Recenze: Too Human - kyberpunk s vikingy

Nukleární zima sevřela do svých spárů celý svět a kybernetičtí bohové se chystají k poslední bitvě - Ragnaroku. Přidejte se v akčním RPG k nim.

Některé na první pohled obskurní kombinace ve výsledku dokáží pěkně překvapit. Vezměte si kupříkladu takovou šunkovou pizzu s ananasem. Sladký ananas na slanou šunkou? Zvláštní, ale chutné. A Too Human je podobnou „splácaninou“. Na jedné straně bohatý svět severské mytologie plný starobylých bohů, obřích hadů a prsatých valkýr, na druhé těžkotonážní kyberpunk protkaný technologickými výdobytky, kybernetickými implantáty a umělými inteligencemi. Zvláštní? Ano, ale chutné!

Jestli si za něco až bolestivě dlouho slepované dílko Silicon Knights zaslouží potlesk, je to neotřelý, uvěřitelný a fascinující svět.

Jestli si za něco až bolestivě dlouho slepované dílko Silicon Knights zaslouží potlesk, je to neotřelý, uvěřitelný a fascinující svět

Svět ležící hluboko v budoucnosti, rozdrcený a zmražený vražednou válkou mezi lidmi a stroji. Kdysi zelené a úrodné pláně země pozřela nukleární zima a poslední trosky dříve mocného lidstva přezívají za hradbami finálního útočiště jménem Midgard.

Uvnitř vládnou živoucí bohové – mentálně a fyzicky vylepšení lidé, členové korporace Aesir, v jejímž čele stojí ODIN (Organically Distributed Intelligence Network). Vaše herní alter ego právě jeden z těchto bohů, Baldura, který se právě vrátil zpoza hranic samotné smrti a čeká jej ještě dlouhá cesta. Od lovu zabijácké bestie Grendela po hlavní roli v nevyhnutelné bitvě všech bitev – Ragnaroku.

Utvrdil jsem vás v představě, že základy Too Human představuje solidní, pozvolna vyprávěný příběh? Skutečnost pomalu nemohla být odlišnější. Většinu před okamžikem mnou předestřených informací najdete jen v manuálu, ze samotné hry jen tu a tam vyzobáváte různé náznaky „o co sakra vlastně jde“. Pokud navíc nemáte základní znalosti severské mytologie, budete s největší pravděpodobností beznadějně zmateni. Pokud ovšem příběhy o vikinských bozích hltáte, nadskočíte při každém známém odkazu jako mluvící hlavě Mimir, ďábelské Hel a tak dále.

Klikfest netradičně

art04.gifSamotný propracovaný svět kybernetického božstva je naroubován na poměrně velmi jednoduchý herní žánr; akční RPG. Celou desetihodinovou herní dobu se tak budete prosekávat takřka nekonečnými zástupy zabijáckých robotů (vtipně dělených na gobliny, temné elfy a troly) a za každou hromádku šrotu sbírat zkušenosti, abyste se klasicky stávali mocnými, mocnějšími až úplně nejmocnějšími v celém Midgardu.

Ovšem Too Human od podobných her diferencuje hned několik netradičních prvků. Tím nejvýraznějším je samotný koncept porcování chodících sběrných surovin. Zapomeňte na trapné bušení do jednoho tlačítka, zde se takřka veškerá akce opírá o využití pravé analogové páčky.

Stačí pohnout páčkou a Baldur daným směrem udeří. Pohyby jde řetězit i do různých jednoduchých komb, kdy se hrdina bleskově přesune na krátkou vzdálenost vstříc protivníkovi, nebo ho vyhodí do vzduchu. Když si přidáte možnost skákat a viset i několik vteřin ve vzduchu, získáte opravdu osvěžující bojový systém beroucí si za příklad stylově přehnanou akci z japonských rubanic jako třeba Devil May Cry.

Pokud se vám dostane ovládání do rukou, stává se z Baldura skutečný bůh smrti, který davy (a hra počtem protivníků na obrazovce opravdu nešetří) nepřátel masakruje jako nenasytný kombajn. Kromě chladných zbraní jako meč, dvojce mečů, palice, či třeba sekera hrdina disponuje i několika druhy střelných zbraní, jimiž si zjednává pořádek na větší vzdálenosti.

S postupně narůstajícími úrovněmi získáváte i další skilly usnadňující masakrování protivníků, takže i přes místy nevyhnutelný stereotyp plynoucí z drcení tisícovek pohůnků zla, je po většinu hry boj zábavný. Svoji zásluhu na tom mají protivníci, kteří vyžadují vždy trochu jinou strategii. Škoda jen, že samotné vrcholy hry, tedy souboje s bossy, jsou naprosto tupé a bez myšlenky.

Nevýhodu usazení akce na analogovou páčku představuje automaticky korigovaná kamera, která i přes několik variant často nabízí vskutku detailní pohled na textury zdi v okamžiku, kdy kolem vás propuklo samotné peklo. I přes to ale patří soubojový systém, pokud přistoupíte na jeho pravidla a dokážete odpustit některé nedomyšlenosti, mezi silné stránky hry.

Tupě vpřeď, zpět nehleď

Věčná škoda, že tvůrci nedokázali boje zasadit do trochu atraktivnějšího a nápaditějšího prostředí. Celá hra se dělí do čtyř epizod, které sice střídají různě vypadající lokace, ale jejich náplň je prakticky stejná.

Projdi od začátku do konce a po cestě všechny zmasakruj

Projdi od začátku do konce a po cestě všechny zmasakruj. Až na poměrně generické skryté místnosti (vymlať všechny potvory, vymlať všechny potvory na čas…) nenarazíte na žádný vedlejší quest a chybí i nějaké zpestření ubíjející cesty vpřed.

Určité osvěžení sice představuje nápaditě zpracovaný cyberspace, do kterého se můžete připojit na určitých místech, ale i ten kromě občasného otevření dveří je až příliš pustý a prázdný. Otravně velký je i samotný Aesir, neboli centrální hub, ze kterého se vydáváte do jednotlivých misí. Monumentálně pojatá architektura prokvetlá vysokými klenbami dokáže donutit zatajit dech, ale zmenšení rozlohy či zrychlení pohybu Baldura by zamezilo následnému zuřivému supění.

Dostupné pro: X360
Žánr: RPG | Akční RPG
Výrobce: Silicon Knights | Webové stránky hry