Recenze: Tetris DS – klasika klasicky

Tetris se znovu vrací na herní scénu. Pokolikáté už? Těžko říct. Naštěstí tvůrci přidali do letitého základu osvěžující dávku nových nápadů. Stačí to však na pořádnou hru? Nebo padající kostičky natrvalo skončily za herním zenitem? Odpověď najdete v recenzi.
Recenze: Tetris DS – klasika klasicky

Karel KališPlatforma: Nintendo DS
Multiplayer: ano (2-10 hráčů)
Ukládání pozice na kazetu: ano
Výrobce: Nintendo
Vydavatel: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (www.nintendods.cz)

Alexey Pajitnov strikes back

Neexistuje snad klasičtější logická hra, než Tetris. Řazení různě tvarovaných padajících kostiček tu bylo už tolikrát a na tolika platformách, že má jeden až chuť se ptát, jestli má ještě smysl s tímto logickým rychlíkem ztrácet čas. Na druhou stranu, nejnovější inkarnace legendární logické hry na NDS mě přesvědčila o tom, že geniální nápady vydrží svěží věčně.

Vysvětlovat princip Tetrisu by bylo sypáním kostiček do studny, takže se rovnou přesuneme k tomu, co by vás mělo donutit sáhnout v obchodech po krabičce s nápisem Tetris DS. Největším tahákem jsou bezesporu zcela nové herní módy. Na obalu se tvůrci chlubí šesti rozdílnými variacemi, ale každá z nich má ještě různé pod varianty, čímž se výsledný počet ještě o něco rozrůstá. Další kopu zábavy přináší online hra až pro deset hráčů, což Tetris DS řadí mezi zatraceně dlouho hratelné tituly.

Kostičky až do nebe v módu Touch * Mission - ve znamení Zeldy * Nejoriginálnější - Catch

Nabídka začíná klasickým Tetrisem, různé útvary složené ze čtyř kostiček padají pozvolna do obdélníkové šachty. Vaším úkolem je z nich vytvářet horizontální čáry. V módu Marathon musíte vytvořit 200 linek, přičemž po každých 10 se zvyšuje obtížnost. V Line Clear si nastavíte výšku, do které už je šachta zaplněná, a pak už nezbývá, než vyčistit daný počet linek. Poslední modifikací standardní hry je vs. CPU. Všechny herní módy mají vizuální stránku inspirovanou některou z největších klasik z ninteňdácké stáje a co jiného by si měla zasloužit klasická varianta, než Maria. Manipulování s kostičkami vám zpříjemňuje hudba ze Super Mario Bros a při hraní Marathonu dokonce můžete vidět procházení celé hry. Nejeden pamětník zamáčkne slzu.

Kostky na šestero způsobů

Push má za grafický vzor ještě staří věc, samotného Donkey Konga. Samotný mód se odehrává na hřišti podobném americkému fotbalu, kde se s počítačem řízeným protivníkem přetahujete. Na horním displeji je vaše část hřiště, druhou ovládá počítač. Při vytvoření dvou a více linek se posunete protivníka o kousek vstříc jeho konci hřiště a cílem není nic jiného, než vytlačit protihráče na konec hřiště.  Mód Touch jako jediný využívá, jak už název napovídá, možnosti dotykového displeje. Kostičky tentokrát nepadají, ale jsou od začátku na sebe postaveny do podoby věže. Na dotykovém displeji se snažíte posouváním a rotováním útvarů vytvořit klasické linky, ovšem působení gravitace vaše snažení značně ztěžuje. Na místo původního tvaru se tlačí nový a stačí chvilka nepozornosti a dostanete se do slepé uličky. Kromě nekonečné hry, ve které se kostičky vrší až k nebesům, si můžete vyzkoušet vyřešit některý z několika desítek úkolů, na který máte omezený počet tvarů.

Setkání klasiky * Tohle popírá zákony fyziky * Puzzle dá zabrat

A na stejném principu funguje herní varianta Puzzle, ovšem bez posouvání na dotykovém displeji. K vyřešení máte na dvě stovky hádanek, ve kterých musíte pomocí pevně daného počtu tvarů vyčistit obrazovku. Mission nabízí něco podobného, ovšem úkoly se liší, každý je omezený časem a pokud ho nevyřešíte, ztrácíte jedno srdíčko. Až přijdete o všechny, nastává konec hry. Mission patří mezi moje nejoblíbenější nejen díky velké pestrosti, ale i díky legendární Zeldě vybrané jako grafický podklad a remixované ústřední skladbě. Ovšem pokud chcete najím mód, který se liší od ostatních nejvíc, bude jím Metroidem inspirovaný Catch. Tentokrát nemanipulujete jednotlivými tvary, ale jedním shlukem, na který přichytáváte shora padající kostičky. Pokud vytvoříte útvar o velikosti 4x4 kostičky a větší, máte 10 sekund do jeho exploze. Výbuchem získáváte nejen body, ale též musíte odpálit čas od času padající slizáky z Metroida, jinak přijdete o část energie. Po vyčerpání energie hra končí. Každý z módů má něco do sebe a záleží na každém, který se stane pro něj tím nejlepším.

Tetris v desetï se jen tak nevidí * Bowser je nějaký hubený * Haha, mám to!

Pro jednoho hráče tu je zábavy víc než dost, ale tím Tetris DS ještě nekončí. Některé z uvedených módů si totiž můžete zahrát proti kamarádům. Pokud vás zajímají jmenovitě, jedná se o módy Standard, Mission a Push. Hrát lze přes Wi-Fi i online pomocí Wi-Fi Connection. A to až v deseti hráčích, navíc vám stačí pouze jedna cartridge s hrou a navíc si můžete nastavit pravidla podle svého. To ovšem platí pouze klasický Multiplayer, WFC už není natolik štědrý. Online lze hrát jen s daným nastavením, což je docela škoda.

• Nové módy
  • Je to Tetris
  • Retro styl
  • Multiplayer až pro 10 hráčů
  • Je to Tetris
  • Slabší online
  • Hudba začne lézt na nervy

Logické hry nemusejí oplývat nejskvělejší grafikou a po pravdě, Tetris DS se o ni ani nesnaží. Jak už jsem se rozepisoval výše, každý z módů je inspirován některou klasikou ze stařičkého NESu a to znamená i jednoduché midi melodie. Ze začátku je radost poslouchat a vidět znovu všechny ty staré pecky, ovšem na hratelnost žádný vliv nemají a postupem času mi ty písklavé odrhovačky začaly jít dost i na nervy.  Originální nápad se chlapcům z Nintenda ale upřít nedá. Tetris DS nabízí spoustu nových herních módů a k tomu kýbl nostalgie, jenženabízí se otázka, jestli právě tohle chcete. Přeci jen se jedná o hru, která tu s námi nějaký ten pátek pobývá milovníci logických her mají na výběr i jiné tituly, než profláklý Tetris. Na druhou stranu, velká pestrost a stále skvělá hratelnost mluví pro. Ovšem jako vždy záleží na vás, jestli tvůrce odměníte svými šustivými zelenými papírky či ne.

Grafika 7/10
Zvuk: 7/10

Starý dobrý Tetris s náloží nových módů, zasazený mezi klasické hity z NESu. Pokud vám ještě padající kostičky nelezou krkem, máte možnost si znovu užít jeden z nejlepších logických rychlíků  všech dob.

Celkové hodnocení: 7,5/10