Recenze: Terminator DOF - Co ve filmu nebylo

Na začátku týdne jsem naříkal nad nekvalitní hrou na motivy filmu Terminátor 3, která zasáhla všechny současné konzole. V dané souvislosti jsem také zmínil, že hra ani zdaleka nedosahuje kvalit starší „terminátoří“ hry, kterou je právě Dawn Of Fate. Pojďme si tedy společně tento první next-gen konzolový titul založený na mytologii filmových terminátorů připomenout.

Platformy: PS2, Xbox
Paměťová karta: 100KB min
Analogové ovládání: Pouze páčky
Výrobce: Paradigm Entertainment
Vydavatel: Atari

Akční hra Terminator: Dawn Of Fate byla první ze současných her, která se pokusila těžit z oživění tématu v podobě uvedení třetího filmu. Nečerpá tedy ze samotného Terminátora 3 (v době přípravy hry film ještě nebyl hotov), nýbrž z původních dvou snímků. Přesto je to především její příběh, co je pro fanouška zajímavé, navíc je to povedená akční hra.

Poctivá konzolová hratelnost

Terminátor Dawn Of Fate (dále jen DOF) je klasickou konzolovou akcí, což si uvědomíte hned v okamžiku, kdy vám v úvodním tréninkovém kole dojdou náboje a budete se moci ohánět jakýmsi elektrickým obuškem – uznejte sami, že mlátit se s terminátory takhle ručně, to solidně zavání arkádovostí a  konzolovostí. To ale neznamená, že by hra byla špatná – naopak, přímo překypuje klasickou konzolovou hratelností, na kterou se snadno zvyká (narozdíl od křečovité splácaniny s „oficiální značkou“ Terminátor 3).

Arnold vydrží hodně * Skynet se zakopal do skal * Tohle není cínový vojáček

DOF se hraje z pohledu třetí osoby, což je na konzolích zřejmě nejoblíbenější herní perspektiva (z prvního pohledu se přeci jen většinou nemíří zrovna ideálně, když máte v rukou ovladač místo klávesnice a myši... ) a každá úroveň nabízí prakticky stejnou náplň – po celu dobu budete probíhat lokacemi v postapokalyptické budoucnosti, abyste na ruinách zničených lidských měst bojovali s armádou vražedných strojů. Tedy tentokrát žádné cestování v čase, což mimo jiné napomáhá celistvosti a plynulému průběhu příběhu.

Jeden z šéfíků * Tady se grafika hry začíná zlepšovat * Stroje převlečené za lidi vraždí po vzoru infiltrátorů z prvního filmu

Po vzoru klasického PC hitu Terminator: Future Shock jsou úrovně občas položeny také do prostředí futuristických základen robotů, jejichž sterilní čistota efektně kontrastuje se zaprášeným světem rozvalin, který se stal útočištěm lidského odboje. Ruku v ruce se solidním příběhem hratelnost DOF příjemně graduje od nenáročných akčních misí v tunelech lidských zákopů a podzemních skrýší přes zpestřující souboje s šéfíky v podobě největších robotů (okřídlení i tankoidní LZ, poznámka pro znalce:-)) až po atmosférickou ofenzívu sídla hlavního počítače Skynet, ukrytého vysoko v horách.

Příběh aneb co ve filmu nebylo

Příběh hry navazuje na první dva filmy a rozvíjí nápady v nich naznačené – i své vlastní. Hlavní osu tvoří náročná závěrečná část lidského tažní proti strojům, takže budete bojovat v základnách, které skrývaly poslední stopy vedoucí k určení polohy hlavního počítače, budete asistovat při zmocnění se konvojů se zbraněmi pro poslední ofenzívu a konečně – spolu s mnoha dalšími se vydáte k brutálně masakrovanému lidskému konvoji, dobývajícími vstupní cestu a tunel do horské základny Skynetu.

Kung-fu na terminátory platí * Takhle vynalezli Arnolda * Statické palebné pozice - poprvé byly k vidění v Medal Of Honor pro PlayStation

Celou tu dobu budete mít ale pocit, že je něco špatně, že stroje vědí příliš, že máte mezi sebou zrádce. Jakkoliv se zdá být směšná tato myšlenka člověka, který by zaprodal vlastní rasu bezcitným vražedným strojům, ukáže se nakonec, že zrádce opravdu existoval a co víc – tvoří celou třetí stranu konfliktu, který se původně zdál zuřit jenom mezi lidmi a stroji. Tato část příběhu spolu s efektním zálohováním Skynetího já těsně před jeho zničením tvoří okamžiky, na které nezapomenete a pokud jste fanoušky této filmově-herní série, budete si přát, aby vzniklo pokračování DOF.

Grafika aneb nesuď dne...

Ačkoliv zpočátku vypadá hra všelijak – postavy jsou relativně hranaté, prostředí tvoří jednotvárné sutiny a nekonečné chodby kanálů bez nápadu nebo výraznější obměny, nepřátelé jsou docela směšné stroje složené z pravoúhlých „kostí“ – nic není tak, jak to na první pohled vypadá. Zatímco se budete učit ovládat svoji postavu (orientaci do značné míry napomáhá možnost mířit/střílet z vlastního pohledu, podobně jako třeba v Metal Gear Solid) a plnit první mise, stereotyp vás ještě nebude nijak zvlášť trápit.

Jeden ze zlomů v povedeném příběhu * Paprskové zbraně jsou vizitkou budoucnosti * Terminátor ztratil hlavu

Nu a potom se dostanete na povrch, s čímž je spojen rapidní nárůst grafických kvalit hry, jelikož vynoření se v rozvalinách kdysi obřího lidského města se odehrává během východu (západu?) slunce, takže uvidíte důvěrně známé rozvaliny „terminátoří budoucnosti“ v nevídaném a efektním nasvícení... nu a potom už následuje působivá pasáž výstupu po horské silnici, vedoucí do sídla Skynetu – samotné sídlo hlavního počítače je natolik monumentální a jeho hala/podoba i celý souboj s ním vypadají natolik dobře, že si budete přát, aby to takhle jednou vypadalo i ve filmu (pokud ovšem někdy dojde na ono zfilmování scény zničení Skynetu, jak to plánoval James Cameron již pro druhý film:-)).

Pro fanoušky nebo i pro ostatní?

Vzhledem k tomu, že hra postrádá řadu v dnešní době již docela běžných vymožeností (multiplayer, skryté bonusy, volitelnou hru za druhou postavu atd.), nezbývá mi, než vám obecně doporučit spíše jiný akční titul – v poslední době jich bylo rovnou několik, které za to stály: XIII, Medal Of Honor Rising Sun, Max Payne 2... nicméně pokud jste fanoušci, pak je situace jiná.

• Dobrý příběh, založený na prvních dvou filmech
  • Výborně designované úrovně v druhé polovině hry
  • Návyková arkádovitá hratelnost
  • Slušná kamera a povedené ovládání
  • Vyrovnaná obtížnost
  • Grafika působí v první polovině hry zastarale
  • Nízká motivace pro opakované hraní
  • Prezentace příběhu mohla být mnohem lepší

Narozdíl od nepovedené oficiální hry podle třetího filmu je DOF solidním zážitkem pro každého fandu terminátorů. Nejen že nabízí povedený příběh a možnost zúčastnit se vůbec nejefektivnější a nejvýznamnější bitvy i celého tažení v rámci celé ságy, ale navíc se opravdu dobře hrajte, takže k jejímu dokončení nebudete potřebovat žádné cheaty, superrychlé reflexy nebo milion pokusů. Z tohoto pohledu je tedy pouze na vás, jaký postoj k sáze jménem Terminátor zaujímáte.

Hudba: 6/10

Jedna z her, jejíž kvalita stoupá s každou další pokořenou úrovní – jinak pověstně hratelná, typicky konzolová akce. Dobrý příběh a efektní úrovně v druhé polovině hry patří k mimořádným lákadlům, obzvláště pro fanoušky.