Recenze: Top Spin 2 – bezkonkurenční tenis

Jestli něco PC hráčům chybí, tak jsou to tenisové hry. Je jich málo a když už jsou, řadí se svou kvalitou spíše někam k průměru nebo dokonce ještě níž. Výjimka se našla jen jedna (nepočítáme-li ryze arkádovou a skutečnosti na míle vzdálenou sérii Virtua Tennis), vynikající Top Spin. Historie se opakuje: druhý Top Spin opět exceluje.

Typ hry: Sportovní (tenis)
Minimální konfigurace: Procesor 1,5 GHz, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 3 GHz, 1 GB RAM, 256 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD 64 3000+, 2,5 GB RAM, ATi X800 256 DDR3
Výrobce: Aspyr
Vydavatel: 2K Games

Z nepochopitelných důvodů je v poslední době na PC akutní nedostatek tenisových her. Pardon, hodilo by se zde asi nejspíš použít minulý čas – po příchodu Top Spin 2 (konkrétně jeho předělávky z původní verze pro Xbox 360) totiž budou hladové krky příznivců bílého sportu opět nasyceny. Po takřka dvouleté odmlce je Top Spin zpátky v té nejlepší formě. Už to sice není mladík plný elánu a dravosti (respektive inovací a na PC poměry nezvykle realistické hratelnosti), neznamená to však, že by nebylo o co stát. Ačkoliv hráči nebudou ničím výrazným zaskočeni, zábavy se jim opět dostane v míře větší než vrchovaté.

Ukázkové vyhnání z kurtu * Radost, krásný to pocit * Máte rádi Švýcary?

První dojmy rozhodně nenasvědčují tomu, že by Top Spin 2 obhajoval post nejlepší tenisové hry. Na vině je ovládání – toporné, složité a hlavně netypické. Na klávesnici jsou standardně nastaveny údery, pomocí myši pohybujete s vaším hráčem. Přiznám se bez mučení, nezvykl jsem si na tuto kombinaci ani po několika desítkách pokusů. Výhra je s vražednou kombinací klávesnice/myš zhola nemožná. Nervy si můžete ušetřit hned dvojím způsobem: tím méně šťastnějším je možnost odejít a zahodit DVD se hrou do kouta; movitější hráči budou muset zainventovat do kvalitního gamepadu.

Bez gamepadu ani ránu

Tenisové hvězdy

V Top Spin si můžete vyzkoušet, jaké to je být tenisovou „star“. Na výběr máte hned ze čtyřiadvaceti:

• Ai Sugiyama
  • Alex Kuznetsov
  • Alicia Molik
  • Amelie Mauresmo
  • Anastacia Myskina
  • Andy Roddick
  • Angela Haynes
  • Brendan Evans
  • Carlos Moya
  • Corina Morariu
  • Elena Dementieva
  • Guillermo Coria
  • Jamea Jackson
  • James Blake
  • Lindsay Davenport
  • Lletyon Hewitt
  • Maria Sharapova
  • Max Mirnyi
  • Roger Federer
  • Sebastien Grosjean
  • Svetlana Kuznetsova
  • Tim Henmann
  • Tommy Haas
  • Venus Williams

Pokud nějaký gamepad vlastníte (či do něj kvůli hře vrazíte něco peněz), nebudete litovat. Už od začátku je vidět jasný rozdíl – oproti myši a klávesnici je ovládání na gamepadu zcela intuitivní. Udržuje si přitom punc realismu, takže nemáte předem nic jisté a výsledek výrazně ovlivňují i „vnější činitelé“. Záleží také na tom, kolik hodin máte nahráno. Zkušenosti zde hrají hlavní roli – a pozitivně ovlivňují také průběh hry, respektive se starají o časté změny jejího způsobu. Převedeno na názornou ukázku: zpočátku se zmůžete sotva na defenzivní styl, který umožní jakž takž přesné vracení míčků; když si na rychlé tempo zvyknete, začnete útočit; a ve finální fázi budete v roli útočícího hlavně vy a soupeř se ke slovu bude dostávat jen minimálně.

Povrchy se střídají jako na běžícím pásu * Tohle asi nebude eso * Grafika je opravdu pěkná

Díky odlišnosti stylů můžete snadno vypozorovat, jak jsou jednotlivé hráči rozdílní. Nejen vy máte svůj způsob hry – každý kolem vás do míčku mlátí úplně jinak. To s sebou přináší dvě zjištění: zaprvé si musíte neustále zvykat na nového protihráče, což se vyznamenává opět na absenci stereotypu; zadruhé díky tomu vypozorujete, do jakých detailů vývojáři zašli. Tím nemám namysli jen lidskost postav (soupeři dělají chyby - a ne zřídka), kterou tímto také musím vyzdvihnout, ale hlavně jejich věrnost originálu. Top Spin 2 nabízí tradiční výběr z předních postav současného tenisu, přičemž virtuální hvězdy jsou těm skutečným podobné ve všech směrech. Pohled na okolní obrázky dokládá vizuální příbuznost postav; já dodám, že jsou si tenisté podobni i co do herního projevu (na první pohled pozná jen zkušený hráč) a také co do chování na kurtě (jasné hned a všem – třeba virtuální Sharapovová při úderu do míčku zařve stejně jako ta skutečná apod.)

Jedno tělo, jedna duše

Kouzlo Top Spinu spočívá v soužití s hráčem. Nemáte jen pocit, že „jste tam“ –  máte mnohem víc. Neustále se vyvíjíte, každé zlepšení svého úderu dlouze oslavujete a následně jím soupeře překvapujete… a když už si na nový úder zvykne, zase si najdete něco jiného a tak pořád dokola. Skrz zmíněné souznění s tenistou na monitoru se dá pozorovat něco na způsob stockholmského syndromu. Hra vás unese, ale vy jí to s radost odpustíte. Čas pro vás bude neznámou veličinou, která bude plynout, aniž byste si jí všímali. Zábava postupně graduje a kupodivu najde pomyslný „strop“ až za hodně dlouhou dobu.

Výběr hráče je velmi důležitý * Modelům postav nechybí detaily * Se svým borcem můžete provádět veškeré parádičky

Skvělé pocity z dění na kurtu by samozřejmě byly ničím bez dobré a hlavně motivující kampaně. Top Spin 2 stojí na osvědčeném modelu – začínáte na dvoustém místě v žebříčku a musíte se dostat na první. Narozdíl od jiných her vám ovšem v cestě stojí nejen turnaje, ale hlavně tréninky. Musíte se vypořádat hlavně s „tutorialovými vsuvkami“ (nic jiného trénink opravdu není), které vás vkusným způsobem učí novým trikům, pohybům a úderům. Je to sice občas zdlouhavé a nudné (v zásadě jen tlučete do míče; chybí minihry, s nimiž si vynikajícím způsobem poradil třeba Virtua Tennis: World Tour na PSP) - na druhou stranu, je tomu ve skutečnosti jinak?

Trénink můžete samo sebou přeskočit a věnovat se jen turnajům, nicméně se to rovná jistému zakrnění – bez cviku se jednoduše nebudete zlepšovat a proti kolegům začnete po čase ztrácet. Polepšujete si i v několika dalších aspektech. Výhrami získáváte důležité body, které zlepšují individuální statistiky vašeho hráče. Jde o jednoduchý RPG systém, který se stává dalším ze způsobů, jimiž vás hra motivuje k neustálým vítězstvím. A když už vám chuť potřebná k mačkání tlačítek na gamepadu přece jen dojde, stále je tu možnost multiplayeru.

Že by Wimbledon? * Antuka - pomalá, úderů plná * Skok a la Grosjean... ale je to Roddick

Audiovizuální zpracování je pro hratelnost dobrým společníkem. Tenisové hry mají výhodu v tom, že se odehrávají v uzavřených prostorech o omezené rozloze. Top Spin 2 toho maximálně využívá: grafika vypadá opravdu báječně a zachází do takových detailů, že se šaty (při tvoření postavy v kampani si můžete mimo jiné vybrat, do čeho se oblečete) realisticky vlní podle toho, co zrovna se svým svěřencem provádíte. Jedinou výtku co se grafiky týče tak lze směřovat směrem k divákům – ani zde se nechystá překvapení, tj. plnohodnotné publikum jako třeba v NHL, které vypadá dobře nejen z dálky, ale i z blízka. Zvuky si drží standardní laťku; míček se ozve při každém úderu, hráči při máchání pálkou kňučí a v závislosti na povrchu kurtu je/není slyšet pohyb tenisty po kurtu.

• licence známých tenisových es
  • skvělá a dlouhotrvající hratelnost
  • pěkná grafika a kvalitní zvuky
  • motivující kampaň s lehkými RPG prvky
  • multiplayer
  • nepoužitelné ovládání na klávesnici!
  • verze pro Xbox 360 byla lepší

Přes všechna pozitiva, které jsem v recenzi na adresu Top Spin 2 vyslal, nemohu přehlédnout jeden fakt. Původní verze pro Xbox 360 byla v mnoha ohledech kvalitnější. Ať už se budeme dívat na grafiku nebo na hratelnost. Předělávka na PC se ale celkově povedla – tímto chci jen odůvodnit „pouhou“ osmičku v hodnocení. Na počítačích momentálně lepší tenisový titul nenajdete, i kdybyste se rozkrájeli. Myslete však na to, že nemá cenu o koupi uvažovat v případě, že nemáte gamepad nebo neuvažujete v nejbližší budoucnosti o jeho koupi…

Hudba: 6/10

Nejlepší tenisová hra. Což způsobuje nejen nulová konkurence, ale hlavně skvělá hratelnost. Škoda jen, že musíte při hraní bezpodmínečně používat gamepad.