Recenze: ToCA Race Driver 2 – kvalita vs. kvantita

Ohromující počet různých typů závodů. Možnost usednout do kokpitu malé formule, veterána, klasického závodního vozu či trucku na jedné z několika desítek tratí. A opět notně vylepšený režim kariéry. Skvěle se to poslouchá, je nová ToCA opravdu závodní hrou pro všechny? Aneb je kvantita vyvážena kvalitou?

Typ hry: závodní
Minimální konfigurace: procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D grafická karta, Windows 98 a vyšší
Doporučená konfigurace: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta, Windows 98 a vyšší
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta (GeForce 4MX 440)
Výrobce: Codemasters (
Vydavatel: Codemasters (
Vydavatel v ČR: Cenega (
Cena: 1799 Kč

Demoverze: http://www.codemasters.co.uk/downloads/displayfiles.php?showdetails=13018  (114 MB)

Řekněme si to upřímně, kdyby měl člověk posuzovat kvality her podle tiskových prohlášení, asi by si myslel, že každý titul je vybroušeným diamantem blýskajícím na všechny strany. Žádné chyby, žádné kompromisy, jen samá pozitiva a sociální jistoty. Skutečnost bývá bohužel trochu jiná. Často platí, že čím bombastičtější prohlášení od vývojářů zazní, tím větší bývá zklamání poté, co se jejich „zázrak“ dostane na světlo herního světa, které z něj všechny kudrlinky PR prohlášení vrstvu po vrstvě setře.

Hrajeme si na GT

Nechci tím naznačovat, že právě ToCA Race Driver 2 je důkazem předchozích tvrzení, ovšem pravdou je, že co do marketingu se hra rozhodně držela na špici pomyslné reklamní smečky lovící zákazníky. Heslo „neuvěřitelný počet závodů a vozů“ je pro PC hráče frustrovaného řečmi majitelů Gran Turisma velkým lákadlem a není divu, že se věhlasu konzolové

Takhle naplánovanou máte kariéru na 8 let dopředu * A takhle cestujete * Pán silnic

ToCA Race Driver 2 měl doposud ty nejlepší předpoklady ono prokletí prolomit. Stačí se podívat na seznam závodních seriálů. Hra nabízí celých 26 různých soutěží počínaje slavnou německou sérií DTM, přes klání různě upravených cestovních vozů, rally, rallycross a konče závody monstrózních trucků. Neexistuje asi žádná jiná PC závodní hra se stejně širokým záběrem. ToCA má snad všechno. Máte chuť na závody formulí? Nebo snad obdivujete preciznost jezdců série NASCAR na proslulých amerických oválech? Raději si zavzpomínáte na nebezpečnou adrenalinovou jízdu ve starých bourácích? Toužili jste vždy po volantu kamionu? Žádný problém, to vše ToCA nabízí. A to je stále jen zlomek toho, co ve hře je.

Je to monstrózní, je toho moc a zaručuje to zábavu na dlouhou dobu. Navíc když počtu vozů zdatně sekunduje kvantum tratí, z nichž mnohé jsou oku motoristického fandy notoricky známé, máte chuť vzít si dovolenou a důkladně otestovat každý kilobajt hry.

Pod kůží

Ovšem není všechno zlato, co se třpytí. Pod nablýskanou kapotou motoristické encyklopedie se skrývá speciální závodní volant, kožené sedadlo pro řidiče a dva airbagy. Zbytek vozu je ale vyplněn součástkami z trabanta. Sice je to pochopitelné, ale hra nejde příliš do hloubky. Je povrchní až běda. Natěšeně vlétnete do nového šampionátu, abyste zjistili, že v něm soupeří jedna jediná značka vozu. A v dalším zase a zase. Jeden typ kamiónu, jeden typ formule, jeden typ upraveného speciálu. Když budete moc hodní a vydržíte sledovat všechny bouračky v Televizních novinách v kuse, možná narazíte dokonce i na dvě různá auta v rámci jednoho mistrovství. Paráda...

Strejda z farmy vám na závody pujčí i pick-up:-) * Váš hlavní trenér * A tady si zavzpomínáte na staré česy

S okruhy je to podobné. Každý šampionát má v průměru dva až tři závody. A tomu je uzpůsobeno vše – jednoduchost, intuitivnost, prakticky stejné ovládání atd. Kdybyste si totiž měli pokaždé zvykat na něco jiného, asi by mnoho lidí u hry nevydrželo.

Otázka hodnocení hry správně nezní „je dobrá nebo ne?“ ale „vyhovuje vám kvalita či kvantita?“.

Zápletka

Zní to vyhroceně, ale v podstatě je to tak. Problém je ale ještě jeden, v samotném principu kariéry. Ve své podstatě se v ní stále jedná o to samé – z mladého nadějného zelenáče musíte vytvořit závodnickou legendu. Ovšem narozdíl od loňska poněkud přitvrdila obtížnost, a tak hráč hned od prvních chvil stojí před mnohem náročnější úkoly. Začíná to nenápadnými pokyny o nutnosti dojet do třetího místa a končí samozřejmě na stupni nejvyšším. Motivace je potřeba vždy, to určitě, ale v kombinaci s extrémně krátkými šampionáty to v ToCA Race Driverovi 2 prakticky znamená, že musíte jezdit jak Schumacher a spolehlivěji než švýcarské hodinky.

Připravte se, hodně špatná verze CMR začíná * Romantika z okýnka * Rallycross v malých popelářských vozech

Zaváhání se neodpouští a pokud chcete pokračovat v kariéře, je třeba všechny úkoly bezpodmínečně splnit. Hra vám v tom pomáhá důmyslným systémem save pointů, ale přeci jen jsem se nemohl zbavit pocitu, že se kamsi vytratila atmosféra závodních her. Pokud se někde zaseknete, budete třeba opakovat jeden závod popadesáté než se pohnete dál, což mi trochu koliduje s principem sportovních her, k nimž porážky neodlučitelně patří. Navíc se k tomu přidá občas další legrace, a to když začínáte z předposledního místa v závodě na tři kola. Hra vás tak nutí riskovat a jet jako šílenec, jinak si dáte celý závod od začátku. Copak mě někdo v NHL nutí, abych vyhrál dvacet zápasů v kuse? Má v sobě FIFA zabudovaný mechanismus, který po prohře nahraje poslední uložený save ze 60. minuty, kdy jsem ještě vedl? Tak proč toto? Možná jsem příliš konzervativní, ale nelíbí se mi to. Save a load patří do Commandos, ne do závodní hry.

Jde do tuhého

Jak už bylo řečeno výše, hra se příliš s realitou nemazlí. To platí i o samotném ovládání a pocitu z jízdy. Rozdíly mezi jednotlivými kategoriemi znát jsou, ale až na extrémy se vlastně ovládají všechny stejně. Ano, několikatunový kamión zatáčí trochu ztuha, malá formulečka se naopak neustále snaží o efektní hodiny a u veteránů je neradno přidávat do zatáček, ale jinak? Jiná akcelerace, trošku odlišná odezva a to je vše. Arkádový stav plně dokumentují tzv. rally závody (4 etapy tuším), které vypadají jako oškubaný Colin McRae Rally 2 s minimem detailů okolo trati, puštěný dvojnásobnou rychlostí.

Nascar * Z pohledu muchy na přilbě* Ve hře se dostanete i do měst

Neříkám, že je to chyba (i když zrovna rally se opravdu nepovedla), berte to jako fakt. ToCA Race Driver 2 je zkrátka arkáda jako vyšitá. A nic na tom nezmění, že si částečně můžete auto nastavit (není to vůbec potřeba) ani ukazatel benzínu v nádrži (který mi nikdy nedošel).

Stěrače stírají, světla se rozbíjí, plechy se ohýbají

Pocit z jízdy je sice lepší než minule, ale přeci jen to pořád není ono. Možná je to klávesnicí, možná rozmlsaností z jiných her, tak či tak, neměl jsem z řízení auta nikdy úplně dobrý pocit. Není to pocit ovládnutí vozu a jeho plné pochopení, připadal jsem si jako v křehké symbióze, které se může ale nemusí porušit. A vzhledem k vysokým cílům a neustálým save-loadovacím orgiím se porušovala až příliš často.

Smykování si opravdu užijete ve větším než malém množství * Další kombinace závodů na silnici a bahně, na kterém se projevuje neovladatelnost vozu * Na sněhu je to spíš o klouzání

Ne, není to realita, co se skrývá v hlubinách ToCA Race Drivera 2. Je to jakýsi akční kompromis mezi sérií NFS a Colinem s důrazem na prvního jmenovaného. Jinak si nedovedu vysvětlit, proč je často rychlejší projet šikanu po trávě než jet ideální stopou a proč je nejlepší metodou vybírání zatáček náraz do protivníka.

Sim, sim, prosím!

Hra se snaží navodit jakési zdání simulace. Přináší systém postupného poškození několika součástek, které se projevuje i v praxi (víc poškozené auto jede pomaleji), ale to je tak vše. Naprosto mě dojalo „nejrealističtější zobrazení poškození všech dob“. V praxi funguje tak, že po pár Ta horší je, že s železnou pravidelností jakýkoliv čelní náraz do mantinelu končí naprosto stejně. Bum a poškodí se přední část a zpod kapoty efektně vylétne jedno přední kolo. Můžete narazit desetkrát a bude to stejné. Nejrealističtější na tom bude asi fakt, že střídavě odpadne pravé a levé kolo (podle toho, z které strany asi narazíte).

Nechci tu působit v roli nesmiřitelného kata, který pošle nadějný kousek do věčných lovišť, ToCA není špatnou hrou, pouze od ní nemůžete čekat naplnění všech bodů svých tiskových zpráv. Pravdou je, že nabízí úctyhodný počet vozů, stejně tak tratí, že ji lze hrát po síti, že nabízí naoko povedené efekty poškození a že je intuitivní. Pochvalu si stejně jako minule autoři odnášejí částečně také za AI protivníků, kteří čas od času udělají nějakou tu chybičku a nedarují vám nic zadarmo. Ani grafika není vůbec marná, i když mám ten pocit, že se od loňského dílu příliš nezměnila. Každopádně rozhodně neuráží a váš počítač určitě nenechá chladným.

• vysoký počet tratí, závodů a vozů
  • netradiční a originální režim kariéry
  • hezká videa v režimu kariéry
  • rychlé přivyknutí na ovládání
  • teoreticky dlouhá životnost a rozmanitost
  • AI řidičů
  • arkádovost
  • neexistují velké rozdíly mezi ovládáním jednotlivých typů vozů
  • malá nabídka v rámci jedné kategorie
  • mnohdy až frustrující nutnost opakovat závod

Do cíle jako první?

Pokud vás tedy nerozpálí lehce nadprůměrná cena a jste příznivci arkádových závodů, máte o čem uvažovat. ToCA vám nabídne dlouhotrvající zábavu v kampani i dalších režimech. Zahrát si můžete i s kamarády, na jednom počítači i přes síť. Jestliže jste ale uvěřili marketingu Codemasters a doufali v realistickou hru, bude pro vás skutečnost hořkým zklamáním. Aspoň ušetříte za benzín.

Hudba a zvuky: 8/10

Hra brousící si zuby na trůn pro krále žánru se po odhalení ukázala býti nadprůměrnými arkádovými závody s originální, byť čas od času poněkud frustrujícím a stereotypním režimem kariéry.

Žánr: Závodní