Recenze: The Sims Carnival: Snap City – poloviční Sim City

EA se s The Sims očividně nechce omezovat pouze na simulaci rodinného života. Ostatně důkazem tomu je i nový přírůstek do této rodiny her s přídomkem Carnival: Snap City. Svým nápadem i zpracováním se sice jedná o dílo prosté, v některých ohledech ale i originální.

Typ hry: Budovatelská strategie
Minimální konfigurace: Procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta, 68 MB na HDD
Doporučená konfigurace: Procesor 2 GHz, 512 GB RAM, 32 MB grafická karta, 68 MB na HDD
Testovací konfigurace: Athlon XP 2.2 GHz, 1024 MB RAM, 128 MB grafická karta
Výrobce: EA (
Distributor ČR: EA CZ (

Pověstný oslík s vytetovaným nápisem „The Sims“ na čele se v EA třese od rána do večera. Není ale sám. Vlastně mají celý chlív takových Ijáčků, který dnem i nocí rozšiřují o další nové přírůstky. A jelikož již bylo dost datadisků pro druhý díl této komerčně úspěšné strategie, vývojáři se rozhodli zabruslit na tenký led s novou sérií Carnival. Její pevné pilíře je ovšem zbytečné hledat, neboť půjde prakticky pokaždé o něco tématicky odlišného (viz boxík o Bumper Blast). Cílovou skupinou jsou nenároční hráči zejména nižšího věku, kteří k tomu všemu nehodlají utratit za hru více jak pár stovek. A nutno dodat, že Snap City je pro zmíněné spektrum vyvolených jako ušité.

Sim City + Tetris

Vezměte si koncept legendární budovatelské strategie Sim City, značně jej zjednodušte a propojte s klasikou Tetris. Že to zní nemožně? Opak je pravdou! Ve Snap City je vše postaveno na náhodném generování jednotlivých parcel různých tvarů (L, I, X a tak dále). Nemůžete si vybírat, co kde opravdu v daný okamžik vybudujete. Zdali na severní části mapy vyroste během pár vteřin nová obytná zóna, nebo támhle na jihu zasviníte překrásný rybník průmyslovými parcelami.

Tuhle skládačku já pořád ne a ne dostavět! * Moje nejmilejší průmyslová zóna... dýchejte ten zatuchlý vzduch * Plocha pro specifickou budovu - její druh určím položením základního "kamene"

Musíte pouze stavět místní infrastrukturu v podobě obyčejných silnic a podél nich posléze plynule sázet jeden dodávaný dílek za druhým. Důležité je spojovat dané kousky tak, aby do sebe zapadaly jak tvarově, tak zaměřením – ano, přesně zde se jsou znatelné obrysy již zmíněného tetrisu. Všechny ostatní aspekty hry jsou ale ryze budovatelského ražení.

Legenda série Sim City

Sim City
Psal se rok 1989, když spatřilo světlo světa první Sim City. Dnes již archaistické provedení o šestnácti barvách a jednoduchém herním systému přilákalo ve své době k obrazovkám monitorů tisícovky hráčů. Will Wright se prostě nezapřel.

Sim City 2000
Mezníkem v sérii Sim City se stal hned druhý díl s číslovkou 2000 na konci. Nejenže se mohl pyšnit ojedinělým a propracovaným herním systémem, do vínku mu byla dána i nevídaně propracovaná grafika. Která jiná hra v dané době nabídla pohled na vzrůstající velkoměsto v tak uvěřitelných konturách?

Sim City 3000 + World Edition
Dá se říct, že menším zklamáním v celé sérii Sim City se stal právě třetí díl. Koncepčně poněkud jednodušší, graficky o trochu vychytanější, i když stále dosti zábavný. V rámci subjektivního názoru si ale přesto dovolím poznamenat, že jsem u „třítisícovky“ strávil snad nejvíce času. A za zmínku stojí také menší rozšíření v podobě World Edition.

Sim City 4 + Rush Hour
Čtvrtý díl, zbaven pověstné „tisícovky“ v názvu, sice stále nepřinesl vytoužený třetí rozměr, zato se však mohl pochlubit opravdu propracovaným herním systémem. Jednalo se nicméně o velké sousto, které rozhodně nebylo určeno svátečním hráčům. Podstatně sofistikovanější model města vyžadoval dostatek zkušeností. Stačila menší chybka a mohli jste během pár minut skončit krachem. Hra se dočkala i „dopravního“ rozšíření s přídomkem Rush Hour, které se soustředilo především na dopravní systém a dokonce i ovládání vozidel.

Sim City Societies (Společnost)
Nejnovější přírůstek do rodiny Sim City her se od předchozích dílů liší především svým zaměřením. Největší důraz je kladen zejména na jednotlivá tématická provedení měst, hráč se více poohlíží po obyvatelstvu a jeho kultuře, nežli po obyčejném stavění betonových budov. Popřít ale nelze zklamání z celého díla. Pochybná kvalita titulu však není překvapující vzhledem k faktu, že samotná značka Sim City protentokrát opustila křídla Maxisáckého jádra EA a usadila se v kancelářích Tilted Mill Entertainment.

Výhoda takového systému spočívá v ceně – nestojí vás to ani cent a všechny tři druhy parcel (obytná, obchodní a průmyslová) jsou automaticky, střídavě a víceméně spravedlivě dodávány bez přestání. Padají tradičně z nebes a pro jejich usazení tedy máte omezenou dobu. Většinou jsem ale neměl problém najít pozici vhodnou pro jednotlivé dílky, a pokud se přeci jen vyskytl zádrhel, stačilo někde dostavět kousek cesty (během čehož se hra de facto zapauzovala) a následně pokračovat s výstavbou dále.

Prostý výběr ze dvou budov * Je to pták? Je to letadlo? Je to bomba! Zdrhejte, děcka!

Snap City je totiž obecně velice nenáročnou záležitostí, která se nesnaží trýznit hráče přestřelenou obtížností a nesplnitelnými úkoly. Během hraní se nebudete muset starat o složité daňové formuláře ani přemýšlet nad vodovodním a elektrorozvodným systémem. Nic podobného se nekoná, z čehož zároveň plyne, že rození stratégové by se měli této oškubané slepici ze Sim City 4 (přesněji Sim City 3000) vyhnout. Ostatní ale mohou směle přistoupit, neboť je docela dost možné, že u Snap City vydrží opravdu dlouho.

Opravdu pro všechny?

Titul nabízí celkem dva samostatné režimy – klasickou volnou stavbu města včetně tutoriálu a posléze story mód nabitý desítkami úkolů. Záleží pouze na vás, zda se rozhodnete svázat scénářem, nebo si necháte naservírovat vše najednou bez různých omezení. Pravdou ale zůstává, že jednotlivé mise jsou značně repetetivní a dříve či později se dostaví pocit stereotypu. Autoři si očividně nelámali hlavu s atraktivností úkolů, namísto toho naservírovali neustavičné „zaplňování“ předem určených parcel společně s výstavbou specifických budov či dalších malicherností. „Postav tohle a pak támhleto, zbav se mezitím problému se špatnými komunikacemi a tak dále“. A smyčka se opakuje stále dokola, do čtverce, i osmihranu.

Ne, opravdu není zábavné každou misi plnit ty samé body jen proto, abyste se nakonec dostali k dalšímu, o něco málo rozličnějšímu úkolu. Možná proto jsem raději během pár hodin zabrousil do volného režimu poskytujícího všechno „tady a teď“. Stavění města je v této podobě daleko zábavnější, nesetkáte se zde se zbytečným navýšením katastrof a dalších pohrom jen proto, abyste se naučili hru opravdu ovládat a zdolávat všechny její nástrahy. Žádná specifická omezení, žádné přímočaré a leckdy i zbytečné kampaně s přehnaným důrazem na všemožné zákonitosti hry.

Malá i velká policejní stanice se vždy hodí * Pořádná fabrika, která to tady všechno zasmradí, do města neodmyslitelně patří * Krásná ukázka toho, jak se krást nemá

Na druhou stranu ale nelze přehlédnou fakt, že Snap City se vlastně nesnaží útočit na přední příčky budovatelských strategií. Ona pofiderní „příběhová“ část tedy kýžené mladší publikum hráčů třeba skvěle pobaví a stane se pro ně vysvobozením, jehož by se u ryzích Sim City dílů nikdy nedočkali. Kdo ví...

Lidé potřebují někde bydlet. Také potřebují práci. A hodné bankéře

Během hraní sice budete zproštěni nepřeberného množství tabulek ohledně inflací, daní a korupčních afér, nicméně chod města se bez vašeho činění stejně neobejde. Důležité je sázet padající dílky tak, abyste posléze za jejich spojení utržili pár bodíků navíc do skóre. Jeho stav je jednoduše znázorněn po levé části obrazovky ve speciálním status-baru. A jakmile hladina dozná dovršení (zhruba jednou za cca 10-20 minut), společně s rozzářením hvězdy v záhlaví vám namísto obyčejného dílku začne padat speciální parcela. Ta je rovněž buď obytného, obchodního nebo průmyslového ražení (ve výjimečných případech i bez zaměření - to si o pár vteřin později můžete určit sami). V každém případě se před vámi rozprostře volná plocha určitých rozměrů a tvarů, jež doslova čeká na vyplnění.

The Sims Carnival: Bumper Blast

Dalším přírůstkem do rodiny The Sims Carnival série se stane Bumper Blast. Půjde o speciální variaci akčně-arkádového arkanoidu včele s poletujícími obličeji simíků.
K dispozici má být celých 140 levelů a čtyři různé obtížnosti. EA už opravdu neví, na čem všem rejžovat peníze. Co bude příště? The Sims Carnival Mega Snake? A kdy vlastně budu v pekárnách péct rohlíky a chléb se značkou The Sims? :-)

Stačí ji posléze zaskládat padajícími kousky a následně si z nově otevřeného seznamu vybrat, jaký druh budovy na zvoleném místě vlastně vyroste. Policejní stanice, nemocnice, hasičská centrála, divadlo nebo snad zábavní park? Škála staveb je relativně velká a s jejich přibývajícím počtem se začnou odemykat ještě další.

Tomuto bych "tornádo" opravdu jen přezdíval * Kdo hoří, má za tři

Setkáte se tak například s perlami v podobě SWAT centra, výzkumného oddělení nebo velkého letiště. Přitom všechny podobné budovy mají na okolní prostředí, spokojenost občanů (znázorněnou prostými smajlíky) a další faktory zásadní vliv. Ten však paradoxně nehraje natolik významnou roli, abyste si třeba kvůli zaneřáděné části města hned trhali hlavu. Vlastně jsem si podobných problému během hraní příliš nevšímal a pokud se někde nějaký objevil, většinou se vtělil do podoby kriminálních živlů či menších požárů.

A i zde se snaží Snap City aktivně zapojit hráče do víru dění. Vykrádá támhle někdo banku? V tom případě musíte ihned odscrollovat na  místo činu a zloděje uklikat „k smrti“. Čím rychlejší tempo nasadíte, tím dříve bude škrabat brambory za mřížemi. Ukazatel „zdraví“ znázorněný nad jeho hlavou se přitom úměrně rychleji zkracuje v závislosti na počtu postavených policejních stanic. A to obecně platí i o hašení požárů či rozhánění zlobivých demonstrantů.

Mimozemšťané existují!

Ostatně nikdy nemůžete vědět, co se na vás snese z nebes. Zda se budete muset postavit profláknutému tornádu nebo se třeba ocitnete vstříc nelítostné invazi mimozemšťanů. V každém případě jsem si ale během hraní nemohl nevšimnout ledabylého provedení drtivé většiny pohrom. Úsměv na tváři se mi nevyrýsoval ani po spatření velkých protestů ve městě či obyčejného zemětřesení – všechno vyhlíží až příliš jednoduše.

Tak už jsme zase zkrachovali, šéfe... * Menu :-)) * Sáhodlouhá a opravdu nezáživná kampaň

Vyvolávání katastrof se stalo mojí oblíbenou kratochvílí v Sim City 2000, 3000 a posléze i čtvrtém díle (jsem to ale zvrhlík), u Snap City ale bohužel nikoliv. Grafické zpracování nicméně není špatné. Hra si zachovává podobu typickou na všechny Sim tituly, po trojrozměrném světě není vidu ani slechu a do pozadí tradičně hrají příjemné ladné znělky (některé mimo jiné převzaté z prvního dílu The Sims a i dalších her).

• Ojedinělé podání
  • Ladná hratelnost
  • Nenáročné jak pro hráče, tak pro HW
  • Zábava v poměru k ceně
  • Jednoduchý herní systém rozhodně není pro rozené stratégy
  • Stereotypní Storry mód
  • Zpracování katastrof
  • Název. Proč je to The Sims, a ne Sim City?

Titul Carnival: Snap City se zkrátka nemusí bát, že by během týdne zapadnul do hlubin zapomnění. Solidní cena, se kterou má být nabízen v obchodech, určitě příležitostní hráče neurazí (v době psaní recenze nicméně není přesně známá, v přepočtu by se ale měla pohybovat kolem 400 Kč). Rozeným stratégům však Snap City nelze doporučit, lepší koupí se pro ně pochopitelně může stát klasické Sim City 4 včetně datadisku, případně nejlépe celá Deluxe edice.

Hratelnost: 5/10

Carnival: Snap City je unikátním mixem budovatelské strategie Sim City a obyčejného tetrisu. Nenáročná a nádherná ukázka toho, jak spojit pračku s autobusem.

Celkové hodnocení: 6,9/10