Recenze: Tom Clancy’s Splinter Cell - jako 2D stealth akce

vytisknout velikost písma
Neviditelný muž Sam Fisher udeřil i na GBA. Dokážete opustit trojrozměrný svět a přežít v dvourozměrném? Proč jsou některé věci ještě těžší, než v originále? Jakým způsobem si autoři hry poradili se stínohrou, která tento titul proslavila? Odpovědi najdete v naší recenzi – tak rychle, než zmizí ve stínech noci!
Recenze: Tom Clancy’s Splinter Cell - jako 2D stealth akce

Typ hry: 2D stealth akce
Multiplayer: ne
Výrobce: Ubi Soft Montreal (
www.ubisoft.com)
Distribuce: Nintendo (
www.nintendo-europe.com)
Distributor v ČR: Conquest (
www.gameboy.cz)
Homepage:
http://www.splintercell.com

Menší rekapitulace

O hře Tom Clancy’s Splinter Cell bylo napsáno hodně, proto, chcete-li se dozvědět více o 3D zpracování, doporučuji vám recenzi GameCube verze hry, na kterou budu při některých srovnáních odkazovat.

 

Hlavně tiše * Musím si napravit záda

Jak jste určitě již zjistili v jiných textech, Sam Fisher je samostatnou jednotkou tajné vládní organizace Third Echelon a oficiálně neexistuje ani nevykonává příkazy americké vlády. Jeho příběh začíná v Tbilisi v Gruzii, kde začne rozplétat složitý komplot prezidenta Kombajna Nikoladzeho, ohrožující celosvětovou stabilitu.

Vzhůru na GBA verzi

Do kapesního provedení nás, narozdíl od „velké“ verze, neuvede pěkné intro. Před každou z deseti misí se potřebné dozvíme pouze z několika útržkovitých textů. Je to poněkud strohé a neužijeme si známých sekvencí, které ukazují Sama jako „pořádného borce“. Myslím si, že neznáte-li příběh hry, budete dost ochuzeni, ale Ubi Soft asi poměrně správně předpokládá, že jste už nějaké to 3D zpracování hráli.

 

Jedna rána a má dost * Uspávací pistole působí stoprocentně

Po prozkoumání „briefingu“ jsme ve hře. O zpracování si můžete udělat dojem ze zdejších obrázků. Ač se to zdá ve 2D neuvěřitelné, schovávání se je stále hlavní náplní činnosti agenta Fishera. K nerušenému pohybu za zády nepřátelských vojáků a civilistů stačí užít chůzi, přiblížit se k dané osobě a jednou ranou ji omráčit. Na odklízení těla není čas, je třeba běžet dále. Ale co když nepřítel kouká směrem k vám? To už je horší. Terén před sebou musíte prozkoumávat „sticky“ kamerou, která vám umožní pohled přibližně o dvě obrazovky napřed. Tato kamera vám kromě nepřátel odhalí i bezpečnostní kamery a směr jejich snímání. Pokud byste agentskou kameru neužívali, budete velmi rychle odhaleni. Postavy, stojící čelem k vám, vás uvidí, ještě když stojí „za okrajem“ displeje a vy o nich nevíte. Odhalení vede ke spuštění alarmu (automaticky kamerou nebo nepřítelem, pokud doběhne k hlásiči), který musíte v časovém limitu vypnout - jinak jste skončili.

 

Grafika je půvabná * Neviditelný Sam

Použili jsme sticky kameru a zjistili, že nepřítel míří k nám. Co teď? Stačí najít výklenek, který vypadá jako místnost pro uklízečku a je to. Sam se stává neviditelným a nepřítel prochází. A chci-li se vyhnout kameře? Není nic jednoduššího: podíváte se, jakým směrem je zrovna pootočená a pak si stoupnete přímo pod ni. Tam má slepý úhel a jakmile se otočí na opačnou stranu, můžete odejít. Zní to poněkud divně, ale jinak byste ve 2D hře nemohli tu kameru obejít.

Musím říct, že výše popsané činnosti mi zůstaly asi nejvíce v paměti, ačkoliv Sam má mnohem více schopností. Je kupříkladu dost hbitý a umí běhat, skákat, střílet z uspávací pistole, házet plynové granáty, otevírat trezory, používat infra brýle a lézt po horizontálních i vertikálních trubkách. Ovšem nejvíce si užijete schovávání, čekání a průzkumu kamerou, jinak rychle skončíte a objevíte se na začátku dané části (každý level je rozdělen na několik částí). A na začátku se objevíte mnohokrát, protože Splinter Cell pro GBA je pěkně těžký. Možná víc než ten v 3D. Tam si totiž můžete dovolit nějaké experimentování, zde platí často jenom jeden způsob, jak se dostat dále a většinu místností se systémem pokus-omyl naučíte nazpaměť, než se dostanete do místa, kde se hra konečně uloží.

 

Strážný ještě neví, co ho čeká * Tohle je Sam Fisher a jeho velká pistole

Ve světle této skutečnosti se počet deseti „příběhových“ úrovní nezdá zase tak malý, majitelé GameCube verze Splinter Cell mohou navíc odemknout deset dalších mini-her. V jedné například střílíte teroristy vyskakující v oknech (klasická střelnice), v jiné běžíte za jedním vojákem přes překážky a nesmí vám zmizet z dohledu atp. Pokud si hru koupíte jenom na GBA, nemusíte být smutní, že máte „jen“ deset misí, i když to na první pohled vypadá, jako by Ubi Soft půlku hry zamknul jenom pro malou část hráčů.

Sam jako živý

GBA verze Splinter Cell možná dala grafikům více práce než různé konverze 3D enginu mezi konzolemi. Kompletním předěláním hry do 2D vznikla úplně nová hra, která si „velký“ Splinter Cell bere jen za výchozí vzor. Ale zpátky k přenosné verzi. Ručně kreslená pozadí jsou příjemná na pohled, grafika je rozhodně pěkná. Platí to samozřejmě i pro animaci postav, jsou překvapivě živé, pohyby mají „návaznost“ a působí proto přirozeně. Líbila se mi i velikost postav, jsou dobře vidět a mohou být přiměřeně podrobné.

Světlé stránky hry
  • Půvabná grafika
  • Kvalitní animace
  • Ve hře se neumírá, zbraně jen uspávají
  • Bonusové úrovně pro majitele GameCube verze
Temné stránky hry
  • Deset základní úrovní může být málo
  • Hra je dost těžká
  • Do příběhu uvádí jenom texty

Zvuk není špatný, spíše naopak, jenom má malou variabilitu a rychle se „oposlouchá“. Hudební doprovod je v pravém smyslu doprovodem, nezaujme, nestrhává na sebe pozornost. Jde ryze o účelový standard. Všimnete si ho asi jenom v úvodním menu, kde je použit „bondovský“ hudební motiv.

Vyrazit či nevyrazit do akce?

Tom Clancy‘s Splinter Cell na GBA je celkem zajímavá hra, od níž mě osobně odrazovala vlastně jen přehnaná náročnost. Nerad se učím nazpaměť postup hrou, aby mě jediná chybička stála život a musel jsem vše opakovat. To je jediná výhrada ke hře a pokud bych měl srovnat jak dopadl Splinter Cell ve srovnání třeba s nepovedeným Perfect Dark (klasický titul pro N64 měl svou verzi pro GBC), jde o dobré zpracování, které zachovává původní nápad i v novém provedení. Přesto ze hry trochu trčí rutinní řemeslnost, která z ní asi neudělá živoucí klasiku, ale hru na pár příjemných hodin za zimních večerů.

Grafika: 7/10
Hudba: 5/10
Zvuk: 5/10
Hratelnost: 6/10

Kvalitně odvedený titul, převádějící Splinter Cell do 2D. Nečekáte-li více, budete spokojeni.

Celkové hodnocení: 6/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 6 N/A
Do světa World of Tanks míří vůbec první singleplayerový příběhový zážitek

Do světa World of Tanks míří vůbec prv…

Prozatím jsme byli vždy zvyklí, že je World of Tanks čistě multiplayerovou záležitostí. Ne však na dlouho!

18.  8.  2017 | | 2 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |