Recenze: TOCA Race Driver - nový král motorismu na PC?

Myslím, že počítačovým hráčům ani nemusím připomínat mizivou konkurenci v oblasti automobilových závodů. Zvláště poslední rok je po kvalitním titulu z tohoto žánru velká sháňka. Proto se moje naděje upíraly k třetímu dílu kvalitní série TOCA z dílny známých Codemasters. Dočkali jsme se díky němu nového motoristického krále?

Typ hry: závodní
Minimální konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 32 MB 3D grafická karta, Windows 98 a vyšší
Doporučená konfigurace: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta, Windows 98 a vyšší
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta (GeForce 4MX 440)
Výrobce: Codemasters (
Vydavatel: Codemasters (
Vydavatel v ČR: Cenega (
Demoverze:

Znáte to, na něco se strašně moc těšíte, nemůžete dospat, sledujete hodinky, kdy už TO konečně přijde a nakonec jste ukrutně zklamáni, protože výsledek neodpovídá vašim očekáváním. Těšíte se na finále Ligy Mistrů a na poslední chvíli distancují Nedvěda a hra stojí za prd. Každé sobotní poledne se nedočkavě vrháte k televizním obrazovkám, ale co to? Železný a Zaza jsou fuč. Nebo s uspokojením sledujete slibované ukončení povinné základní vojenské služby, které je následně posunuto o pár let dál. Posledním hřebíčkem do rakve pro vás může být nová TOCA, která rovněž příliš nadšení nevzbuzuje.

Proč?

Ano, správná otázka - proč se mi nová TOCA narozdíl od spousty jiných povětšinou kladných recenzí nelíbí? Nelíbí není to správné slovo, nová TOCA je zkrátka úplně jiná než její předchůdkyně. Možná je chyba ve mně, možná zapracovala moje roztroušená skleróza, ale vždy jsem si myslel, že tato automobilová série je synonymem pro "kvalitní simulátory cestovních vozů". TOCA Race Driver by se však dal zařadit spíše do škatulky "arkáda jak vyšitá".

Závody se nám hezky rozjíždí * Tak co mi nabízí automobilky tentokrát?

Pro potvrzení tohoto tvrzení nemusím chodit pro příklad daleko. Hned na svých prvních kilometrech ve hře přijdete na zajímavý úkaz. Došel jsem k závěru, že autoři původně udělali silnice asi dvakrát široké než nakonec jsou ve hře a půlku z nich pokryli texturou trávy. Jinak totiž není možné, aby auto v dvousetkilometrové rychlosti drandilo po nerovném zeleném pažitu stejně rychle jako po prvotřídní asfaltce. Zatímco soupeři sledovali ideální stopu na silnici, pro mě bylo mnohdy výhodnější zkrátit si cestu přes trávník za minimální ztráty rychlosti. To bych ještě nějak přežil, ale když jsem objevil další zkratku, která spočívala v projíždění šikan přes zpomalovací pásy písku (které mě kupodivu zpomalili trochu méně než by se dalo čekat), pochopil jsem, že s uvolňováním trůnu pro krále závodních simulací to nebude tak žhavé.

Skvělý herní režim

Tak dobře, nová TOCA není simulací. No a co? I nereálné hry mohou být (a taky jsou) zábavné. Stačí k tomu třeba zábavné herní režimy. Správně, to je druhá věc, na kterou jsem se hodně těšil. Už od prvních závodních her mi v nich chybělo něco, co se velice podobalo režimu Kariéra, kterou nová TOCA nabízí. Režim, který by simuloval život profesionálního jezdce, jehož služby jednou využije ten podruhé zase tamten a potřetí zase někdo úplně jiný.

Přesně tohle ve hře najdete. A co víc! Při hraní budete svědky historicky první přítomnosti příběhu v závodní hře (alespoň, co já pamatuji). O co jde? Ujmete se role Ryana McKaye, potomka slavného závodníka, který nešťastně zahynul při jednom závodě. Malý Ryan má závodění takříkajíc v krvi, a tak není divu, že svého rodiče posléze ve výběru povolání následuje (stejně jako jeho starší bratr). Jméno ale samozřejmě není vše, a tak si mladý Ryan musí svou pozici na závodnickém nebi poctivě vybojovat.

Po dvou kolech divokého závodu * A takhle vypadalo auto původně

Nascar - to jsou klopené zatáčky * Příběhové animace

Prvním úkolem je absolvovat jeden okruh ze série TOCA v zadaném čase, což není v podstatě žádný problém (povedlo se mi to, i když jsem většinu času strávil v keřících okolo trati:-). Načež následuje první pozvánka do opravdového šampionátu a kariéra Ryana se pomalu začíná rozbíhat...

Co tam taky jezdí

Dodge Viper
Rychlost: 360 km/h
Objem: 8.0 l

Opel Astra V8 Coupé

Rychlost: 298 km/h
Objem: 4.0 l

AUDI TT-R

Rychlost: 317 km/h
Objem: 4.0 l

Alfa Romeo GTV

Rychlost: 216 km/h
Objem: 3.0 l

Marcos Mantis LM 600

Rychlost: 320 km/h
Objem: 5.9 l

Mini Cooper S 1966

Rychlost: 232 km/h
Objem: 1.275 l

Mitsubishi Lancer Evo VI GSR

Rychlost: 234 km/h
Objem: 2.0l

Peugeot 406 coupé

Rychlost: 227 km/h
Objem: 2.0 l

Z Ameriky do Švédska

Skvělé je, že po každém dokončeném šampionátu se můžete rozhodnout, co zkusíte v následující sezóně. Na stole máte několik nabídek a je jen na vás, jestli dáte přednost klasice (tedy sérii TOCA) anebo zkusíte štěstí v jiném seriálu, kupříkladu turnajům, kde se na startu potkávají pouze vozy Alfa Romeo.

Takovýchto šampionátu je k dispozici okolo desítky a každý z nich obsahuje několik místních okruhů. Ty se sice občas překrývají (dané okruhy jsou součástí hned několika seriálů), ale i tak je to na poměry mezi PC závody výše takřka monstrózní. K tomu si navíc můžete připočíst speciální jednodenní závody a speciální výzvy, kdy soupeříte s jedním oponentem ve speciálních vozech (např. obligátním Mini Cooperu).

Jak to s těmi turnaji je ve skutečnosti?

Co do šíře, je tedy záběr hry velice široký, nicméně nedá mi to, abych nezmínil několik poznatků, které dojem o velikosti snižují. Tak zaprvé, jak už jsem zmínil, se tratě čas od času opakují. Zadruhé až na pár výjimek (jako třeba TOCA, DTM či V8) jsou všechno celkem vymyšlené závody, a tak se můžete těšit mimo jiné na jakousi Severoevropskou ligu, ve které závodí jen jeden typ vozů Saab (jiné auta asi ve Skandinávii nejezdí). Třetím mínusem je fakt, že se tratě opakují i v jednom jediném šampionátu. Každý seriál má vždy šest závodů, ale většinou se jezdí na třech okruzích, které zkrátka v jedné sezóně absolvujete hned dvakrát.

Navíc závody jsou poměrně stereotypní. Kromě toho, že jich je šest (takže každá "sezóna" trvá půl hoďku), vždy se právě jeden jede na zastávku v boxech, ať se děje, co se děje, boduje se prvních šest míst a vůbec, rozdíl mezi anglickou TOCOU a německým DTM je pouze v autech a použitých okruzích.

Po silnice nebo ne - jede to stejně rychle* BUMM!

Hlavní hrdina při odpočinku * Copak ta značka asi znamená?

Jediným zpestřením monotónního sbírání bodu pro mě byl vstup do americké série, která se sice nejmenuje Nascar, nicméně jako Nascar se chová, a tak se dočkáte klasických oválů, na kterých se průběh závodů poněkud liší od ostatních. Ale jinak? Ať se to jmenuje TOCA nebo Pacific Chalenge, sednete do auta a musíte odkroužit povinný počet kol a jestli nebudete mezi prvními šesti, máte smůlu.

Bereme vás tak jako tak

Hra vás nikterak neomezuje v minimálním počtu obdržených bodů za sezónu, což je jistě chvályhodné, na druhou stranu bych očekával, že počet nabídek bude nějak závislý na mích úspěších na trati. Ale není tomu tak. Nula nebo třicet bodů nezměnily nic na tom, že jsem měl na stole pět nabídek začínajících slovy "velice mě zaujali tvé výsledky...." apod. Dobrá, uznávám, že to jsou jen takové "třešničky na dortu", ale myslím si, že jejich zařazení by značně změnilo dojem ze hry. Konzoloví hráči s Gran Turismem se mohou jen soucitně usmívat, protože to, co je v TOCE podáváno jako rozsáhlost by na PSX neuspělo ani v době vydání prvního dílu jejich miláčka.

Wilkommen in A1 Ring!

Na druhou stranu Evropana může potěšit, že na cestách potká své staré známé. Ať už je to v nadpisu zmínění A1 Ring, Catalunya, Hockenheim, Monza či Donnington, jedná se o stejné okruhy, na kterých se prohání Michael Schumacher a jeho kolegové z méně známých závodů. Pro vlastence mám špatnou zprávu, bohužel na Masarykův okruh se nedostalo.

Jak jsem se rozohnil nad nedostatky hry, zamluvil jsem příběh. Ten se ve hře vyskytuje v animacích mezi jednotlivými závody. Ryan je pěkně namyšlený týpek a jelikož i jeho ostatní vlastnosti se vymykají normálu, je celkem zajímavé sledovat, jak se jeho závodní kariéra vyvíjí. Každopádně musím říct, že příběh je jen zpestřením, na kterém hra nestojí a nepadá.

Pěkný SAAB * První setkání s hrou

Řidičové, řidičové, na start!  * Tolik šampionátů hra nabízí

Zpátky na trať!

U každého závodního titulu je hlavní vlastností hratelnost. Nezávisle na tom jestli se jedná o arkádu či simulaci, hra mě musí v prvé řadě bavit. A to mě vydržela TOCA cca dva nebo tři dny, načež následovalo jen stereotypní absolvování dalších a dalších a dalších velice podobných závodů. Základní kámen úrazu je v tom, že ovládání ač naprosto jednoznačně převzaté z konzolí se tímto přenosem neuvěřitelně zprznilo a TOCA se ovládá velice špatně.

V podstatě jízda je neustále o vyrovnávání volantu, který se při ovládání pomocí klávesnice pohybuje po velkých skocích. Po několika hodinách se na to dá zvyknout, ale nikdy nebudete mít pocit, že auto úplně ovládáte (kampak se ztratil pocit splynutí s vozem z CMR2?). Rozdíly mezi jednotlivými vozy jsou v rychlosti a zadruhé v tom, že s některými auty se zatáčí blbě a s jinými ještě hůř. Ve hře nejde účinně vyjíždět zatáčky smykem, a tak musíte před každou otrocky přibrzdit a projet ji nejlépe v nalinkované dráze.

Inteligence? Že by?

Ale abych jen nekritizoval. Pochvalu si určitě zaslouží zpracování soupeřů, které je reálnější než kdy předtím. Počítačem ovládaní jezdci se chovají jak lidé. Stane se, že špatně odhadnou zatáčku a vyjedou z tratě nebo se srazí s protivníkem (což býváte většinou vy:-) a zvláště na amerických oválech vás dokážou pěkně vytlačit z ideální dráhy. Celkově z jejich počínání mám dobrý pocit a pěvně věřím, že strojově ovládaným soupeřům je už odzvoněno.

Pěkně vypadjící výběr auta * Servis je sice pěkný, ale moc jej v závodě nepocítíte

Grafika na upgrade počítače

Technické zpracování si taktéž nežádá žádných výtek. Možná jednu - chce to pěkně nadupanou mašinku, což se můj donedávna nabušený stroj neukázal býti. Minimální konfigurace (P700, 128MB RAM, 32 MB grafická karta) vypadá poměrně přívětivě, nicméně nechtěl bych hraní na takovém stroji vidět v praxi.;-) Abych pravdu řekl, ani moc nevím proč jsou hardwarové nároky tak kruté. Grafika je sice vcelku povedená, ale přeci jen zas "tak úplně boží" není.

• počet tratí, závodů a vozů
  • netradiční a originální režim kariéry
  • teoreticky dlouhá životnost a rozmanitost
  • AI řidičů
  • značně nereálné chování vozů
  • absence kontroly nad strojem
  • přemrštěné HW nároky
  • opakující se závody přecházející po čase v stereotyp

Již původní TOCA byla svým pohledem k srážkám originální a přinášela množství deformačních zón a všelijakých částí, které mohly vašemu vozu upadnout. Zde je jejich počet taktéž dostatečný, ovšem hra víc než co jiné připomíná GTA. Stačí malé ťuknutí a hned máte auto jako po čelním nárazu ve stokilometrové rychlosti. Částí upadávají jako kdyby byly přilepené Dragem a po menší úvodní strkanici, aby na trať vyjeli popeláři kvůli úklidu odpadlých kousků.

A to dohromady dělá....

TOCA Race Driver je opravdu velice rozporuplný kousek. Statisticky se jedná o jednu z nejrozsáhlejších her (ne-li úplně nejrozsáhlejší) na PC. Velký počet (reálných!) okruhů, stejně tak nezanedbatelný počet aut a zajímavý režim kariéry. Při podrobnějším zkoumání však narazíte na menší (a bohužel i na větší) nedostatky a veškeré vaše naděje a ideály padnou po prvních kilometrech závodu. Dá se tím zabavit pěkných pár hodin ale není to to, co jsme očekávali..... návrat krále.

Hudba a zvuky: 7/10
Hratelnost: 4/10

Zklamání, na pohled skvělá hra s dlouhou životností, po vyzkoušení podivný arkádní hybrid vydávající se za pokračovatele skvělé série simulátorů.