Recenze: Tony Hawk’s American Sk8land – kapesní skejt

Neexistuje větší skateboardové legendy, než je Tony Hawk. Což by mohl potvrdit i ten fakt, že tohle je již osmé pokrčování hry s jeho jménem v názvu. Což nás nutně vede k otázce; dokáže nás tato série ještě něčím překvapit? Ne. Ale to ještě neznamená, že se jedná o špatnou hru. Spíš naopak.

Karel KališPlatforma: Nintendo DS
Žánr: extrémní sport
Multiplayer: ano (Wi-Fi i WFC)
Ukládání pozice: ano
Výrobce: Vicarious Visions
Vydavatel: Activision
Distributor v ČR: Conquest (

Možná si toho na první pohled nevšimnete, ostatně i mě to chvíli trvalo, ale NDS verze posledního Tony Hawka není pouhou konverzí z konzolí a PC. Tamní verze se totiž jmenuje American Wasteland. Většina z vás teď jistě zabrousila pohledem na jméno hry. Verze pro handheldy má v názvu Sk8land, zajímavé. Celkově se přes jistou podobnost však jedná o dvě samostatná díla. Tony Hawk’s American Sk8land (zkráceně THAS) přináší místo důrazu na spoustu nových prvků takový menší návrat. Zmizela možnost slézt s prkna a plnit úkoly po svých, stejně tak můžete zapomenout na úchylnost jménem BMX z Wastelandu. Skateboard zůstává po celou dobu v centru všeho dění a podle mého názoru je tomu tak jedině dobře. THAS nabízí syrovou zábavnost prvních dílů oděnou do současného stylového oblečku.

Se skejtem do Los Angeles

Ve hře narazíte na příběhový mód, který je ovšem laděn humorněji než ten u THAW. Opět si na začátku můžete vytvořit borce k obrazu svému a co by nadějný skateboardista se ocitáte v Los Angeles. Jenže tam tentokrát nedostanete nakládačku, nýbrž si vašeho talentu všimne samotný Tony Hawk a potkáváte se též s mladou a pohlednou kreslířkou comicsů Mindy. Společně se snažíte získat peníze na renovaci jednoho starého skate parku. Ubrání drsnosti příběhu zdatně sekunduje i roztomilejší grafické zpracování. Tvůrci u Vicarious Visions vsadili na comicsovější vzezření postav a mohutné použití cel-shadové grafiky. Když už jsme nakousli vizuální zpracování, tak u něj zůstaneme.

Grindování, to je moje * Wow, půlka ještěrky * Tak do čeho zainvestujeme?

Jednoznačně se jedná o jednu z nejsilnějších stránek hry. Modely jsou na poměry NDS velmi detailní a hra si hlavně za všech okolností udržuje konstantní frame-rate. Dokonce se myslí i na detaily, např. v podobě stop po kolečkách při wallrunu a tak podobně. Jedinou výhradu ohledně grafiky mám k pozdnímu zobrazování předmětů, které je díky tomu docela problém najít. Občas tento nedostatek kompenzuje přehledná mapa, jenž je vám neustále k dispozici na dotykovém displeji. Jenže ne každý předmět je zaznamenán i na mapě. Každopádně i tak mapa slouží jako naprosto nepostrádatelný pomocník.

Dobře, to zvládnu * Vytvořím si rockera... * nebo punkera?

Příběhový mód se skládá z plnění úkolů v několika částech LA, které se postupně odemykají a dokonce jsou navzájem propojené, takže lze kdykoliv přejet z jedné části do druhé. Pro delší vzdálenosti se hodí i manuální výběr lokace přes menu. V každé části města narazíte na spoustu podivných osůbek, jenž vám zadávají různé úkoly. Za jejich plnění získáváte peníze na další překážky do skate parku. K odemčení další části města není zapotřebí splnit všechny úkoly v té předchozí, stačí jich zvládnout daný počet, aby se následně objevila některá se hvězd skateboardingu, jenž vám zadá speciální úkol. Po jeho absolvování se vám odemkne další část města. Výhodnější je však splnit všechny úkoly, protože s větší hotovostí získáte i širší možnosti upravení skate parku.

Lítám i bez křídel * Comicsové vložky jsou podařené * Tomu se říká taketový start

Tvůrci se zřejmě snažili zpřístupnit hru širší veřejnosti, neboť obtížnost většiny úkolů je na poměrně nízké úrovni. Většinou se jedná o postupné učení se různých základních triků, jindy musíte přegrindovat jistou vzdálenost, provést nějaký speciální transfer, získat určitý počet bodů za daný čas atd., nechybí obligátní sbírání písmenek S-K-A-T-E a C-O-M-B-O. Fanoušci série zvládnou projít příběhem pomalu s prstem v nose, začátečníci naopak ocení i možnost lehčí obtížnosti. Ovšem po dohrání hlavního módu si užijete spoustu zábavy pod položkou Classic. Po vzoru starých her Tony Hawk se ocitnete v úrovni s dvouminutovým limitem, během něhož musíte splnit co nejvíce zadaných úkolů. Ty už jsou ale daleko větší výzvou. Naštěstí už jednou  splněné úkoly nemusíte provádět znovu.

Použijeme speciální trik? * Točit se na hydrantu je můj sen * Některé triky jsou vysloveně hazard se zdravím

Vzhledem k tomu, že NDS má rozložení ovládacích prků podobné Playstationu, můžete se připravit na naprosto pohodové vysekávání jednoho triku za druhým. Airy, graby, grindování, vše vám půjde naprosto pohodově spojovat do efektních a vysoce bodovaných comb. Přítomny jsou snad všechny triky z posledních verzí hry, nechybí ani reverty, které se mám pocit objevily až ve třetím pokračování Pro Skatera. Dočkáte se i klasického ukazatele, po jehož naplnění lze spustit některý ze speciálních triků. Ty se provádějí jednoduše pomocí třech tlačítek, jenž se vám zobrazí na dotykovém displeji. Ke každému tlačítku si pochopitelně lze zvolit trik podle svého, když jej pochopitelně umíte. Určitě se hodí i Focus, což j obdoba klasického bullet timu. A když se combo nepodaří, ještě lze pomocí funkce freak out získat část bodíků zpět.

Tony Hawk drátů zbavený

THAS přinesl společně s Mario Kart jako první možnost zahrát si s kamarády pomocí služby Wi-Fi Connection i přes internet. A sluší se říci, že Tony z této funkce vydoloval víc možností. Hrát lze pouze ve dvou hráčích, což není moc, ale co nic s tím nenaděláme. K dispozici jsou módy Trick attack, ve kterém zvítězí hráč s nejvyšším skóre po uplynutí časového limitu; Score challange, vítězí ten, kdo dřív získá daný počet bodů; Combo mambo, boj o nejvyšší combo během časového limitu; a posledním do party je The price is wrong, asi nejzábavnější mód. V něm se snažíte vytvořit combo v daném bodovém úseku, pokud získáte více bodů, odečítají se vám. Kromě hraní lze ale uploadovat na oficiální stránky i svoje skóre, vlastní návrhy na prkna a tak podobně.

Na mapě vidíte i svého protihráče * A už letí na dr..obličej * Tohle zavání nemocnicí

Pokud nemáte přístup ke službě WFC, nevadí. Stejné módy si můžete zahrát s kamarádem i přes klasické Wi-Fi propojení. Jenom škoda, že tvůrci nepřidali můj oblíbený mód H-O-R-S-E, i když během příběhu na něj narazíte. A též chybí graffiti tag, což by se ovšem dalo pochopit. Tak jako tak, multiplayerové možnosti přináší další pořádnou dávku do už takhle plného kotlíku zábavy. A to jsem vlastně málem zapomněl na nové úkoly, které si do hry můžete též stáhnout. Jak už jsem psal, tvůrci z Tonyho vytáhli víc, než v Nintendu z Mario Kart.

Prkna, která znamenají zábavu

O grafické stránce jsem se rozepisoval už na začátku, takže se ji dál věnovat nebudu. Místo toho se víc zaměřím na zvuk a hudbu, protože ty na poměry NDS dokáží vážně překvapit. Bod číslo jedna, všechny příběhové animace jsou doplněny o podařený dabing, krátké smyčky uslyšíte i u každé postavy, jenž vám zadává nové úkoly. Zvuky pohybu prkna znějí naprosto realisticky, stejně platí i pro zvuky okolí. Hraní podbarvuje špičkový soundtrack přebraný z Wasteland, takže vám do tranferu ze střechy na střechu klidně hrají Green Day. Místy mě až překvapilo, že se tohle všechno na přeci jen malou cartridge vměstnalo. Tvůrcům musím smeknout klobouk. A to jsem ještě nezmínil, že pomocí mikrofonu si můžete dokonce namluvit vlastní hlášky.

• Skvělá grafika
  • Wi-Fi Connection
  • Spousta upravitelných prvků
  • Online tabulky
  • Jednoduší příběhové úkoly
  • Nic převratného
  • Doskakování předmětů

Pokud překonáme zásadní námitku, že se jedná jen o dalšího Tony Hawka, musím říct, že se jedná o zatraceně zábavnou hrou. Co na tom, že nepřináší skoro nic nového, hlavně, že hratelnost zůstala na vysoké úrovni. Pár věcí by se hře dalo vytknout; pro fanoušky až moc jednoduché úkoly v příběhovém módu a s tím související jeho krátkost. Multiplayer mohl být i pro více hráčů a nemusel chybět mód HORSE, ale to už je pouhý detail. Každopádně THAS přináší spoustu zábavy jak dlouholetým fanouškům, tak nováčkům virtuálního skateboardingu. A to je to hlavní.

Zvuk: 8/10

Kapesní Tony Hawk se povedl na jedničku. Zabaví nováčky i protřelé fandy série, takže neváhejte a vzhůru na virtuální okolečkovaná prkna.

Celkové hodnocení: 8,9/10