Recenze: Tomb Raider: Underworld - opět ve formě

Nejznámější hromada sexy polygonů se vrací. Ovšem jak vtipy o blbých blondýnách napovídají, vzhled není vše. Jak je na tom Lara se dozvíte teď.
Kapitoly článku

Radost ze skákání

Ovládání Lary je stejně pružné, přívětivé a intuitivní jako v předchozích dílech. Díky tomu hra prakticky neztrácí z tempa a vy můžete dynamicky ručkovat po římsách, skákat přes propasti, houpat se na lanech, balancovat na vrcholech sloupů, metat veletoče na hrazdách, šplhat po liánách a provádět další ekvilibristické radovánky s naprostou plynulostí.

Ovládání Lary je stejně pružné, přívětivé a intuitivní jako v předchozích dílech

Pravda, obtížnost se díky tomu drží na nižší úrovni, kdy spadnete, pokud něco opravdu poděláte nebo vás k tomu donutí potrhlá kamera. Nicméně v mých očích je toto lepší než si jako u prvních dílů po půlminutě štelování přesné pozice rvát vlasy, protože ta husa zase nedoskočila, nechytla se či cokoliv dalšího.

underworld06.jpg

Akrobatická úroveň slečny Croft zůstala prakticky stejná od minulého dílu, případně jsem si nevšiml ničeho výrazného. Ostatně to se dá říct o celé hře, která přináší celou řádku malých drobností zpestřujících a prohlubujících herní zážitek, ale nic revolučně nového. Stále máte prakticky jedinou cestu vpřed, i když lokace jsou rozsáhlejší. Stále řešíte prakticky podobné hádanky typu: posuň bednu sem, zatěžkej plošinu, zatáhni za páku, najdi chybějící kus…

underworld30.jpgunderworld31.jpg

Větší problém, než zjistit co, je vědět jak, to když na první pohled neodhalíte, kudy se k cíli dostat. Podobné problémy pomůže odstranit nápověda, členěná na dvě úrovně, ale ani ta není vždy samospasitelná a občas se prostě na chvíli zaseknete. Což je v podstatě pokrok od Legend, neb ten se dal proběhnout bez záseku. Na druhou stranu Anniversary je v tomto ohledu ještě horší.

Méně olova neškodí

Jak už jsem zmínil výše, tvůrci razantně zredukovali přestřelky. A není to na škodu, protože už minule patřily mezi slabší pasáže a platí to stále. Stačí uzamknout cíl a za zběsilé palby a ještě zběsilejšího poskakování daného protivníka s inteligencí houpacího koně ustřílet.


TIP: Hra vás prakticky nikdy nezavede do slepé uličky, pokud si myslíte, že dál už to nejde a musíte se vrátit, podívejte se po okolí ještě jednou. Cestu dál jste nejspíš jen přehlédli.

A nezáleží na tom, zda je to zrovna nějaká kočkovitá šelma, člověk, přerostlí pavouci či nemrtvé zrůdy. Pravda, na nemrtvé zrůdy musíte ještě dupnout. Arzenál představují klasické kousky jako pistole s nekonečnou municí, uzi, samopal, brokovnice, harpuna pod vodu a uspávací pistole.

underworld20.jpgunderworld21.jpg

Za celou hru jsem si vystačil s pistolemi, příležitostně prostor pomohl vyčistit samopal či párek vhodně hozených granátů. Klasické souboje s bossy se prakticky nekonají až na jeden nepodařený případ. A popravdě to vůbec nevadí. I když, pokud by se Tomb Raider vydal cestou Uncharted, nestěžoval bych si.

underworld28.jpgunderworld29.jpg

Pokud se mimo zbraní podíváme na zbytek vybavení, tak nenarazíme na nic nového. Lanko s kotvou zůstává, stejně jako baterka a lékárničky. Ty mají sice ve starobylých ruinách podobu kalichů, ale funkci stejnou. Jedinou změnou je tak nahrazení neužitečného dalekohledu se skenerem ještě zbytečnější kamerou.

Drobný facelift

Největší změnu v kombinaci s navrácením se k explorativnějšímu stylu prvních dílů představuje vylepšení grafické stránky hry. Jak prostředí, tak postavy oplývají štědrou dávkou polygonů. Lara vypadá zase o něco více jako reálná žena, na kterou je radost koukat, i když visí za špičky prstů nad nedozírnou jámou vedoucí snad do samotného pekla. K animacím jejího pohybu není prakticky vytknout, o protivnících se to toliko říct nedá. Plusem je i monumentálnější architektura a rozsáhlejší úrovně, i když jsou často svázané neviditelnými stěnami.

Nakopat do zubů si vývojáři zaslouží za kameru, která opět dokáže často rozzuřit k nepříčetnosti, když se zasekne v úzkých prostorách nebo díky ní skočíte úplně do…špatným směrem. Celkově by myslím tvůrci z Crystal Dynamics ocenili ještě nějaký měsíc na ladění, protože nešvarů typu prolínání textur najdete v podzemí, tedy Podzemí, až překvapivě dost.

Stejně se jim ale musí nechat, že dokázali vést Laru správným směrem. Jádro hry je opět vysoce zábavné a dokáže udržet vaši pozornost po celých těch 10+ hodin, kolik odhadem zabere nové dobrodružství Lary Croft. Uvidíme, s čím přijde příště.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Adventury | akční adventura
Výrobce: Crystal Dynamics | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 21. listopadu 2008
  • Chytlavá hratelnost
  • Důraz na explorativní část
  • Zajímavé a pestré lokace
  • Výborné audiovizuální zpracování
  • Mohlo být i delší
  • Stupidní kamera
  • Slabá AI

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,