Recenze: The Legend of Zelda: Twilight Princess

Někdy ani tisíce slov, záplava vět a stohy papíru přesně nevypoví to, co máte na srdci a co chcete sdělit. Jindy stačí pár slov. Právě jako dnes. Nový díl The Legend of Zelda je tu. Co chcete vědět ještě víc? Čtěte.

Platforma: Wii, Gamecube
Žánr: RPG
Výrobce: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest
Homepage:
http://www.zelda.com/

Nová Zelda je tady. Slova, při kterých příjemně mrazí po zádech milióny fanoušků po celém světe. Znáte to sami. Potící se dlaně, sucho v ústech, zrychlený tep, třesoucí se ruce nervózně zasouvající disk s herní manou nebeskou do lačně rozšklebené mechaniky zábavní mašinky. Chvilka čekání, než si konzole „nachroustá“ potřebná data. Sakra, proč to trvá tak dlouho?!? Konečně. KONEČNĚ!!

Takové a podobné pocity prožívá každý hráč, jemuž se po dlouhém čekání do rukou dostává toužebně očekávaný titul. A Twilight Princess rozhodně patří mezi podobné případy. Věřte nebo ne, při prvním rozeznění známé melodie v božském provedení ženského chorálu během spouštění hry mě v předtuše velkého a jedinečného zážitku skutečně přeběhla ledová ruka po páteři. To je přeci nová Zelda – esence hratelnosti a designové preciznosti v krystalicky čisté podobě. Bude dobrá? Bude skvělá? Bude DOKONALÁ? Dočkali jsme kata, který srazil legendární Ocarině of Time hlavu? Dočkali jsme se herní nirvány, po jejímž dosažení naše herní životy konečně získají smysl? Odpověď je prostá…ale budete si na ni muset počkat.

Vlčí kůže

Hlavním hrdinou Twilight Princess není nikdo jiný, než tradiční mladík předurčený k záchraně světa – Link. Nebo některý z Linků, fanoušci série vědí, že to s hlavním hrdinou je poměrně dost zamotané. Náš Link je obyčejným honákem dobytka v malé vesničce na jižním kraji království Hyrule. Na začátku se seznamujete s prostředím a místním obyvatelstvem. Pomáháte řešit různé problémy, děti učíte střílet z praku a šermovat mečem, na své věrné kobylce Eponě (dá se přejmenovat) zaháníte kozy do chlívku a vlastně se nenásilně seznamujete s ovládáním a herním prostředím.

  
Střílení pomocí Wii-mote je lahůdka * Design lokací dokáže uchvátit * Seznamte se: Midna

Poklidnou selanku ale narušuje řetězec událostí, na jehož konci je vlastně pravý začátek celého dobrodružství. Děti z vesnice unesly stvůry a samotný hlavní hrdina končí na hromadě shnilé slámy v bezútěšné kobce. Což je hrůza sama o sobě nehledě na fakt,  že se z pohledného hrdiny stal neméně pohledný, ale přesto přeci jen vlk. A právě přeměna ve zvíře je jednou z hlavních novinek Twilight Princcess.

Ve vlčí podobě získává svět trochu jinačí nádech. Díky slabšímu zraku máte omezenější výhled, ale to je více než kompenzováno silným čichem a dalšími výhodami. Třeba hrabáním děr či možností skákat na jinak nedostupná místa. Kromě toho můžete komunikovat s ostatními zástupci zvířecí říše a zbystřenými smysly vidíte i věci lidským očím skryté. Vlčí podoba prostě přináší zcela novou paletu překážek a možností, jak je překonávat. A právě jejich odhalování patří mezi nejsilnější stránku hry, takže proč vám hned všechno prozrazovat předem?

Svět temnotou sžíraný

Twilight Princess staví podobně jako A link to the past na dualitě herního světa. Světlo a tma. Dobro a zlo. Zdejší ekvivalent temnoty má jméno Twilight a pomalu konzumuje celé království Hyrule. Jedná se o nehostinné a depresivní místo, ve kterém vládnou podivné stvůry a lidská bytost neexistuje.A když, tak pouze v podobě jakých si duší. Jednou z výjimek je pochopitelně  nás hrdina, který ve světe Twilight dokáže existovat pouze ve vlčí podobě.

  
Elá hop * Hm, asi sem ji neměl říkat vlez mi na záda * To je ale přerostlá ještěrka

A i přes svoje nesporné schopnosti by nic nezvládl bez pomoci od stvoření jménem Midna. Ta slouží jako dejme tomu ekvivalent víly Navi z Ocariny – radí, ale též dokáže podat pomocnou ruku. A do místy opravdu doslova. Díky Midně dokáže vlčí Link skákat na těžko dostupná místa, též dokáže hlavního hrdinu dostat do světa Twilight a později usnadňuje cestování po celém světě díky sérii teleportů. Midna je vůbec fascinující stvoření s úžasně propracovaným charakterem. Kdo nebo co je vlastně zač? O co jí jde? A dá se ji vůbec věřit? Vždyť je přeci z toho „zlého“ světa… Odhalování těchto otázek patří za další velmi silnou zbraň Twilight Princess. A s Midnou se pojí několik emocemi nejvíce nabitých scén. Až ji za tklivé melodie klavíru po…ale, zase bych měl tendence moc prozrazovat.

I když možná o tom pochybujete, příběh Twilight Princess je emocemi doslova nabitý. Přestože samotná dějová linka se dá poměrně snadno odhadnout, budete konec stále s napětím čekat a jeho dosažení patří k hnacím motorům s výkonem tryskového letadla.

Proč měnit věci, co fungují?

Pokud přeskočíme vlčí formu, dostaneme se na jádro staré dobré Zeldy. Dočkáte se poměrně lineárního akčního RPG nebo akční adventury, říkejte tomu jak chcete, které nabízí obrovský funkční svět plný dungeonů a skrytých pokladů. Hlavní postup vpřed je krystalicky jasný – najít další dungeon, překonat jeho nástrahy, porazit bosse, získat klíčový předmět a pokračovat v hledání dalšího dungeonu, kde se kolečko opakuje. Zní to jednoduše a možná i dost stereotypně, jenže!

   
 Místa na rajtování nabízí Hyrule dost * Ale kdeže výšková převaha * Seznamte se: fešák Link

Vývojáři z Nintenda s naprostou elegancí uštědřují lekce v tom, jak se „vaří“ hratelnost. Samotné království Hyrule je fantasticky rozsáhlý, živoucí a hlavně přirozeně fungující svět plný nezapomenutelných lokací. Je radost objevovat jeho zákoutí, až už po svých či z koňského hřbetu. Jízda na Eponě je svěží zážitek sám o sobě, které lesk dodává pár nápaditých akčních pasáží, jako souboj proti jezdci na obřím kanci. Je trochu škoda, že postupem času cestování na koni asi vyměníte za pohodlnější systém transportů, ale i tak na svět viděný z koňského hřbetu nezapomenete.

Jestliže má Hyrule svojí vnitřní logiku, design jednotlivých dungeonů hraje vyšší ligu. Nejsou rozlohou obrovské, ale pár hodin rozhodně každý z nich zabere. I když věrní fandové se hlubinách dungeonů budou cítit víc než familiérně, stále se nebudou moci od hraní odtrhnout. Je fantastické, jak vše do sebe zapadá a pracuje jako dobře namazaný stroj. Díky špičkové mapě není problém zjistit, kam dál, ale jak se tam dostat. Vše má svůj smysl, i když se vám to ze začátku nebude zdát. Tedy rozhodně, pokud patříte mezi nováčky Zeldy. Léty ostřílení veteráni sice vědí, že musí najít nějaký předmět nezbytně nutný k cestě vpřed.

  
Ty dostaneš bití a já nový úder * Začátek, Link není v zeleném * Seznamte se: princezna Zelda

Tvůrci sice použili dost těchto pomůcek ze starších her, ale přidali jim nové schopnosti. Třeba takový bumerang nyní vyvolává malé tornáda, s kovovými botami můžete chodit po magnetických plochách atd. Víc rozhodně prozrazovat nebudu, protože jak každý ví, právě nacházení těchto pomůcek a jejich využívání k překonávání překážek patří mezi to, proč Zeldu tolik zbožňujeme.

Stejně jako na vrcholu každého pořádného dortu najdeme třešničku, v hlubinách každého labyrintu narazíme na velké dveře s velkým zámkem za kterými se ukrývá velký boss. Bitky s těmito obludami pochopitelně v Twilight Princess nechybí a mají pořádné grády. Nejsou nejtěžší, ale svojí monumentálností a omluvte to slovo, ale jiné mě nenapadá, „epičností“ překonávají předchozí díly. Prostě lahůdka.

  
Rodná díra, ech, víska * Link se dočká překvapení * Seznamte se: svítící potvora

Problémem je, že to všechno to už tu bylo. Vodní, lávový, nebeský dungeon, jízda na koni, dva světy, Master Sword, zelená tunika…spousta míst, předmětů a hádanek musí být každému milovníkovi více než povědomá. Základní principy se takřka nezměnily, či jen minimálně. Jasně, je tu Midna, Link ve vlčí a pár dalších novinek, ale není to málo? Je, není, je, není…záleží na vás. Pravdou však zůstává, že to vše opět funguje naprosto brilantně. Každý nový předmět, překonaná překážka, poražený boss vás naplní čistou radostí ze hraní, která vás nutí pokračovat ve hraní. Jasně, občas jsem brblal, že víc kreativity by neškodilo, ale stejně jsem zůstal přikovaný u obrazovky do pozdních nočních hodin po několik neskutečnou zábavou naplněných dní. Prostě přišla nová Zelda a vše ostatní šlo stranou. A hry, které toto dokážou nabídnout se instatně stávají nezapomenutelnými klasikami. Nikoliv však legendami.

Kyselé hrozny

Na Twilight Princess okamžitě poznáte, že byla vyvíjena primárně pro Gamecube. Implementace Wii ovládání probíhala později. Díky tomu je snad jasné, že zcela nenaplňuje obrovský potenciál ovládání s pomocí Nunchaku a Wii-mote. Sekání pomocí máchání ovladačem je zábavné hlavně ze začátku, později už tolik ne. Naproti tomu střílení ukazováním Wii-mote na obrazovku se ukázalo jako ta správná cesta vpřed a rozhodně bych se ke klasickému joypadu vracel jen nerad. Bezprecedentně nejzábavnějším se stalo rybaření, kdy pomocí Wii-mote zasekáváte prutem a navíjíte vlasec točením nunchaku. Velmi chytlavé.

  
Zatraceně, v zámku zase nechali puštěnou žehličku * To je život, jednou si dole, jindy nahoře * Tebe ubiju i klackem

Vyloženě zarazí grafická stránka. Nenechte se mýlit, po výtvarné stránce se jedná brilantní dílo, ať už se jedná o pozitivně laděné až pohádkové fantastické zákoutí království Hyrule, či naopak temně depresivní svět Twilight říznutý prvky jako vypadlými z filmu Tron. Spousta lokací doslova vyrazí dech a nechá vás zaraženě koukat. Některé povedené scenérie jsou vidět na obrázcích, ale skutečnost v pohybu je ještě lepší. I postavy vypadají víc než dobře. Ovšem po technické stránce není i podle slov tvůrců rozdíl mezi verzemi pro GC a Wii. A to je chyba, zatracená chyba.

Světlé stránky hry
  • HRATELNOST
  • Návrat Epony
  • Midna a Link vlkem 
  • Svět Twilight
  • Cyhtlavý příběh plný emocí
  • Dlouhá hrací doba
  • Rybaření
Temné stránky hry
  • Grafika jako na Gamecube
  • Jednoduché
  • Wii ovládání nesplnilo očekávání 
  • Možná až moc nostalgické

Celkově technická stránka hry působí dost nostalgicky, možná až zpátečnicky. Dabing až na roztomilé žvatlání Midny vlastně chybí, je pravda, že Link nikdy nemluvil, ale nenastal čas to změnit? Hudební doprovod je výborný, ale živý orchestr místo syntezátorů by neškodil. Zvukům se dá vytknout až přílišné využívání repráčku ve Wii-mote. Přísloví, že méně je někdy více na tuto situaci více než sedí.

Nenechte Zeldu čekat

Takže, dočkali jsme kata, který srazil legendární Ocarině of Time hlavu? Dočkali jsme se herní nirvány, po jejímž dosažení naše herní životy konečně získají smysl? Odpověď je prostá. Ne. Ocarina se hřeje na vrcholku herních žebříčků, protože přinesla revoluci. Převedla dříve ploché 2D dobrodružství do světa plného 3D a nastavila standard pro další díly, které se ho možná až moc úpěnlivě drží. Což je u Twilight Princess zřejmé víc, než tomu bylo u Wind Wakera a Majora’s Mask. Twilight Princess neboří hranice, nestala se novým milníkem, není legendou. Ale je zatraceně zábavnou hrou, která stále nakopává zadky valné většině konkurence, když se dostane na otázku hratelnosti a designu. A to je zatraceně hodně. Je to tolik, že až si půjdete koupit svoje nové Wii, sáhněte okamžitě i po Twilight Princess. Minout ji se rovná hráčskému smrtelnému hříchu.

Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 10/10

Špičková hra, geniální hratelnost, povinnost pro každého hráče. Adept na hru roku. Ale čekali jsme, že se Twilight Princess dotkne hvězd, ale to se nestalo.

Celkové hodnocení: 9,2/10

Dostupné pro: iPhone
Žánr: Akce, RPG
Výrobce: Nintendo | Webové stránky hry
Diskuze (4) Další článek: Halo 3 se testuje až v Iráku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,