Recenze: Tekken 5: Dark Resurrection - Tekken 5 do kapsy

Konverzí z arkád na domácí konzole už bylo nepočítaně. Převod z arkády přímo na přenosné herní zařízení proto vzbuzuje zaslouženou pozornost. Jak vypadá ne nic menšího než poslední Tekken na PSP, na to se podíváme právě dnes.

Platforma: PSP
Médium: UMD
Žánr: bojovka
Multiplayer: ano (Ad Hoc)
Výrobce: Namco
Distributor: Namco Bandai
Homepage hry:
ESRB Rating: T - Teen
Stránky české komunity: tekken.doupe.cz

Tekken 5 znamenal průlom ve své sérii. Změny v grafice, ozvučení a hratelnosti směrem k rychlejší a smrtelnější akci byly přijaty tu s větší, tu s menší radostí, každopádně si však jeho domácí port vydobyl stálé místo na konzolích určitého okruhu hráčů. Půl roku po jeho arkádovém vydání přišlo Namco s jeho updatem verze 5.1 a půl roku poté po vzoru Segy i vylepšenou verzí 5.2 nazvanou Dark Resurrection. V ní uvedlo obvyklou řadu doplňků jako nové tahy, nové arény, nové melodie, nové možnosti úpravy bojovníků a dvě zbrusu nové postavy. Především se ale zaměřilo na úpravy hratelnosti ve formě změn vlastností nebo inputů některých tahů. Ručička na výsledném broke-o-meteru se tak sice poněkud odklonila od kritické hranice, ale protože herní těžiště spočívá stále v jugglech za většinu života, je Dark Resurrection pořád „jen“ rozšířenou verzí Tekkena 5. Přesto jde v případě jeho konverze na PSP o výjimečný počin, který má i své světlé stránky.

Hráči PSP bojovek a Tekkena zvlášť mohou po DefJamu, WWESD VS Raw 2006 a DBZ Shin Budokai přinejmenším sáhnout po další hře, která jim ukrátí dlouhou chvíli, případně ukojí jejich zájem o jinak výhradně arkádový titul. A dlužno říci, že šance, že u něj už taky zůstanou, je velká. Z aktuální nabídky PSP se totiž Dark Resurrection „opravdové“ bojovce podobá zdaleka nejvíc. Pro ostatní to bude aspoň možnost přesvědčit se, jak hra tohoto stylu může na PSP vypadat a hýbat se.

Halloween nebo ne, Mokujin se nezná * Ozdobte své bojovníky plamínky... * ...či transparentními křídly

PSP verze Dark Resurrection používá podrobnější polygonové modely než například Metal Gear Acid, ale přesto udržuje plynulý chod a to i při 24 bitových texturách. Optimálních 60 fps sice občas zakolísá při detailnějším polygonovém pozadí, ale i tak hra zůstává plynulou podívanou, která vynikne hlavně při souboji postav ozdobených animovanými doplňky nebo zářemi. Pozadí pravda nejsou stejně ostrá jako postavy v aréně, ale díky své optimalizaci pro PSP umožňuje DR udržet loading při startu nového herního módu v čase okolo pěti vteřin, což svědčí o péči, kterou Namco konverzi věnovalo. Stačí si tedy vybrat herní mód a postavu a zápas může bez dalších odkladů začít.

Vybírat je tradičně z čeho. Singleplayerová hra nabízí sedm hlavních okruhů, v nichž se můžete hned pustit do boje, zápasit v rámci příběhu postav nebo se cvičit ve vybraných útocích a způsobech obrany. Pokud si potřebujete rychle vydělat na nové předměty či barvy pro svou postavu, je tu pro vás speciální odrůda módu Attack. V něm kromě soubojů na čas a na výdrž můžete absolvovat taky speciální výdělečnou kampaň, která hráče odměňuje za poražené oponenty tím štedřeji, čím vyšší obtížnost na začátku hry zvolí. Už na střední stupeň vám ale protivníci nedají nic zadarmo a spolehlivě utečou dvě třetiny přehozů. Módem, v němž při hře za jednoho hráče strávíte asi nejvíc času, je ovšem Tekken Dojo.

A poštvěte je proti sobě * 24 bitové textury oceníte v odstínech šedé... * ...a zelené

Tento mód do hry uvádí oponenty odvozené ze stylových profilů reálných hráčů, jež před třemi lety uvedla Sega ve VF4 Evolution, a možnost tvorby vlastního takového profilu pro vámi hrané postavy. Tyto profily, zvané "Tekken Ghosts", jsou seřazeny podle ranků do několika dojo, která si v módu Tekken Dojo vybíráte. Inovace v tomto případě spočívá v možnosti vystavení vlastního "ducha", kterého takto vytváříte, na herním serveru a stahování a výměně těchto profilů přes místní i Infrastructure spojení. Po ruce tak máte denně čerstvé přízraky každého hráče DR, který svůj profil uploaduje, a možnost svého ducha kdykoli aktualizovat. Stejným způsobem lze kromě stylových profilů konfrontovat s živými oponenty i získané ranky a časy dosažené v Time Attacku. Účastí v Dojo módu si také vysloužíte většinu herních bonusů ve formě předmětů nebo videjíček.

Aktualizací kromě herní nabídky prošel i select screen, v němž je v DR na výběr hned od počátku všech 34 postav. Najdete zde kompletní eskadru z Tekkena 5 obohacenou Armor Kingem a dvěma novými postavami. První je křehká kráska Lili, dcera monackého ropného magnáta, využívající bojové schopnosti nabyté v různých pouličních turnajích (mezi kterými cestuje soukromým tryskáčem). Její pouliční bojový styl vypadá jako směs prvků klasického tance a baletu. Druhou posilou je zamlklý bledý Rus Sergej Dragunov, důstojník elitních vojenských jednotek vyšetřující tajemnou sibiřskou záhadu. Jeho specialitou je silná přehazovací hra a prvky sambo wrestlingu a ruského bojového stylu systema, kterých využívá pro neutečitelné reverzaly a boj zblízka.

Svist na cvičišti * Dragunov je stejně nebezpečný venku... * ...jako uvnitř

Zmoženým nekonečnými souboji vám nakonec přijdou vhod i bonusové hry ve formě Tekken kuželek po vzoru TTT a Command Attack, jehož cílem je co nejrychleji provádět zadávané tahy. Pokud se tak ještě nestalo, tady rozhodně pocítíte kámen úrazu, který balancuje nad každou PSP hrou hranou z konzolového D-padu, zvláště pak bojovkou. Přesnost zadávaných inputů, zejména diagonál a delších komb, je totiž nevalná a už po čtvrt hodině hraní bolí levá ruka tak, že je nutná kratší zdravotní pauza. Řešení tohoto problému představuje použití Capcomáckého "PSP Support Padu", lidově zvaného "D-topper", pomocného kříže z měkkého plastu, který se nasadí na originální PSP čudlíky. Tento pomocník je zdarma dodáván ke Street Fighter Alpha 3 Max, takže pokud ho budete postrádat, víte, jakou hry si objednat.

• Technické a audiovizuální zpracování
  • Interaktivní systém stylových profilů
  • Množství módů a postav
  • Přesnost inputů na D-Padu
  • Pozadí nejsou tak ostrá jak postavy

PSP port Dark Resurrection nabízí přinejmenším dvojí pohled: jednak na svoje zpracování vzhledem k cílové platformě a jednak jako zástupce početné rodiny bojovek. Po první stránce lze mít sotva připomínek, ale jako bojovka to není než vylepšený Tekkena 5 s kosmetickými úpravami.

Zvuk: 8/10
Atmosféra: 9/10

Pro fandy Tekkena a zvláště Tekkena 5 trefa do černého, pro ostatní ukázka, co PSP dokáže.