Recenze: The Movies - Až vyrostu, budu Uwe Boll

Režisér Uwe Boll se proslavil tvorbou neuvěřitelně špatných filmů. Lionhead Studios proslula tvorbou originálních počítačových her. A The Movies? Vyrobili je lidé z Lionhead a Uwe Boll s nimi nemá vůbec nic společného. Snad jen úroveň snímků, které ve hře natočíte, pokud se nebudete snažit. Kamera – akce!
Recenze: The Movies -  Až vyrostu, budu Uwe Boll
Seznam kapitol
  1. The Movies poprvé
  2. The Movies naposled

Typ hry: tycoon
Minimální konfigurace: procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 32MB grafická karta, 2,4 GB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 1,5 GHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta, 2,4 GB HDD
Testovací konfigurace: Pentium 4 2,4 GHz, 1 GB RAM, ATI Radeon 9800 PRO 256 MB, 2,4 GB HDD
Výrobce: Lionhead Studios (
Vydavatel: Activision (
Distributor v ČR: CD Projekt (

Ne, nevidím vám do hlav. Netuším nic o vašich snech. Ale myslím, že by se sem hodilo něco jako... Určitě každý z vás někdy zatoužil být režisérem. Umět nezkazit svoji oblíbenou hru filmem jako Uwe Boll. Umět přitáhnout do kin mraky lidí jako James Cameron. Umět se poprat s obtížnou předlohou jako Peter Jackson. Snílci mezi vámi zase přemýšleli o kariéře scénáristy. Tiché šedé myšky, která má na úspěch filmu tak velký vliv. Materialisté se nejspíš viděli v roli producenta; kdo jiný by na tom všem měl vydělat nejvíc? Teď tu máte tohle všechno a ještě několik dalších věcí. Celé se to jmenuje The Movies a nestojí za tím nikdo menší, než Lionhead Studios v čele s Peterem Molyneuxem (Black & White, Fable...).

Přiznám se. Mám tvorbu Molyneuxe, potažmo Lionhead, rád. Už od dob prvního „simulátoru boha“ Populous je jasné, že tenhle chlápek je schopen udělat víc, než jen obyčejnou hru. Navíc příznivci originality a neotřelých koncepcí mají v posledním čtvrtletí pravé žně. Pokračování Black & White přineslo snad vše, co bychom od té hry mohli čekat. Nádherné a po všech stránkách zvláštní pohádkové RPG Fable je pak klenotem v mé herní sbírce, přestože po kvantitativní stránce ničím nevyniká. A teď konečně přichází dlouho očekávané The Movies (TM). Do třetice všeho dobrého i zlého, říká se. A je až neuvěřitelné, do jaké míry je to teď pravdou.

Typický příklad neužitečných dekorací a parku z ptačí perspektivy

Devatenáct set dvacet, nemáte ani na cep

Titanic se potopil nedávno, mezinárodní krize ještě ani neklepe na dveře a Češi se konečně radují ze samostatnosti. Pánové nosí slušivé obleky a dámy překrásné večerní toalety s velkými a nádhernými klobouky. Filmový průmysl zažívá první náznak rozkvětu, přestože z něho zatím spousta lidí má jen legraci. Světu vládnou němé grotesky a vy netoužíte po ničem jiném, než se na vznikajícím oboru trochu přiživit. Ve skutečnosti na tom s financemi nejste tak špatně, jak to vypadá z nadpisu. Můžete si dovolit postavit několik základních budov svého filmového studia a ještě vám zbude na bublifuk... nebo spíš na továrnu na bublifuky.

O ty se ale starat nebudeme. TM neobsahují zrovna podrobný tutoriál – tím je vlastně prvních několik hodin ve hře. Ach ano. Opět je tu ten zdlouhavý, rozvláčný, nezáživný, pomalý, nudný... no dobře, prostě úvod. Lionhead snad ani jinak začátek hry udělat neumí, ale zde naštěstí je možnost tunu rad recitovaných příjemným ženským hlasem vypnout. Napoprvé se ale bez pomoci nejspíš neobejdete. TM jsou neuvěřitelně obsáhlou a komplexní hrou, avšak díky pozvolnému odkrývání všech tajnůstek se snad ani na moment neztratíte. Navíc časem zjistíte, že celá koncepce vlastně není tak rozsáhlá, jak se zdá. Nicméně zase předbíhám, že? Ve škole mě to neodnaučili.

První seznámení s interface je neskutečně působivé. Roztomilá 3D grafika vypadá pěkně a hýbe se svižně i na sestavách, které mají k označení high-end daleko. A ovládání? Jestli jste hráli někdy něco od Lionheadu, už se jistě těšíte. Žádná hora panelů, tlačítek a podobných ošklivostí. Jeden kurzor myši a malinké menu kvůli stavbám vám do začátku stačí. Chcete, aby někdo z vašich zaměstnanců něco udělal? Čapněte ho kurzorem, přeneste kam je třeba a je to. Při najetí kurzorem na domek zmizí střecha a vy podle jasného popisu jednotlivých místností určíte přesně, co po zaměstnanci chcete. Navíc rozhodně není třeba paňáca hledat po celém studiu – k uchopení poslouží stejně dobře jeho ikonka v levé části obrazovky.

Přátelení hvězd v obydlí, relaxace na trávníčku a další pohled do soukromí

Devatenáct set třicet, filmů máte už tucet

Hra samotná je, nebýt většího než malého množství více či méně originálních nápadů, v podstatě klasický tycoon. Máte daný příjemně velký prostor, do něhož cpete rozličné budovy a scenerie, jakož i místa odpočinku, zeleň, všelijaké ozdoby a vůbec úctyhodné množství úplných nesmyslů, které jsou ovšem hrozně moc pěkné a ve vašem studiu prostě nesmí chybět. Na to máte k dispozici nemalé množství financí, takže, pokud nejste úplně leví, celou hru peníze v podstatě neřešíte. Mnohem větší výzvou než vykrmování vašeho konta je soupeření s konkurenčními filmovými společnostmi a zápolení na pravidelném vyhlašování rozličných cen.

Tvorba filmu lidově

Začneme vrajtováním skriptu, podle kterýho pak čůsnem ty správný star. To si můžeme udělat buď sami, nebo za to paynout skriptvrajtrům. Počkáme, až si stár zamemorujou skript, mezitím vyčekujem skill ostatních pezáňů. Přímo ve studiu pak můžem manažovat natáčení a vykomunikovat trable. Jak je film hotovej, tak jej můvnem do postprodukce, kde jej katujem. Pak přijde nejdůležitější fíčurka, kde vypropagujem náš kešmejkr na veřejnosti. Nakonec jen určit badžet a jedem znova.

THX 2 P3TTK4 K0L4`ŘŮ

Ale zpět k prostorům studia. Na úplně každou věc, která je u filmu potřeba, existuje větší či menší domek. Tady najímáte herce a režiséry, támhle kompars, vedle uklízečky, když půjdete rovně a pak doleva mezi barem a stánkem s párky, dostanete se ke scénáristům a odtam je to už jen kousek k vědecké laboratoři. Před každým takovým domem stojí větší či menší fronta uchazečů o zaměstnání. Někdy to jsou obézní alkoholici bez trochy talentu, jindy slavné hvězdy konkurence, které odešly za lepším. Vám už jen stačí nýmanda uchopit a splnit mu jeho dětský sen. Výhodou je, že v případě nedostatku zájemců o určité povolání můžete chladnokrevně vzít človíčka odjinud. Dokonce vás obvykle ani nemusí mrzet, že jste z nadšeného scénáristy-amatéra udělali uklízečku.

Nedlouho po začátku hry budete mít základ studia postavený (jak v budoucnu zjistíte, tak zcela nevhodně vzhledem k dalším přístavbám a přestavbám – naštěstí je ale místa dost) a už jen krůček zbude k tvorbě prvního filmu. Těšíte se? Měli byste. Tvorba prvního filmu je stejně legrační, jako kvalita daného snímku. Je vám dán skript v podobě takového roztomilého modrého čtverečku. Ten přesunete do „casting office“ spolu s režisérem a hercem (časem přibude víc hlavních herců a kompars), zbývající lidičkové pod globálním označením „crew“ se přiřadí automaticky. Počkáte, než aktéři skript nastudují a následně jim přetažením skriptu do další místnosti dáte pokyn k začátku natáčení. Jakmile je film hotov, přiletí vám na parkoviště k produkci, kde už ho jen vypustíte do světa. Následuje hodnocení, možnost film shlédnout a pak jen potěšeně sledovat finance.

Ladění scén v praxi je důležité, stejně jako vzájemné přátelení hvězd v baru po shonu při natáčení

Devatenáct set čtyřicet, už mě nebaví to „cet“

Samozřejmě ne napořád zůstane výroba filmu tak jednoduchá. Jak probíhá složitější verze přípravy kasovního trháku si můžete přečíst v tabulce. Já jen dodám překlad. Lze si vybrat z několika žánrů a to hned, jakmile disponujete scénáristou. Při výběru mezi filmem akčním, romantickým, sci-fi, komedií, či hororem je vhodné se řídit aktuálním trendem ve společnosti. Dvacátým létům jasně vládnou komedie, zatímco záhy nastává éra přející sci-fi. Nevýhodou i výhodou je, že se oblíbené žánry v dané době nemění. Sice tak oblíbenost žánrů do určité míry respektuje historické události, ale zase při novém rozehrání hry už víte, co můžete čekat.

Pokud máte vybraný žánr, scénárista se postará o zbytek. Výsledná kvalita skriptu pak závisí na zkušenostech scénáristy a také budově, v níž pracuje. Časem budete mít lepší kanceláře, čímž umožníte vznik lepších skriptů. Jak probíhá casting jsem už napsal. Výhodou je, že můžete sledovat i tvorbu samotného filmu, přičemž „na place“ vidíte skutečně scény, které pak ve filmu budou. Při té příležitosti můžete do scén do určité míry zasahovat a měnit je. Když je film hotov, jde s ním dělat ještě před vydáním několik věcí, podle doby, ve které se nacházíte a budov, jež máte. V postprodukci přidáte titulky, změníte hudbu, či dokonce nahrajete vlastní dialogy. Pomocí PR film náležitě zpropagujete (nikoli zprofanujete) a tak podobně. To vše má nemalý vliv na výslednou kvalitu filmu.

Zde je potřeba zmínit, že předdefinované skripty jsou takové pochybné. Film má obvykle jen několik málo scén, čili se ztrácí jakýkoli náznak děje – příkladem budiž romantický film „Where’s the baby“: záběr na postavu chovající dítě, záběr na postavu s dítětem rozmlouvající s jinou postavou, záběr na jinou postavu sklánějící se k dítěti. Prostě trhák. Zvláštní situace nastává i díky naprosté emancipaci ve hře – ta totiž mezi pohlavími nedělá z profesního hlediska žádné rozdíly. Zajímalo by mě, jak by puritánská společnost třicátých let přijala film o romantickém setkání dvou lesbiček v saloonu, který se mi nějak podařil natočit. Na druhé straně ale nic nemusíte nechat náhodě a skript před castingem editovat, nebo si napsat svůj vlastní.

Co si myslí Petr Kolář?

Buď jsem ke hrám z dílny Lionhead Studios nějak zvláštně nekritický, nebo jsem přesně jejich cílový zákazník. Poslední trojice jejich her je dle mého opravdu hvězdná a když si vezmu jenom The Movies, tak hra snad nemá žádnou pořádnou konkurenci. Autorům se podařilo přesně vychytat chvilky, kdy rozšiřovat hráčovy možnosti tak, aby nebyl zbytečně zahlcen, ale přitom se objevila nějaká novinka těsně předtím, než bych se mohl začít nudit. A jako nejlepší nápad bych uvedl určení nové kategorie do každého vyhlašování filmových cen, která vás bude vždy motivovat. Hra se prostě zase jednou povedla, jako by byla z dílen Lionhead.

9/10

V další kapitole si povíme (nejen) jak se v The Movies dělají vlastní filmy a dostane se i na hodnocení.

Žánr: Strategie | Tycoon