Recenze: Tony Hawk´s Pro Skater 4 - nastavovaná kaše nebo skvělá zábava?

Ani ne půldruhého roku jsme si mohli užívat skvělou hratelnost, kterou nám na CD přinesl třetí díl Tony Hawka a už tu máme další pokračování této "skejťácké" legendy. Stačilo 15 měsíců k tomu, aby další díl hry nebyl zbytečnou investicí? Nabízí dostatek novinek, kterými se odliší od svého předchůdce? Dozvíte se v dnešní recenzi.

Typ hry: sportovní
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D grafická karta, 700 MB na HDD, Windows 98 a vyšší 
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta
Výrobce: Neversoft (
http://www.neversoft.com/)
Vydavatel: Aspyr (
www.aspyr.com)
Vydavatel v ČR: Cenega (
www.cenega.cz
Homepage:
http://www.aspyr.com/games.php/pc/thps4/
Demoverze:
http://www.fileplanet.com/files/120000/123602.shtml (132,7 MB)

Občas v duchu žasnu nad nevyzpytatelnou rolí trhu s počítačovými hrami. No řekněte sami, copak vás zajímají extrémní sporty natolik, abyste místo sledování kvalifikace na fotbalové mistrovství Evropy přepnuli na satelitní kanál, kde se pár chlápků prohání na U-rampě a vymýšlí nejrůznější s prominutím hovadinky? Mě tedy ne, a pokud už náhodou objevím předmět připomínající ovladač od televize a ještě větší náhodou se na ní po stisknutí magického zeleného tlačítka objeví podobné šílenosti, nevydržím u nich ani pár sekund. Přesto jsem schopen, podobně jako stovky, tisíce až statisíce fanoušků, strávit několik desítek hodin u dalšího dílu Tony Hawka, který s sebou jako obvykle přináší chytlavost a neopakovatelný zážitek.

Co to je ten Pro Skater?

Tony Hawk je zkrátka hrou, kterou nemůžete nijak zaškatulkovat - jde o unikát a pokud nebudeme počítat bratrský Mat Hoffman BMX a nějaké nepovedené a neznámé klony, nenajdeme nikde to, co skateboardový král nabízí. Nedá se přesně charakterizovat, čím je hra tak zábavná. Možná díky neuvěřitelným trikům, které jsou ve skutečnosti určeny pouze pro celebrity jako Superman, Batman či Neo, možná kvůli volnosti charakterizující životní styl skejťáků, možná nás na hře láká ta divoká směsice nápadů, na které by většina z nás nepřišla ani v značně podroušeném stavu. Každopádně vhodnou kombinací vyjmenovaných předností a ještě spousty dalších se z Tony Hawk´s Pro Skater stala herní modla, na jejíž další pokračování jsem se těšil i já, člověk, jenž je schopen v reálném životě tolerovat skateboard pouze jako dopravní prostředek z kopce dolů ve stylu sáněk na kolečkách.

     

Split-screen v praxi * Sbírání růžových slonů patří mezi ty náročnější * Golden Gate bohužel chybí

Pár základních údajů

Pokud vás náhodou dosavadní Toníkova trilogie minula, možná by vás zajímalo, o čem tu vlastně mluvím. Takže začneme pěkně po pořádku. Na začátku všeho si vyberete postavu, se kterou budete brázdit silnice, zábradlí, dlaždičky, zdi, lavičky, stručně řečeno vše, co se nachází ve výšce do stopadesáti metrů od zemského povrchu. Může to být jednak známá celebrita ze skejťáckého světa (pozn. pro nás laiky - je tam samozřejmě Tony Hawk a pak spousta dalších, o kterých jsme v životě neslyšeli) anebo si vytvořit vlastního avatara.

Tomu nastavíte základní vlastnosti, upravíte vzhled, osobní data, přidáte chrániče, tetování a také jej vhodně oblečete (nebo v případě hry výběru něžného pohlaví naopak vhodně poodhalíte;-). Až budete s výsledkem spokojeni, což možná vzhledem k nabitému šatníku a dalším rozsáhlým možnostem nebude tak lehké, můžete vyrazit do ulic.

Level a Score

Na začátku máte k dispozici jen jeden jediný level a až po jeho alespoň částečném zvládnutí se vám
pootevřou dveře do dalších. Pro to, aby se tak stalo, musíte úspěšně absolvovat většinu ze zadaných úkolů, jejichž počet se v každém levelu pohybuje kolem dvaceti. Tu většinu v předchozí větě nemusíte brát příliš vážně, přesnější označení by bylo tak polovinu. Tvůrci si totiž nekladou za cíl stresovat vás zbytečně tisícem a jedním questem, které přesně v zadaném pořadí musíte splnit, ale nechávají vám volnou ruku ve vašem počínání.

     

Opičí dráha * V San Franciscu se sliduje docela dobře * Jeden z nových triků - svezení se s projíždějícím autem

Můžete tak například splnit osm úkolů z prvního levelu, pak jít na druhý a na třetí, načež se můžete vrátit a dokončit započaté dílo. Počítač nezajímá, jestli jste udělali ten úkol z daného levelu nebo jste kompletně dokončili level jiný a do druhého jste ještě nevstoupili. Od začátku je předem dáno, kolik bodů (tj. questů) ta která oblast k odemknutí vyžaduje a to je vše - zbytek je jen na vašem rozhodnutí a umění vypořádat se se zadáními bezmála dvou stovek úkolů.

Bláznivé questy

Ano, je to tak. 200 je opravdu úctyhodné číslo a i když až podezřele zavání nějakým podrazem jako 40 tratí z Need for Speed (ze kterých se pak vyklube deset okruhů v několika částečně odlišných verzích), žádná podpásovka se nekoná. Samozřejmě některé úkoly se opakují, ale přesto mě dokázal i ten poslední level potěšit něčím novým. Základem všeho jsou standardní úkoly typu dosáhni pomocí různých triků padesáti tisíc bodů. V dalších úrovních pak toto číslo narůstá a na závěr vás tak čeká miliónové pokušení, což nasbírat za dvě minuty opravdu není lehké.

Další klasikou je sbírání písmen ze slov SKATE a COMBO, přičemž v prvním případě jde o to písmena vůbec najít, neboť jsou schválně umístěny v na první pohled nepřístupných prostorách, kdežto druhý quest vyžaduje všechny písmena posbírat v jednom zátahu, což v překladu znamená, že při jejich sbírání musíte neustále předvádět nějaké parádičky bez chvilky oddechu.

     

Jak zachránit nebohého natěrače? * Loděnice je zajímavá díky množství kolejnic * Skok do dálky (doufám, že jsem nepřešlápl)

To jsme ovšem probrali pouze standardní úkoly, nyní se podíváme na ty zajímavější. Budete roznášet pizzy, srážet nezbedné sportovce, zachraňovat slona, "značkovat" kontejnery, zachraňovat natěrače před žralokem nebo chytat utíkající opici. Jindy si zase zasoutěžíte v klání o nejlepšího skejťáka, zachráníte svému profesorovi auto před zloději, budete pózovat pro fotografy či pozlobíte londýnské strážníky.

Ze školy do Chicaga

Čtvrtý díl Tony Hawka zkrátka stále má co nabídnout. Dokazuje to i výběr jednotlivých levelů. Každé prostředí má něco do sebe a svou jedinečnou atmosféru. Z minulého dílu jsem si zapamatoval úžasnou slévárnu nebo krajinu se sněhem a hlavně ve slidování nepřekonatelné letiště, ovšem tentokrát nemám jasného favorita. Jak úvodní vysokoškolský park, tak San Francisco, Alcatraz či ZOO nabízejí skvělou zábavu a je vidět, že si autoři vyhráli s každým detailem na ploše.

I po týdnech hraní budete přicházet na další a další novinky, kterých jste si předtím nevšimli. I když splníte všechny úkoly (což samo o sobě zabere odhadem tak dvacet, třicet hodin hracího času), pořád ještě můžete sbírat po mapách roztroušené peníze, hledat různé minihry typu tenis či baseball nebo jiné třešničky na dortu, kterými se to ve hře jenom hemží.

     

Minihry: baseball * tenis * a šipky

Je to stejné, stejně dobré

Na druhou stranu, když se na hru podíváme objektivně, nenajdeme příliš změn oproti třetímu dílu. Neříkám, jestli je to dobře nebo špatně - sám bych měl problémy najít něco, co se mi na hře nelíbí - nicméně říct jsem to musel. Většinu triků od slidování přes základní otočky atd. jsme už mohli vidět dříve, jejich ovládání je stejné, a tak vlastně zkušení virtuální sportovci ani nebudou mít problém se začátky, protože vše vypadá tak, jak na konci trojky.

Cheaty

Watch_Me_Xplode - odemkne všechny levely
FBIAGENT - Matrix mód
BELIKEERIC - budete dobří v kolejových tricích
FREEWHEELIE - budete dobří v manuálech
I`MYELLOW - dostanete měřič
MOON$HOT - gravitace měsíce

Rady do hry naleznete na www.cheater.cz

Co se však změnilo je koncept plnění úkolů. Minule jste měli od spuštění levelu dvě minuty na splnění libovolného počtu questů. Mohli jste v jednom kole splnit tři úkoly, jeden anebo taky žádný. V novém Tony Hawkovi je to trochu jinak. Bez jakéhokoli časového omezení si můžete hopsat po daném levelu a zkoušet si své triky, avšak do plnění úkolů se musíte sami přihlásit u postav, které se v oblasti pohybují. Nejde tak plnit více úkolů zaráz, na druhou stranu nyní je vše takové plynulejší a hlavně program vám umožní po neúspěchu v nějakém z questů se okamžitě vrátit na start a zkusit štěstí znovu, což je na vyšších úrovních dar takřka k nezaplacení.

     

Pozor jedu! * Slonovi se držení za ocas příliš nelíbí * Hurá, zachránili jsme přírodu

Až na výjimky se vám nic nepovede na první pokus. Nicméně Tony Hawk má tu skvělou vlastnost, že vás opětovné zkoušení neomrzí a neznechutí hru. Vy prostě víte, že vám to teď nevyšlo ne kvůli tomu, že by zadání bylo nesplnitelné, ale jen, že jste špatně zmáčkli tlačítko či vám nevyšel skok podle plánů. Proto budete zkoušet podruhé, potřetí, popáté, podesáté, potřicáté... až se to prostě jednou vyjde. A když to opravdu nepůjde, pořád je tu stoosmdesátdevět dalších možností.

Multiplayer: TLESK, TLESK

Málem bych zapomněl, čtvrtý Pro Skater nabízí jednu velice zajímavou a lákavou novinku. Pokud ve svém okolí máte humanoida, který dokáže ovládat klávesnici či gamepad, můžete jej využít a zahrát si s ním jeden z nových multiplayerových módů. Jelikož všechny jsou hratelné přes split screen, stačí jen sehnat vašim schopnostem odpovídajícího soupeře a o zábavu je na dlouhou dobu postaráno. Režimů pro hru více hráčů je totiž opravdu hodně.

Samozřejmostí jsou různé soutěže o nejvíc bodů za dvě minuty, o nejlepší kombo případně hru, kdo na jediný pokus získá více bodů. Další módy jsou však ještě zajímavější. Zahrát si můžete i jakousi parodii na King of The Hill, kde jde o to sebrat a udržet korunu po celý časový limit. Zapomenout nesmíme ani na deathmatch, který se vyžívá v soubojích hráčů - kdo vícekrát zboří protihráče, vyhrál.

Světlé stránky hry
  • celé je to ukrutná zábava
  • rozmanité úkoly
  • prostředí vypilované do nejmenších detailů
  • spousta triků
  • minihry
  • multiplayer
Temné stránky hry
  • hodně podobné minulému dílu
  • ignorace myši

Pravidelný odstaveček o grafice a hudbě s dovolením přeskočím s konstatováním, že je všechno stejné jako minule. Tzn. hudba správně hlučná a rychlá a grafika vcelku povedená. Bohužel nevím čím to, ale mé testovací konfiguraci celkem pěkně zatápěla, takže jsem musel na hraní v teplu domova rezignovat a vypůjčit si cizí stroj.

Nějaké moudro na závěr?

     

Skákat budete opravdu vysoko * Dopravní policie vás za překročení rychlosti stíhat nebude * Toto bych neudělal ani na rovné zemi:-)

Tony Hawk´s Pro Skater 4 je jednoduše řečeno opět skvělou hrou. Změn možná mohlo být více, ale i tak nemám jedinou větší výtku vůči autorům. Možná mohli zapracovat na implementaci myši do PC verze, která stejně jako minule toto standardní počítačové příslušenství ignoruje, což zvláště pocítíte při pokusech o vytvoření nějakého vlastního parku. Každopádně tento malý nedostatek nemůže ohrozit vysoce nadprůměrné hodnocení, které by mohlo být ještě větší nebýt velké podobnosti s třetím dílem. Pokud vám to ale nevadí, račte si připočíst k výslednému hodnocení jeden až půldruhého bodíku a zahoďte svůj vlastní skateboard. Tony je totiž mnohem lepší!

Grafika: 8/10
Hudba a zvuky: 9/10
Hratelnost: 9/10
Změny oproti trojce: 4/10

Úžasně zábavná hra zabývající se skateboardy, která zaujme i ty, kdož mají z tohoto předmětu hrůzu.

Celkové hodnocení: 8/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Arkády, Sportovní
Výrobce: Neversoft | Webové stránky hry
  • celé je to ukrutná zábava
  • rozmanité úkoly
  • prostředí vypilované do nejmenších detailů
  • spousta triků
  • minihry
  • multiplayer
  • hodně podobné minulému dílu
  • ignorace myši
Diskuze (1) Další článek: 2D střílečka? V dnešní době?!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,