PC | Recenze | RPG

Recenze: TES 4: Oblivion: Knights of the Nine – devět mužům, pro zábavu

Deset hodin zábavy. Zdá se vám to málo u datadisku za pět stovek? Zaklepte si o okénko vedle, tam prodávají pivo z druhé ruky. Pokud už jste jednou zabloudili do světa Oblivionu a vrátili se s úsměvem na rtech, bude vás jistě zajímat možnost navštívit jej rozšířený o tuto desítku hodin.

Platforma: PC, Xbox 360
Žánr: RPG
Výrobce hry: Bethesda Softworks (
Vydavatel hry: 2K Games (
http://www.2kgames.com/) / Bethesda Softworks (http://www.bethsoft.com/)
Distributor v ČR: Cenega (
Minimální konfigurace: Pentium 2 GHz, 512 MB RAM, 5 GB HDD
Doporučená konfigurace: Pentium 3 GHz, 1 GB RAM, 5 GB HDD
Testovací konfigurace: Athlon 64 3200+, 1 GB RAM,  5 GB na disku
Homepage hry:
Objednat hru na shop.doupe.cz

Oblivion. Pokud ještě vzpomínáte na toto památné jméno úžasné RPG, strávili jste s ní desítky a stovky hodin, po nocích si počítáte body na postup po úrovních, ve volné přírodě hledáte červenající se portály, pak máte nejspíš povědomí i o všerůzných rozšířeních stažitelných za peníze přímo od tvůrců hry. A tato všechna vylepšení nyní dostanete dohromady, navíc provázená novou příběhovou linií. To zní jako fér obchod, že vy si poctivě trénujete dovednost Mercantile?

Popovídej si s mým mečem * To už vznikly krápníky? * Nech ho, pouť ho, fuj, bakanej človíček

Doposud vyšlo sedm oficiálních rozšíření pro Oblivion. Ať už se jedná spíše o estetické změny, jako v případě brnění pro vašeho koně, nová podzemí, skrýše a stavby, nebo rovnou celé úkoly, všechny se daly získat zatím pouze stažením ze stránek Bethesdy. Nyní si je všechny najednou můžete pořídit v krabici s datadiskem Knights of the Nine. Ten také poskytuje jeden další úkol, který je však srovnatelný třeba s celými gildovními postupy v původní hře. Ostatně šest až deset hodin času udávaných autory přibližně odpovídá tomuto jednomu úkolu.

Tři základní povolání pro hráče

Můžu si to zkusit se starou postavou? Jestli si pokládáte podobné otázky, asi ještě nemáte s rozšířeními Oblivionu zkušenosti. V případě klasických novinek se vám přímo v deníku vaší postavy objevily zápisky, jež vás k novinkám směřovaly, nyní se tvůrci rozhodli pro změnu. Ať již začínáte hru od začátku, nebo hodláte pokračovat v původní příběhové linii, jakmile dorazíte do města Anvil, dozvíte se hrůzné zvěsti. Po ulicích chodí kazatelé Soudného dne, kněží záhadně umírají ve svých chrámech a údajně se vrátil Umaril the Unfeathered.

Jenom dva na jednoho, že se nebojíte * A kůň si přivodil ošklivou zlomeninu nohy * Cítím, že mám vlka

Že vám není toto jméno známo? Záporňák, který se vyznačuje jednou, pro hrdiny snažící se jej zničit docela nepraktickou, vlastností – je nesmtrelný. A vzhledem k tomu, že právě vy byste měli být oním hrdinou, který má zastavit jeho plány na zničení celé říše, by se docela hodilo najít nějaký způsob, jak jej tomuto zlozvyku odnaučit. Jistou výhodu budete mít v tom, že nejste zdaleka první, kdo se o něco podobného snaží.

Devět bohů pro pomoc

Devět, devět, to mi něco připomíná. Takové zvláštní číslo, že by to byl počet bohů v Cyrodilu? Nebo počet jejich svatyní, co jsem během hry potkal? Ano, správně, Knights of the Nine vás zavedou právě k těmto místům, označeným jako wayshrines. Pokud jste si lámali dříve jejich účelem hlavu, můžete ji vesele vrátit na krk, protože tato poutní místa budete muset všechna najít a navštívit. Jakmile se vám to podaří, budete mít dostatek informací pro nalezení  starého kláštera, kde se scházelo bratrstvo bojující proti Umarilovi již dříve.

Amen, teda kámen * A nahoře je vidět arcizloun * Vzhůru se modlit

Příjemné je, jak se podařilo autorům spojit nový příběh se starší linií. Nic vás nenutí hrát některý z nich, stále se můžete třeba jen tak volně toulat přírodou, nebo zase na druhou stranu můžete plnění hlavních úkolů prokládat sháněním zbraní a výzbroje k poražení vašeho nesmrtelného protivníka. Jak už jsem naznačil, jsou svatyně rozmístěny po celém herním světě, takže vám jejich nalezení nějaký ten čas zabere. I práce v samotné základně prastarého řádu se často střetává se směrem, kterým se chcete vydat při záchraně před pekelnými bránami. Přitom se samozřejmě šíří váš věhlas a podobně jakou u jiných úkolů se lidé často shromažďují, aby vás uctili jako hrdinu. Je to příjemný pocit, když jste oslavováni již v průběhu hry a ne jen po zabití nějakého hlavního protivníka.

Sedm dovedností v každé skupině

Jedni oslavují, jiní nadávají. Ano, tolik diskutované posilování příšer s vaší rostoucí úrovní je zde stále a může mnohé hráče nadále otravovat. Na druhou stranu je nutno podotknout, že díky tomuto systému je možno připojit Knights of the Nine v podstatě v jakékoliv fázi hry bez toho, aby byl datadisk nehratelný. Ani příliš jednoduchý, nebo náročný, takto by měl být přizpůsoben aktuální síle hráčova hrdiny. Stejně tak by mělo být různorodé i vybavení, na které při vašem úkolu narazíte.

To je ale nepořádek * Ha, dveře, ty jsem hledal * Lehký protipěchotní kůň vzor 47

Jak zbraně, tak i vaše sbírka zbrojí se dočká mnoha nových kousků. Stejně tak i zásoba kouzel naroste, takže si každý najde svoji novinku. Marně by ji však hledal třeba v grafickém hávu hry, který zůstal od původní verze v podstatě nezměněn. Podobně je na tom i zvuková stránka, u níž narazíte pouze na nové namluvení rozhovorů důležitých při vykonávání nové výpravy. Na druhou stranu už i tak byla hra na svoji dobu graficky dostatečně na špičce a není tomu tak dávno, co byla vydána.

• Sedmička kvalitních rozšíření
  • Nové dějové linie
  • Rozumná cena
  • Přizpůsobivots postavám
  • Existují stovky modifikací zdarma
  • Levelování protivníků

Mohu směle říci, že pokud jste se bavili dobře u Oblivionu, bude tomu tak i u datadisku. Ten přináší hned několik různých dobrodružství, ze kterých si nejspíš vyberete, i když hlavním tahákem je asi příběh Knights of the Nine. Pokud vás však původní hra nezaujala, nepočítejte s tím, že by datadisk vaše rozhodnutí měnil.

Grafika: 10/10
Hudba: 10/10
Zvuky: 9/10

Uvažujete, za co vlastně platíte při koupi tohoto datadisku? Na síti se vyskytují stovky rozšíření od fanoušků, toto oficiální však s sebou přináší jednu hlavní výhodu - můžete si být jistí, že všechny části jsou kvalitní a nemusíte přebírat. Pokud jste ochotni za to platit, je Knights of the Nine pro vás.

Celkové hodnocení : 8/10

Žánr: RPG
Výrobce: Bethesda Softworks | Webové stránky hry