Recenze: Tekken 5 - nový král bojovek?

Uáááá! Svist. Tsurie tsurie. Prásk... Aneb jak to jen může dopadnout, když japonská společnost Namco stráví čtyři roky vývojem nového Tekkenu. Takže se pohodlně usaďte; přichází totiž rodící se legenda. Protože ať si lidé říkají co chtějí, Tekken 5 je dobrý. A víc než to.

Multiplayer: 2 hráči
Paměťová karta: 56 KB
Analogové ovládání: ano
Výrobce: Namco
Vydavatel: Namco
Datum americké premiéry: 25. 2. 2005
Datum evropské premiéry: údajně září 2005

Světové fan stránky: Tekken Zaibatsu
České fan stránky: Tekken Tripple Freaks

Jste fanouškem Virtua Fightera? Čtěte následující upozornění ministra zdravotnictví!

I přes to, že se Namco rozhodlo vzít nejen to nejlepší z předchozích Tekkenů, ale i celou řadu věcí z VF, nic nemění na tom, že tohle je pořád „jen“ Tekken. Při každé ráně se nastartují ohňostroje, polovina úderů vypadá, že by porazila stádo slonů a nejen ubohého soupeře a Kageho TFT přehoz by v Tekkenu patřil mezi realistické tahy.

Hoplá! * Je to plamen? Nebo ohňostroj? Ne, je to Paul! * Christie je prostě kočka

Tedy ne že by se Tekken 5 oproti minulým dílům nezlepšil. Naopak. Ale jak jsem již napsal – pořád je to „jen“ Tekken a na asketickou čistotu a realističnost grafiky Virtua Fightera prostě nemá. A základní principy hrou jsou také jiné; i přes mnohé změny pořád ještě platí, že VF je založený na klasickém pain/gain systému, zatímco Tekken vychází z jiného systému pohybu a z toho plynoucích herních principů.

Jste fanouškem Tekkena? Čtěte následující upozornění ministra zdravotnictví!

Tak, vážení, tohle je Tekken. Nic víc, nic míň. Ale připravte se na to, že ačkoli je vše při starém, je to nové, krásnější, zábavnější, velkolepější... No prostě lepší. Až se vám dostane Tekken 5 do rukou, počítejte s menší dovolenou. Apoň na pár dní. Protože tahle hra vás nenadchne – to vůbec. Bude to něco úplně jiného.

Roger Jr., oficiální účastník Tekkenu 5, je ten malej v kapse:-) * Ale jak sami vidíte, všechnu práci odedře maminka klokanice * Kam to jako koukáš?!?

Protože Tekken 5 člověka nedostane tak zřejmě, jako jiné hry, K němu si prostě sednete, budete se docela dobře bavit, ale jako žádný vyslovený zázrak vám to nepřijde... A pak najednou bude ráno a vy se budete pořád docela dobře bavit. A pak bude čas jít do práce a... Tedy ne že byste měli pocit, že se od hry nemůžete odtrhnout. Budete mít jen pocit, že proč si nezahrát ještě jednu bitku? To je minutka, a pak hned půjdu. Pohoda. A pak bude najednou poledne a vy se budete pořád docela dobře bavit, ale jako žádný vyslovený zázrak vám ta hra nepřijde. A tak dál a dál...

Prostě Tekken 5 vás dostane záludně, tak, že si toho ani nevšimnete, dokud nebude pozdě. A nedostane jen vás, ale i vaše známé a přátele, kteří se ho rozhodnou vyzkoušet; vaši přítelkyni/manželku, která si bude hrát s oblečky vaší postavy... Prostě všechny.

Co nového v Mishima Zaibatsu?

A teď už konečně něco ke hře, ne? Nemá cenu rozebírat příběh Tekkena – jako ostatně žádné bojovky. Myslím, že si vystačíme s konstatováním, že tady nějaký je. Jinou věcí už je jeho prezentace.

Namco totiž dalo na nářky fanoušků, kteří se cítili okradeni in-game filmečky v Tekkenu 4 a žádali minimálně intro v plně renderované grafice. A Namco nejen, že jim vyhovělo, ale rovnou přihodilo i něco navíc. Pokud totiž opominu nádherné renderované intro, má ještě každá jedna ze všech 30 postav vlastní renderované outro o délce pár sekund až nějaká ta minuta (jak kdo) a k tomu ještě pár in-game animací. To vše v rámci Storyline módu.

Možná si nejeden z vás povšiml takového malého detailu v předchozím odstavci, konkrétně zmínky o třiceti bojovnících. Ano, je to tak. Je zde o 11 lidí více, než v Tekkenu 4; ale na druhou stranu pořád ještě o 8 méně než v Tekken Tagu. Ale i tak je to dost. Otázka, která je nasnadě, je – koho všechno tu najdeme?

Malá ukázka herních arnén... Ostatní jsou minimálně stejně hezké jako tyto tři

Tak především všechny z Tekkenu 4, a to včetně Heihachiho. Fakt, že v intru zemřel, je podružný. Kromě nich je tu ještě pár starších postav jako Baek Do San, Ganryu, Anna...

A pak několik nových tváří. První z nich je Asuka Kazama, ovšem co se týče herní stránky nejde o nic jiného, než o reinkarnaci Jinovy matky Jun. Podobně je na tom i Jack-5, který je prostě kompilátem toho nejlepšího z předchozích Jacků; klokánek Roger Jr., syn Rogera; a konečně Devil Jin (a skutečně nevím, jak se může turnaje účastnit normální Jin i Jin zmutovaný do Devila:-). Devil Jin je klasický Jin, jak jej známe z Tagu; tedy ještě přede tou radikální změnou, kterou prošel v Tekkenu 4.

No a pak je tu i pár tváří nových. Pár doslova, protože se jedná pouze o dvě postavy. První z nich je čínský mnich Feng Wei, který představuje jakýsi mix mezi Paulem a Leiem. Jinými slovy je rychlý a silný a při tom záludný a nevypočitatelný. Druhým nováčkem je Raven, černošský ninja. A ať zní tahle kombinace sebepodivněji, je to zajímavá a silná postava, postavená na silných mix-upech LOW a MID úderů slušného dosahu; bohužel je dosti náchylný na to, že je každý druhý úder odkrývací a tedy potrestatelný.

Předposlední novinkou ne-novinkou je minihra Devil Within. Jedná se o variaci na staré známé Tekken Force; až na to, že o poznání lépe udělané. Nicméně i tak vás nezabaví déle než na hodinu – dvě. O co se jedná? Dostanete do ruky Jina a s tím musíte v klasické arkádovce projít čtyři úrovně laboratoří G-Corp. Jednou páčkou chodíte, drouhou ovládáte kameru; tlačítky můžete kopat (křížek) nebo boxovat (čtvereček), pak blokovat (trojúhleníček) a skákat (kolečko). Kromě bojování musíte jednou za čas vyřešit nějakou jednoduchou hádanku typu „jak se dstanu dál, když jsou přede mnou zavřené dveře a nikde k nim není ovládání“? Odpověď je vždy někde poblíž a snadno najitelná.

A konečně poslední novinky je naprostá bomba. DVD s Tekkenem 5 obsahuje totiž Arcade history mode, což není nic jiného než Tekkeny 1-3, všechny pěkně pohromadě. Takže pokud si chcete zavzpomínat, žádný problém...

Takhle na obrázku to nevynikne, ale vidět to v pohybu... * Uaaaííííííííííííí * Nina si co do krásy s Christie nijak nezadá

A kde je Tekken 4?

Tekkenu 4 byla vyčítána celá řada věcí. Jednou z nich byl systém zdí, se kterým se někteří hráči sžili a dokázali jej využít, ale jiní jej nenáviděli (ale na rovinu – bylo jen věcí cviku a tréninku naučit se zdi využívat ve svůj prospěch a ne se jich bát). Zdi jsou sice v Tekkenu 5 stále, ale již se nesetkáte s „otáčecími“ přehozy, kterými na ně šlo soupeře narazit. Na druhou stranu se nyní nejde po zdi odvalovat, když vás na ni soupeř nějakým tahem narazí, což vede k tomu, že správně provedený juggle, který skončí u zdi, vás dokáže bez problémů zbavit 2/3 života. Jak se bude nový systém komu zamlouvat se teprve uvidí.

Další ze slabin Tekkenu 4 byly nevyvážené postavy. Na jedné straně byl Jin, brutálně přesílená postava zvýhodněná prakticky po všech stránkách; a jemu v patách Steve a Nina – oba silní, rychlí a prakticky bez mezer pro soupeřův protiůtok. Na druhé straně barikády stály postavy jako King nebo Kuma, kteří byly i v rukou nejlepších světových hráčů až neuvěřitelně znevýhodnění oproti schopnostem a možnostem ostatních postav.

Tekken 5 je v tomto ohledu o něco lepší, ale i zde najdeme výjimky. Steve je nyní tou nej nej postavou, a to hlavně díky své síle a rychlosti. Za ním se drží Nina a Bryan, kteří v rukou dobrého hráče dokáží provádět takové věci, že z toho jde hlava kolem. A Heihachi... Darmo mluvit. Nicméně rozdíly mezi jednotlivými charaktery jsou nyní výrazně menší a nyní opravdu dokáže zvítězit kterákoli postava – jen některé to mají o něco (víc) lehčí.

Poslední zásadnější chybou Tekkenu 4 byly infinity. Infinit je juggle, který když správně provedete, můžete ho opakovat do nekonečna a soupeř nikdy nedopadne na zem. V T4 je mohly všechny postavy dělat v Parking aréně a všechyn kromě Kumy a Christie v Aréně; a pak pár charakterů je dokázalo provést i v Undergroundu. Byly sice těžké na správné provedení, ale dalo se s nimi počítat a hrát na ně.

Tekken 5 se, jak se na první pohled zdá, příliš nepoučil. Steve zde může udělat infinite na volném prostranství, Raven na zdi. Nicméně pravda je trochu jiná. Samozřejmě, obě postavy tuto možnost mají; ale situace, ze které lze infinite provést, je natolik specifická a náročně dosažitelná, že se v praxi jedná spíše o náhodu než o nějaký reálně využitelný prvek.

I takto mohou vypadat customization doplňky

Když už, tak už...

Jednou ze zajímavých nových možností je Customization. O co jde? Během soubojů v Arcade nebo za dohrání Story módu nebo Devil Within dostáváte peníze, za které si můžete kupovat různé doplňky pro jednotlivé charaktery. Těla všech postav jsou rozdělena na čtyři editovatelné a tři barevné části. Na každou editovatelnou část máte k dispozici dva doplňky na outfit plus jeden pro oba outfity společný; na každou barevnou část jednu z osmi barev. A výsledek? Postavy si můžete upravit podle svých představ a ve výsladku tak často vypadají prostě úchvatně.

Nicméně tato novinka má i svou druhou stránku. Nejde totiž o nic jiného než o vykradení nápadu z Virtua Fightera. Normálně by to byl jen detail, ale... Pravdou je, že v tomto příapdě odvedlo Namco mizernou práci. Pokud si totiž vše spočítáme, zjistíme, že na každý outfit konkrétní postavy můžeme použít čtaři z dvanácti různých předmětů a tři z osmi barev. Ve srovnání s VF:Final Tuned, kde má každá postava k dispozici řádově šedesát (!!!) předmětů na čtaři části těla a patnáct (!!!) barev na tři části obleku je to opravdu ubohost. Nicméně i přes to se jedná o příjemné zpestření hry a člověk se až diví, kolik zábavy si s tím užije...

Šaty že dělají člověka? Ale prosím vás, proč mi to říkáte...

Namco moc dobře ví, že nejen hratelností a herními možnostmi naláká hráče; to ostatně dokázalo již Soul Caliburem 2. A Tekken 5 v tomto trendu jen pokračuje.

Grafika je totiž jedním slovem nádherná; a hlavně animace postav jsou opravdu super. Aby také nebyly, kyž si na jejich vyladění Namco najalo studio, které se specializuje na zakomponování herců do počítačových filmových triků tak, aby to nebylo poznat a které se podílelo například na Matrixech 2 a 3. Ale ani vzhled postav za jejich animacemi nijak nezaostává – až uvidíte nabušeného Marduka nebo nádhernou Christie, pochopíte přesně, o čem mluvím.

Ani jednotlivé arény se nemají za co stydět. Jsou jich zde dva druhy – se zdmi a bez nich. Ovšem narozdíl od Tekkenu 4 jsou všechny ploché, bez členěného terénu (halelujá!) a všechny zdmi ohraničené arény jsou prosté čtvercové nebo kulaté. Ovšem ničemu to nevadí – vzhledu hry to nijak neškodí a hratelnosti to jen pomáhá.

Jedinou vadou na kráse grafiky je zničitelnost arén. Na jednu stranu pokud rozbijete zeď, odpadlé kusy sice ze země zmizí (rozplynou se), ale zeď porouchaná zůstane. Na druhou stranu pokud praštíte s postavou o zem, tak se podlaha rozbije a rozběhnou se po ní praskliny... Ovšem když pak s sebou někdo švihne o zem o kus dál, prasklina z původního místa prostě zmizí a přesune se tam. Jinými slovy - hra zvládá zobrazit jednu prasklinu podlahy na celou arénu. Většinou to nevadí, ale někdy to vpadá prostě DIVNĚ.

Devil Within... * ...a stařičký Tekken. Příjmená zpestření Tekkenu 5

Hudba sice nedosahuje kvalit Tekken Tagu, ale i přes to se ke hře hodí. Neruší, ale naopak žene do boje... Výjimku představuje Devil Within, kde je hudba sice v pohodě, ale po hodině hraní jí už budete mít plné zuby. A zvuky jsou... Zvuky jsou prostě jako v bojovce a v Tekkenu konkrétně; prakticky stejné jako byly v minulých dílech. Čili povedené...

Když Asuka potká Fenga...

Věcí, o které se nejspíše ještě dlouho povedou spory, je-li dobrá či ne, je délka lifebaru. Ten je kratší než v minulých dílech; což ve spojení s o něco silnějšími přehozy a o něco hodně silnějšími juggly znamená, že teoreticky jde bitku vyhrát na 1-2 juggly a přehoz k tomu. Některým lidem se to líbí a tvrdí, že díky tomuto faktu jsou nyní boje mnohem opatrnější a taktičtější; jiní naopak tvrdí, že se nyní více projeví náhoda a štěstí.

• Je to Tekken
  • Bere si to nejlepší z předchozích dílů
  • Pěkná grafika
  • Hudba
  • Customization postav
  • Tekkeny 1-3 jako bonus na Tekken 5 DVD
  • Realističnost některých tahů
  • Příliš krátký lifebar
  • Bugy a chyby

Celkově je ale Tekken 5 kusem skvěle odvedené práce. Samozřejmě, má své mouchy a pořád je to Tekken, což některé lidi odradí. Pro ty ostatní je to ale nejlepší díl celé série a jedna z nejlepších bojovek vůbec...

Zvuk: 7/10

Tekken 5 vás dostane a vy si toho ani nevšimnete. Důstojná konkurence Virtua Fightera a jen a jen na vašem vkusu záleží, komu z nich dáte přednost...

Celkové hodnocení: 9/10