Recenze: Terminator 3: War of the Machines - marketingový tahák?

Vrátil se, uspěl a zmizel ve víru politického světa. Arnold Schwarzenegger se coby Terminátor 3 objevil v kinech a přes skepsi vanoucí ze strany veřejnosti překvapil vyváženou směsicí akce a zábavy. Nyní dorazil také na naše PC ve hře s prozaickým názvem Terminator 3: War of the Machines. Jedná se o kvalitní titul nebo o podlou snahu ožebračit hráče?

Hned na začátku mé dnešní recenze si musíme ujasnit podstatnou skutečnost - Terminator 3: War of the Machines je multiplayerovou řežbou a i přes jisté prvky hry jednoho hráče jí i nadále zůstává. Hledáte-li propracovaný příběh, zajímavý děj i atmosféru, poohlédněte se raději po jiných akčních kouscích - letošní podzim jich konec konců nabídnul nevídané množství. Vy ostatní, kteří si hojně a rádi užíváte všech předností zápolení skutečných hráčů, zbystřete! Vyzkoušet si boj lidí a strojů je něčím nevídaným a také hlavním tahákem Terminator 3: War of the Machines. Bude to však v nelehké konkurenci stačit na úspěch?

Grafické hody nebo neštěstí?

Abych vám ušetřil trápení a pročítání následujících řádků, které o Terminator 3: War of the Machines nehovoří v pozitivním slova smyslu, prozradím vám své závěry nezvykle hned na začátku recenze. Terminator 3: War of the Machines rozhodně není hrou, která by vás donutila opustit svět dobře fungujících společenství různorodých multiplayerových řežeb a pokud přesto jejím infantilním lákadlům podlehnete, budete svého rozhodnutí trpce litovat. Problémy hry totiž přicházejí poměrně brzo po její instalaci - pochválím pěkné, přehledné a dobře fungující menu a přejdu ke grafice, kterou stejně pozitivním hodnocením rozhodně nepočastuji.

Pěkné vozítko - že bych si ho šel odzkoušet? * Červená se, line záře.... * A je po létajícím protivníkovi

Tvůrci se při návrhu map skutečně snažili (jejich prostředí je vynikající, místy lehce jednotvárné - ale o tom později), bohužel ani jejich snaha nepomůže v konfrontaci se zastaralou grafikou, která v žádném ohledu neoslní. Efekty jsou veskrze průměrné a jejich nabídka poměrně chudá, u modelů i animací postav jakbysmet. Autorský tým se dokonce neobtěžoval ani s reálnějšími animacemi úmrtí a tak zatímco stroje se vždy výbuchem rozletí v prach, živé postavy na straně strojů i lidí padají na tvář či na záda - což jsou opravdu jediné dvě animace, se kterými se autoři „otravovali“. Černý stín pak vrhá na hru také její ozvučení, jeho bližší kritikou však již nebudu plýtvat vaším časem. Pozitivem tak budiž alespoň hardwarové nároky, které jsou na dnešní dobu velmi slušné a mohly by tak ke hře přilákat majitele slabších PC. Záměrně říkám "mohly" - stane-li se tak i ve skutečnosti, budu velmi překvapen.

"Módní" přehlídka

Zpracování rozhodně není tím, co by vás mělo na hře primárně zajímat. Přejděme tedy k nabídce módů. Čekali jste výraznější změnu a vylepšení? Pak jste na omylu. Hra nabízí pouze tři hratelné módy, které vás nikterak neoslní a netrpí ani výraznější dávkou inovátorství. Přeskočme možná už tak trochu nudný (i když léty prověřený) Team Deathmatch a přejděme k módům, které tvůrci počastovali názvy Termination a Mission. Zatímco ten první staví na prostém obsazování základen dané mapy, které jsou zde reprezentovány typickým symbolem, další vám nabízí možnost prověřit své schopnosti v rámci mnoha rozličných úkolů - ty samozřejmě povětšinou tkví v obraně vlastní či dobytí nepřátelské základny, významnějších novinek se nedočkáte. I tak to byl však právě tento mód, který mě osobně zaujal nejvíce a kterému se podařilo zabavit mě alespoň na několik hodin, tolik nezbytných pro poctivé otestování hry.

Všichni lidé zemřou aneb Skynet útočí! * V roli pojízdného tanku se cítíte jako doma * Velké přestřelky několika postav patří mezi zajímavější momenty hry

Chudou sbírku tří módů doplňuje početnější, přesto nepostačující nabídka map. Mám-li v případě Terminator 3: War of the Machines zvolit vůbec nejpovedenější část a pasáž hry, pak jsou jí právě jednotlivé levely - ty jediné vám totiž nabízejí živý a zajímavý výlet do válkou zmítaných oblastí. Navštívíte tak nejen polorozbořené letecké a další základny, které oplývají hojností pojízdných prostředků, ale také ulice a podzemí klasických měst, kaňony, stejně jako prakticky zničené výzkumné laboratoře. Každé prostředí je mnoha způsoby zpestřeno, i přesto nabízí v zásadě jednotvárnou podívanou, která vás v žádném ohledu nepřekvapí. Polorozbořené chatrče zkrátka nemají takový šmrnc jako v přírodním a sci-fi stylu laděné lokace Unreal Tournament 2003.

Jízda rozličnými vozítky

Zatněme zuby, zapomeňme na vše řečené a vrhněme se do útrob hry. Kdo ví, třeba hratelnost napraví jinak zuboženou hru. Na první pohled je jako vždy vše v pořádku. Ovládání je pohodlné a intuitivní, používání zbraní také a protože hra vás nehodlá ničím překvapit, cítíte se ve víru dění jako doma. Terminator 3: War of the Machines nesází na sběr zbraní a lékárniček, které ve hře absentují, ale přináší v mnohém zajímavější a promyšlenější systém - před svým respawnem do hry si tak můžete vybrat jednoho ze specifických typů herních postav, částečně upravit jeho arzenál zbraní a vtrhnout do bojové vřavy.

Noční vidění má své opodstatnění * Zápas skončil, jaké jsou výsledky? * Vaši vojáci někdy jen tupě zírají - jako ti dva vpravo

Na straně Tech-Comu (tedy společenstva lidí) vás nečeká nic nezvyklého - voják střídá vojáka, navzájem se liší pouze svou výzbrojí. Zajímavější situace nastává u Skynetu. Na straně uzurpátorských výtvorů moderní techniky se můžete vžít do kůže malých pojízdných strojů (ne nepodobných tanku) či poletující FK, která je ozbrojena účinným laserem.V roli poslušného příslušníka Skynet jste však omezeni červeným a dosti nepříjemným zabarvením obrazovky (pouze v případě jednotky DOPLNIT je modré), která je značným handicapem a co je hlavní - nelze ji jakkoliv vypnout. Z bonusů pak stojí za zmínku možnost ovládat pojízdné prostředky, od obyčejného džípů až po ozbrojený transportér (jejich konkrétní význam ve hře mě však do této chvíle uniká, úspěšně jsem se tak jejich použití vyhýbal). A aby toho nebylo málo, perličkou je nezapomenutelný Arnold Schwarzenegger, kterým se může stát pouze hráč strany lidí a to konkrétně ten, který se pyšní nejvyšším frag countem.

Hrajeme proti skutečným hráčům!

Přestože je Terminator 3: War of the Machines především hrou více hráčů, musím se zmínit také o umělé inteligenci botů. AI není špatná, má své světlé i temné stránky a chvilky, žádné zázraky však od ní nečekejte. Rozhodně se však v případě koupě hry musíte smířit s tím, že právě počítačem řízení protivníci budou vašimi hlavními a mnohdy jedinými soky. Současná hráčská základna je totiž slabá a oficiální servery Terminator 3: War of the Machines okupuje jen chudá partička nadšenců, která stále věří ve světlejší zítřky jejich vyvoleného titulu.

Říkal jsem, že si tenhle džíp vyzkouším - a jede moc dobře! * Blízké setkání a pohled z očí do očí * Granát je váš nejlepší přítel a pomocník

Multiplayerová hra bez skutečných hráčů je samozřejmě zlým snem tvůrců a z tohoto pohledu jim jejich současnou pozici nezávidím - již při letmém pohledu však můžete jejich titul považovat za nepovedený vtip či marketingový tahák letošních vánoc. Já osobně jej považuji za směsici obou možností. Než ale vyřknu definitivní verdikt, zbývá nám oblast singleplayeru, kterou jsem již na začátku recenze neoznačil za stěžejní část hry. Zachrání tedy ona pošramocenou čest Terminátora? Nikoliv. Opomeňme na chlup stejnou porci herních map a přejděme raději k dvěma nedostatkům. Nejenže tak můžete veškeré mapy hrát pouze v módu Termination, ale není vám dokonce umožněno jakkoliv měnit stanovený časový limit hry. A to jsou dobré důvody, proč se i singleplayeru hry Terminator 3: War of the Machines vyhnout.

• Role Arnolda "Terminátora" Schwarzeneggera
  • Vcelku povedené mapy
  • Hardwarové nároky
  • Možnost výběru z různých bojovníků
  • Nepoužitelný singleplayer
  • Chudá nabídka herních módů
  • Absence jakékoliv atmosféry
  • Zabarvení obrazovky u postav Skynetu
  • Prakticky nulová hráčská základna
  • Zpracování od A až do Z

Válka tvůrců a hráčů

Jaký je tedy závěr mého výletu do světa, kde lidé bojují proti strojům a to vše s jediným cílem - přežít? Terminator 3: War of the Machines je ve své herní kategorii podprůměrnou hrou, zápory svým počtem zřetelně převyšují veškeré její klady a já ji tak ke zklamání tvůrců nevěstím na multiplayerové scéně úspěšné zítřky. Kvalitní hru více hráčů nabízí mnoho titulů (výborné sci-fi Halo, klasika v podobě UT2003 atd.) a pokud jde o čistokrevné multiplayerové akce, za dveřmi je veleočekávaný Unreal Tournament 2004. Zůstaňte tedy raději věrni současným hitům a vyčkejte jeho příchodu. Terminator 3: War of the Machines by vám v tomto meziobdobí maximálně pokazil náladu.

Grafika: 5/10
Zvuky: 5/10
Hudba: 5/10
Hratelnost: 4/10

Marketingový tahák, který hráčům multiplayerových akcí nabízí jen velmi omezené spektrum lákadel. Pokud k tomu připočteme nepovedený grafický kabátek, slabou nabídku herních módů a další nelogičnosti, je vánoční neštěstí na světě.

Celkové hodnocení: 4/10

Diskuze (1) Další článek: Opravný patch pro českou verzi Fallout Tactics

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,