Recenze: The Da Vinci Code – jaká tajemství skrývá?

Kniha, film nebo hra? Co je lepší? Konečně máme možnost si vyzkoušet Šifru Mistra Leonarda v herním podání. Jedná se o kvalitní titul hodný pozornosti, nebo o naprostý propadák pyšnící se pouze slavným jménem? Pojďte společně s námi rozluštit celé tajemství.

Martin DemigerPlatforma: PS2
Žánr: akční adventura
Výrobce: The Collective
Vydavatel: 2K Games
Homepage hry:

Filmové zpracování knižního bestselleru Šifra Mistra Leonarda se stalo nesmírně populární. V krátké době přilákalo do kin několik miliónů diváků po celém světě, načež se po shlédnutí strhla řada debat. Jedni film zatracují a hovoří o nepovedeném snímku, druzí jej naopak vynáší až do nebes. V současné době je knižní, filmový a herní trh pevně propojen – jeden za všechny, všichni za jednoho. Proto bylo více než jasné, že herní podání na sebe nenechá dlouho čekat. A je to tak – Šifra Mistra Leonarda se konečně dostala na pulty obchodů a můžeme se jí podívat na zoubek. Jedná se o propadák, nebo o kvalitní titul? Bere si za svůj příklad kontroverzní snímek, nebo se vydává svoji vlastní cestou?

Pekelné hádanky

Žánrové zařazení do akčních adventur možná není zcela výstižné. Bojovat se sice tu a tam bude, ovšem přednost právě recenzovaného titulu kvete v logických rébusech, hádankách a hlavolamech. Mnoho z nich vychází z knižního a filmového zpracování, jiné jsou naopak nové a přilévají trochu pověstného oleje do ohně. Neubírá to ale nic na faktu, že se leckdy při jejich řešení zapotíte. Poměrně malou počáteční obtížnost zanedlouho vystřídají nelehké hádanky, které budou vyžadovat dost času na vyřešení a které vám zvednou tlak v krvi.

To není jako luštit křížovky * A tohle už vůbec ne! * Je tu někdo?

Jejich propracovaností jsem byl překvapen. Velice se mi například líbilo dešifrování textu. Ovšem jelikož je Šifra Mistra Leonarda adventurním počinem, setkáte se také se vzájemným propojováním objektů v inventáři, prohledáváním tajných míst a hledáním věcí. Nelogické spojování objektů a natvrdo „narvané“ hádanky do příběhu zde naštěstí nenajdete. Všechno má svoji hlavu a patu, čehož si u herního podání Šifry Mistra Leonarda cením nejvíce.

Příběhová linie se sama o sobě snaží držet do jisté míry filmu i knihy, ale samozřejmě se během odhalování tajemství setkáte s řadami nových zapeklitých rébusů. I podoby hlavních hrdinů nepřipomínají filmové představitele. Pokud si potrpíte na autentičnosti, asi vás herní podání Šifry Mistra Leonarda zklame. Hlavní postavy v příběhu, Sophie Neveu a Robert Langdon, totiž mají s herci pramálo společného – vypadají zcela jinak. Nicméně počáteční nezvyk lze docela rychle překonat a na nové tváře zvyknout.

Jedna rána za druhou

Co by to však bylo dneska za akční adventuru, kdyby se v ní alespoň na chvíli nestrhla nějaká potyčka? I zde přijdou na řadu pěsti a byl jsme doslova překvapen, jak jednoduše lze protivníka zlikvidovat. Boje probíhají vcelku zvláštním způsobem, kde musíte ve správném pořadí mačkat dané klávesy vyobrazené na monitoru. Není to nic těžkého a pokud se vám to bude dařit, nepřítele zlikvidujete natotata. V opačném případě budete další den přijímat tekutou potravu hadičkou.

Vskutku tajemné místo * Kde je tady MC Donalds? * Všechno je tu, koukám, pěkně vyleštěno

Těmto šarvátkám jde občas předcházet. Díky stealth prvkům, jež autoři do hry vložili, můžete například kolem hlídkující stráže nepozorovaně projít. Stačí se přikrčit či přitisknout k zemi a co nejtišeji se proplížit, aniž by vás kdokoliv zaslechl. Pokud vám ale vadí řešení stylem „teď si musím kleknout... chvíli počkat...a nyní rychle přitisknout ke zdi“, nemějte obavy. Stealth prvky jsou do Šifry Mistra Leonarda vgenerovány opatrně, aby příliš nenarušovaly hraní.

Atmosféra

Občas vás bude mrazit v zádech při procházení místnostmi. Bude vám naskakovat husí kůže
při řešení některých hlavolamů. Není to sice horor, ale atmosféra je ve hře nezaměnitelná. Řešit rébusy a sledovat, jak vše do sebe zapadá, je do jisté míry zvláštní. Na celém dojmu přispívají hlavně lokace, přes které procházíte. Jejich opuštěnost a tajemnost dodávají všemu ten pravý šmrnc.

Vyloženě si ani nemohu postěžovat na vizuální zpracování. Při pohledu na obrázky je patrné, že grafika není na poměry PS2 titulů špatná. Pravdou sice zůstává, že občas byly některé místnosti trochu krkolomné a strohé, ovšem opačně bych mohl hovořit o postavách, jež mi připadly neobvykle hezké. Škoda jen, že se páni autoři „neodvázali“ a s některými lokacemi si více nepohráli. Myslím, že do místy nevýrazných místností by šlo vnést trochu života. Na druhou stranu, jak je u předělávek filmů známo, také mohlo vše dopadnout daleko hůře.

Knihovna. Je tu i sekce s omezeným přístupem? * Mona Lisa... kdo na ni má čislo?

Co se ale rozhodně nepovedlo, je umělá inteligence postav. Myslím, že úroveň her za poslední roky značně stoupla a nemalý podíl na tom má i propracovaná AI. Měl jsem za to, že zasekávání postav o objekty a neschopnost dojít samovolně na určené místo jsou minulostí. Jak se však ukázalo, hrubě jsem se mýlil. Šifra Mistra Leonarda v těchto aspektech – a dodávám, že ke své vlastní smůle –  zabodovala. Bohužel. A to raději ještě nemluvím o AI nepřátel a jejich pasivním přístupu v bojích.

• atmosféra
  • logické hádanky
  • místy i příjemné grafické zpracování
  • špatná AI protivníků
  • zbytečné bugy

Bugů by se bohužel našlo i více. Setkal jsem se s podivnými chybami v grafice a dokonce i jistými nesrovnalostmi v dialozích. Uklidňuji se ale známým příslovím, že nic není dokonalé. Všechno má své mouchy. Dokážete-li je překousnout, určitě se budete bavit. Při řešení logických hádanek se nejeden z vás pořádně zapotí a v součtu se skvělou atmosférou se stává z této hry docela milé překvapení. Pro příznivce knihy a filmu se jedná o jasnou volbu.

Zvuk: 6/10
Originalita: 4/10
Atmosféra: 8/10

Nedá se říci, že by se Šifra Mistra Leonarda nepovedla. Přednosti hry tkví zejména v nezaměnitelné atmosféře a v logických rébusech. Jediné, co ji ale opravdu hyzdí, jsou zbytečné a všudypřítomné bugy a nedotažená AI.