Recenze: The Sims: Příběhy trosečníků – do třetice všeho dobrého

Den první. Kdesi jsem četl, že pro přežití na pustém ostrově jsou nejdůležitější dvě věci. Voda a ještě něco. Televize? V každém případě jsem byl donucen přehodnotit své životní priority tak, abych se dokázal bez problémů aklimatizovat v novém prostředí. Takovou dovolenou jsem ještě nikdy nezažil!

Typ hry: Simulace života na pustém ostrově bez televize a počítače
Minimální konfigurace: Procesor 1.8 GHz, 512 MB RAM, 32 MB grafická karta, 2.9 GB na HDD
Doporučená konfigurace: Procesor 1.8 GHz, 1 GB RAM, 128 MB grafická karta, 2.9 GB na HDD
Testovací konfigurace: Athlon XP 2.2 GHz, 1024 MB RAM, 128 MB grafická karta
Výrobce: EA (
Distributor ČR: EA CZ (

Příběhy trosečníků (dále i jako Trosečníci) jsou posledním kouskem do třídílné skládačky The Sims: Stories. Nutno dodat, že předchozí dva díly v podobě Životních příběhů a Příběhů mazlíčků nesklidily mezi hráči velké ovace, naopak byly napadány za strohé zpracování a snahu vyždímat z poctivých fanoušků The Sims co nejvíc peněz. Nebylo se ale čemu divit, vždyť ubíjející linearita obou titulů a vesměs nezáživné vyprávění děje sotva přikovaly k obrazovkám monitorů zaryté fanoušky Simíků. A ostatní? Šli nedotčeně dál.

Den druhý. Přežívat na opuštěném ostrově není žádná sranda. Nemáte ledničku. A tím pádem ani vychlazená piva. Štěstí se na mne ale usmálo zrovna včera – moře vyvrhlo na pláž sekyru. Shodou okolností však bez jakéhokoliv návodu na použití.“

Ve své podstatě se Příběhy trosečníků neliší od starších bratříčků. Hned v úvodu nabídnou klasický volný režim, tutoriál a příběhovou část napěchovanou citelnou porcí nadsázky. Výraznějšího oživení se ale dočkáte až o malou chvíli později. Jakmile se do hry vnoříte, zjistíte, že nový přírůstek do rodiny The Sims vlastně není jen bezcennou cetkou k zahození. Naopak nabízí příjemný, i když stále striktně lineární příběh, zaobalený do atraktivního prostředí, v němž nechybí hyeny, opice, místní domorodci, pumy, ani nepředvídatelné bouře. V příběhové části přitom budete postaveni před víceméně klasické problémy – kde a z čeho rozložíte tábor? Na čem vlastně budete spát? A co budete jíst?

Jak to děláš, že máš tak nádherné vlasy? * Ná čičí... * Viděl jsem i hezčí podprsenky

Ani u jednoho z vyřčených případů se nemusíte obávat složitého řešení. Základní pilíře hry totiž stojí na financích, v případě Trosečníků ale degradovaných do obyčejných materiálních prostředků. Ty se vztahují převážně na povalující se dříví, bambusové porosty nebo jiné příležitostní předměty kolem. Jakmile je naleznete a zpracujete (posekáte a podobně), přičtou se na váš „bankovní účet“, z něhož můžete následně čerpat. A jak? Přeci „nakupováním“ předmětů v nákupním režimu. Obrysy klasického konceptu The Sims nejsou ani v tomto podání zakryty, autoři se jim jen snažili dát hlavu a patu. A nedá se říci, že by jejich snažení nevyplodilo kýžené ovoce.

Tady se opravdu nedá nic ukrást * Chtělo by to televizi... * Trosky havarovaného letadla. Třeba tam najdu sličnou křovandu

Repertoár „nábytku“ je přitom dostačující. Nemůže se pochopitelně rovnat s variabilitou plnohodnotných The Sims 2 okořeněných o některé datadisky. Překvapující ale v určitých ohledech jsou například sporáky s výběrem několika barev, taktéž kávovary, myčky a další moderní zařízení – samozřejmě s patřičně ošuntělou vizáží. Jako ztroskotanec na ostrově nebudete mít takřka nic nového (ale kde berou elektřinu?), vše je de facto podáváno formou ztrát a nálezů. Přesto je však jejich přítomnost mezi ohništi a palmovými listy na spaní úsměvná :-).

Optimalizace pro notebooky

The Sims: Příběhy trosečníků se bezesporu mohou chlubit solidní optimalizací pro přenosné počítače, z čehož zároveň plyne, že jsou podporovány i postarší a méně výkonné laptopové grafické karty. Mezi nimi se vyskytují například NVIDIA GeForce 2, 3, 4 a její odnože, dále AMD ATI 7500, 8500, 9000 a tak dále.

"Den třetí. Shánění potravy dá člověku pořádně zabrat. Zrovna dnes jsem oštěpem ulovil velkého kapra a jednoho sumce. A také svoji nohu. A asi mám tenisový loket v zápěstí. Na druhou stranu je na ostrově krásně, klidně bych tu zůstal.“

O potravu si nemusíte dělat velké starosti – všude kolem jsou palmové stromy oplývající kokosovými ořechy, banánovníky, na pobřeží je možný rybolov a tak dále. Je každopádně chvályhodné, že se hra snaží bojovat proti stereotypu všemi dostupnými prostředky. V úvodních kapitolách je směrováno veškeré snažení k samotnému přežití, a až později se začnete dostávat hlouběji do ostrova, kde se setkáte s novými příležitostmi. Objevování skrytých zákoutí pralesa, seznamování se s dalšími trosečníky či přímo domorodými kmeny zaplní přinejmenším dvě zbylé třetiny příběhové části hry. Zhostíte se výroby záchranného voru, budete hledat jeho jednotlivé části, stejně tak například narazíte na svého prvního neživého společníka v podobě Bůžka. Ostatně nebýt této kamenné sošky, jen stěží byste se dokázali dostat z ostrova. Náhoda je doslova štěstí.

Bůžek. A je tak ošklivej * Milý deníčku, babička mi dnes zapomněla přibalit Monte * Dům, do nějž se nastěhujete průběhem hry

Tohle všechno pochopitelně zní lákavě. Na druhou stranu je úroveň jakosti titulu srážena onou upjatou linearitou; na každém kroku jste voděni za ručičku a nemáte prakticky šanci někam ucuknout (a rozlišnosti se nekonají ani u hry s ženou, ani u jejího mužského protějšku). Řešení jednotlivých problémů bývá vesměs prosté a ihned na dlani, z čehož zároveň plyne, že ti náročnější z vás by měli jít raději o dům dál. Podobné podání snad přivítá jen mladší publikum hráčů, kteří se k tomu všemu nebudou bránit vyzkoušet jednu ze tří nabízených kariér.

Chudák, asi mu někdo umřel * Tuhle kočku já zrovna nemám moc v lásce * Jsem in? Jsem!

Ano, stále hovoříme o pravé nefalšované hře The Sims, která vždy nabízela mnoho profesních drah pro Simíky. Trosečníci přitom skýtají třemi jednotlivými zaměstnání – stanete se lovcem, sběračem nebo raději řemeslníkem? Abyste ale mohli v jakémkoliv případě postupovat na vyšší úroveň, je potřeba se zlepšovat v požadovaných dovednostech, chodit pravidelně do „práce“, čímž mimo jiné vyděláte i nějaký ten „peníz“ navíc a tu a tam dokonce přinesete jídlo.

Inu, je to hezké, jenže to tak také úplně nefunguje. Na co je v příběhové části člověku kariéra, když se do práce podívá všehovšudy snad čtyřikrát nebo pětkrát? Měl jsem místy pocit, jakoby sami autoři nevěděli, co do této ztroskotané pračky ještě narvat. A přitom je tak krátká, vždyť zabere sotva tři večery. Prohledávání ostrova, plnění úkolů a navazování nových kontaktů totiž zabere většinu času a na něco dalšího se jen stěží zmůžete. Je sice pravda, že hra nabízí po vzoru původních Simíků zcela volný režim, ale ani v jeho případě nejde hovořit o neutuchající zábavě.

Ostrov pro volnou hru * Není nad to bydlet u moře. Co den, to záplavy * Myslíte, že s tímto kloboukem někoho ošálím?

Jste pouze zproštěni jakéhokoliv děje, prakticky vzato si můžete postavit kdekoliv dům, nastěhovat se do něj a žít svůj život. Zároveň musíte dohrát story mód, protože se jinak neodemknou bonusové předměty. A bez nich se ve volné hře neobejdete. Možnosti jsou tak jako tak vesměs omezené a aby člověka opravdu zabavily, hodil by se nejeden velký datadisk (jehož se s největší pravděpodobností nedočkáme).

Kolik je hodin?

Menší úpravy ve hře doznalo znázornění času. Nesetkáte se tak s klasickými hodinami, nýbrž s „tečkovitým“ ukazatelem rozdělujícím den a noc. Abyste se například mohli dostat do
„práce“ (respektive svého povolání na ostrově), je třeba vystihnou správnou dobu takříkajíc od oka.

Den čtvrtý. Už nemůžu.“

Dosud jsem nepoodkryl roušku tajemna zastírající mezilidské a „mezizvířecí“ vztahy. Od dob datadisku Hot Date pro první The Sims se stalo navazování kontaktů a budování vztahů synonymem pro celý Sims fenomén. A nejinak tomu je i v případě Trosečníků. Ve story módu se budete muset nejprve seznámit s opičí sebrankou, později navážete kontakt s dalšími trosečníky a nakonec se setkáte se zdejším kmenem. Tu a tam narazíte i na nepříliš přátelské šelmy; štěstí však je, že v případě konfliktu si pro vás nepřijde smrtka, pouze odejdete z boje s pár šrámy (jinými slovy vás zdejší kočičky neroztrhají na kousky).

Veškeré dění je přitom doprovázeno krátkými úryvky rozhovorů znázorněnými v pravé horní části obrazovky. A nutno dodat, že některé sekvence překypují humorem. Ostatně lokalizace hry je obecně na vysoké úrovni, což nebývá vždy pravidlem. Hůře na tom je však technická stránka.

• Svižné tempo
  • Atraktivní prostředí
  • Pro nenáročné hráče
  • Příjemná cena
  • Povedená lokalizace
  • Do jisté míry optimalizováno i pro notebooky
  • Opět striktně lineární
  • Řešení jednotlivých problémů jsou příliš prostá
  • Ledabylý design některých lokalit
  • Plynulost hry

Zastaralost grafického ztvárnění není značná, celkově Příběhy trosečníků nevyhlíží nejhůře. Rozhodně by ale neuškodila větší vyladěnost enginu, ani tentokrát se běžní uživatelé s běžnými stroji nedočkají zcela plynulého chodu. Stejně tak mi byly trnem v oku některé lokace, do nichž jsem průběhem putování ostrova zavítal - designově ledabylé, ne-li přímo odfláknuté. Balzámem na duši je alespoň tradičně povedený hudební doprovod a v neposlední řadě i solidní cena 799 Kč. A to přes řadu nedostatků stojí za zvážení především všem fanoušků The Sims. Pravdou ale i nadále zůstává, že ostatním s největší pravděpodobností nový přírůstek do rodiny The Sims: Stories nic neřekne.

Příběhy trosečníků jsou rozhodně tím nejlepším, co nabízí výkladní skříň The Sims Stories. Atraktivní prostředí ruku v ruce s příjemnou hratelností dokáží přikovat k monitorům hráče na několik hodin plných čiré zábavy. Zamrzí však přísná linearita děje, ledabylý design některých lokalit a místy i plynulost hry.

Dostupné pro: PC, Wii, PSP, 3DS, iPhone
Žánr: Simulátory | Simulátor života
Výrobce: EA Games | Webové stránky hry