Recenze: The World Ends with You – jiné RPG

Ponořte se do tajemné hry andělů smrti, ve které když neuspějete, budete bez milosti vymazáni. Pojďte se spolu s námi podívat na nové originální RPG od tvůrců Final Fantasy.

Platforma: NDS
Typ hry: akční RPG
Multiplayer: ano, výměna předmětů, minihra
Výrobce a vydavatel: Square-Enix (
Distributor v ČR: není distribuována

Většině týmů ve Square-Enixu je poslední dobou vyčítáno, že se místo vyvíjení nových a originálních titulů věnují samým předělávkám a konverzím. Místo hledání neotřelých nápadů dolují další zlaťáky provařenými sériemi Final Fantasy, Kingdom Hearts či pochybnými hříčkami s Chocobem v hlavní roli. Však se stačí podívat na drtivou většinu nejnověji vydaných a chystaných titulů. V záplavě podobných her se ale objevuje první (snad nebude osamocená) z originálních vlaštovek, která se pokouší prozkoumat možnosti a schopnosti oblíbené kapesní konzole Nintenda DS.

Hned po spuštění The World Ends with You vám jistě neunikne specifický grafický styl. Již v tomto okamžiku se rozhoduje, zda vám japonský styl sedne a hru si užijete do poslední chvíle, nebo zda vás odpudí a tuto herní perlu si nevychutnáte. Jedním z klíčových členů týmu, který ovlivňoval hratelnost i výslednou grafickou podobu byl Tetsuya Nomura, kterého můžete znát jako designera postav většiny novějších Final Fantasy i Kingdom Hearts. Výtvarný styl The Worlds Ends with You (dále jen TWEwY) se spíše blíží druhé jmenované sérii, stavějící na výrazných obrysových linkách, poněkud ulítlých proporcích postav, výrazných pastelových barvách a podobně.

Hrátky andělů smrti

Hrdinou hry je teenager Neku, který nemá příliš v lásce ostatní lidi. Jednoho dne se ale ocitne uprostřed živoucí křižovatky jedné ze čtvrtí Tokia - Shibuya a zjistí, že ho ostatní lidé nevidí a že si nepamatuje nic ze své minulosti. Chvíli potom ho napadnou podivné příšery a mladá dívka Shiki ho přinutí učinit s ní kontrakt o spolupráci ve hře andělů smrti. Co je zač tajemná hra andělů smrti, která trvá sedm dní, a neúspěšní hráči jsou vymazáváni? Na to budete muset přijít sami. Příběh je poutavý a napínavý. Jakmile do něj jednou proniknete, bude se vám jen těžko odtrhávat, dokud všemu nepřijdete na kloub.

Hra vás hned od začátku vtáhne do děje a nepustí

Každý herní den musíte splnit nějaký úkol. Většinou spočívá v dosažení nějakého místa či v likvidaci určitého druhu nepřítele, kteří jsou ve hře označováni jako Noise. Během každého dne také uvidíte několik cutscén, které posouvají příběh. Probíhají jako pohyblivý komiks, postavy „mluví“ pouze pomocí textových bublin, které jsou čas od času oživeny nějakým mluveným citoslovcem, nebo několika mluvenými slovy. Celkově to funguje skvěle, ačkoliv by neuškodilo trochu víc snímků.

Nekuho možná zpočátku nebudete mít příliš v lásce, ale Shiki vás okouzlí. I ona ale skrývá mnoho tajemství...

Během základní herní doby, zabírající něco přes deset hodin vašeho času, se setkáte s mnoha různorodými charaktery. Drtivá většina z nich je osobitá s výrazným designem, ale pokud jde o propracovanou psychologii, s tou se setkáte jen u těch nejdůležitějších postav. Obzvláště hlavní hrdina projde během hry vývojem osobnosti, za který by se nemuseli stydět ani autoři mnohem delších RPG.

Oba displeje v akci!

Co se ještě kutí u Square-Enixu na NDS?

Sigma Harmonics – o tajemné adventuře-RPG, která se bude stejně jako Hotel Dusk hrát s NDS na výšku, se toho zatím moc neví. Doufejme, že po plánovaném japonském vydání v létě se dočkáme i my. Zatím se můžete kochat například sympatickými charaktery na nově otevřené webové stránce: http://www.square-enix.co.jp/sigma/

Nanashi no Game (Hra beze jména) – ještě více tajemná je hororová adventura Nanashi no Game, ve které bude hráče ohrožovat prokletá hra. Kdo si ji zahraje, tak do sedmi dní zemře.  NDS bude opět natočené na výšku a podle traileru na oficiální stránce se máme čeho bát. http://www.square-enix.co.jp/774/

To, v čem originalita a zábavnost TWEwY nejvíce vyčnívá a záři, je hratelnost. Již od začátku vývoje tvůrci slibovali nepřetržitou intenzivní akci probíhající na obou displejích a té jsme se nezpochybnitelně dočkali. Základní ovládání probíhá kompletně stylusem, s jehož pomocí posouváte hrdinu po rozsáhlých, do detailů zpracovaných částech tokijské Shubuyi. Při soubojích se ale musíte druhou rukou chopit i tlačítek.

Souboj se vždy odehrává současně na obou displejích a ovládání Nekuho (stylusem) a jeho partnera (tlačítky) je na vás. Nezapomnělo se ani na leváky, takže si můžete vybrat, zdali budete partnera ovládat pomocí šipek či tlačítek na pravé straně displeje. Mačkáním šipek ve správném pořadí docílíte různých komb a jejich správným řetězením můžete aktivovat i efektní společný útok. V pozdějších částech hry se umí kolega i stisknutím správné šipky ve správném pořadí krýt, skákat a provádět další různé vychytávky.

Při souboji se neustále něco děje * Útoky jednotlivých partnerů se dají řetězit * Když se vám řetězení daří, můžete provést speciální útok

Vy ale budete mít plné ruce práce s děním na dolním displeji. Zde ovládáte Nekuho a pomocí různých tahů stylusu provádíte útoky a pohyby. Při bitvě můžete v pozdější části používat až šest různých útoků zároveň. Použitelné útoky závisí na odznacích (pins), které v průběhu hry získáváte plněním úkolů, během custcén, či z vítězných bitev. Některé odznaky se aktivují jejich poklikáním a mohou třeba léčit životy. Jiné se zase aktivují tahem přes příšeru, kliknutím do prázdného místa na bitevním poli, křikem či foukáním do mikrofonu a mohou způsobovat různé seky či masivní útoky na celé obrazovce.

Intenzivní akce

Odznaky, které při bitvách používáte, jsou postupem času silnější a některé se po získání dostatečného počtu zkušeností promění v novou, mocnější verzi. Celkový počet odznaků ve hře se počítá na stovky a za první dohrání se dostanete jen k malému procentu z nich. Všechny mají originální design, na jejichž návrzích se soudě dle závěrečných titulků podíleli snad všichni členové týmu.

Díky speciálnímu hráčskému odznaku může Neku číst lidem myšlenky * Do soubojů vstupujete při čtení myšlenek. Zřetězením soubojů získáte lepších předmětů a více zkušeností * První bojový odznak vám dá Shiki

Ačkoliv se z popisu mohou bitvy zdát zmatené a zpočátku také trochu opravdu jsou, postupem času si zvyknete a budou vás to bavit čím dál víc. Dokonalé ovládání obou charakterů na dvou herních obrazovkách zabere mnoho času, nemluvě o mírné bolesti v prstech a rukou po delším hraní. Pokud se ale nechcete děním na horní obrazovce zabývat, máte možnost zapnout automatické ovládání po různých dobách vaší nečinnosti. Mně osobně se ale zdálo, že i náhodné mačkání tlačítek se osvědčilo více než nechání partnera v automatických rukou.

V obchodech se dá koupit všechno možné * V hlavním menu se můžete na mapě zorientovat * Součástí menu je i databáze všech dosud objevených typů nepřátel

Zcela ve vašich rukou je i obtížnost hry, která se dá kdykoliv změnit. K těžším obtížnostem se ale dostanete až v průběhu hry. Lze se také rozhodnout, s jakým levelem chcete souboje podstupovat. Za každou bitvu totiž obdržíte zkušenosti, se kterými se zvyšuje úroveň postav, výši životů a level odznaků. Snížením úrovně postav můžete po bitvě získat vzácnější předměty a odznaky, ke kterým byste se nemuseli vůbec dostat.

Doplňky jsou důležité

Kromě výběru odznaků je potřeba se starat i o správné a stylové oblečení svých postav, což vlastně supluje brnění z klasických RPG. Oblečení nakoupené v různých obchodech po celé Shubuye zlepšuje výši různých atributů (útok, obrana, životy…) postavy. Atributy se dají také zlepšit správným stravováním. Ale pozor na reálný čas, podle kterého hra hlídá, zda svoje charaktery nekrmíte příliš.

Dám si dneska nudle rámen či hamburger? * Tito dva andělé smrti vám způsobí mnoho problémů * Neku a Shiki naštěstí nehrají ve hře sami

Oblečení a doplňků objevíte ve hře spoustu typů a značek. Bohužel, jeho změna se ale na postavě nijak opticky neprojeví. Stejně jako oblečení, i odznaky patří pod jednotlivé módní značky. V každé části Shibuyi je pak jiná nejpopulárnější značka. Pokud máte na sobě odznaky zde oblíbených značek, jejich účinnost v boji je vyšší. V opačném případě se vám může stát, že se i při jednoduché bitvě kvůli malé účinnosti odznaků pěkně zapotíte.

Bitvy s bosy jsou často oživeny speciálními podmínkami * Některým lidem můžete pomocí čtení myšlenek pomáhat při rozhodování * Jídla je na výběr stejně jako oblečení hodně

Ve hře nechybí ani oblíbený multiplayer, ale změřit své síly v souboji či bojovat v tandemu bohužel nelze. Můžete si to ale se svými až čtyřmi přáteli rozdat v minihře s odznaky Tin Pin, ve které se ve stylu kulečníku či stařičkého minigolfu snažíte vyšťouchnout odznaky soupeřů z herní plochy. Souboje jsou oživeny několika speciálními vlastnostmi jednotlivých odznaků, díky kterým lze na chvíli znemožnit ovládání soupeřova odznaku a jednoduše ho shodit dolů. Se svými přáteli si také můžete vyměňovat různé předměty skrze vlastní „online“ obchod.

Důraz na detail se vyplácí

Již při oznámení americké verze jsem se strachovala o překlad a zachování atmosféry této typicky japonské hry. To se ale povedlo na jedničku. Ať již jde o použití různých zkratek v rozhovorech, bez kterých se žádný mladý člověk pohybující se po internetu neobejde, či o zachování některých typických japonských slov v textech, vše dokresluje stylovou atmosféru moderní japonské čtvrti Shibuya.

Po dohrání hlavního příběhu na vás čeká nová hra plus se zachováním veškerých získaných předmětů a zkušeností a s nově otevřenými možnostmi. Bez opakovaného dohrání se vám nepodaří zjistit všechny pozadí a tajemství příběhu. K dispozici je také bonusový den v Shibuyi, který je povedenou parodií na hru a ve kterém soupeříte s mnoha herními charaktery v minihře s odznaky.

Horního partnera můžete zcela svěřit do rukou počítače * Kromě normálních předmětů si můžete v obchodech koupit i jednotlivé skladby, co ve hře znějí * Typický průběh cutscény

Atmosféru moderního světa dokresluje také výborně zvolená hudba, která stejně jako grafické zpracování nemusí sednout každému. Pokud si na ni ale zvyknete, bude vám hrát v hlavě i po skončení hry. Většina skladeb je zpívaných, některé jsou dokonce ponechané v japonštině.

• Originální a zábavný bojový systém
  • Poutavý příběh plný zvratů
  • Mnoho možností i po dohrání hry
  • „Cool“ grafický styl
  • Než si zvyknete, zmatené souboje
  • Některé skladby omrzí
  • Jen jeden save

O TWEwY by toho šlo ještě napsat hodně, ale myslím, že pokud jste na tuto vlnu naladěni, názor jste si již dávno udělali. TWEwY je hra, která se jen tak nevidí. Plná originality, svěžích a neopotřebovaných nápadů, zasazená do zajímavého a netypického prostředí současného světa. Nabízí všem zábavu na hodně dlouhou dobu. Jen doufejme, že se nejednalo o pouhý osamocený výstřel do tmy.

Příběh: 8/10
Stylovost: 10/10
Návykovost: 10/10