Recenze: Tony Vočko a případ růžového tapíra – nebe i peklo

„Dovolte, abych se představil. Jmenuju se Tony Tough, ale všichni mi říkaj Tony Vočko. Jednak jsem soukromej detektiv a v týhle prestižní agentuře pracuju už kupu let, no a jednak jsem taky dlouholetej odborník přes všemožný paruky.“ Těmito slovy začíná příběh další z mnoha detektivních point & click adventur. Ale pozor! Bude Tony Vočko opravdu jen dalším z mnoha - nebo předčí sám sebe?

Typ hry: Point&click adventura
Doporučená konfigurace: Pentium 2 266, 64 MB RAM, 150 MB na HDD, graf. karta 4MB
Výrobce hry: Prograph Research (
Vydavatel hry: Prograph Research (
Distributor v ČR: US Action (

Jestliže je vám název Tony Tough v něčem povědomý, nejspíše pozorně sledujete světovou herní scénu, neboť právě titul Tony Tough: Night of Roasted Moths se na pultech obchodů s hrami válel již před více než rokem. Nyní přichází i k nám, navíc oděn do kompletně lokalizovaného kabátku. Znamená to pro nás hráče jediné: drsňák s dětským výrazem k nám promluví našim rodným jazykem. Jestli se dabing patřičně povedl či nikoliv, o tom se ještě zmíním v průběhu recenze. Teď už ale navodím tu správnou atmosféru a pokusím se vám objasnit příběh.

Vír událostí

Stalo se to jedné osudné noci, konkrétně 31. října, kdy všechny americké děti slaví Halloween. Osud tomu chtěl, aby šílený psychopat opět zakročil a ukradl všechny bonbóny, čímž celý tento svátek dozajista poskvrnil, ne-li zcela překazil. Někdo tomu maniakovi musí konečně učinit přítrž a ten někdo jste právě vy, detektive Vočko.

Typická kancelář detektiva * nezajdeme na večírek? * chlapácké řeči nesmí chybět

Léta jste chodil a pátral po jeho stopách a letos jej máte přímo na mušce. Jistě tušíte, že krádeže bonbónů jsou jen špičkou ledovce organizovaného zločinu, který bude mít za následek doposud nepoznanou zkázu lidstva. Bok po boku spolu s vašim růžovým psem Pantagruelem, jenž mimochodem není pes, nýbrž tapír, pokoříte zlého génia. Všechno klape jak má - do té doby, než bude váš společník unesen, čímž nabírá příběh jistý spád. Brzy i vám dojde, že kde je Pantagruel, tam je i výše zmiňovaný psychopat. Do záchrany vašeho miláčka byste tedy měli vložit dvojnásobné úsilí.

V hlavních rolích

Jak už jsem naznačoval, hlavní postavou této adventury je detektiv Tony Vočko, pracující pro agenturu Wallen & Wallen.V dětství byl terčem posměchu ostatních dětí především pro jeho zjev i vzrůst. Jeho problémy a s tím i související komplexy se táhnou až do současnosti, tudíž nejrůznějších posměšků ze strany svých detektivních spolupracovníků si vyslechne přehršle. Není tedy divu, že se po stopách Pantagruela vydá se vší elegancí tak rychle, neboť právě jeho pes je zároveň i jeho jediným a nejlepším přítelem.

Své fyzické disproporce Tony směle dohání ďábelským intelektem a mistrovským smyslem pro humor, říznutým špetkou sarkasmu. Malý pán s velkou hlavou a polovičními brýlemi vás totiž bude po celou hrací dobu bavit svými výstižnými narážkami jak na osoby kolemjdoucí, tak na vás a dokonce i na sebe. Tony Vočko prostě srší vtipem a snad na vše má výraznou odpověď s nutnou dávkou určitého nadhledu. Štiplavým a někdy trochu divným otázkám se nevyhne snad ani jedna z celkových 32 NPC postav.

Nepovedená blamáž * že by jedna ze zpěvaček naší pop music? * viz. předcházející věta

Ovšem nemyslete si, že právě Tony je největším podivínem v širokém okolí. To zdaleka ne. Ve srovnání se zamindrákovanou vousatou ženou či s morbidním prodavačem Morbiderem, který má své podivínství přímo ve jméně, se nakonec váš svěřenec jeví jako normální malý pán, zahleděný někdy až přespříliš do svého případu.

Kampak nás kroky zavedou…

Kroky nás zavedou z větší části do zábavního parku, v němž budete ihned po rafinovaném proklouznutí (v převlečení za „slečnu“) zamčeni spolu s ostatními, kterým to je do značné míry ukradeno. Ještě před vaší nedobrovolnou vycházkou na halloweenský večírek, kam se máte dostavit, pokud chcete spatřit svého psího miláčka živého, se ocitáte v útrobách budovy agentury Wallen & Wallen, v níž bez okolků zahajujete tvrdé pátrání.

Sečteno a podtrženo, můžete očekávat kolem šedesáti vtipně ztvárněných lokací, mezi nimiž nechybí tajemný hrad, místní šapitó, bar vytvořený z pirátské lodě, temné uličky parku, atrapa vesmírné lodi i s mimozemšťany, věštírna, ba i tajné pokoje vedoucí ze skrytých dveří latríny. Rozhodně se nejedná o nápadem druhořadé interiéry a exteriéry, právě naopak. V každé lokaci najdete byť jen jedinou věc, u níž vám srdíčko zaplesá, ať již smíchy nebo radostí. A když se taková věc nenajde, postará se o tom sám Tony Vočko svými již výše zmiňovanými komentáři.

Grafické zpracování

Když už jsem nakousl jednotlivé lokace, dovolte mi toto téma uzavřít, jak jinak než grafickým zpracováním. V době trojrozměrné grafiky a nerůznějších vizuálních efektů, u nichž se někdy až zatajuje dech, vsadili italští tvůrci na klasický, avšak velice zastaralý styl. Nahrává tomu také fakt, že se hra objevila poprvé oficiálně v italské verzi už v roce 1999. Ale zpět k tématu. K vidění budou ručně malované postavičky, lokace, předměty, no prostě vše, co k tomuto titulu náleží, a to zcela po vzoru cartoonovského stylu, což nám povětšinou ubírá jednu dimenzi na dnes již málo vídaných 2D.

Tonyho námluvy * údiv nad kabinou Ruského kola * odmalička toužil stát se hercem

Jestliže se pravidla stále nezměnila a dodnes platí heslo, že v jednoduchosti je síla, pak je Tony Vočko velice silný, ovšem vizuálně také velice archaický. Je sice pravdou, že přímo hýří pestrými barvičkami, ovšem ve velice smutném rozlišení 640x480, které nejspíše dostane do kolen i ty nejzarytější fandy klasického adventurního žánru.

Ozvučení, dabing

S grafikou úzce souvisí ozvučení a – věřte nebo ne - v našem případě i dabing. Nejdříve se budeme zaobírat prvně jmenovaným: audio zpracováním. To se mi zdálo jako uspokojivé, avšak nikoliv převratné. Jeho stav bych nazval zlatým středem. O poznání hůře je na tom dabing. Běžnému uživateli, v adventurách nikterak zaběhlému, se možná budou zdát následující řádky trochu přitažené za vlasy, ovšem realita je krutá.

Namluvení jednotlivých postav se mi zdálo zprvu příjemné a zajímavé. Moje nadšení ovšem brzy opadlo, jakmile jsem okusil původní anglickou verzi, v níž byl dabing opravdu barevný. Možná ještě barevnější, nežli samotné lokace, obrazně řečeno. Byly do něj vkládány emoce, což se o českém protějšku, hrajícího v tomto světle jen mrtvého brouka, říct nedá. Nebýt titulků, v některých případech bych nepoznal, jestli se Tony dotyčné osoby na něco ptá nebo jí odpovídá. Stručně řečeno, český dabing není takový, jaký by si tato hra zasloužila, neboť právě na tomto aspektu si v zahraničí „nahnala“ množství drahocenných bodů v konečném hodnocení.

Těžce nelogické

V menu hry si můžeme nastavit nejrůznější vychytávky, jako je například rychlost chůze, vyhlazení hran či průhlednost předmětů, za nimiž se Tony Vočko nachází. Mimo jiné máme také na výběr ze dvou obtížností - lehkou a těžkou, přičemž lehká je velmi těžká a těžká je ještě složitější. Já osobně doporučuji nejdříve začínat na lehké obtížnosti, i když sám to nemám ve zvyku. A přestože onu lehkou obtížnost zdobí nepříliš lichotivý obrázek batolete, nebude to žádná legrace. Nebo spíše bude, bohužel si častokráte budete trhat vlasy, ne-li samotné údy, nad obtížností.

Nalezení Pantagruela si neodpustí komentář * dort pro vítěze * když to nevyšlo se slečnou, s drakem to půjde lépe

Na druhou stranu vzato, v tomto případě nejde ani tak o složitosti některých úkolů, nýbrž o jejich promyšlení ze strany autorů, poněvadž Tony Vočko je snad tou nejnelogičtější hrou, co jsem kdy okusil. Mnohdy se pro konečný úspěch budete muset odhodlat k velice zdlouhavému činu -používání všeho na všechno. Radost z úspěchu bude ovšem trvat do chvíle, než se na pomyslnou scénu dostaví další „logický“ úkol.

Ruku na srdce, koho z vás by napadlo dát na rohožku před latrínu okupovanou bílým krokodýlem ukradený skateboard, abyste jej o pár vteřin nato vystrašili, což by mělo za následek jeho doskok a odjezd po vzoru Tonyho Hawka na oběžnou dráhu? Vězte, že uvedený případ rozhodně nepatřil mezi ty složitější, jako třeba problém kterak zneškodnit od pohledu nevinného hradního psa Kikinku a jejího pánečka, statného rytíře s hrncem na hlavě, aby uvolnili cestu k vašemu Pantagruelovi a jeho únosci.

Budiž světlo

Co se ovládání týče, nekonají se žádná překvapení. Jak jste si určitě všimli, jedná se o klasickou point & click adventuru, tudíž je takřka vše předem dáno. Pravým tlačítkem myši se otevře jakési oválné menu, na němž je na věčnost ztvárněn při hrdinském postoji Tony Vočko a jeho pes Pantagruel, přičemž některé jejich části jsou aktivní. Tonyho brýle značí příkaz: prozkoumej. V jeho levé ruce třmí kolt, jehož funkce spočívá v použití doličných předmětů. Naopak Pantagruelův obličej symbolizuje dialog, nebo spíše výzvu k dialogu, a jeho tlapky k sebrání jakéhokoliv potřebného předmětu.

• veliká dávka humoru
  • dlouhá hrací doba
  • originální příběh a jeho spád
  • častá nelogičnost
  • s tím spojená vysoká obtížnost
  • český dabing (v porovnání s anglickým)
  • zastaralá grafika (640x480)

Pomocí levého tlačítka se naopak pohybujete. Jelikož je zábavní park velice rozlehlý, autoři nám s proklikáváním lokací trochu napomohli. Bystřejším hráčům neunikl Tonyho zápisník, do kterého si pečlivě zaznamenává mapu. Nejen, že s pomocí onoho zápisníku víte vždy vaše přesné umístění, ale můžete předejít právě tomu nudnému procházením exteriéry - a to přímo pohybem po mapě. Stačí jen kliknout na určené místo a jako mávnutím kouzelného proutku se tam rázem ocitáte.

Pozdní vánoční dárek? Proč ne!

Rodina klasických 2D adventur, které nás po mnoho let bavily, některé baví dodnes a některé se dokonce dočkaly svého remaku či pokračování, se bohužel více a více zužuje. Možná proto vsadili pánové z Prograph Research (dříve PROtonic) zrovna na toto ztvárnění. Kdo ví. Tak či onak, jednoznačně máme tu čest s opravdu kvalitní adventurou, jež v žádném případě nedělá ostudu svému žánru. Kolena jí podlamuje především osudná nelogičnost, z níž vyplívá i patřičná obtížnost. Na druhou stranu se můžete připravit na velice solidní hrací dobu, která čítá mnoho hodin. Tony Vočko pro svou příznivou cenu (599,- Kč) za zakoupení stojí. Připravte se ovšem na nebe i na peklo.

Příběh: 8/10
Hrací doba: 8/10
Obtížnost: 4/10
Logika: 4/10

Výborná adventura, která dělá čest svému jménu. Upoutá příběhem i osobitým humorem a dokazuje, že dvojrozměrné tituly ještě nevymřely. Bohužel je určená výhradně pro zkušenější (a hlavně trpělivější) hráče.

Celkové hodnocení: 6/10