Recenze: The Simpsons Game - žlutí, zkažení a po čertech vtipní

Dobyli televizní obrazovky od černobílých vypouklých prababiček po nejmodernější plasmová zobrazovadla – nyní zahajují útok na naše interaktivní elektronické mazlíčky. Simpsonovi zasáhli konzole silou Homerova říhnutí a věrni své podstatě, přinášejí pořádnou porci humoru spolu s všudypřítomnou nadsázkou.
Objednejte si na shop.doupe.cz

The Simpsons Game
   Xbox 360: 1 599,- Kč
   PS2: 1 399,- Kč
   PS3: 1 799,- Kč
   PSP: 1 259,- Kč
   Wii: 1 399,- Kč

Platforma: Xbox 360, PS2, PS3, PSP, Wii, DS
Typ hry: Herní parodie
Multiplayer: Ano, 2
Výrobce: Electronic Arts (
Vydavatel: Electronic Arts (
Distributor v ČR: EA Czech (

Ať už jste jejich fandové, nebo zapřísáhlí odpůrci, musíte chtě nechtě uznat, že tahle americká rodinka hýbe světem. Jak si jinak vysvětlit, že v Americe běží již neuvěřitelná 19. řada televizního seriálu mapujícího její životy a na plátnech kin se před pár týdny objevil rovněž celovečerní film. Homer, Marge, Bart, Lisa a Maggie jsou zkrátka miláčky statisíců lidí, kteří neváhají utratit nemalé obnosy za předměty s jejich insigniemi. Není divu, že se toho snaží využít i koncern Electronic Arts, který k příležitosti uvedení filmu do kin vydal zbrusu novou videohru – The Simpsons Game. Zdali dopadla lépe než čtyři roky stará arkáda The Simpsons: Hit & Run a jestli se skutečně přiživuje na filmu se dozvíte v dnešní recenzi.

Sleduj bílého králíka

Předně je radno zmínit, že The Simpsons Game nemůže a ani nechce udělat díru do světa coby dokonalé dílo, jež využívá nejmodernějších technologií. Naopak sází především na hratelnost a vysokou míru zábavnosti. Tomu všemu je podřízen i příběh, který se točí kolem nadměrného násilí ve hrách. Vše zahájí in-game vydání očekávaného titulu Grand Theft Scratchy (ano, ve hře na něj narazíme), který neunikne pozornosti morálně založené Marge. Bart dostane striktní zákaz hraní zmíněné hitovky, zatímco Marge se vydá na křížovou cestu proti jmenované hře. Žlutý raubíř se špičatými vlasy však nelení a v jedné z postraních uliček Spriengfieldu čistou náhodou narazí na herní manuál, jehož prostřednictvím se dozví, že je celá Simpsonovic rodina součástí videohry, díky čemuž jsou jejím členům propůjčeny speciální schopnosti. Vcelku jednoduchá zápletka, která se ovšem rozroste do nevídaných rozměrů a dokáže udržet hráčovu pozornost na spousty hodin.

Prostřednictvím The Simpsons Game dostanete příležitost prozkoumat čokoládový svět, zastavit těžební společnost pana Burnse, zakročit proti Grand Theft Scratchy či obléct vojenské uniformy a na vlastní kůži si prožít Medal of Homer. Hra si zkrátka nebere servítky a paroduje všechno a všechny. Nutno podotknout, že sakra úspěšně. Po celou dobu hraní si budete užívat úsměvných náznaků, stejně jako vtipných průpovídek, které obyvatelé Spriengfieldu trousí jako velbloud bobky. Bohužel právě zde se projeví první a největší mínus celé hry. Vězte, že českému distributorovi se nepoštěstilo (bůh ví, proč to neudělal) přeložit hru do nám bližší češtiny, na níž jsme z televizních obrazovek zvyklý. Nejenže mnohým budou chybět hlasy, jež postavám propůjčili naši dabéři, ale především hráči slabší v angličtině si neužijí ani polovinu vtipných narážek a ironických poznámek. A to je bezpochyby velká škoda.

Multiplayer? Tady?

I přes absenci kompletní, seriálové lokalizace však věříme, že hra zaujme. Tvůrci si dali záležet, aby fanouškům zprostředkovali setkání se všemi postavami, které si za léta vysílání seriálu tolik oblíbili. Při brázdění Spriengfieldu, který je mimochodem zpracován do nejmenších detailů a můžete se po něm pohybovat více méně bez omezení, tak narazíte na Skinnerovu matku, reverenda Lovejoye, či Jeffa Albertsona. Že nevíte kdo to je? Dovolte nám prozradit, že se jedná o jméno populárního komiksáka, trousícího jeden sarkasmus za druhým. Pokud by vás zmíněný výčet nikterak neohromil, vězte, že postavy, jež se vám nepodaří nalézt na ulicích, dost možná potkáte v některé z přehršle připravených úrovní, popřípadě v jednom z in-game filmečků, které působí coby virtuální mosty mezi jednotlivými úkoly.

Nebude od věci, doplníme-li, že se v The Simpsons Game takovýchto filmových sekvencí a tudíž i úkolů vyskytuje dost a dost. Autoři zabrousili hluboko do své ztřeštěné fantazie a na naše obrazovky se díky tomu dostanou prapodivné světy a reality, jimiž budeme muset úspěšně projít, stejně jako mocní nepřátelé (zmiňme kupříkladu duo bláznivých mimozemšťanů či agresivní delfíny) k poražení. Potěšujícím faktem zůstává, že na to nikdy nebudete sami. Lidé z EA totiž recenzovanou hru vybavili kooperačním multiplayerem, takže nebude problém pozvat kamaráda, rozdělit se o obrazovku a užít si žlutého humoru ve dvou. Osobně mě ovšem onen multiplayer nijak zvlášť neoslovil. Právě na rozpůlené obrazovce se projeví místy otřesná kamera, která je zpravidla neduhem téměř každé konzolové hry z viděné pohledem třetí osoby. Alespoň za sebe mohu doporučit klasickou „hru jednoho hráče“, kdy sice bude projití jednoho levelu trvat krapet déle, ale o to více si jej užijete.

Aby žlutá žlutá byla

Dostáváme se na konec recenze, a tak je záhodno podívat se na stylizované technické zpracování. V dobách, kdy se každý nový titul na next-gen konzole snaží vymačkat z té či oné platformy absolutní maximum, The Simpsons Game jde cestou nejmenšího odporu, díky čemuž by plynule běhala i na průměrném počítači. Kupodivu to ale hře neubírá nic z její atraktivity, naopak. Titul se stále může bez okolků zařadit k těm hezčím hrám, čemuž dost napomáhá roztomilé kreslené zpracování. Tomu zdatně sekunduje zajímavý soundtrack, který vás sice nezatlačí hluboko do židle orchestrální hudbou z mnohamiliónového filmu, avšak příjemně doplní celkový dojem ze hry. O tom, že je přítomna i klasická znělka Simpsonů nemusíte ani na vteřinu pochybovat!

• Parodický obsah
  • Vtipné hlášky
  • Simpsonovické univerzum
  • Kooperativní multiplayer
  • Kamera
  • Absence českého dabingu

A to je konec přátelé. Spriengfield se rozloučil cedulí na okraji města a nám nezbývá než provést konečné resumé a vyřknout ortel. The Simpsons Game na obrazovky přináší unikátní univerzum, které už téměř dvacet let baví lidi po celém světě. Ke cti mu navíc můžeme přičíst, že se nejedná o stupidní titul, který si vzal za úkol pouze tahat peníze z naší peněženky, aniž by však nabídnul smysluplnější obsah. Nicméně, zmiňovaná absence českého dabingu, neposedná kamera a opakování stále stejných hlášek v pozdější fázi hry zabraňují v získání vyššího hodnocení. I přesto si však dovolíme potvrdit, že The Simpsons: Hit & Run nesahá dnes recenzovanému projektu ani po kolena.

The Simpsons Game není zdaleka nastavovanou kaší, naopak, troufáme si tvrdit, že se jedná o nadprůměrný kousek nezávislý na seriálu i filmu, ke kterému se mnoho z vás bude rádo vracet. Avšak některé menší chybky zabraňují hře v dosažení příjemnějšího hodnocení.

Dostupné pro: X360, PS3, Wii, PSP, 3DS, iPhone
Žánr: Arkády
Výrobce: Electronic Arts