Recenze: Terminator 3 Rise Of The Machines – zničte stroje

Vánoční trh stihlo rovnou několik herních titulů se značkou „Terminator“ v názvu. Z nich nejvýznamnější však měla být ultimátní interaktivní odnož filmu, která s mnoha megalomanskými reklamními přívlastky vyšla pro všechny konzole. Mělo se jednat o dokonalé splynutí s filmem a také první hru vůbec, které vlastní podobu i hlas propůjčil samotný Arnold Schwarzenegger.

Platformy: PS2 (+ ostatní konzole)
Paměťová karta: minimálně 72KB
Analogové ovládání: všechna tlačítka
Výrobce: Black Ops Entertainment
Vydavatel: Atari
Distributor v ČR: Seven M (

Můžete namítnout, že „za Arnolda“ jste už v mnoha rozličných titulech měli tu čest hrát, nicméně tohle je opravdu poprvé, kdy se tento herec propůjčil ke zneužití v průběhu samotného výrobního procesu hry. Jeho postava tak nejen mluví a hýbe se jako on, ale také můžete Arnolda najít v krátkém (hraném) filmu, který má tvořit jakýsi bonus a doplnění příběhu filmu T3.

Dejte nakládačku krásné holce, eee, totiž tunové mašině:-) ...a potom všechno rozstřílejte (ale nesmíte nikoho zranit:-))

Teď se vám možná vybaví hra Enter The Matrix, ke se tvůrci také snažili pomocí exkluzivních záběrů doplnit film takovým způsobem, aby se hra stala pro fanoušky nezbytností a její hraní co nejvíce splynulo se zážitkem z kina. Bohužel, jedna filmová (a několik velice hezkých renderovaných - nicméně spíše akčních než příběhových) scéna příběh netvoří a tak můžete s klidem zapomenout na bombastické sliby tvůrců, že hra citelně prohlubuje film.

Příběh aneb zahrajte si film

Jakožto oficiální hra podle filmu T3 se tato drží do značné míry své předlohy, nicméně přidává mnoho akčních pasáží (hlavně z budoucnosti, zmítané postapokalyptickou válkou mezi lidmi a stroji), aby vůbec bylo co hrát. Vedle toho si ovšem užijete všechny výraznější „pěstní“ souboje mezi dvěma terminátory a budete sledovat i linii známou z plátna.

Úrovně v budoucnosti jsou nudně stereotypní * Renderované animace jsou pěkné, škoda že nemají také dobrý příběh

Hra místy nabídne pěkné renderované animace s citem pro akční detaily, nicméně není jich mnoho a bez pořádné myšlenky rychle zapadnou. Zajímavější je tak řada bonusů, které DVD se hrou ukrývá – budete se moci dívat na ukázky z filmu, dokument o výrobě hry, rozhovor s Arnoldem a další. Zmiňovaná scéna, dotočená pro hru, zobrazuje lidské generály, jak vybírají podobu pro prototyp nového terminátora – a vyberou aktivního mladého vojáka, představovaného Arnoldem. Bohužel zrovna v tomto případě si tvůrci mytologii terminátorů moc neprostudovali, protože v prvním filmu Kyle Reese vysvětloval Sáře Connorové, jak roboti nejprve vyráběli neumělé stroje s gumovou kůží – tedy těžko mohli sérii T-800 vyrobit ještě lidé...

Co si můžete zahrát?

Herní styl tvoří většinu času FPS – tedy střílečka z vlastního pohledu, podobná třeba stařičkému Doomu. Problémů je rovnou několik – podprůměrné ovládání, podprůměrná grafika, podprůměrný design misí, nevyrovnaná obtížnost... a tak bychom mohli pokračovat přes hudbu až po zmatenou architekturu herního prostředí. Největším výsměchem je v mnoha recenzích propíraná pasáž na hřbitově, kde sice máte střílet jako o život, ale nezabít ani jednoho policistu – provedení této pasáže je tak zoufale nezábavné, že něco takového jsme naposledy viděl v době 16bitů, kdy se ještě díky nízké konkurenci dalo vydělat skoro na čemkoliv.

Na některých reklamních "screenshotech" vypadá hra docela lákavě... nevěřte jim

Zpestřující složkou hratelnosti je pak občasná „mlátička“, v rámci které si to budete rozdávat se záporným terminátorem v duchu Tekkena nebo Mortal Kombatu. Kdyby tahle vložka byla ve hře jednou, dobrá, možná bych se pobavil stylově strojovými pohyby zápasníků a pár minut bušení dvou tunových strojů do sebe si i užil – ale když se tento souboj opakuje ve hře poněkolikáté, dojde vám, že pohybů je málo a zábava žalostná.

Proč?!

Díky nevyrovnané obtížnosti by vám mohla hra zabrat třeba i deset hodin, ale jinak (pokud jste dobří nebo máte cheaty) je to nějakých 3-5 hodin skrz asi 20 nudných úrovní. Celou dobu vás bude trápit mizerná hudba, grafika i hratelnost a hlavně zoufalá otázka, proč proboha nemohli tuhle hru dělat Electronic Arts, kteří s Pánem prstenů dokázali, že slušná hra podle filmu se dá udělat rychle i kvalitně zároveň.

• Pár pěkných renderovaných animací
  • Filmové bonusy na DVD
  • Ruční zápasy terminátorů (zpočátku)
  • Hlas/postava/obličej Arnolda Schwarzeneggera
  • Podprůměrná ve všech ohledech

To nejděsivější je, že T3 nevypadá jako uspěchaná nebo nedokončená – hra od základu působí dojmem, že za ní stáli amatéři, kteří v životě neviděli dobrý design koncept pro hru: jinými slovy, na hře se nedají najít pozitivní stránky vůbec nikde, ani v základní myšlence, ani v provedení. Nezbývá mi tedy, než vás odkázat na hru Terminator: Dawn Of Fate, která vyšla chvíli po premiéře filmu a jde vlastní, silnou příběhovou cestou, přičemž vám nabídne výbornou akci, překvapující grafiku i špičkové finále (dobytí Skynetu).

Grafika: 4/10
Hudba: 2/10
Zvuky: 6/10