Recenze: Tekken 5 Dark Ressurection - stará (dobrá) bojovka na nové konzoli

Platforma: PS3
Typ hry: bojovka
Multiplayer: 2 hráči na jedné konzoli
Výrobce: Namco
Vydavatel: Namco
Distributor v ČR: není

Tekken 5 už není nejmladším sekáčem na trhu. V létě 2005 sice způsobil mezi bojově naladěnými hráči mírné pozdvižení v mezích zákona, nicméně dva roky jsou dost dlouhá doba a nejedna dobrá hra zmizela v propadlišti dějin za mnohem kratší dobu. Nebyly by to ale Japonci, aby nevymysleli způsob, jak svojí veleúspěšnou bojovku přivést opět k životu. A nebylo k tomu zapotřebí ani černé magie, stačilo magické číslo 5.02.

Clípníci budou moci nahlédnout Lili pod sukni * Sestry v akci * Obludárium

A jak to budu ovládat?

Ač se může ovladač Sixaxis zdát podobný PS2 Dualshocku 2 jako vejce vejci, znalý bojovkář u PS3 ovladače ihned zavětří několik nepříjemných novinek. O zadní tlačítka L2 a R2 se snadno zavadí a na jejich používání se musí chvíli zvykat. Největší kámen úrazu je ale u digitálního kříže, který je tentokrát z nepochopitelných důvodů příliš tuhý a tak je velký problém udělat pohyby skládající se z půlobloučků. Naštěstí existuje jedno velmi nenákladné řešení a to nástavec pro připojení Dualshocku 2, jehož cena se pohybuje někde kolem 200 Kč. Pokud patříte mezi fajnšmejkry, kteří bojovky hrají zásadně na arcade sticku a máte jeden speciálně pro PS2, nebude vám bohužel stačit standardní konvertor, ale budete si muset pořídit speciální, který je o něco dražší. Nejlepší možností ale zůstává arcade stick designovaný přímo pro PS3, který se však v našich končinách jen velmi těžko shání.

Tekken 5 podruhé, klapka, kamera, jedem!

Obří update Dark Ressurection (s pracovním názvem 5.02) nejprve objel všechny arkádové herny a spousty novinek vyvolaly v hardcore hráčích Tekkena oprávněné nadšení. Namco si ale všimlo, že ne každý žije v Tokyu a že značná část hráčů původního pátého dílu by se po datadisku utloukla. Malou náplastí byla verze pro handheld PSP, která sice splnila očekávání na 200%, ovšem před televizemi začínalo být prázdno, protože Tekken 5 prodělával svojí krizi středního věku - všechny postavičky a komba byly neuvěřitelně provařené, všechna customizace vypadala ošuntěle a všechny chybky v systému strašně otravovaly. I přesto, že se špitalo o PS2 verzi, Namco nakonec fikaně vydalo nejnovější Tekken hrátky exkluzivně pro PS3.

Kdo s koho? * Na první pohled intelektuálka * Taekwondistický koutek

Novoty

Při ohlášení Tekken DR všichni čekali, že se bude jednat o mix arkádové a PSP verze, přičemž si z obou vezme to nejlepší. Nakonec se ale ze hry vyklubal pouhý port automatové verze s několika drobnými úpravami. Co to znamená? Předně absenci výborného Tekken Dojo módu z PSP, který hráče zaměstnal na dlouhé měsíce. Také minihru Tekken Bowl byste hledali zbytečně a co rozhodně nepotěší nikoho je nepřítomnost Practice módu. Nováčci přišli o možnost seznámit se s hrou a nacvičit si základní pohyby a staří hercovníci si zase nemohou ohmatat pohyby nové, vyzkoušet jejich nové časování, framové výhody, atd. Když si k PS3 pozvete kamaráda, může vám samozřejmě dělat boxovací pytel a vy si můžete novinky vyzkoušet na něm, i tak ale zůstává absence Practice bolestivou ztrátou.

Co se týče ostatních módů, nikoho asi nepřekvapí Time Attack, Survivor a Arcade. Jedinou novinkou je Ghost Mode, ve kterém bojujete s náhodně vybranými ghosty (virtuálními profily) skutečných hráčů, sebraných z automatových heren po celém světě. Na ghostech je vidět, že mají živé předlohy, často dělají typicky lidské chyby, jako je špatné dokončení komb kvůli nesprávnému načasování nebo zmatené postávání na místě, když je rychle zasypete rychlou kombinací úderů. Na nejvyšších úrovních se ale ani ghosti nevyhnuli jisté strojové dokonalosti a třeba i tak základní věc, jako je přehoz, nemusíte vůbec zkoušet, protože vám z něj počítačem řízený protivník vždycky úspěšně uteče.

5 + 0.2

Oproti postaršímu Tekkenu 5 přibyla spousta možností úpravy postaviček. Kromě desítek nových předmětů, více či méně ujetých (krokodýl na záda, pes na hlavu, kočka na rameno nebo mimozemšťanm, křečovitě se držící za nohu), je zajímavou a pohlednou novinkou barevná aura obklopující vašeho bojovníka.

Ve hře budete mít k dispozici hned čtyři nově hratelné postavy. Mrštnou blondýnu Lili, drsňáka Dragunova s jeho Sambo stylem, temně vzkříšeného wrestlera Armor Kinga a nakonec bosse Jinpachiho i s jeho přehnaně silnými ohnivými útoky. S novou čtyřkou se nám počet bojovníků vyšplhal na neuvěřitelných 34. Pokud budete chtít dobře ovládnout jen polovinu z nich, máte v příštích pěti letech co dělat.

Tekken byl vždycky rodinný byznys * Světelné efekty v celé své kráse * S mečem se hned bojuje lépe

Bojiště

Na rozdíl od PSP verze máte v PStrojkovém Dark Ressurection k dispozici všechny arény, tedy i kompletní balík z původního Tekkenu 5. K tomu přibyl i stejný počet „převrácených“ arén, takže tam kde jste dřív bojovali za svitu měsíce teď budete pozorovat vlnící se trávu pod modrou oblohou a naopak. Změna se ale netýká jen nasvícení arény, většina z lokací byla předělána hodně výrazně. Každá nová aréna, ať již zbrusu nová nebo jen upravená, má také svojí vlastní hudbu a novinky jako hudba v zamrzlém kostele se poslouchají vážně skvěle.

Katedrála z ledu * Je to pták? je to letadlo? * Nová krev

Tekken 5 DR si navíc speciálně pro PS3 připravil jednu parádičku a tou je podpora full-HD rozlišení 1080p. Pokud si hru pustíte na televizi odpovídající kvality, zažijete i s na první pohled zastaralou grafikou nevídanou vizuální slast. Vizuální stránka si samozřejmě nedělá ambice na to sesadit nového krále žánru Virtua Fighter 5, ale na to, že to je stáhnutelná hra za babku, vypadá rozhodně víc než dobře.

• 34 hratelných postav
  • Dokonale vybalancovaný systém
  • Možnosti customizace
  • Podpora 1080p
  • Opravy chyb z TK 5 a desítky drobných úprav
  • chybí Dojo a Practice
  • nemožnost importovat ghosty z PSP

Tekken 5 Dark Ressurection není žádnou razantní změnou oproti pátému dílu, jenom nenásilně vylepšuje jeho drobné nedodělky a přidává nové postavy i možnosti. A právě proto je to tak skvělá hra. Namcu se za více než deset let dohnat svojí pilotní bojovkovou sérii téměř k dokonalosti a každý, kdo jednou propadne jejímu kouzlu je už nenávratně ztracen a jediným lékem na jeho neutuchající hlad je další a další hraní. V multiplayeru zůstává Tekken 5 DR ultimátní zábavou pro začátečníky i hardcore pařany všech věkových kategorií a pro bojovkově pozitivně naladěné hráče je to důvod k zamyšlení nad koupí PS3. S přihlédnutím k tomu, že za celou hru dáte v přepočtu jen něco okolo 500 Kč, se dá hra doporučit snad opravdu každému mimo militantních odpůrců virtuálního násilí.

Tekken 5 Dark Ressurection je k dnešnímu dni jedna z nejlepších 3D bojovek, která by rozhodně neměla uniknout vaší pozornosti. Pro fanoušky je to absolutní povinnost, pro ostatní „jen“ dobře investovaných dvacet dolarů.

Celkové hodnocení: 8,9/10

Dostupné pro: PS3
Žánr: Akce | Bojovka