Recenze: Tony Hawk`s Underground - jseš to Ty!

Další díl světově známé a uctívané série o skateboardingu je zde - tentokráte s neskromnými ambicemi překonat nejen sám sebe, ale také nastolit z gruntu nový standard extreme hrám přidáním povedeného příběhu a nových herních prvků. Podařilo se THUGu pomyslným olíčkem přeskočit do další epochy nebo šlo jen o obvyklý marketingový hype?
Recenze: Tony Hawk`s Underground - jseš to Ty!

Platforma: Playstation 2
Typ hry: extrémní spotr
Analog: Jen páčky
Multiplayer: splitscreen i po internetu
Výrobce:
www.neversoft.com
Distributor: Cenega (www.cenega.cz)
Homepage:
www.thug.com

Tony Hawk. Pojem jak ve světě reálného sportu (jako první na světě - mimo jiné - zvládl 900° rotaci), tak ve světě her. Byl to právě Tony 1, který rozpoutal to pravé šílenství po elektronických "X-games" jaké známe dnes. Díl od dílu se na stále známější a uznávanější sérii od Neversoftu nabalovali další fanoušci, a to nejen pravověrní skateboardisté či hip hopeři, ale také ostatní hráči, kteří jinak s prknem na čtyřech kolečkách neměli nic společného. Důvodem (kromě díry v trhu) byla hratelnost s velkým "H". A právě tato hratelnost, povýšená na (prý) navou úroveň, má být jedním z největších lákadel posledního pokračování.

Znova na fošně

Tony Hawk`s Underground (THUG) se hned na začátku snaží rozbourat dosud obvyklé mantinely, ve kterých se drtivá většina sportovních her pohybuje. Nebudete postaveni před žádné dilema za jakou postavu skateboardingového nebe hrát, ale budete "nuceni" spokojit se jen sami se sebou (pokud máte svého stálého favorita, smůla). V editoru postav si vytvoříte virtuální tělesnou schránku (která - mezi námi - utrpí v průběhu hry větší zranění než Max Payne) a tou se budete snažit prorazit do alternativního světa reklam a slávy (kde jsou ty doby, kdy skejt či snowboard neznamenaly jen položku v šanonu firem jako je Vans, Quicksilver a spol.).

  

Trik může obsahovat i běh * Frajeřinky před kočkama v bikinách * Rozlomené prkno

Další překonanou záležitostí je systém "hřeby přibyt k prkně" a tak vaše postava dostává možnost odlepit se od dřeva nejen na U-rampě nebo funboxu, ale také ošoupat podrážky o asfalt silnice. A to není vše. S prknem "za pasem" budete šplhat do jinak nepřístupných míst, z nichž si budete moci zgrindovat třeba dráty vysokého napětí mezi jednotlivými budovami nebo sjet střešní tašky. Auta už tu také nefigurují jen jako pohyblivé nářadí pro manual, ale nejednou dostanete do rukou jejich volant.

  

Jedna z automobilových misí... * ...a druhá * S THUGem se dostanete hodně vysoko

Poslední velkou změnou je implementace příběhové linie, která vaši "honbu za trikem" doprovází. O její hloubce se nemá moc smysl rozepisovat - žádné srdceryvné zvraty ala FF nikdo přece čekat nemůže, a více než příběh samotný je důležitá snaha autorů vaše dění nějakým způsobem zarámovat a dát mu větší smysl než na jaký jsme byli zvyklí z minulosti.

Nejdřív trénink, pak teprv ženy a šou

Toho heslo Jiřího Korna hodící se snad na všechny lidské činnosti je zde značně ulehčeno možností volby ze čtyř různých obtížností. Předpokládám ale, že snad všichni z nás měli co dočinění s nějakým předešlým dílem, takže nevím, proč bychom se měli obtěžovat s něčím jiným než s defaultním "normal".

  

Záchrana diváků vzducholodí * Punks not dead * Šplhání do nepřístupných míst

Hra vás vyplivne v díře zvoucí se New Jersey (stadion Devils nehledejte, ale za to si užijete spadu z blízké atomové elektrárny), kde jsou pro vás připraveny tutorial úkoly, jenž vás naučí zacházet s ruční brzdou Toyoty Supra a jak se pohybovat "po svých". Vše ostatní je zanecháno přesně tam, kde skončil THPS4, takže žádné "WOW" zvolání z vás nevyjde. Úplně stejně jako v THPS4 budete jezdit od jednoho maníka k druhému za zadáním úkolů a ty budete plnit s mocným pocitem deja vu. Součástí do rukou padnocího ovládání jsou opět plně konfigurovatelné klávesové zkratky a tentokrát i „Create a  Trick“, ve kterém můžete jednotlivé triky "poslepovat" a vytvořit si tak vlastní "special".

Od nuly ke star

Neversoftu se podařilo díky využití cut-scenes rozvíjejícím váš příběh THUG posunout na odlehčenější vlnu zábavy. Fakt, že se všechny hvězdy (Hawk, Muska, Lasek a spol.) ocitly na hranici nedůležitosti hodnotím jako velké plus - konečně máte pocit, že postavu "budujete", a to jak po stránce skillu, tak po stránce charakterové. K mému potěšení lehký příběh neobtěžuje zbytečnými "cool" hesly a spíše se snaží ukázat o co v tomto "sportu" jde - přátelství, svoboda, životní styl.

  

Trik nad helikoptérou - zlomový okamžik příběhu * Staré, dobré a osvědčené * Vyhazovač, aneb jak se dostat na turnaj

K atmosféře hry značnou měrou přispívá to, že peníze - jako prostředek pro zlepšování vašich vlastností z THPS4 - (snad) definitivně z "Tonyho" zmizely. Vývoj postavy je řešen jednoduchým "RPG" stylem - plněním speciálních úkolů narůstá hodnota jednotlivých schopností (rail, spin, manual, air atd.).

  

Některé triky jdou daleko za realitu * Letíme na Hawai * V této pozici se budete ocitat hodně často

Třešničkou na dortu je moment, kdy si musíte jako novopečený profesionál vymyslet vlastní design prkna - stejně jako při "výrobě"postavy máte k ruce dostatečné množství "ingrediencí"a s výsledným kompromisem budete jistě více než spokojeni. (spodní, lakovaná strana skejtu se pomalu a velmi realisticky odírá:-))

Vertikála nebo freestyle?

Cestování po jednotlivých městech - od New Jersey a Manhattanu přes Tampu s Vancouverem až po Hawai, Moskvu a další - je vtipně odůvodněno v příběhu. V jednom městě je hlavním úkolem najít vhodné místo pro fotografování, v jiném se natáčí video, v dalším probíhá PRO šampionát a podobně. Stejně jako v THPS4 je v THUGu pouze jeden skate park a tak se o valnou většinu zábavy postarají obrubníky a lavičky městských ulic.

  

Výroba triku * THPS2 - School * Výroba skateparku

K těmto "povinným" lokacím se přidávají ještě levely bonusové - remake starých levelů "School", "Venice" a "Hangar" z THPS2 (samozřejmě v upravené grafické verzi), plus nový open-air skupiny KISS (která má v soundtracku tři písničky a jedno krátké video). Jen pro úplnost doplním, že architekti mohou znovu navrhovat vlastní skate park, do něhož lze začlenit vlastní úkoly – od obligátního „combo“, „highscore“ a  „skate“ až po komplikovanější „gaps“.

Do oka a do ucha

I když se zprvu zdá, že THUG běží na totožném enginu jako THPS4, není to tak docela pravda. Rozlohou se jednotlivé levely blíží svému předchůdci, ale arény jsou mnohem pestřejší a detailnější. Prostředí ulic je živější než kdy dřív - k chodcům a automobilům přibyli ještě konkurenční skateboardisté, ve vzduchu létají helikoptéry a tak dále podle prostředí, ve kterém se právě ocitáte. Mimo jiné si v Moskvě odbudete krátké (ale zlomové) extempore s tankem, ve Vancouveru si zajezdíte s čističem silnic a v obrovské hale budete zachraňovat neposlušné diváky vzducholodí. Vysoký standard v animaci  (prkno můžete i zlomit) nechybí ani zde a vůbec ze hry čiší výborné dílenské zpracování, kolísání fps se přitom projevuje opravdu jen sporadicky.

Světlé stránky hry
  • Animace postav
  • Soundtrack
  • Bez pocitu bezduchého jezdění (příběh)
  • Vydrží hodně dlouho (pokud máte rádi skejty)
  • Výroba triků
Temné stránky hry
  • To samé už po páté
  • Vydrží hodně málo (pokud nemáte rádi skejty)

Na DVD naleznete ve formě soundtracku prakticky tři plná alba komponovaná do žánrových bloků - hip hop, punk a rock. Ti, kdo mají PS2 připojenou na nějakou audio-sestavu si přijdou na své (v tomto případě doporučuji stáhnout jinak kvalitní zvuky a sousedy obšťastnit nějakou "Kissovkou"). Jak je pro sérii THPS zvykem, nechybí ani tentokrát krátké prostřihy "doma to raději nezkoušejte" v podání opravdových profesionálů (tzn. Hawk a spol.) a o něco drsnější "Boils"(pády) vám ukáží dostatek důvodů. Novinkou jsou krátké "náborové" skeče firem jako Element, Girl Video atd., které přijdou ke slovu, až si budete vybírat mezi sponzory (prkna, trika a boty zdarma - bohužel jen virtuální).

Šrámy, strupy a krev

Záchranku volat netřeba, protože žádná smrtelná zranění se nekonají. Výpadky fps nejsou ani v nejmenším fatální, a relativně dlouhé loadingy se přežít dají. Graficky slabší jsou dopravní prostředky, které vypadají jakoby "vystřižené" a do enginu "nelapené" odjinud.  Horší je také čitelnost písma (na výběr je několik "themes" ale ani jedno můj problém nevyřešilo) a tak jsem se tentokrát paradoxně spoléhal více na dabing než na titulky. Délka hry, respektive její "replay ability", si s ničím nezadá se staršími díly - tzn. hrací doba je dloouuhá.

Za vitrínou

THUG, stejně jako THPS4, podporuje on-line pouliční řádění via network adaptér, ale toho se my -obyvatelé ČR - asi jen tak nezúčastníme. Další fatalitkou (myslím že v herní branži vůbec poprvé) je Face Maping. Funkce, která vám umožní opět přes internet stáhnout vlastní fotografii obličeje a ten "nasadit" vašemu skejťákovi. Škoda, že je tato vychytávka přístupná jen pro PS2 on-line a že se fotografie nedá získat třeba přes Eye Toy.

Grafika: 8/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 10/10
Ovládání: 10/10 (záleží hodně na vašem skillu)
Hratelnost: 9/10

Do žil bylo přilito něco nové krve, která hru v žádném případě nemění, jen ji dělá zajímavější. Bez pochyb nejlepší díl série, pro nováčky a fandy "desítková" záležitost.

Celkové hodnocení: 8/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

Forza Motorsport 7: vstup giganta na s…

Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

3.  10.  2017 | | 4 N/A
Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

Herní agenda: zářijový výběr jako před…

První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

4.  10.  2017 |
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A