Recenze: Thrillville – lákavá atrakce

Horské dráhy, ruská kola, kolotoče, cukrová vata. Dali byste si? My taky. Z domova nás ale nedostane ani bolest osmiček, natož vidina dost-možná-blinkání-způsobujícího zážitku. Naštěstí přichází řešení jménem Thrillvile, umožňující bezpečné využití všech atrakcích z pohodlí domova.
Recenze: Thrillville – lákavá atrakce

Platforma: PS2 (Xbox)
Žánr: Tycoon
Výrobce: Frontier Development
Vydavatel: Atari

Studio Frontier Development má očividně slabost pro hry plné kolotočů. Po sérii RollerCoaster Tycoon se můžeme těšit z titulu Thrillvile, který slibuje… prakticky i teoreticky totéž, co jeho předchůdce. Jde však opravdu pouze o lacinou napodobeninu určenou pro konzole? Nedá se říct, že ne – nicméně Thrillvile přesto překvapí. Jde o jednu z mála her, u nichž byli vývojáři v tiskových zprávách přehnaně skromní. Výsledek totiž dalece předčil veškerá má očekávání a vyvrátil obavy o tom, že tycoon žánr není pro konzole vhodný.

Prvním kroky ve hře budou směřovat k vytvoření postavy – na rozdíl od většiny BlablaTycoon titulů totiž máte „tam dole“ svého člověka, jehož prostřednictvím vykonáváte některé úkoly. Nejdříve si vyberete, zda půjde o chlapce či dívku, následně svou postavu patřičně obléknete, ostříháte a obarvíte. Idylka skončí v momentě, kdy dostanete dopis od strýčka Mortimera. Rozhodně nejde o žádné pozdravy z dovolené – strýc synovce žádá, aby se ujal vedení jeho zábavního parku, a pomohl mu tak konečně dostat konkurenci na lopatky.

Nečekejte však, že dostanete do rukou hotové dílo, na němž bude stačit provést drobné úpravy. Celý park budete muset vystavět od základů. V tomto ohledu se Thrillvile pevně drží zažitých tradic. Začnete výstavbou drah, cestiček, bufetů a dalších nezbytností; potom se budete věnovat marketingu a administrativě, sem tam provedete drobné úpravy; a na konci toho všeho bude stát spokojený strýc. Cesta k vytouženému cíli je ale dlouhá a v tomto případě obzvláště složitá – hra je otevřená všem možnostem, dává prostor vyžít se prakticky každému. Do svého parku můžete zařadit cokoliv. Alespoň mé maličkosti připadalo, že je nabízených atrakcí dostatek. Nezbytně však musíte také dbát na to, že provoz parku nestojí jen na atrakcích. Můžete mít sebelepší atrakce, ale na zákazníky neuděláte dojem, když se budou všude kolem válet odpadky.

Koncept Thrillvile je navržen s ohledem na konzole – všechno mi připadne pomalejší, ne tak složité. Na zábavnosti tím hra ovšem neztrácí, takže si není nač stěžovat. Už tak dost široká řada možností se navíc bude rozšiřovat úměrně s rostoucí dobou strávenou u hry; po výstavbě základních prvků parku přichází na řadu dilema v podobě tématického zařazení – každý park se může zaměřit na něco jiného (např. Divoký západ, vesmír…). Je přitom ovšem nezbytně nutné vystihnout aktuální poptávku. Pokud svůj zábavní park celý obléknete do šedi, na vysoké stojany postavíte modely planet a místo kolotoče zainventujete do planetária v momentě, kdy mezi lidmi poletí westernové kostýmy, asi nebude návštěvnost dvakrát vysoká. „Průzkum trhu“ můžete provádět sami: postava, kterou na začátku vytvoříte, se po světě nejen pohybuje, ale může s ním i komunikovat. Podstatná je také možnost na vlastní pěst vyzkoušet, jaké atrakce nabízíte návštěvníkům.

Součástí Thrillvile je řada miniher. Nejde přitom o pouhý „oživovací“ prvek, který by nás měl na chvíli odreagovat od hlavní náplně hraní (stavění a správy parku), ale o plnohodnotnou součást hry. Nejenže je zde přítomen neobvykle vysoký počet miniher – každá se navíc může pochlubit povedeným zpracováním a vzhledem k jejich odlišnosti je nám o zábavu postaráno na příjemně dlouhou dobu. Konkrétně vás čeká minigolf, závody (připraveny jsou malé modely autíček, ale i vznášedla z budoucnosti), tzv. Shootingzone (v arénách chodíte a střílíte nepřátele), pár logických hříček, několik automatových klasik a také povedené skákání na trampolíně. Vybere si zkrátka úplně každý.

Kapitolou sama pro sebe je technické zpracování, a to především grafické. Thrillvile se může pochlubit opravdu povedenou grafikou, která se sice nezařadí mezi to nejlepší, co lze v současné době na PS2 vidět, nicméně má svůj osobitý styl, který zaujme už na první pohled. A co je hlavní, vydrží vás zaujímat i v následujících minutách, hodinách… prostě pořád. Pochvalu zaslouží také audio stránka. Kvalitní zvuky jsou samozřejmostí, překvapením je ale hudební doprovod. Hra vám dá na výběr z široké nabídky skladeb, takže si – podobně jako v případě miniher – přijde na své opravdu každý.

• hratelnost
  • grafika
  • dlouhá hrací doba
  • neomezeně možností
  • hudební doprovod
  • ovládání
  • ne zrovna typický žánr pro konzole...
  • ... nemusí každému sednout

To je ostatně typické i pro Thrillvile jako celek. Jde o milou kombinaci typické tycoonovky s řadou miniher, která se může pochlubit tolika možnostmi, že z nich jdou až oči kolem. Neustále si máte z čeho vybírat. Když vás nebaví jedna minihra, máte k dispozici dalších deset. Jakmile se vám obehraje jedna skladba, přeladíte na jinou. Nezaostává ani technické zpracování (zmínil jsem se už o ovládání, které překvapivě není slabinou hry a dokazuje, že i na konzoli lze hrát něco jiného než tituly z 1st a 3rd person pohledu?). Berte všemi deseti, pokud jste fanoušky žánru. A jestli vám podobné hry nic neříkají, je právě Thrillvile ideální možností, jak se seznámit.

Postavíte si park, ve kterém můžete donekonečna řádit. Zábava? Zábava!