Recenze: Time Crisis 4 - vypněte mozek, střílejte!

PS3: 2 599,- Kč

Platforma: PS3
Typ hry: střílečka
Výrobce: Namco Bandai (
Vydavatel: SCEE (
Distributor v ČR: Sony Czech (

Těžko najdete čistší formu herního odreagování, než lineární střílečky se světelnou pistolí. Nasázet to do polygonových ksichtů plastovou bouchačkou dokáže efektivně rozbourat veškerý stres nahromaděný po náročném dni a je jedno, že drtivá většina podobných her je tupější než plastová lžíce. Proto mě poměrně překvapil příchod čtvrtého pokračování známé série Time Crisis, který je tu navzdory častým prohlášením, že dnešní hry už nemohou být pouhé bezduché hříčky, že musí mít myšlenku. No, Time Crisis 4 žádnou myšlenku nemá a přesně díky tomu je zábavný.

Prásk!

Nemá smysl rozebírat dějovou zápletku stavějící na tradičním: „Tady jsem já, tohle je moje pistole a támhle ti ostatní jsou mrtví, i když o tom možná ještě neví.“ Hraje se na tradiční mix teroristů, ukradené smrtící biologické zbraně, zavilých záporáků a trojky hrdinů drsnějších než nehoblovaná fošna, kteří mají prostřednictvím spravedlnosti jménem 9 mm zachránit svět před zkázou. Nic překvapivého, možná až na character design, jenž do role hlavních hrdinů vetkl bizarní spolek podivínů čítající svalnatého vojáka s blonďatými dredy a dvojku metrosexuálů jak vystřižených ze žurnálu.

Time Crisis 4 přináší zábavu v podobě dvou hlavních módů – Arcade a Complete mission. Arcade je vlastně tradiční střílecí sólo na předem definovaných trajektoriích. Na začátku si vyberete jednoho z metrosexuálů (asi toho odpudivějšího, protože druhého hrdinu uvidíte celou hru motat se někde vedle vás) a vrhnete se do divoké akce. Hra vás protáhne systémem z úkrytu do úkrytu po předem připravené dráze úrovní a na vás je na jednotlivých zastávkách postřílet úplně vše, co se na vás jen křivě podívá.

Vždy začínáte bezpečně v krytu a teprve po stisknutí tlačítka vykouknete a můžete dštít olovo všemi směry. V krytu jste nejen v bezpečí před většinou nepřátelských útoků, ale zároveň nabíjíte a mačkáním spouště měníte na jednu ze čtyř zbraní (systém převzatý z minulého dílu). Kromě základní pistole je munice to ostatních zbraní omezená, takže se hodí ji využívat s rozmyslem. Vzhledem k novému systému, kdy určití protivící mají slabinu na danou zbraň se to rozhodně vyplatí.

Prásk! Prásk!

Nepřátele představuje tradiční směska tupých protivníků navlečených do několika odstínů barev indikujících jejich nebezpečnost. O umělé inteligenci se nedá mluvit, jejich rolí je vyskakovat ze všech možných i nemožných míst a nechat se rozcupovat na kusy. Nedá se však mluvit o chybě, protože na principu naučení se pozic protivníků a jejich rychlé eliminaci staví hratelnost.

Díky rychlému akčnímu tempu nabuzenému i časovými limity je Arcade tradiční svižnou adrenalinovou jízdou. Obavy ze stereotypu tvůrci drtí přídavkem osvěžujících prvků, jako jsou pasáže za kulometem vrtulníku, odstřelovací vsuvky, souboje s bossy a nově i potyčky se zmiňovanou „biologickou zbraní“ a scénky, kdy se musíte bránit útokům z více směrů. Jako obvykle tahle celá sranda zabere zhruba hodinu až dvě vašeho času a jako obvykle budete mít (oprávněný) pocit, že to tu už několikrát bylo.

Je to chyba? Není? Záleží jen na vás, osobně jsem si Arcade režim užil i bez nějakých zásadních novinek. Za větší prohřešek musím počítat občasný špatný záběr kamery na akci, který vám přihraje záda vašeho parťáka přímo do zaměřovače, a protivníky nechává někde v bezpečí „za bukem.“

Nestřílecí intermezzo

Čas na menší odpočinek od zběsilé akce. Důležitou součástí hry je i nová verze oblíbeného GunConu, bez kterého si Time Crisis ani nelze koupit. Vzhledem k rozdílné technologii LCD a plasma televizorů už nelze použít principu katodových paprsků a základem GunConu 3 se stalo infračervené záření. Abyste si zastříleli, musíte tedy na televizi umístnit dvě poměrně velké plastové krabičky s LEDkami, které musíte pomocí kabelu připojit do USB. Funguje to tedy na stejném principu jak Wii-mote, ovšem zdejší řešení  je na rozdíl od Sensor baru nevzhlednější a díky krátkému kabelu i daleko méně praktické.

Samotná pistole září ostře oranžovou barvou, aby ji nedejbože někdo nechtěl použít při vykradení banky. Na první pohled je evidentní snaha udržet náklady na výrobu na co nejnižší úrovni. Zapomeňte na Bluetooth, pistoli musíte zapojit do konzole přes USB. Samotný design působí slušivě futuristicky až na madlo s analogovou páčkou a tlačítky připevněné pod hlavní. Celkově na novém G-Conu najdete přehršel tlačítek a dvě analogové páčky, k jejichž využití se ještě dostaneme.

Nízké výrobní náklady se podepsaly i na (ne)kvalitě některých tlačítek, spoušť cvaká na můj vkus příliš hlasitě a stisk jednoho z tlačítek na madlu je také poněkud problematický. Ovšem ve hře je G-Con 3 funkční a dostatečně přesný, což je hlavní. A teď zpátky ke střílení.

Prásk! Prásk! Prásk!

Aby tvůrci kompenzovali minimum novinek v Arcade režimu (který se mimochodem objevil na automatech už v roce 2006), přidali do hry druhý zmiňovaný mód jménem Complete mission a s ním zároveň i zcela nový styl hraní. Po příběhové stránce Complete mission obohacuje děj nastíněný v Arcade, když vás vtělí do role kapitána Rushe a přibližuje jeho dobrodružství v okamžicích, kdy se zbylí dva agenti někde flákali. Pět misí v kůži kapitána Rushe vám dává nebývalou svobodu, kdy se nepohybujete po předpřipravených trajektoriích, ale ve stylu klasických FPS pomocí analogových páček.

O něco podobného se pokoušel už Resident Evil: Dead Aim a bohužel se stejně rozpačitým výsledkem. Nejde o ovládání, FPS styl funguje až překvapivě dobře. Problém představuje celkové zpomalení tempa hry a plytkost jednotlivých úrovní. Tvůrci mají v rukávech pár triků, jako mise, kde nemůžete používat střelné zbraně, či plošinkové pasáže, ovšem to příliš neboří tu nudu okolo. Kapitán Rush se navzdory svému jménu plazí jako šnek, což nakopává dravost Arcade režimu do zubů. Což si uvědomíte, protože Complete mission obsahuje i klasické mise převzaté právě Arcade módů.

Na druhou stranu díky tomu celý zážitek nabídne slušné rozšíření herní doby, což se cení. Pár hodinek můžete strávit i s bonusovými misemi a minihrami odemčenými po dohrání hry.

BUUM!

Slabinu Time Crisis 4 poněkud překvapivě představuje technické zpracování hry. Lineární podstata Arcade režimu přímo volala po tom, aby tvůrci rozběsnili sílu skrytou pod černým plastem a smetli naše smysly záplavou grafických efektů, ale výsledek značně pokulhává.  V některých okamžicích grafické pozlátko vycení zuby, ale celkově si odnáší jen průměrnou známku. Hlavně FPS úrovně vypadají nudně a občas dojde ke znatelnému poklesu framerate, což už je na pováženou. Že neexistují pokročilejší možnosti destrukce prostředí snad ani nemůže překvapit.

• Svižná akce
  • Slušná herní doba
  • Perfektní na odreagování
  • FPS mód má budoucnost
  • Průměrná grafika
  • Nudné levely ve FPS pasáži
  • Občas problematická kamera
  • Tradičně zbytečný příběh

Na druhou stranu si pochválit zaslouží slušný hudební doprovod ve stylu klasických akčních filmů, který dodává hře na atmosféře tradičních béčkových špektáklů, kde se pro výstřel nejde daleko.  A právě díky tomu stojí za to Time Crisis 4 vyzkoušet. Jen nesmíte mít příliš vysoká očekávání. Ale pro příležitostné vypnutí mozku nenajdete nic lepšího. Už jen doufejme, že se nejednalo o jednu vlaštovku pro GunCon 3 a dočkáme se dalších her. Říkal tu někdo House of the Dead?

Grafika: 6/10
GunCon 3: 6/10

Návrat světelné pistole ve slušné formě. Stará koncepce dokáže pobavit, ale krok novým směrem dopadl lehce podvrtnutým kotníkem. Každopádně postřílet sto polygonových parchantů za minutu nikdy neztratí své kouzlo

Diskuze (9) Další článek: PC verze Frontlines: Fuel of War v prodeji

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,