Recenze: The Sims 2 Mobile - simulátor života do kapsy

Měli jsme tu čest zahrát si veleočekávanou předělávku jedné z nejúspěšnějších herních sérií vůbec. Simíci učarovali miliónům mužů, žen a dokonce i speciálnímu druhu zvanému "herní novináři". Pojďte se podívat, jak dopadl oblíbený simulátor života na prťavých displejích telefonů.

Žánr: zjednodušený simulátor života
Platforma: Java MIDP 1.0
Testovací hardware: Sony Ericsson d750i
Výrobce: Maxis,

Ještě teď vzpomínáme na dobu, kdy herní magazíny začaly pěkně jeden po druhém chrlit pochvalné recenze na první díl The Sims. Vyzdvihovaly jeho originalitu, zpracování, geniálně jednoduchý herní systém a hlavně parádní hratelnost. Zdá se to už strašně dávno, ale ve skutečnosti to není víc než 5 let. K zbláznění. Dovedete si představit, že se za tu dobu prodalo dohromady s necelou desítkou datadisků a s druhým dílem tolik miliónů kopií The Sims, než kolik se vůbec narodilo dětí v Evropě? No, možná trochu přeháníme, ale zas tak nereálné se nám to nezdá. I když samozřejmě nemáme v ruce přesné informace. :-)

Jedná věc je jasná. Autoři se už u zrodu série dohodli na jednoduchém plánu. Přidávat do hry nové a nové věci – ale postupně formou datadisků. Pěkná lichva, to ano. Ale když jste si sehnali všechny přídavky dohromady, ze hry se stala neuvěřitelně komplexní simulace života, ve které jste mohli dokonce i cestovat na dovolenou, chovat své vlastní zvířátko nebo čarovat jako Harry Potter. S příchodem druhého dílu se starala spousta hráčů jen o jedinou věc: jak sehnat peníze na zakoupení originálky. Fešný grafický kabátek a spousta nových herních možností představovaly až moc velké pokušení nejen pro notorické závisláky na The Sims – tedy všechny osoby ženského pohlaví –, ale i duševně vyzrálé chlapce. Nemá cenu rozpoutávat záměrně ohnivé diskuze, když musí být všem jasné, že The Sims je zkrátka titulem absolutně pro všechny bez rozdílu pohlaví, národnosti či barvy pleti.

Miniseriál: vytvoříme simíka, šup s ním na záchod a honem do postele nabrat síly na další WC rally

Alibaba a čtyřicet datadisků

Nemůžeme se tedy divit, že po druhém dílu a dvojici datadisků následovalo portování her na všechny dostupné konzole. A mimo jiné i na naše mobilní mazlíčky. Pokud jste se o javovou verzi The Sims 2 zajímali už dříve, jistě vás zaujaly obrázky kolem recenze. Pro ty, kteří nemají ani nejmenší tušení, o čem teď mluvíme, celou věc ještě přiblížíme. Současná podoba titulu je totiž k nepoznání od původních oficiálních obrázků. A musíme také přiznat, že se nám první grafické zpracování líbilo o mnoho víc. Uff, co se dá dělat. Raději se mrkneme, jak je na tom ona kouzelná hratelnost.

Bohužel, fanatičtí fanoušci původní počítačové verze zažijí hluboké zklamání hned u první důležité obrazovky. Při tvorbě vlastní postavy jste totiž neuvěřitelně omezeni. Vše, co můžete navolit, je výběr jednoho z přednastavených jmen, aspirace, znamení horoskopu a samozřejmě pohlaví. Oproti obvyklému patlání se s barvou oblečení, účesu, tváří a jinými detaily je tvorba vlastní postavy v mobilní verzi „simíků“ až moc chudá.

Tančíme, skáčeme, radujeme se * Stejně jako v PC verzi, i zde je lesbická láska povolená (a námi silně podporovaná)* Takhle nehraje ani Eric Clapton!

Jak udělat z dobré hry ořezávátko

Pak se ihned ocitáte ve hře. Až na několik základních instrukcí nemáte žádnou nápovědu. Vlastně by se za ni dal pokládat váš úkolovníček – tedy seznam nesplněných přání. Jejich plněním získáváte body a zlepšujete se ve vybraných oblastech jako je vaření, muzika, charisma aj. až do pátého stupně, který je konečný. Jedná se o téměř stejný systém, který obsahuje druhý dál počítačové verze. Po prvním pohledu na displej mobilu si budete připadat jako vrženi do prvního dílu „simíků“. Jenže pozor! Vůbec tomu tak není. The Sims 2 Mobile je osekaná po všech stránkách. Nesmíte nakupovat, kdy se vám zlíbí, stavět ani chodit mimo barák!

Pokud si sežene práci (máte k tomu celých dvacet čtyři nejrůznějších volných pracovních nabídek), musíte se jako klasicky řídit časovým rozvrhem. Máte přesně vymezenou dobu, ve kterou přijede auto a odveze vás do práce. Stejně tak máte vymezen i příjezd a pokud vynecháte práci dva dny po sobě, čeká vás nemilosrdný vyhazovat. Útěchou budiž alespoň to, že o víkendech je volno.

Jako jste byli zvyklí v druhém díle počítačové verze na téměř neomezenou svobodu pohybu (tedy v rámci mapy), při hraní The Sims 2 Mobile si ji zase pěkně odvykněte. Mimo dům se nedostanete. Pouze máte možnost mluvit s přáteli buďto po telefonu a nebo je pozvat k sobě – popř. udělat nějakou pořádnou párty. Pozor si musíte dávat na šest základních atributů, mezi které patří: hlad, čistota, malá s velkou potřebou, pohodlí, lidský kontakt a televize. Téměř jako v opravdovém světě. Pokud si něco dáte z lednice, musíte za to zaplatit. Stejně tak, když si vaříte na sporáku. Prostě jídlo není zadarmo ani ve hře a krom toho je dalším důvodem, proč chodit do práce – byť jen virtuální – včas. Všechny tyto úkony včetně sprchování či třeba brnkání na kytaru provází zdařilé kreslené animace. Je jich sice žalostně málo, ale rozhodně čas od času potěší a rozptýlí jinak docela stereotypní hraní.

V mobilní verzi nemáte tolik volnosti, co v počítačové a tak celou hrou postupuje na základě plnění množství přidělených úkolů nebo chcete-li: přání vašeho „simíka“. Častokrát bude chtít poznat nové lidi, získat přítele či trochu lásky od někoho blízkého. Jak už je zvykem, můžete tvořit i lesbické a homosexuální páry. A že jim to v mnoha případech pořádně sekne!

Kolik to mám opakovat: dotahujte u umyvadla kohoutky, ať nekapou! * Jednoduchý seznam úkolů, které je potřeba splnit * Párty ve velkém stylu

Rozhovory, nákupy a stavění

Nesouhlasili jsme se špatně vyřešenými rozhovory. Až moc jsme se oblíbili žvatlání „simíků“ a vysvětlující bublinky při jejich rozhovorech na ostatních platformách. V mobilu jsou všechny přátelské i jiné dialogy a akce (včetně polibku či pomilování se s zaláskovanou osobou) vypsány prostě na obsazovce pod sebou. Stačí nějakou z nich vybrat, zmáčknout klávesu a hned se dozvíte, zda se vaše akce líbila (nad hlavou létají zelená plus) či jste i nadále pokládán za blbého ignoranta (dvě červená mínus). Ani nakupování a stavění není vyřešeno zrovna nejlepším způsobem. Jednou za čas vám vyskočí tabulka, že do telefonického obchodního centra (že by teleshopping?) přišlo nové zboží. To si pak po zavolání můžete zakoupit, načež se samo rozmístí po baráku. Většinou budete beztak utrácet jen proto, že si to váš avatar bude přát. Staví se vždy jen v rámci nějakého z úkolů. Rozhodně se tedy netěšte, až si v mobilu vybudujete honosnou vilu. To se nestane.

Rozmazané čtverečky opět nechybí ani při sprchování!

Graficky na tom titul není zas tak špatně. Docela se nám líbí jeho podobnost s prvním dílem počítačové hry. Jen pohyby postav jsou někdy až nepřirozeně trhané. Animace u některých provedených akcí hře jen prospívají, ale jak už jsme řekli: mohlo by jich být víc. Jinak je vše opravdu detailní a není prakticky co vytknout. Interiér domu sice vypadá poněkud stroze, ale není to nic, co by zvyklé oko neuneslo. Zvuky netřeba komentovat. Mobilní vývojáři se snad s výjimkou Gameloftu nikdy nepoučí a stále budou hudbě a zvukovému doprovodu v mobilu přikládat jen ty nejmenší role. To už přitom dávno není pravda. Snad se brzo dočkáme změny.

• Je to The Sims
  • Simulátory života máme rádi
  • V prvních chvílích působí naprosto bombasticky
  • Systém "úkolů"
  • Povedená grafika
  • Po čase nudná a stereotypní
  • Systém "úkolů"
  • Zvuky
  • Od předělávky tak komplexní hry jsme zkrátka čekali víc

Předělávka druhého dílu The Sims vnáší do našich mobilů trochu čerstvých kilobytů. Většinu z nich už jsme sice měli možnost vyzkoušet díky parádnímu New York Nights, ale i tak má recenzovaný titul stále co nabídnout. Bohužel však začne po chvíli nudit a to především díky stereotypu, který se k vám v průběhu hraní nápadně vloudí. Stejně tak netrvá nijak dlouho, než se vám podaří dotáhnout hru do konce. Třeba se s příchodem třetího počítačového pokračování dočkáme i předělávky na mobily, která bude opravdu revoluční a zábavná. Ne jako The Sims 2 Mobile.

Hudba: 4/10
Originalita: 6/10
Atmosféra: 5/10

Mobilní předělávku simíků jsme si zkrátka představovali trochu jinak. Tedy alespoň první uvolněné obrázky vypadali BOMBAsticky. Místo toho máme v mobilu petardu II. třídy dostupnou všem věkovým kategoriím, která sice jednou silně vybouchne, ale brzy po ní zůstane jen nudný dým a v některých případech i otravný zápach.

Celkové hodnocení: 6.5/10

Diskuze (13) Další článek: Progaming: unknowN Illusion se vrací

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,