Recenze: Trackmania United Forever – nové jméno nostalgie

O jakési Trackmanii Forever jsme psali přeci nedávno, ještě navíc pod hlavičkou Freeher. Co to tu je teda za boudu? United Forever je placená Trackmania, která ale zahřeje u srdce nejednoho fanouška série. S trochou štěstí tedy i vás, stačí mít v oblibě závody.

Žánr: neskutečně chytlavé závody
Výrobce: Nadeo (
Vydavatel: Nadeo (

Trackmania, to slovo ve mně vyvolá vlnu emocí, přinutí mě k pohledu do poličky, kde si celá série vesele hoví na výstavním místě. Paměť přitom zabrousí ještě dál, na začátek devadesátých let (ano, minulé tisíciletí), kdy jsem hrával stařičké Stunts. A pak se podívám na monitor před sebou, kde se většina vzpomínek zhmotňuje v nablýskané grafice s 8xAA, 16x AF a dalšími čísly a písmeny, která pro mne nic neznamenají.

Nechápejte mne špatně, jen prostě opovrhuji grafikou v bláhovém domnění, že bych se u stařičkých her bavil stejně, jako tomu bylo kdysi. Při hraní Trackmania United Forever jsem si ale udělal rychlý test a zjistil, že názor to není úplně neopodstatněný. Některé starší disky se přesídlily z poličky do mechaniky a opět jsem objevil kouzlo hratelnosti i přes nános staré grafiky. Co však bylo veselejší, v případě United Forever jsem našel to samé, jen bez nánosu času. Blýskavé pozlátko neztratilo nic ze staré chytlavosti a zase jednou jsem vzhlédl od monitoru, abych zjistil, že i svítání vypadá zajímavě.

Autoři totiž vsadili na osvědčený recept, když se rozhodli do hry zařadit valnou většinu lákadel celé série. Na rozdíl od Nations, kde máte pouze závodní stadión, se tak vydáte i ve stařičkých rozhrkaných kárách pouští, klátíc se ze strany na stranu v zatáčkách, podobně jako tomu bylo v původní Trackmanii. Nebo okusíte všechna auta ze Sunrise, ať už se jedná o závodní rychlíky, nebo těžkotonážní auta se vzhledem sporťáků. K tomu se přidávají i vozy z původního United, takže se budete prohánět speciály pro rally, nebo džípy po Čínské zdi.

Každý vůz má přitom své klasické prostředí, závodní káry samozřejmě dobře známý stadion, džípy pak onu zmiňovanou Čínskou zeď, nebo její blízké okolí. To však zdaleka není vše, nejen že tratě a vše kolem je klasické, ale detailnější. Autoři se rozhodli sáhnout po stařičkých zvukových nahrávkách, neznatelně je vylepšit a přizpůsobit současným reprodukčním možnostem, abyste stále při drkotání pouští slyšeli westernové motivy, které  si možná pamatujete z původní hry. Vzpomínky se prohánějí hlavou jako auta po trati, přeskakují z jedné dráhy do druhé a člověk se hned cítí veselejší.

Pro milovníky série Trackmania je United Forever jasná povinnost, co ale ostatní? Proč si něco kupovat ve chvíli, když je k dispozici zdarma Nations Forever, kde navíc můžete podporovat naši malou zemičku ve snaze stát se závodní velmocí? Hmm, no, to můžete v United Forever taky, ale za peníze. Navíc máte ještě možnost tvořit nové tratě, sdílet je s ostatními, upravovat si vzhled vozidla, jezdit jiné druhy závodů. A v podstatě žádný důvod, proč byste tak měli činit.

Strategie Nadea je jasná. Hráč si nejprve zahraje zdarma Nations (případně pak Forever, whatever), nadchne se a pořídí si i United. Získá tak zepár možností navíc, které ale v podstatě nevyužije. Ano, může si udělat vlastní auto, nebo jezdit s jiným, ale hlavní lákadlo, online hraní, paradoxně utrpí. Většina lidí bude pořád dál hrát Nations, jezdit se starými autu na stadionu, namísto toho, aby si kupovali něco jiného. Milého hráče United Forever tak postupně přestanou bavit závody o samotě a zjistí, že si hru kupoval vlastně zbytečně, když dál jezdí jen to, co mohl dřív zdarma.

Upoutávka na TM Nations Forever

Ano, je k dispozici více kousků pro editor tratí, ale k čemu to je, když stejně všichni jezdí na stadionu. Můžete si nabarvit vaše auto, ale raději budete hájit barvy své země v souboji s ostatními. Zajímavě tak vypadá snad jen možnost stříhání vlastních videí, přímo z herních záběrů, nebo z jiných kamer. To mi ale přijde trochu málo, abych se přiznal. Pokud jste připojení k Internetu, nejspíš po United Forever nesáhnete.

Stále však existuje, mimo fanatických příznivců Trackmanie, ještě jedna skupinka lidí, kterým by se placená hra mohla hodit. Pokud ještě nevymřeli, stále se někde nacházejí i lidé, kteří na svém domácím počítači nemají připojení k Internetu a nemohou si tak užívat naplno možností, které Nations nabízejí. Přesně pro ně je United Forever spásou, protože přináší spoustu zajímavých tratí, které nemusejí hrát sami, ale klidně i s kamarády.

• Víc aut, víc tratí
  • Tuny zábavy i bez Internetu
  • Možnosti úprav
  • Nations nabízí jen o trochu méně, ale je zadarmo

Stále však ve vzduchu visí závěrečná otázka, zda hru doporučit, či nikoliv. Trapně však od ní uteču a nechám rozhodnutí na vás. Sami víte, zda jste Trackmaniaci, nebo se prostě k hraní Nations po Internetu nedostanete, pak je pro vás vhodné sáhnout po United Forever a užijete si dlouhé hodiny zábavy s kamarády. Jestli hrajete Nations a něco vám chybí, můžete taky zkusit rozšířit na placenou verzi. Ale pokud jste spokojeni s Nations Forever, je pro vás placení pouze vyhazování peněz, bohužel.

Trackmania Nations Forever v sobě snoubí to nejlepší z předchozích dílů a přináší i mnohé navrch. Přesto však asi nepřekoná popularitu Nations Forever, hlavně proto, že není zadarmo.

Celkové hodnocení (pro běžného hráče): 7/10
Hodnocení NENÍ průměrem dílčích hodnot, hra je úžasná, ale zůstane ve stínu verze zdarma