiž je, že jedna chyba = smrt. A tou chybou může být i fakt, že váš soupeř odskočil v nevhodný okamžik dozadu, mimo dosah útoku...

Martin M. Boček

Co vizuální dojem z nového Tekkena ještě posílí je možnost grafického odladění bojovníků. Díky tomuto novému rysu lze vzhled každé postavy měnit a upravovat, čímž zábavnost a návykovost hry ještě stoupne. Každý bojovník má nyní k dispozici sedm různých barev a každou ze čtyř editovatelných částí jeho těla lze pro každý z jeho outfitů vybavit třemi různými předměty. Osobně u mě nejvíce zabodovaly různé žertovné brýle, čepičky a šnorchl klokana Rogera Jr., hned po možnosti převléci Ninu za sestřičku z Tarantinova kulťáku Kill Bill. Peníze na nákup předmětů získáváte bojem v Arcade modu, kde porážíte nekonečný štrůdl bojovníků režírovaných počítačovou umělou inteligencí. Tuhost protivníka odhadnete pohledem na titul u jeho lifebaru, což je opět výborný a u bojovek navíc zcela originální krok, který se ale bohužel vyskytl již u Virtua Fightera. Hodnosti počítačových nepřátel stoupají od 10.kyu až k TekkenLordovi.

Návštěva ZOO se nemusí vyplatit * Taky nesnášíte Elvise? * Hádejte, co jsem měl k večeři

Oblíbené efektní výbuchy, provázející každý úspěsný zásah, jsou nyní ještě barevnější a výraznější. Orientaci během boje možná trochu komplikují zvláštní úhly kamery, provázející některé speciální tahy, ale je to skvělý spektákl. K dokonalé vizuální prezentaci patří i renderované filmečky, které jsou součástí nově vylepšeného Story modu. S příběhem každé postavy se seznámíte nejdřív ve stručném vyprávění na pozadí statických obrázků, a po dohrání asi v minutovém hiresovém outru, které si nezadá s kvalitou současných renderovaných celovečerních filmů.

Když se vzpamatujete z prvotního údivu, způsobeného grafickým šokem, čeká vás ohromení ze hry samotné. V třicítce bojovníků, z nichž máte na výběr, na vás čeká většina postav, co se kdy v Tekkenech objevili. Mezi nimi nechybí klasici jako bojový děd Heihachi, Jin, Marduk, Chistie nebo Kazyua. Z nových postav zaujme agresivní čínský mnich Feng Wei, Asuka, neteř bojovnice Jun nebo maximálně záludný černý ninja Raven, který překvapí i několika teleportačními tahy.

Tsurie! * Světec s migrénou * Feminizace společnosti dostoupila vrcholu

Pokud jste si v Tekkenu 4 zvykli během boje přemýšlet a pokoušeli se do hry zapojovat taktiku, v Tekkenu 5 byste s těmito věcmi jen zbytečně zdržovali. Skvělou grafickou stránku doplňuje skvělá hratelnost i při používání základních tahů a sérií, čímž se blíží svému bratříčkovi Soul Caliburovi 2. Hratelnost tak připomíná Tekkena 3.

Aby Namco zbytečně neriskovalo chyby, které u Tekkena 4 vyplývaly z nerovností terénu, mají všechny arény rovný terén. Návrat slaví infinitní arény beze stěn, známé z dílů předcházejících Tekkena 4, a nechybí i klasické arény se stěnami. Pokud se vám během boje povede narazit oponenta na stěnu, máte prakticky vyhráno. Údery všech sekvencí nebo komb, během nichž je postava v kontaktu se stěnou, mají damage bonus oproti klasickým jugglům, a to je opravdová lahůdka. Jestliže normálně trvají zápasy v Tekkenu 5 dvacet sekund, dotek stěny znamená prakticky konec kola. A rychle další bitvu, kochat se další nádherou a užívat si výtečné hratelnosti.

Ukázky customization postav

S tím souvisí i samotná vyváženost hry. Konečně jsme se dočkali toho, že každá postava dokáže porazit libovolného soupeře. Jak to?  V rukou zkušeného hráče není problém vzít jedním jugglem zhruba polovinu života, na zdi pak dalších 40%. V praxi to pak vypadá tak, že pokud vás například schopný hráč Hwoaranga na začátku kola vyjuggluje, dotáhne si vás až na zeď a až se zvednete, budete mít asi tak 7/9 života v tahu.

Specialistou na tyto postupy jsou pak zejména Raven a Bryan, kteří jsou schopní vám na jeden zátah vzít celý život. Nebo Steve, kterému na to stačí se vám trefit do zad.

• skvělá grafika
  • vynikající hratelnost
  • znamenité CGI filmečky
  • výtečný soundtrack
  • skvostná zábava
  • příliš skvělé pro tento svět

Další překvapení Tekken 5 skrývá v podobě nového soundtracku. Řekněme si to na rovinu, hudba Tekkena 4 se neřadila zrovna k povedeným, ale z nového ozvučení je znát práce opravdových profíků. Inspirace soudobým techno laděným acidem a ambientním new age vás během soubojů nabudí a udrží v maximální ostražitosti. Zvláště mix řevu diváků s punkovým beatem arény Underground vás nenechá v noci spát.

Herní DVD navíc obsahuje i plné verze Tekkena 1, 2 a 3, nemluvě o bonusové arkádovce Devil Within. Vzato kolem a kolem, Tekken 5 představuje vynikající 3D bojovku pro nenáročné hráče, vhodnou pro dlouhé letní večery doplněné o stavy mírné změny vědomí.

Zvuk: 9/10
Originalita: 8/10
Atmosféra: 9/10

Nová arkádová záplata 5.1 ji dokonce posunula Tekken 5 směrem k ještě lepší hratelnosti a zábavnosti, takže (až vyjde na konzole) je Tekken 5 po každé stránce jasná volba. Užívejte si, dokud jste mladí!

Celkové hodnocení: 8,5/10