Recenze: The Royal Marines Commando – Béčko jak se patří

Krev, pot a slzy. Přesně to sliboval Churchill ve válce, nyní slibuje i v Royal Marines Commando.

The Royal Marines Commando pochází z dílny jednoho z menších polských vývojářských studií CITY Interactive, které se podepsalo pod tituly Combat Wings: Battle of Britain, Terrorist Takedown 2: U.S. Navy Seals, The Hell in Vietnam a ještě pár dalších bychom našli. Nic si nedělejte z toho, pokud jste o žádné z těchto her dosud neslyšeli, až na výjimky jde jen o průměrně hodnocené hry. Nebuďte ale hned skeptičtí a nezavrhujte jejich novou first-person akci předem.

Bylo neblilo

Podle přiložených screenshotů zajisté poznáte, do které doby je celá hra zasazena. U tohoto titulu jsem nečekal nějakou originalitu, tudíž mě stará dobrá, ale také okoukaná, druhá světová válka nepřekvapila. Roku 1941 se Britům podařilo zjistit informace o německém přísně tajném projektu zahrnujícím dva prototypy nových ponorek. Churchill se je jako jeden z hlavních protagonistů druhé světové války rozhodne zničit. Nikoliv sám, přeci jen rozdává rozkazy, a tak na takovou prácičku pošle tříčlenné komando dobře vycvičených mariňáků.

Pro vysoké utajení a obezřetnost nepřítele známo není přesné umístění ponorek, musíte se k němu postupně propracovat přes několik misí. Před zahájením každého úkolu je přehráno renderované video s Churchillem v hlavní roli, jak komentuje danou situaci a rozhoduje o další náplni vaší práce. Nutno dodat, že videa nejsou nikterak okouzlující, a ani obsahově zajímavá, s klidným srdcem je můžete přeskočit.

Úkoly máte v každé misi rozdílné, dočkáte se hledání tajných dokumentů, osvobození vězňů, bojů v pouštním prostředí, a až na závěr odpálení samotných ponorek. Splnit jdou vždy jen jedním způsobem – prostřílením si cesty přes zástupy nepřátel. Klasická střílečka řeknete si a máte pravdu až na to, že za vámi celou dobu pobíhají dva kolegové jako cvičení psi.

TIP: Zapomeňte na krytí, na nepřátele vyzrajete nejlépe Rambo stylem.

Tupé překážky

Spolubojovníci moc rozumu nepobrali, sem tam někoho trefí, to je pravda, bez nich by vám ale bylo lépe. Neustále vám překážejí, zasekávají se nebo blokují kryt, za který se chcete zrovna schovat. Jindy naběhnou na nepřítele takovým způsobem, že by se nemusel ani samotný Rambo stydět. Při tom jejich zběsilém nabíhání neudělají nic jiného, než že vám zakryjí výhled na protivníka a nastává problém. Spolubojovníci umřít nemůžou, vy ano.

Vývojáři se s rozumem moc nepředali, ani nepřátele nedosahují většího IQ než tykve. Pojem taktika jim nic neříká, jediné, co umí, je stát na místě schovaní za nějakou překážkou, takže to budí dojem, jakoby se kryli. Druhou jejich schopností je naběhnutí na vás s hrůzou ve tváři, asi před vaší akcí hráli někde na prehistorickém počítači COD 5 a vzali si příklad z Japonců. Poslední věcí, kterou ovládají, je hod granátem.

Snad jako jediná věc z celé hry mě zaujal systém krytí. Je naprosto debilní a vůbec si nedovedu zdůvodnit, proč ho vlastně používat. Funguje vcelku jednoduše: máte-li v ruce samopal a schováte se za bednu nebo jakoukoliv jinou překážku, zobrazí se vám na jejím kraji malá ikonka.

Úkoly jdou splnit jen jedním způsobem – prostřílením si cesty přes zástupy nepřátel

Pokud v tuto chvíli stisknete levé tlačítko vašeho hlodavce, začnete střílet od boku, aniž byste se ukázali nepřátelům. Ono ne, že by to nevypadalo dobře a nebyl to špatný nápad, ale na co se sakra před úplně tupými nepřáteli krýt, když si se všemi problémy poradíte hravě s pomocí kamaráda Ramba.

Byl jednou jeden kompas

Všichni určitě dobře znáte válečnou sérii Call od Duty, dovedete si tak stejně jako já představit, jak taková akční hra má vypadat. Hoši z CITY Interactive si asi řekli to samé. Kompas jako by tomu ze slavné série vypadl ze zdrojového kódu, kdyby byl potřeba a správně fungoval. On vás sice vede k cíli, ale je stejně jako ono krytí naprosto zbytečný. Proč mít v lineární střílečce, kde není možné se ztratit, kompas? Asi pro parádu.

Zvýraznění důležitých předmětů ve hře už ale potřeba je, to ale pro změnu chybí. Například hned v první misi vystřílíte všechen odpor, kompas ukazuje na trezor a vy máte přinést důležité dokumenty. Do trezoru se ale dostat nejde i přes to, že na něj kompas ukazuje. Mně nezbylo nic jiného, než se kus vrátit a dopátrat se k faktu, že jsem přehlédl jedny desky. To samé se vám může stát i s důležitými páčkami, kterými otevíráte dveře. Jakpak taky ne, když tyto důležité předměty místo pronikavého blikání jen tak lehce světélkují.

Od tvůrců COD bylo vypůjčeno ještě pár zjednodušováků. Hodí-li na vás nepřítel granát, jeho polohu indikuje ikonka. Život si nedoplňujete lékárničkami, stačí jen chvilku setrvat v klidu a jste opět připravení k boji. Po koupení několika dávek ze samopalu se vám rozbliká obrazovka v červených barvách jako vánoční stromeček, to všichni dobře znáte i z jiných akčních titulů.

TIP: Hází-li po vás nepřítel granát, snažte se jej rozstřelit dříve, než dopadne k vám.

Zbraně, jak na ně

Pro oblíbené rozsévání zkázy v řadách nepřátel potřebujete nějakou tu bambitku a samozřejmě náboje. Bambitek je ve hře celkem dost a jsou ztvárněny podle svých věrných dobových kopií. Žádným překvapením není v dnešní době sběr vybavení od padlých chudáků snažících se vás ještě před chvilkou zastavit. Arzenál nezahrnuje pouze britské, ale i německé kousky, a do nepřátel vrtáte dírky puškou, samopaly a brokovnicí.

Nejvíc jsem se sžil s britskou puškou. Nejen že je dobrá na dálku, ale jestliže se dobře trefíte, zabije i na jednu ránu. S touto zbraní se pojí jedna lahůdka, jedná se o střílení granátu, takový pragranátomet.

Zvýraznění důležitých předmětů ve hře chybí

Až začne nudit střelba, můžete nepřátele otravovat svojí pažbou, nožem nebo bajonetem, oni si to příště rozmyslí.

Po grafické stránce vypadá hra obstojně, co ale nemůžu autorům odpustit, je nulová interakce s okolím. Vůbec s ničím nejde hýbat, nic nelze rozstřelit. Střílíte do dřevěné bedny jako o život a ona nejen, že se ani nepohne, ale dokonce zůstane celá. Na některých místech můžete rozstřelit propanbutanové lahve, jejich výbuch je ale mírně odfláknut a požár, který by měl následovat, se nekoná.

The Royal Marines Commando je, jak se dalo očekávat, další z průměrných akčních her od CITY Interactive. Nenabízí nic extra, pokud se chcete ale stejně jako já bavit pár hodin bezmyšlenkovitou akcí, nic vám nebrání. Snad jen škoda, že těch hodin je kolem šesti.

Žánr: Akce | akční střílečka
Výrobce: CITY Interactive | Webové stránky hry
  • Pár hodin zabaví