Recenze: Test Drive Unlimited – nová generace závodění

Začněte šetřit. Nejdřív budete potřebovat Xbox 360 a Test Drive Unlimited, to je ale to nejmenší. Pak totiž budete potřebovat letenku a dům na Oahu. Proč tomu tak je a kam mi poslat peníze, abych mohl na Havaj také, se dozvíte v tomto článku.

Platforma: Xbox 360 (PC)
Paměťová karta: 8 MB
Analogové ovládání: páčky, triggery
Výrobce: Atari (
Vydavatel: Atari (
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Každá konzole s sebou nese několik titulů, jež samotnou svojí existencí jsou s to zaručit této konzoli prodej. Hned na začátek si troufám říct, že Test Drive Unlimited (TDU) je pro Xbox 360 právě takovým titulem. A zdá se, že teď mám dostatek prostoru, abych si tak odvážné tvrzení dokázal obhájit – a neřekl bych, že to dá příliš práce.

Předně si řekněme, že TDU vzalo zažité standardy žánru závodních her útokem. Už jsme si trošku zvykli, že se nám v některých nabízí určitá míra volnosti, respektive přímo určité území, po němž můžeme jezdit. TDU právě tento faktor dotáhlo k dokonalosti: tisícovka kilometrů silnic je jen pro vás, navíc zasazená do prostředí co nejvěrněji digitalizovaného havajského ostrova, konkrétně Oahu. K tomu spousta aut a motorek zvučných jmen, next-gen grafika a přinejmenším dost osobitý přístup k multiplayeru. Zhluboka se nadechněte a otočte klíčkem v zapalování.

To je krásy, co?

Let`s get it started

Letiště. V řadě lidí čekajících na odbavení si vyberete človíčka, co se vám bude líbit nejvíc, abyste si pak v krátkosti užili příletu na rajský ostrov. V půjčovně aut si na chvíli vezmete laciné přemisťovadlo a navštívíte autosalon dle svého výběru. Jakmile budete mít svého plechového miláčka, už vám nic nebrání si v realitní kanceláři vybrat místo k bydlení a tím splnilt poslední předpoklad pro vstup do závodního světa ala Oahu.

V tom okamžení se stane přesně to, čemu se ve všech hrách nabízejících větší množství volnosti nevyhnete – nebudete mít nejmenší tušení, co dělat. Stejně, jako já teď netuším, co vám říct dřív. Vezmeme to tedy od lesa.

Jezdit můžete prakticky všude * Motion blur rozmazává více obraz na bocích - efekt je tak realističtější * GPS nemá chybu, jen obrazovka mohla být přehlednější

Autoři do hry skutečně dostali celé Oahu, a to velmi důsledně – říká se, že pokud člověk ostrov zná, bude to tam poznávat. Stejně tak můžete doufat, že až jednou našetříte, nebudete na dovolené potřebovat průvodce – cesty přece budete z TDU znát nazpaměť. Hlavně sama volba prostředí je zdařilá. Ostrov je velký, ale nikoli obří, jeho objetí vám zabere notnou chvíli, ale ne věčnost. Navíc je prostředí až překvapivě variabilní – prosluněné pobřeží střídá výše položené vnitrozemí, ostrov protínají jak široké dálnice, tak i úzké horské silničky, podobně se mění i ráz vesniček, kterými projíždíte.

Doprava, policie a trocha destrukce

NFS Most Wanted ztroskotalo na nešetrném zapojení dopravy – auta se ploužila neuvěřitelně nízkou rychlostí a město tak působilo jakkoli jinak než věrohodně. O to příjemnější je, že doprava v TDU prostě žije: auta sice více méně dodržují rychlostní limity, ovšem ne všechna a vždycky, navíc podle potřeby mění jízdní pruh (což doprovází blinkrem), dokonce se vám i věrohodně klidí z cesty – jenže také ne všichni a vždy. TDU tak v tomto ohledu působí mnohem uvěřitelnějším dojmem, než kterákoli jiná závodní hra.

Když interiér, tak pořádně

A když už jsme u dopravy a Most Wanted – jestliže něco dokázalo zcela odradit od projížděk městem, byla to všudypřítomná policie. V TDU jsou také muži zákona všude, nicméně je jediná věc, kterou je vyprovokujete k činu: stačí jen zlehka ťuknout do civilního (či policejního) auta. Jejich chuť vás pokutovat je vyjádřena šesti stupni, přičemž první dva vedou k laxnímu stíhání, jenž brzy pomine.

S každou další sebemenší bouračkou se však hlad po vašich financích zvětšuje a s tím přichází malý problém – od třetího stupně pronásledování dojde na zátarasy (jdou při troše štěstí projet bez nárazu), ale především se vás policejní vozy pokusí zastavit. Nárazem. Další nárazy – vyšší stupeň pronásledování, jistě už víte, kam tím mířím. Přes tuto drobnou chybku je policie v TDU faktorem, který vám brání z města dělat sklad vraků a současně vás prakticky neomezuje v jízdě. Není to zrovna reálné, ale pro hratelnost zvolili autoři nejlepší možné řešení.

Tohle je prostě nádhera * Třeba té bouřce ujedu * Počasí se dynamicky mění, obvykle je ovšem stejně jasno, takže tahle zamračená obloha je výjimka

A když už jsme u těch bouraček – zajímavě je řešený model poškození. Na žádném z licencovaných aut neuvidíte ani škrábaneček, zatímco civilní auta můžete proměnit v hromádku šrotu (a ani nemusíte, občas se o to AI postará sama). Jestliže platí fakt, že výrobci automobilů, když poskytnou licenci na své vozy, nejsou zvědavi, aby je hráč ve hře ničil, pak je výborné, že Atari sáhlo v TDU k anonymním (a přesto dobře vypadajícím) civilním vozům, jež mohou ničit a učinit tak prostředí své hry méně sterilním.

Moje auto, můj hrad

Všimli jste si, jak jsme se pozvolna dostali i k vozům, jakými budete moct jezdit? Já věděl, že to od lesa půjde :o). Výběr značek je poměrně slušný, stejně jako počet vozů. Sice mi chyběly automobilky jako BMW, Mazda a podobné, nicméně Aston Martin, Cadillac a další to nahrazují dostatečně. Zvláště, když uvidíte, jak krásně jsou všechna auta včetně interiérů zpracována. Vlastně – vidíte to na okolních obrázcích.

Kráska a zvíře... jen vzhledem k tomu, že řidičem je zde žena, nevím, kdo je kdo

Vozy jsou rozděleny do celkem osmi kategorií (motorky jen do dvou), označených A-G a R. Začínáte s vozem třídy F, géčko je obvykle vyhrazeno pro klasická starší auta, erko naopak pro auta závodní. Kdykoli ale máte dost peněz, můžete si koupit jakýkoli vůz, třeba to krásné Lamborghini třídy A. A v TDU není až takový problém dost peněz mít – každý závod můžete jezdit donekonečna a zajistit si tak jednoduchý zdroj příjmů.

No a jsme u závodů. Těch je několik druhů, které ovšem nevybočují ze známého schématu okruh, knock out, sprint, time trial. Závody jsou takové... klasické. Nepřinášejí nic revolučního nebo nového, prostě tam jsou a jsou vcelku zábavné. Mimo ně hra obsahuje několik dalších možností, jak si na nákladný život vydělat.

Je libou koupit si domeček? * Mapa v akci * Ano, můžete si vytvořit vlastní závody

Dovést v pořádku auto přes půl ostrova? Za to je panečku odměna! Dovést někam zmatenou modelku? Anonymního stopaře? Náročné mise, které vás nutí jet čistě a na tvrdý časový limit (doručení auta limit nemá), vám nabídnou zvláštní odměnu – kupony na nákup oblečení. Je to k nevíře, ale v TDU je nesrovnatelně více možností, jak modifikovat vaši postavu, než jak upravit auto. Ne nadarmo jsou všude možně obchody renomovaných značek oblečení, mezi nimi třeba Mark Ecko a další.

Šachový praporek

Ovládání je řešeno vcelku jednoduše a po chvíli aklimatizace je i příjemné. TDU je arkáda, žádné složitosti se tedy nekonají a analogový plyn, brzda a volant jsou v podstatě vše, co pro zkušené řízení potřebujete. Během řízení můžete třeba ladit rádio, stahovat okénka, měřit data pro porovnání vozů... a to je teprve to pravé – rázem zjistíte, že ve 250 kilometrech v hodině za provozu přeladit a ztlumit rádio není až taková sranda.

Úpravám postavy můžete věnovat pomalu více času než závodění

Teď zbývá to nejdůležitější – jak se to vlastně hraje? TDU je fantazie, sen každého, kdo ve hře s auty chce víc, než závodění. Ale pozor – pokud je právě závodění to, co je pro vás hlavní, tahle hra vaší modlou nebude. Je to jednoduché – tovaryš ve všech oborech není mistrem v žádném. TDU nabízí nádherné herní prostředí, spoustu perfektně zpracovaných aut, několik motocyklů, docela dost možností jak se zabavit... ale jestliže chcete jen závodit, budete za několik hodin čelit stereotypu. Závodění ve volném prostředí má nevýhodu – design tratí prakticky nemůže být tak dobrý, jako když jsou dělány bez svázanosti konkrétními lokacemi.

• detailně zpracované Oahu
  • spousta výborně vymodelovaných aut
  • prakticky neomezená hratelnost prostřednictvím Xbox Live
  • nádherné grafika
  • spousta větších či menších detailů - oblečení, rádio, okénka u aut...
  • místy slabší design tratí
  • časem se může dostavit stereotyp

Hryže ve vás červík pochybnosti? Zahubíme jej silou starého dobrého DDT. Jádro Test Drive Unlimited je v multiplayerovém hraní. Jeden tisíc kilometrů silnic je na jednoho člověka málo, nemyslíte? Proto je tu hra přes Xbox Live. Kvantum hráčů na jednom ostrově, možnost kdykoli s nimi závodit, organizovat se do chatovacích skupin, dokonce pomocí herního editoru vyrobit vlastní závody – to je hlavní část menu, které vám TDU nabídne. Takže jestli máte hlad, tak si buďte jisti, že tahle hra ho zasytí na více než dlouho.

Hudba a zvuky: 9/10
Ovládání: 8/10

Test Drive Unlimited je jedna z nejlepších závodních her, jaké jsem kdy hrál. Pokud vám jde jen o závodění, nebude to ideální, ale ve všech jiných případech nemusíte hledat jinou. (PS: Peníze na moji cestu na Oahu posílejte prosím na adresu redakce uvedenou v tiráži. :o))

Celkové hodnocení: 9/10