Recenze: Tony Hawk’s American Wasteland – ke kořenům skateboardingu

Ollie, kickflip, indy... pokud vám ta slova něco říkají, jste tu zcela správně. Pokud ne, jste tu rovněž správně. Tony Hawk už dlouho umožňuje řádění na skatu všem bez rozdílů. Jak do dopadlo tentokrát, posedmé?
Recenze: Tony Hawk’s American Wasteland – ke kořenům skateboardingu

Žánr: simulátor skatboardingu
Multiplayer: ano (2 hráči offline, 8 online)
Paměťová karta: minimálně 133 kB
Analogové ovládání: všechna tlačítka
Vibrace: ano
Výrobce: Neversoft Entertainment (
http://www.neversoft.com)
Vydavatel: Activision (
http://activision.com)
Distributor v ČR: CD Projekt (
http://www.cdprojekt.com)
Homepage:
http://www.th-americanwasteland.com

Před šesti lety jedna z legend skateboardingu, Tony Hawk, zaštítila nevinně vyhlížející skatovou simulaci. Tony Hawk’s Pro Skater (THPS) se dočkal ještě dalších třech pokračování. Ve chvíli, kdy série začala stagnovat, přišli tvůrci ze studia Neversoft s Tony Hawk’s Underground (THUG) a další rok s THUG2. Konec konců nový „Tonda Hák“ přichází s železnou pravidelností každý rok, už tedy bylo na čase, aby se objevil díl nový. Nese jméno Tony Hawk’s American Wasteland (THAW) a už z názvu je patrné jisté uvolnění od agresivního stylu dvou předchozích dílů (thug = bandita, gangster; thaw = uvolnění).

  
Už se řítím! * Prosil bych na Havla * Grindy se napojojí skoro sami

Fanoušky série můžeme rozdělit na dvě kategorie. Jedni jsou s Tonym od samotného začátku a za vrchol považují některý z dílů THPS. Jiní skočili na rozjetý skateboard později a nejvíc si oblíbili THUG2. Už THPS4 narušil koncepci honu za cíly každé lokace na čas. Volná jízda a zadávání úkolů od lidí postávajících kolem přinesly do hry příjemnou změnu. THUG2 zase důraz na jakýsi příběh, našlapanou neustálou akci a vytváření pořádného zmatku. THAW se vydává střední cestou. Snaží se kombinovat volnost „undergroundových“ dílů s atmosférou pravého skateboardingu. Jak se mu to daří?

Pouliční parta a Skate Ranch

Ve Story módu se opět dočkáme příběhu. Doma z vašich skatových radovánek příliš nadšeni nebyli, a tak jste se rozhodli sbalit prkno a pár věcí a vyrazit tam, kde je skateboardu nejlépe – do Los Angeles. Po příjezdu vám hned parta místních povalečů sebere věci, ale naštěstí se vás bůhvíproč ujme pohledná a rozhodně stylová punkerka Mindy. Ukáže vám, kde sehnat něco na sebe, kde se nechat ostříhat a podobně. Po menší úpravě zevnějšku – nemůžete přeci vypadat jako venkovský balík, přestože jím jste – se můžete směle vrhnout na nejrůznější úkoly, přičemž návrat osobních věcí je jen začátkem.

Seznamujete se se skupinkou docela příjemných lidí a pomáháte jim budovat „Skate Ranch“. Tak jsem to nakonec vyzvonil hned na začátku. Jednou z příjemných novinek je právě tenhle pochybný a zpočátku odpudivý skatepark. Jak se propracováváte hrou, získáváte stále nové kousky věcí, které do Skate Ranche přibudou, a vy si tak po nich můžete zajezdit. Pokud by navíc byla možnost umístit novinky kamkoli chcete, nebylo by této featurce už vůbec co vytknout.

  
BMX má také něco do sebe * Chtělo by to nějaké stylové oblečení * Trik super, jen dopad asi bude bolet

Ale honba za zaplněním Skate Ranche není jedinou motivací pro hraní. Ve městě číhá spousta úkolů, přičemž jejich náplň je veskrze tradiční. Zaskákat určité triky, něco přeskočit, něco pomalovat sprejem... je toho spousta. Navíc se Neversoft rozhodl, že THAW bude přístupný i naprostým začátečníkům. Opět se tedy postupně seznamujete se skatovým umem pěkně od základů. Mindyni kamarádi vám vysvětlí jak na rail, switch, manual a postupem času i méně reálné vychytávky, jako je special či focus. Vše je ale do hry zapojeno mnohem lépe a přirozeněji než dříve.

I wanna live in Los Angeles

Zcela jinak také probíhá vylepšování statistik. Každou noc skateshopy vypisují soutěže. Pokud splníte stanovené podmínky, zvýší se vám statistiky. Nejedná se o nic převratného, ale pořád je to příjemnější, než se prostě podívat do menu, cože je to potřeba udělat. Nakonec lepší je i ztvárnění úprav postavy, ať už zmiňované obchody s oblečením či kadeřnictví, nebo obchody s příslušenstvím (batohy, brýle...) a tetovací salony. Vše jakoby z oka vypadlo GTA: San Andreas. Jedinou nevýhodou je omezená volba vzhledu skatera ve Story modu. Tam máte na výběr z pěti týpků a tím vaše možnosti končí. V Classic modu však můžete stvořit avatara už plně ku obrazu svému.

  
Tak od toho chlápka bych si nenechal ani namalovat tři křížky do památníku, natož si něco vytetovat * Když nejdřív spadne kolo a až potom já, třeba to přežiju... * Po přechodu vzorně pěšmo

Velkým lákadlem THAW bylo Los Angeles bez loadů, prostě veliké město bez potřeby načítání. Je a není to pravda. Skutečně můžete volně jezdit po celé herní ploše a loading neuvidíte. Jenže Los Angeles je rozděleno na několik částí a průjezdy mezi nimi jsou zpracovány jasně tak, aby hra mohla na pozadí novou část města načíst. Cítíte se na obrovité kombo, kterým byste se dostali z jednoho konce města na druhý? Jde to. Ale přechod mezi čtvrtěmi ztvárněný například jakýmsi tunelem, kde je – aby se neřeklo – několik věcí, po nichž jde jezdit, není zrovna tím, co byste po siláckých prohlášeních tvůrců čekali.

Přesto je to jakýsi krok kupředu. Dobrým nápadem jsou i autobusy, jimiž můžete cestovat; opět fungují jako berlička při loadingu, ale co – aspoň si můžete na chvíli odpočinout od neustálého vymačkávání triků na ovladači. Navíc celé město působí příjemně kompaktně. Úkoly se objevují i ve „starých“ částech, takže se jen tupě neposouváte do nových lokalit, ale prostě si postupně otevíráte více prostoru pro předvádění svého skatařského umění.

Skater boy na kole?

A nezůstanete jen u prkna. Neversoft nám před Vánocemi do THAW přidal i jeden vychytaný dáreček - BMX. Kola se povalují jen tak na ulici a kdykoli máte náladu, můžete si nějaké vypůjčit a zkusit zdolat překážky trošku jinak. Ovládání se v tom okamžiku zcela změní a dost možná si chvíli budete zvykat. Výsledný pocit ovšem rozhodně stojí za to, stejně jako odreagování od skateboardu. THAW obsahuje i několik úkolů speciálně pro BMX, takže novinka to není zdaleka samoúčelná.

  
Raily jdou praktikovat snad na cokoli * Jak je vidět i tady * Kolo je od teď holt součástí Tony Hawka

Nakonec jsou ale moje pocity ze Story módu, páteře hry, poněkud rozporuplné. Oproštění se od zběsilé akce THUG2 a návrat k mnohem „skateboardovějšímu“ pojetí hře rozhodně prospěl. THAW se tak má šanci zavděčit jak fanouškům nových dílů, kteří jsou zvyklí na volnost a rozmanitost úkolů, tak i veteránům série, jež vyžadují především skatovou simulaci. Jenže celkově se tentokrát nejedná o nic moc nového. Novinky jsou spíše dílčí a hlavně celá hra je spíše mixem různých postupů z dřívějška, než něčím novým, jako byl THPS4, či THUG2.

Oprášená klasika

Jestliže Story mód přináší fanouškům Pro Skateru náznak vítaného návratu ke kořenům série, Classic mód bude spíše zklamáním. Ano, obsahuje klasické jízdy na čas s plněním úkolů. Jenže snad všechny lokace jsou předělávkami z dřívějška. Nováčkům to bude jedno, ale hráči minulých dílů se právem budou cítit ošizeni. Staré parky v novém kabátě jsou fajn, nicméně zde je na nich postavena celá významná část hry a to rozhodně není dobře. Je tedy na místě se ptát, co skutečně zábavného THAW přináší.

Na prvním místě je to kooperativní multiplayer. Posaďte vedle sebe kamaráda a společně se vrhněte do Classic módu. Jeden z vás se může soustředit na sbírání SKATE a COMBO písmenek, další třeba na dosažení daného počtu bodů. Výhodou je, že přizvat druhého hráče můžete do rozehraného Classic módu, dosažené výsledky uložit a pak pokračovat třeba už zase sami. Hned na místě druhém je potřeba zmínit soundtrack. Tradiční výběr rocku, punku a hip-hopu perfektně doplňuje atmosféru a pro dokonalost mi snad už chybí jen trocha ze ska. Jako obvykle si můžete tracklist upravit dle libosti, abyste pak měli při jízdě ten správný rytmus.

 

Světlé stránky hry
  • Návrat ke skateboardové tradici prvních dílů série
  • Jízda na BMX
  • Skate Ranch
  • Kooperativní multiplayer
Temné stránky hry
  • Celé Los Angeles nakonec není tak prosto loadů, jak bylo slibováno
  • Story mód je poměrně krátký
  • Classic móde je postaven na předělávkách skateparků z minulých dílů

Celkově je Tony Hawk’s American Wasteland povedeným pokračováním, které se vešlo do poměrně vysoko nastavené laťky minulých dílů. Na jednu stranu působí trochu podbízivým dojmem, kdy je očividné, jak se chce zavděčit všem, kteří by s ním mohli přijít do styku, na straně druhé je ale za ním spousta poctivě odvedené práce. Nesplnila se plně očekávání velkého města bez loadů, ale THAW to vynahrazuje přítomností BMX, nápaditým pojetím úkolů, budováním Skate Ranche, lidmi, se kterými se ve hře potkáte, a v neposlední řadě i perfektními komiksovými malůvkami, pomocí nichž je vyprávěn příběh. Návrat ke kořenům série není stoprocentní, ale to dnes už snad ani nemůže být. Neuděláte chybu, když si THAW zahrajete. Budete se bavit stejně jako dřív.

Grafika: 8/10
Hudba: 9/10
Zvuky: 7/10
Hratelnost: 8/10

Rok se sešel s rokem a Tony Hawk je zpět. Už žádné zběsilé ničení velkoměst - přicházíme do rodiště skateboardingu, Los Angeles. THAW vyrábí mix všeho možného z minulých dílů a přestože místy chutě zcela neladí, výsledný koktejl se povedl.

Celkové hodnocení: 8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

Herní agenda: zářijový výběr jako před…

První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

4.  10.  2017 |
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A
Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

Forza Motorsport 7: vstup giganta na s…

Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

3.  10.  2017 | | 4 N/A