Recenze: Tom Clancy's H.A.W.X. - nebeští zabijáci

Po taktických akcích a strategii se americký pisálek Tom Clancy podepsal i pod letecký simulátor. Nasaďte přilby, uchopte kniply a vzhůru do oblak.

Dej se do letectva, obletíš půlku světa

Pestrost misí platí za další eso, kterým se HAWX vyrovnává Ace Combatu. Sice tu nenajdete úžasné blázniviny jako gigantické létající pevnosti a monstrózní protimeteoritické kanóny, ale tvůrci věděli, jak zaujmout.

Pestrost misí platí za další eso, kterým se HAWX vyrovnává Ace Combatu

Story vás protáhne 17 misemi v kůži Davida Cranshawa, člena elitních jednotek  HAWX, který se po jejich rozpuštění nechá naverbovat do celosvětové žoldácké organizace Artemis. Jenže Artemis jde jen za penězi, což vlasteneckému srdci Cranshawa nejde moc pod nos…

Příběh jakoby vypadl z pera Toma Clancyho, podepsaného v názvu hry, ale nevěřím, že by s titulem měl cokoliv společného. Tak jako tak tu najdete pár solidních, i když předvídatelných zvratů a atmosférickou výpravu v podobě stylových briefingů a husté radiové komunikace. Zapomeňte na příběhovou epičnost a špičkové CG animace Ace Combatu, zde se drží víc při zemi. Ale jak jsem už zmínil, nevadí to.

tom clancy hawx 10.jpgtom clancy hawx 12.jpg

Tvůrci využili ostatních her v sérii a provázali děj s Ghost Reconem a Endwar. Hned první mise vás pošle do Mexika zachraňovat kapitána Mitchella, což fanoušky nadchne. Úplně jsem si dokázal představit stejnou pasáž v Ghost Recon, kde mě na tržišti zle tísnily nepřátelské tanky, na které jsem si přivolal leteckou podporu. Tady jsem v té stíhačce seděl a byl jsem to já, kdo odpálil rakety. I v dalších misích narazíte na výborné okamžiky, kdy například musíte letět pár stovek metrů nad zemí, abyste se vyhnuli radarům, či pomáháte flotile se probojovat z tokijského zálivu nebo chráníte raketoplán chystající se na start.

tom clancy hawx 05.jpgtom clancy hawx 06.jpg

Každá z příběhových misí vás zavede na jiné místo – od zmiňovaného Mexika, přes Rio de Janeiro, Karibik, Tokio až do Spojených Států. Každé z míst se zakládá na skutečných satelitních mapách, takže z výšky vypadají naprosto špičkově a živě, bohužel při letu nad zemí je situace daleko horší. Stromy jsou rozpixelované a městská zástavba připomíná hromadu krabiček.

Velký výběr

Lépe jsou na tom modely letadel, které vypadají opravdu věrohodně. Navíc jich můžete mít k dispozici spoustu. Celá hra staví na bodovacím systému, jenž vás odměňuje za splněné mise, zničené nepřátelské cíle a získané speciální úkoly ve stylu Call of Duty (například sestřelit určitý počet protivníků kanónem, vyhnutí se danému počtu raket atd. atd.).

Máte možnost usednout za knipl až padesátí různých strojů přesahujících ze skutečných veteránů války ve Vietnamu přes současné poletuchy

Za získané body postupujete v hodnostech a hlavně si zpřístupňujete nové letouny a zbraňové balíky.

Máte možnost usednout za knipl až padesátí různých strojů přesahujících ze skutečných veteránů války ve Vietnamu přes současné poletuchy typu F-16C, F/A-18E, AV-8B Harrier, F-22 Raptor, Dassault Rafale, F-35 Lightning II, MiG-29, F-117 Nighthawk až po různé futuristické prototypy. Každý z letounů má trochu odlišné vlastnosti zobrazené třemi pětihvězdičkovými stupnicemi, ovšem ve výsledku mezi nimi není až tak razantní rozdíl.

tom clancy hawx 13.jpgtom clancy hawx 14.jpg

Potěší, že nebe nemusíte brázdit samotní: HAWX nabízí kooperativní hru v kampani až pro čtyři hráče a nechybí ani deathmatch pro hráčů osm. V tomto ohledu má však trochu navrch konkurenční Ace Combat 6.

tom clancy hawx 03.jpgtom clancy hawx 04.jpg

V čem jsou si ale naprosto vyrovnáni, je zábavnost a ta je to hlavní. Sice obě hry jdou trochu jinou cestou, ale nabízí intenzivní leteckou arkádovou zábavu. AC má lepší příběh, HAWX zase nabízí drobnosti jako hlasové ovládání (zkušenosti z Endwar jsou vidět). Navíc, jak už jsem zmínil, HAWX s sebou nenese typickou japonskou stylovost a zůstává víc západní hrou, což může některým hráčům sedět víc. Inu, volba je na vás, jednou věci si však buďte jistí, Tom Clancy’s HAWX je zatraceně podařený počin.

Žánr: Simulátory | arkádové létání se stihačkami
Výrobce: Ubisoft | Webové stránky hry
Začátek prodeje: březen 2009