Recenze: Tony Hawk’s Proving Ground – se skatem i do postele

vytisknout velikost písma
Ať již jste ortodoxní příznivce extrémních sportů či pohodlný divák, jedno je takřka jisté – dlouhá série, jíž zaštiťuje legenda skatingu, vám nemohla uniknout. A rozdíly v handheldové verzi si vyžádala svoji speciální recenzi - zjistěte, čím si to zasloužila.
Recenze: Tony Hawk’s Proving Ground – se skatem i do postele
Objednejte si na shop.doupe.cz

Tony Hawk`s Proving Ground
    PS2: 1 099,- Kč
    PS3: 1 699,- Kč
    Wii: 1 599,- Kč
    NDS: 1 099,- Kč

Platforma: PS3, Xbox 360, Wii, PS2, NDS
Typ hry: Simulace skateboardisty
Multiplayer: Ano, 4 hráči
Výrobce: Vicarious Visions (
http://www.vvisions.com/)
Vydavatel: Activision (
http://www.activision.com/)
Distributor v ČR: Conquest Entertainment (
http://www.cqe.cz/)
Homepage:
http://www.thpgonline.com/

 

Nebudu vás unavovat sáhodlouhými popisy mé krátké reálné avantýry se skateboardem, ve které hrálo hlavní roli prkno, rovná cesta posypaná škvárou, nešikovnost a pád na koleno bez chrániče. Od té doby mám ke kusu dřeva s kolečky respekt a ochotu na něm jezdit projevuji maximálně v sérii Tonyho Hawka. Jakkoliv se zdá její představování nošením mutantů do sci-fi stříleček, neodpustím si krátkou exkurzi do minulosti. Historie série se začala psát relativně dávno, ještě v minulém století. První díl neoplýval velkými možnostmi, ale základ tu byl – šílené triky, soupeření o skóre s ostatními hráči a pár ramp. I přes plytkost, za kterou by si dnes odnesl spílání, si však získal srdce fanoušků a brzy následovaly díly další. Ten, o němž si dnes budeme povídat, je devátý.

  
Slušné kombo * Hopla * Mapka je někdy trochu nepřesná

Prezentace pro NDS nevídaná

Po rychlém proběhnutí log výrobce a vydavatele následuje první, pro NDS neobvyklá věc – kratičké nafilmované video s Tonym Hawkem. Ti, kdož čekají hned na rozjezd nějaké šílené triky, budou zklamáni. Jedná se prakticky jen o výskok na rampu, kde stojí auto a střih v okamžiku, kdy se rozhoduje, zda skateboardista dodávku přeletí nebo si nabije ústa. Působivější filmečky si musíte zasloužit v příběhovém módu, takže na nic nečekejte a pusťte se do něj.

Důvod pro skákání s prknem se vždycky najde a v tomto případě hraje tu hlavní roli samotný hráč. Jako amatér se snažíte zvelebit místní park pro skating, když se zčistajasna zjeví obdivovaný Tony Hawk, aby si vaše pískoviště prohlédnul, zadal vám pár prvních úkolů a do začátku dal něco málo peněz (a jestli doopravdy každému rozdává dva tisíce dolarů, tak si na něj někdy počíhám). S těmi můžete začít nakupovat rampy potřebné k provozování vašeho koníčku či si odemknout další hratelný charakter – nechtěli byste snad vidět na prkně Santa Clause či zombie?

Další peníze vám už bohužel nikdo nedaruje, a tak si je musíte vydělat. Zapomeňte na brigádu v supermarketu – slastné šustění zelených papírků uslyšíte vždy, když se vám povede splnit nějaký patřičně šílený úkol od zadavatelů. Ti se dělí do tří skupin, podle toho, jaký styl ježdění se rozhodnete praktikovat.

Relativně nejslabší a nejklasičtější úkoly mají ze začátku neutrální zadavatele. Povětšinou se jedná jen o nasbírání co nejvyššího bodového ohodnocení nebo projetí série překážek za použití předepsaných triků. S přibývajícím herním časem se ale začíná blýskat na lepší časy. Prvním ze zajímavých úkolů je jízda po zábradlí přístavu, kdy stačí sebemenší chybička a hlavní hrdina se válí na zemi nebo plave stylem sekera ke dnu. Ještě pestřejší úkol, na nějž do smrti nezapomenu, byl ten, kdy mě majitel muzea požádal o provedení skateboardistické sestavy přímo v interiéru honosné budovy. Musel jsem páchat různé šílenosti pro pobavení tří návštěvníků do doby, než se znovu zpřístupní zajímavá expozice. To si vyneslo řadu nadávek, neboť turisté si samozřejmě nestoupli na jedno místo a já tak musel objíždět všechny tři a předvádět své umění. Stačilo, aby se jen jeden z nich chvíli nudil a byl bych svým zaměstnavatelem vyhozen. Věřte, že by mi nepomohlo ani trojné salto s pěti vruty.

  
Zasalutoval bych, ale asi bych letěl dolů * Au! * Brloh

Pokud jsou vašimi oblíbenými triky právě takové eskapády, jaké provádí Aleš Valenta na lyžích, budete mít ve výběru skejťáckého stylu jasno. Hardcore škola se soustředí zejména na rychlost a počet provedených triků ve vzduchu. Osobně ji považuji za náročnější a divácky zajímavější, než další styl, kariérní. Ten je určen zejména hráčům, jež obdivují závodníky, kteří udrží skateboard i na naolejované tyči.

Ačkoliv jsem se na začátku snažil ježdění po zábradlích co nejvíce omezit, brzy jsem poznal, že tudy cesta k úspěchu nevede. Zkrátka není dobré být extrémistický, ani co se této hry týče a je prakticky nutností vše dobře zkombinovat – jen tak mohou vzniknout bodově pohádkově hodnocené sestavy, u kterých někdy budete žasnout, jak se vám vůbec mohly povést.

Ať už se ale rozhodnete jakkoliv, bavit se budete stejně dobře. Úkoly nabízejí přiměřenou výzvu (na amatéra je zvládne splnit snad každý, ale nejvyšší úroveň obtížnosti dokáži pokořit skutečně jen lidé, jež s NDS již prakticky srostli) a zároveň vysokou míru odlišnosti. Je sice pravda, že povětšinou jde jen o to provést nějaký šílený trik, ale pomocí prostředí a ohraničení zóny, kde máte danou zvrhlost uskutečnit, se jedná o unikátní zážitek. Osobně jsem si oblíbil malou vesmírnou raketu zaparkovanou u muzea, na které se daly dělat úžasné kombinace jednotlivých prvků.

Za zmínku rovněž stojí i jistý RPG prvek pevně zabudovaný do hry. Při používání dané schopnosti hlavního hrdiny se rozvíjí a skateboardista je pak například rychlejší nebo se odrazí výše. Rozhodně se vyplatí vyhnat všechny statistiky na maximum, nejde jen o doplňkový graf.

Jediné, čeho lze u hry litovat je nepříliš dobré využití dotekové obrazovky. V každé úrovni je přibližně jeden úkol, při jehož plnění vytáhnete stylus a kreslíte na obrazovku gesta podle předlohy na horní obrazovce. Dotekový displej taktéž využijete ve chvílích, kdy se vám nepovede trik a musíte co nejrychleji stisknout jakési tři teploměry, v nichž rychle stoupá a klesá hladina. Osobně jsem z toho měl tak maximálně otisk palce na obrazovce.

  
Rovnováha je nejdůležitější * A ještě jednou * Vítr ve vlasech

Hra neomezených možností

Proving Ground se neomezuje jen na příběhový mód. Samozřejmostí je i klasické schéma z období starých Pro Skaterů – získejte určité bodové ohodnocení, posbírejte nápis Skate, najděte skrytou videokazetu... Jedinou vadou na kráse této rozdílnosti je prostředí shodné s příběhovým módem. Stává se tak, že opakujete přibližně stejnou dráhu jako v jednom z úkolů hlavní linie. Prostředí je celkově osm a mým nejoblíbenějším se rychle stala hned první městská zástavba se staveništěm.

Dvojici herních módů zdařile doplňuje Volná jízda, ve které si můžete dělat naprosto, co chcete, a slouží spíše k osahání si nového prostředí, či vyzkoušení nových triků. Pro začátečníky je přichystán také obsáhlý trénink, jehož vřele doporučuji zopakovat i ostříleným veteránům. Dokonalé zvládnutí vyžaduje chvíli cviku, a přestože jsem několik předchozích dílů hrál, spoustu jsem toho pozapomínal.

Pozadu nezůstává ani Skate Lounge, ve kterém si za vydělané peníze můžete upravit vzhled svého jezdce, vyrobit si vlastní prkno a nakoupit nové oblečení. Také se ve svém brlohu můžete pokochat vyhranými trofejemi a uloženými nahrávkami svých jízd. Prostě Doupě jak má být :).

Světlé stránky hry
  • Design úrovní
  • Šílené kousky na skatu
  • Příjemné tempo hry
  • Pád nebolí
Temné stránky hry
  • Občas obtížnost
  • Chybí větší inovace
  • Malé využití dotekové obrazovky

Poslední ollie a jdu spát

Autory je nutné pochválit za perfektní zvládnutí grafické stránky hry. Je skoro zázrak, co dokázali z Nintenda vymáčknout a velice pěkně se na to dívá. Zvuková kulisa si také zasluhuje pochvalu, stejně jako hudba. Jména jako Sex Pistols či The Clash mluví sama za sebe.

Abych odpověděl na otázku z perexu – ne, Proving grounds nepřinášejí nic, co už bychom v sérii neviděli. Přesto se výtečně hrají a jejich technické a designové zpracování je na vysoké úrovni.

Grafika: 8/10
Hudba: 8/10
Zvuky: 7/10
Hratelnost: 8/10

Příjemně hratelná hra, které ovšem chybí větší inovace. Navzdory tomu je ale hraní opravdovou zábavou, a pokud máte pro virtuální skateboarding slabost, koupí určitě neprohloupíte. Navíc z handheldových verzí je tato zdaleka nejlepší.

Celkové hodnocení: 8/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted graficky nemá konkurenci, nejnovější díl posouvá laťku PS4

Uncharted graficky nemá konkurenci, ne…

Uncharted vždy byl špičkou dané konzolové generace a The Lost Legacy není výjimkou. Pojďme se vydat na graficky opulentní výpravu za klem Ganéši.

včera | | 8 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 6 N/A
Do světa World of Tanks míří vůbec první singleplayerový příběhový zážitek

Do světa World of Tanks míří vůbec prv…

Prozatím jsme byli vždy zvyklí, že je World of Tanks čistě multiplayerovou záležitostí. Ne však na dlouho!

18.  8.  2017 | | 2 N/A