Recenze: The Bard`s Tale - loutna v akci

Před nedávnem by si jen málokdo troufl tvrdit, že se v žánru akčních RPG, neustále dokola kopírujících principy Diabla, může objevit něco výjimečného. Něco takového se ale nyní, v podobě za jakýchkoli okolností vždy vtipných Bardových dobrodružství, na herním trhu skutečně vyskytlo! A tato vřele vítaná anomálie si rozhodně zaslouží bližší průzkum.
Seznam kapitol
  1. S písní jde všechno líp...
  2. Staré dobré RPG..?

Platforma: PC (existuje i pro PS2 a Xbox)
Typ hry: akční RPG
Lokalizace: Manuál
Minimální konfigurace: P III 933Mhz, 256MB RAM, 2 GB na HDD, 3D karta s podporou Vertex Shaderu 1.1, DVD-ROM 4x
Testovací konfigurace: Athlon 2500XP Barton, 512MB RAM 400Mhz, 64 MB grafická karta Ati Radeon 9500, MB s čipsetem Nforce2
Výrobce hry: InXile Entertainment (
Distributor: Ubisoft Entertainment (
Distributor v ČR: Playman (

Už vás nudí klišé?

Nejlépe asi nádech této hry vystihnu tím, zmíním-li se o svých humorných zážitcích z her na hrdiny. Bard`s Tale se totiž hodně podobá odlehčenému dobrodružství podanému vtipným pánem jeskyně. Není se tak příliš čemu divit, když ve mě právě toto dílo vyvolalo zašlé vzpomínky na dobu, kdy jsem s kamarády urputně hrával Dračí doupě a kostky desetistěnky padaly na stůl jako o závod.

Často se nám totiž během hry, kdy už byli všichni unavení a znudění z "normální" zápletky, stávalo, že tu sám PJ nebo někdo z hráčů přišel s vtipkováním. Z dobrodružství byla rázem fraška - družina se začala koupat v kašně, přepadávali jsme skřetí doly v přestrojení za sudy s vínem nebo diskutovali se zeleným hlenem o smyslu života... Bard`s Tale ale naštěstí není absolutní fraškou - i přes přítomnost vtipů doslova na každém kroku se tato hra drží v intencích skvěle hratelného klonu Diabla.

"Paní, nás není třeba se bát!" (říká bard poté co ji okradl) * Jsem Bodb ale nejsem ten Bodb, kterého hledáš * Není nad letní koupel obohacenou extrakty z dobytčího trusu

Questy jak je neznáme

Coby Bard na volné noze řešíte zpočátku naprosto triviální, značně ujeté problémy jedné malé vesničky. V podzemních prostorách určených k modlení za lepší úrodu tu údajně straší zlý Bugbear, který vám přijde, poté co si všimnete jeho plyšového vzhledu a uslyšíte jeho první "Grrr", hodně podezřelý. :-) Dále tu osvobodíte z vězení kriminálníka, kterého poté budete muset zase chytit. V dalším městě pak strávíte hezkých pár chvil hledáním jedné osoby, jejímž jménem se nazývá pět magorů, kteří vás neustále posílají jeden za tím druhým. Spolu s dávno mrtvým vikingským vladařem vykradete jeho vlastní hrob a užijete si kopu dalších questů nesoucích se v podobném duchu.

Během plnění úkolů vás navíc neustále doprovází poznámky vypravěče, který je odhodlaný okomentovat kdejakou stupiditu. Velmi jsem se pobavil, když z prvního usmrceného vlka (doslova nazývaného Random Wolf) vypadly na zem tuny věcí a vyprávěč o tom vedl s cynickým Bardem dialog narážející na Diablo, kde z miniaturních potvor často vypadávaly tuny absurdně velkých zbraní. :-) V Bard`s Tale se navíc nemusíte bát o přeplněnost inventáře - všechny sesbírané předměty se rázem mění na peníze a vaše nově zakoupená výzbroj automaticky nahrazuje tu starou!

Náhodné setkání třetího druhu s divočákem * A jeho následná zabíjačka * Další setkání s někým na úrovni divočáka

InXile Entertainment - ráj Briana Farga

Studio stojící za Bard`s Tale bylo spuštěno roku 2002 nikým jiným než bývalým šéfem společnosti Interplay - Brianem Fargem. Ten založil Interplay v roce 1985 a jako její šéf a většinový vlastník figuroval až do roku 1999, kdy ji prodal francouzskému Titusu, který ji stáhl spolu s sebou do krachu. V dobách největší slávy Interplay produkovalo a distribuovalo samé hitovky (měli například exkluzivní licenci na tituly z prostředí Star Treku).

Brian se osobně podílel na řadě pro dnešního hráče již neznámých her (mimo jiné také na původní trilogii Bard`s Tale), ale též na extrémně populárních RPG jako Fallout 1 a 2 nebo Baldurs Gate! V rozhovoru pro Gamespot přiznal, že pravý důvod jeho odchodu z Interplaye byla jeho touha po kreativní práci a ne potřeba řízení robustní firmy, která mu neumožňovala věnovat se hrám samotným.

Do exilu v InXile si Fargo přizval řadu bývalých kolegů s více než desetiletou praxí v oboru tvorby počítačových her, takže se není čemu divit, že se od jejich prvotiny Bard`s Tale mnoho očekávalo. Jisté je, že se v Bardových příhodách Brian proklatě vyřádil, jeho rukopis ocení každý zkušenější hráč, kterému se líbili občasné humorné vložky ve Falloutech, nebo ten, kdo je zvědavý na parodování "zlozvyků"ostatních her. Opravdu nevím, kdo jiný by si mohl dovolit naprogramovat takovouto "drzou" hru, než finančně a talenty dobře zajištění InXile. V budoucnu se od nich dají očekávat určitě další skvělé věci.

Diablo tak trochu naruby

Prostor mezi vtipnými, brilantně napsanými a dabovanými rozhovory, ve kterých vám NPC charaktery zadávají úkoly (nebo jen tak mluví z cesty, či dokonce zpívají!!) vyplňuje tradiční složka akčního RPG - bojování. K prosekání se hordami tu roztomilých, tu drsnějších potvor vám poslouží zbraně na blízko nebo na dálku, ale především dobře naladěná loutna (také flétna, harfa...). Prostě hudební nástroje, pomocí nichž elegantně vyhlížející hlavní hrdina vyvolává řadu spojenců jako bleskového pavouka, bojovnici s kuší nebo léčitelku. Pomocí magických krystalů pak ještě kouzlí řadu dalších podpůrných čar a már podkočár.

Na roztodivný Bardův příběh, odehrávající se na vašem monitoru ve 3D, nahlížíte z ptačí perspektivy. Nutno podotknout, že zde zmiňovaní ptáci, z jejichž pohledu koukáte, jsou velmi nízko létající a tak vám bude často vadit, jak málo toho z Bardova okolí uvidíte. Naštěstí máte po ruce alespoň  přehlednou mapu, kterou si můžete v poloprůhledném podání roztáhnout přes celou obrazovku a lépe se tak orientovat. Škoda jen, že se do ní nezanášejí názvy lidí bydlících ve vesnických domech. Zpočátku vám tak může dělat problém poznat, do které chaloupky jste již zavítali a do které nikoliv.

Lístky na Bardovo vystoupení byly beznadějně vyprodány * Vytrénujte si vlastního tamagoči psa! * Panáček nechtěl platit v hotovosti

Mamíí, já se chci dívat na Zpívánky a Večerníček!!

Ano, při hraní Bard`s Tale si budete nejednou připadat jako při sledování Zpívánek. Už na začátku hry si máte šanci poslechnout oslavnou píseň o pivu, zpívanou bandou hospodských štamgastů. Dále si pak při příležitosti smrti vyvoleného (Chosen One - narážka na Fallout) , kterému provrtá po jeho nemístném proslovu lebku šíp, vyslechnete skřety zapěný song o smůle vyvoleného. Častokrát se vám navíc NPC charaktery hlasitě sborově vysmějí, když si z vás budou dělat blázny. Někdy jsem si tak připadal, že místo hry sleduji nějaký komický muzikál - a přestože muzikály nenávidím, tak tenhle se mi dost líbil.

Úžasný pěvecký výkon, skoro jako v SuperStar * Zase o pár Random Wolfů méně * Vyvolení to mají vždy těžké

Četná zjednodušení ku prospěchu hry

Důvodem, proč se poflakovat v poměrně chudě vypadající trojrozměrné krajině a pouštět se do křížku s o poznání lépe vypadajícími protivníky, je plnění již zmiňovaných úkolů. Většinu času se budete držet neustále rozrůstajícího Questu hlavního, těch vedlejších tu moc není - a když už, tak se většinou vyřeší v rámci toho hlavního.

Zpočátku vám přijde divné, že hlavním úkolem je získávání dalších melodií - kouzel za protislužby vyžadované od různých potrhlých individuí. Žádný velký epos pojednávající o záchraně světa se nekoná. V rozhovorech navíc nemáte nikdy moc na výběr - Bard v nich jedná dle vašeho výběrzu v rámci jedné ze dvou možných grimas. Není ale nač si zoufat, humorná zápletka vás i přes netradiční začátek dozajista zaujme a rychle se propracujete k lákavější části hry - parodii na záchranu princezny z rukou zlého čaroděje.

Soubojový systém je velmi zjednodušený - Bard buď seká zbraní na blízko (mečem, cepem...) nebo střílí z luku, případně se kryje. Samo sebou zvládne i nějakou tu sérii hmatů nebo výpad z krytu. Čerstvým kořením v této sféře je vyvolávání velké škály spojenců, kteří hrdinovi v boji pomáhají a dokud nejsou zabiti, tak s ním neomezeně dlouhou dobu cestují.

Píseň o vyvoleném obsadila přední žebříčky v hitparádách * Oživlí strašáci z pole * Zběsilá kobyla si už Velkou pardubickou nezaběhá

V další kapitole na vás, kromě technických podrobností o Bard’s Tale, čeká i závěrečnéí hodnocení...