Recenze: The Guild 2: Pirates of the European Seas – Piráti z Evropy

Druhý díl strategie The Guild měl docela úspěch a autoři nespěchají s pokračováním. Co z toho plyne? Vyšel datadisk, který něco přidal, něco zase jen upravil, dá se spustit bez původní hry a stojí přibližně stejně. Podívejte se, zda jej má cenu kupovat.

Žánr: obchodní strategie
Výrobce: 4Head Studios (
Vydavatel: Aspyr (
Distributor v ČR: Seven M (
Minimální konfigurace: 1,8 GHz procesor, 512 MB RAM, 2 GB na disku
Doporučená konfigurace: 2,8 GHz procesor, 1 GB RAM, 2 GB na disku

S datadisky je to vždy těžké. Ve většině případů osloví pouze vlastníky dané hry, zbytek je ve formě samostatného titulu, která zase marně hledá své hráče. Proč si jej kupovat za cenu plné verze, když se v podstatě jedná jen o rozšíření původní hry. Příznivci žánru už originál hráli, takže v podstatě nemají důvod po falešném datadisku sahat, zatímco ostatní hra nejspíš neosloví. A přitom se může jednat o povedenou strategii, jako je třeba právě dnes zmiňovaná Guild.

Patnácté století popatnácté

Opět se přenesete do patnáctého století, doby tvrdé a nelítostné, kdy pomalu začaly ustupovat šlechtické výsady a prosazovaly se obchodní spolky. Klasickým příkladem tohoto byla německá hanzovní města, do nichž se podíváte. Konečně si s sebou totiž Guild nese i nějakou tu kampaň s příběhem. Váš úkol, pokud jej přijmete, bude odhalit spiknutí, které stálo hlavu vašeho otce, přitom si zařídit v novém městě novou živnost a postarat se o dobro své dynastie. A pokud chytí, nebo zabijí, některého z vašich rodinných příslušníků, autoři se od všeho distancují.

Nahrávání se občas protáhne * Malý vtip popadesáté * Opět všechny vrhne do vězení, jak originální

Příběh je konečně motivací, proč vlastně budovat mohutné impérium. Navíc jsou v jeho rámci vcelku zajímavé úkoly, jako třeba vytvořit dostatečnou rodinu, která by po vás mohla převzít živnost, dostat se do městské rady, získat finance, a hlavně se při plnění všech těchto věcí skvěle bavit. I když, zrovna politika je spíše nudnou záležitostí, zvláště pak ve chvíli, kdy se opakují stále jedny a ty samé hlášky. Každý z odvolávaných by nechal nejraději všechny vsadit do vezení, pokud jej znova nezvolí, úředník opakuje stále ty samé žerty, prostě tuto stránku tvůrci příliš nevychytali.

Pracovat se musí i v dešti * Tak zvolíme všechny, kdo se přihlásili * Rodinný klan soutěžil o přízeň voličů

Zato vydělávání peněz je snad ještě veselejší, než tomu bylo dříve. Přibyly totiž tři nové profese, které své výrobky dostatečně zakomponovaly do výrobních stromů ostatních zaměstnání. Nově přidaný rybář tak může své ryby dodávat třeba do hospod, kde z nich udělají rybí prsty pro zloděje. Tedy nejen pro zloděje, ale i pro ostatní, stejně jako si kdokoliv může koupit náhrdelník z mušlí, nebo později i perlový klenot z dílen rybářského mistra. Samozřejmostí je pak prodej ryb, ať už syrových, nebo upravených, případně třeba polévky z ústřic.

Patlála patlála

Většina lidí nepohrdne ani schopnostmi mastičkáře, druhého nového povolání. I když, schopnosti nejsou často tak silné, jako u alchymisty, je zde stále možnost poslat nějakou pěknou učednici na trh, ať vychvaluje vaše zázračné masti. Ne, že by měly nějaký léčivý účinek, ale vždy se najde dost důvěřivců a placebo je také dobrý výsledek. Třetí profesi však většina občanů moc nemusí, protože se jedná o klasického romantického piráta (ne toho zloděje od vás z baráku, který vypaluje hry ve velkém). Je jasné, co takový pirát dělá, v podstatě se jedná o lupiče, až na prostředí, kde působí.

Základem živnosti rybáře je rybařina, jak překvapivé * Odsouzena k doživotí za ošklivost ve hře * Dům nenapadli v zimě termiti, ale protivníci

Ano, přicházíte na moře, sice jen malé, ale moře. Značnou výhodou je, že si můžete vytvořit i jinou cestu s ostatními městy, než jen obchodovat po souši, nevýhodou je pak přítomnost pirátů. Tedy pro piráty je obojí výhoda, že? Moře s sebou přináší mnohé výhody, když můžete sledovat ceny i v jiných městech a váš obchod výrazně prosperuje i když zrovna váš domov zachvátí nějaká šílená kupní krize. Jako třeba že prodáte veškeré zásoby zlata a to pak má cenu nižší, než dřevo.

S poctivostí nejdřív pojdeš * Ani nejlepší grafika tvářím moc nepřidá * Vzhůru na universitu, naučíme se koulovat

Je pochopitelné, že ceny kolísají když jedno herní kolo zabere hned čtyři roky, ale často je to do oči bijící. Právě ekonomický model nedoznal větších změn oproti původní hře a stále je mu tak co vytknout. Stejně tak postihly hru stejné technické problémy, jako tomu bylo před vydání patchů pro Guild 2. Je škoda, že se autoři takovýchto chyb nevyvarovali, i když už je jednou opravovali. Nejednou se mi stalo, že jsem musel počítač restartovat, protože někde unikala paměť.

Ono to i baví

Když jsem se však oprostil od technických problémů, objevila se přede mnou skvělá hra v celé její šíři. Nová povolání přinesla zábavné rozšíření herních možnosti pro všechny a i drobné úpravy v politice byly jen k lepšímu. Už při hře pro jednoho hráče se skvěle bavíte, jakmile se ale dáte dohromady s kamarády a zažijete středověk spolu, pochopíte, co to je být renesanční člověk, který zvládá jak obchody, tak i politiku, intriky a vůbec všechny stránky historického života. Navíc autoři přidali i různé vychytávky právě pro multiplayer, takže ovládání bude jednodušší, ale o to déle se budete bavit.

Stále však můžete občas nadávat na grafiku, protože na nároky, jaké hra má, jsou výsledky popravdě docela chabé. Je sice jasné, že ve středověku nefrčela plastická chirurgie, ale aby skoro všichni byli zohaveni na obličeji takovým způsobem, jak ukazuje hra, to bych snad ani nečekal. Druhou stranu mince pak tvoří hudba a zvuky, které sice nijak neexcelují, ale zdaleka neurazí a vaše ucho spíše potěší.

• Začlenění třech nových profesí
  • Vuyžití námořních obchodů
  • Nové možnosti v politice a multiplayeru
  • Spousta peněz, které můžete získat
  • Stabilita
  • Možný steretyp
  • Slabší ekonomika

Guild 2: Pirates of the European Seas je zajímavá hra. Pokud jste vynechali The Guild 2 a máte rádi obchodní strategie, je vaše volba asi jasná. Horší je to v případě, že jste si již pořídili původní hru, pak záleží pouze na vaší úvaze a stavu vaší peněženky, zda budete chtít opakovat své zážitky. Ať se autoři snažili hru rozšiřovat jakkoliv, stejně nakonec dojdete do stavu, kdy vám již víc nenabídne a jen omrzí opakováním stále toho samého. Do té doby se ale můžete skvěle bavit. Vzhůru na piráty!

Autorům se opět podařilo vás zavést do středověku. Pokud vás Guild 2 minula, je koupě v podstatě povinností. Jinak rozmýšlejte, ale počítejte s tím, že budou opět stejné technické problémy, jak tomu bylo dříve.

Žánr: Strategie | Obchodní strategie s prvky RPG
Výrobce: 4 Head Studios | Webové stránky hry
  • Začlenění třech nových profesí