Recenze: Torchlight - hodně povedený klon

Torchlight kráčí ve stopách Diabla a vůbec si nehraje na revoluční hru. A ono mu to náramně sedí.
Seznam kapitol
  1. Zažehnutá pochodeň naděje
  2. Pekelný pohrobek

Už na začátku pochopíte, že Torchlight nechce šokovat novými prvky ani skvěle podaným příběhem – u každého slova vypravěče totiž nevyženete z hlavy hlásky, které budou tvrdit, že se jedná o stokrát slyšenou legendu. Však posuďte sami: malou vesničku Torchlight sužují zlé síly a je právě na hrdinovi (tedy na vás), aby svět zachránili před strašlivou zkázou. Předtím, než se do záchraňování světa pustíte, je však potřeba si zvolit povolání, pojmenovat alterego a rozhodnout se, jestli bude vaším nejlepším přítelem pes nebo kočka.

Torchlight 2009-11-07 11-29-05-15.jpgTorchlight 2009-11-07 13-22-29-67.jpg

Hra i přes poměrně nezvyklé možnosti volby nabízí tvorbu postavy pouze jako jistý výchozí bod a rozhodně vás netlačí k vytvoření unikátního charakteru - vizuální odlišení postav je totiž minimální. Jediné, co tak může odlišit vašeho hrdinu od bandy šedých NPC jsou předměty. A je nutno uznat, že při vymítání zla, které horníci nechtěně uvolnili, objevíte slušnou řádku rozličně vypadajících předmětů.

Při vymítání zla objevíte slušnou řádku rozličně vypadajících předmětů

Hrdina na sebe může obléci věci čtyr typů, přičemž se dá uplatnit dělení dobře známé z Diabla a všech MMORPG: narazit tak můžete na předměty běžné, očarované, unikátní a samozřejmě i předměty, které tvoří nějakou sadu. Zejména na pozdějších úrovních je vzhled setů oblečení poměrně působivý, co se vlastností  i vzhledu týče. Horší je to ale s vlastnostmi některých zlatých předmětů, které by mohly být lépe promyšlené – leckterý unikátní kousek je totiž unikátně k ničemu.

Válečník, mág, zloděj... to už jsem někde slyšel

Síly zla, skrývající se pod vesničkou Torchlight, pak proženete z pohledu alchymisty, ničitele nebo přemožitelky. Nic nového pod sluncem nečekejte, jakkoliv jsou názvy profesí vzletné a originální, ukrývají pouze všem dobře známý trojlístek válečník, zloděj a mág, který se ničím neodlišuje od standardu žánru – člověk by od kreativních názvů čekal aspoň pár unikátních schopností, ale hráč se bohužel žádného zázraku nedočká.

Síly zla, skrývající se pod vesničkou Torchlight, pak proženete z pohledu alchymisty, ničitele nebo přemožitelky

Jakkoliv jsou jednotlivé dovednosti známé třeba z již několikrát zmíněného Diabla, je nutné si povzdechnout nad nedostatkem cest, jimiž se může postava ubírat. Nejhorší je v tomto ohledu asi alchymista, s nímž jsem v Torchlight strávil většinu času – všeho všudy dva způsoby, kterak z něho udělat bojeschopnou jednotku jsou vskutku málo, když se podíváte na žánr, jenž na vývoji charakteru přímo staví.

Torchlight 2009-11-07 16-48-03-10.jpgTorchlight 2009-11-08 17-06-27-56.jpg

Čivava je zakopaná zejména v dovednostech, které mají všechny postavy společné, protože mnohé z nich postrádají smysl a zasloužily by nahradit něčím lepším a specifičtějším. Dle mého by se smysluplnou kombinací schopností měly být použitelné i ability z prvních úrovní, ale v Torchlight se tak neděje. Zajímavou odchylkou od Diabla je absence schopností, které by se navzájem vyžadovaly. S větším počtem použitelných abilit by systém mohl vést k řadě zajímavých způsobů, jak postavu hrát.

World of Wacraft s Diablem, protřepat, nemíchat

Torchlight_art1.jpgTorchlight kromě již zmíněného Diabla čerpá také z World of Warcraft, stejně jako i z jiných her. Zajímavým prvek je kupříkladu rybaření, kdy za pomoci prutu a trochy trpělivosti může hrdina lovit ryby, jež vašeho mazlíčka na dvě minuty promění v rozličná zvířata nebo příšery. Váš nejlepší přítel se tak může proměnit třeba ve žraloka, pavouka či jednoho z několika elementálů. Je logické, že po proměně disponuje speciálními útoky a nepřátelé se díky jejich přičinění častěji přesouvají do horizontální polohy.

Pes nebo kočka, kteří doprovázejí hrdinu při jeho toulkách, disponují vlastním i inventářem, jenž má stejný počet políček jako vaše postava - jednadvacet. Mazlíčkovi lze inventář naplnit předměty a vyslat ho do města, aby je prodal. Má to ale drobný háček; na vyšších úrovních trvá návrat milovaného zvířete i několik minut. S ohledem na nezanedbatelné poškození, které monstrům uděluje, je lepší volbou rychlá návštěva města a osobní prodej.

Na zvíře je také možné navléci bižuterii (dva prstýnky a amulet) a ze svitků jej naučit dvěma kouzlům. Podobně jako ve WOW lze i v Torchlight zvolit jak mazlíček reaguje na monstra. Na výběr je útočné chování (psisko či kočisko útočí samo od sebe na vše, co se hýbe), obranné chování (útočí jen na příšery, které napadnou hráče) a chování pasivní, kdy zvíře neútočí vůbec.

Horší je to pak s umělou inteligencí čtyřnohého přítele (či přítelkyně). Zvíře se často ztrácí nebo loudá po vzdálených prostorách a uprostřed boje odchází do postranních místností, ve kterých napadá další monstra. Zkrátka ne vše je tak ideální, jak by mělo být.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG
Výrobce: Runic Games | Webové stránky hry