Recenze: Trainz Railroad Simulator 2004 CZ - Vlaky : Letadla 5:0

Letecké simulátory se už dávno díky HW nárokům a celkové složitosti staly záležitostí jen pro hardcore fandy. Vlaky se ale do podobného patu nedostaly. Mohl za to jedinečný projekt Trainz, který zaujal ostřílené borce i začínající hráče. I jeho pokračování je hrou, která má ambice zaujmout každého, kdo k cestování v dopravních prostředcích nepotřebuje dvě balení Kynedrylu. Nevěříte? Přesvědčte se sami.
 
koupit
Pořiďte si jedinečný vlakový simulátor v internetovém obchodě se slevou 14%! I když je hra sama o sobě levnější než obvykle, každá ušetřená stokoruna se hodí. Další tituly hledejte na vltava.doupe.cz.

Platforma:  PC
Typ hry: simulátor aneb vše okolo železnice, s čím jste si přáli hrát, a báli jste se o to požádat
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 733 MHz, 256 MB RAM,  2 GB na HDD, 3D grafická karta s 32 MB RAM na úrovni GeForce
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 2 GB na HDD, 64 MB 3D grafická karta (GeForce2 Pro)
Výrobce: Auran (
www.auran.com)
Distributor hry: Auran (
www.auran.com)
Distribuce v ČR: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz)
Homepage hry:
http://www.auran.com/TRS2004/default.htm
Doporučená cena: 499 Kč

Po dlouhou dobu bylo pro většinu železničních fanoušků jedinou zajímavou kratochvílí "z branže" tipování, o kolik se zpozdí daný spoj pod taktovkou Českých drah. Tato hříčka sice disponovala realistickou grafikou a takřka neuvěřitelnou životností, bohužel zvláště po několikahodinových čekáních v zimě bez jakýchkoli informací o průběhu "mise" dokázala mnohé hráče docela znechutit.

  
Ach jo, zas mají ty rychlíky přednost * Malý pohled do dáli - konečně je to zelená, jedeme! * Teď ještě vědět, jak se to ovládá

Mezery na trhu si všiml Microsoft a rychle přispěchal se svým Train Simulatorem, ten však vykazoval podobné nedostatky jako jeho letecké protějšky (tedy značnou obtížnost, která většinu potencionálních strojvůdců odradila). Už už to vypadalo, že simulátory jednoduše nejsou pro masy, když v tom se na trhu objevil australský Auran se zajímavým projektem Trainz a toto dogma se rozpadlo v prach. Dva režimy, umožňující ovládat vlak zjednodušeným i realistickým způsobem, spousta herních možností a hlavně otevřenost systému dokázaly nalákat ke hře tisíce hráčů, kteří neváhali a vytvořili kolem ní komunitu obřích rozměrů. A právě do této situace přichází Auran s pokračováním - Trainz Railroad Simulator 2004.

Zpětně kompatibilní!

Hned na úvod je třeba říct, že autorům se povedl husarský kousek, protože přes výměnu enginu je hra kompatibilní se svým předchůdcem. Co z toho vyplývá? Stačí se podívat na webové stránky Auranu a pochopíte. Už teď, pár měsíců po vydání hry (ve světě vyšly Trainz 2004 na sklonku loňského roku), si můžete hru doplnit více než stovkou scénářů, přídavných budov, vagónů nebo tisícovkami (!) nových lokomotiv ze starší verze. Navíc každý den na internetu přibývají další nové výtvory.

  
Ať si prší, ať hromi bijí, nás železničáře nic nezastaví * Kdepak Esmeralda, TOTO JE ROMANTIKA! * Jede vláček kolejáček, kolik vozů asi má?

Nenašel bych lepší demonstraci toho, jak unikátní Trainz jsou. Skoro se zdráhám označit je jako hru, protože oni jsou spíš nekonečným projektem ve stylu sbírky na Národní divadlo. Její podtitul by klidně mohl znít "železničáři sobě".

Kolik různých povolání znáš, tolikrát si železničním simulátorem

Pro další důkazy nemusím chodit daleko. Stačí nahlédnout pod pokličku herního menu. Standardní realistické simulátory se pyšní zpravidla režimem jízdy a případnou třešničkou na dortu v podobě editoru složitostí na úrovni programovacího jazyka. Trainz nabízejí de facto tři různá povolání a k tomu možnost si celkem jednoduše splácat vlastní krajinku, protkat si ji kolejnicemi, zasadit do ní pár stromů či budov a pak ji několik hodin testovat z kabiny vysokorychlostního TGV.

  
O každém vozu se můžete dozvědět pár zajímavých informací * Přidej! Už nás dohání i náklaďáky * Efekty počasí jsou opravdu povedené, stinnou stránkou je, že prší třeba i v tunelu

Mrzet vás nemusí ani případná absence kreativity, protože spousta tratí je už ve hře dopředu připravena, eventuálně přístupná k editaci. Stačí si tedy jen vybrat lokomotivu dle momentální nálady a vydat se brázdit s ní koleje. Pokud ale zrovna nebudete mít chuť usednout do strojvůdcovské sesle, můžete vyzkoušet řemeslo výhybkářské a pokusit se na rušných úsecích trati dirigovat vlaky tak, aniž by se jejich cesty někde zkřížily. Poslední možností je přibrat si k tomu navíc starost o okolo stojící průmyslové objekty a snažit se je dostatečně zásobovat surovinami, které potřebují (například dovážet do elektrárny tolik uhlí, aby nemusela omezit provoz).

Nalezený smysl života?

Což o to, většinu těchto režimů nabízela už předchozí verze Trainz, daleko největší a nejzajímavější změnou je ale přítomnost misí s úkoly! Ačkoli i bezcílné putování má něco do sebe, přeci jen s předem daným questem a jízdním řadem získává projížďka úplně nový náboj. Vejít se do přísného časového limitu, zastavit ve správných nádražích a sledovat pokyny výpravčích je něco jiného než se jen tak courat krajinou bez strachu z možného postihu.

  
Bohužel i železnice v některých zemích jezdí vlevo - člověk pak neví, na které straně má čekat semafor  * Jednoduše nádherná * Na kolej první přijel spěšný vlak z Děčína, překvapivě bez zpoždění

Přesto ale Trainz zůstávají spíše jakýmsi otevřeným systémem než klasickou hrou s kampaněmi a "hlavní dějovou linií". Hra vás nikam netlačí, ničím neomezuje, zkrátka a dobře, bavte se, jak uznáte za vhodné! Je libo dnes trocha modelářství? Prosím, zde je editor. Nebo si dáte raději směnu v nákladním vlaku s uhlím? Či si snad pokusíte vyrobit vlastní lokomotivu? Opět není problém.

Pro mašinfíry i mašinfírančata

Všechno to zní moc krásně, ale v konečném součtu by to neznamenalo nic nebýt přístupného ovládání, kterým je hra naštěstí vybavena. Kompromis mezi realitou a nenáročností se hledá dosti těžce, a tak se raději autoři rozhodli použít řešení, s nímž přišli už v předchozím díle. Ovládání je tak dvojího typu - realistické s využitím všech možných hejblátek a zjednodušené, které se prakticky neliší od klasických dětských vláčků.

  
Kdo rychlosti hoví, do francouzského TGV chodí * TGV zevnitř! * Jeho Majestát, Párnius Lokomitivus II.

Takže zatímco s jednoduchým ovladačem se bez problémů seznámíte po několika zkušebních jízdách (prakticky hned poté, co pochopíte, že vlak i přes značná zjednodušení nemůže zastavit na metru), skutečně ovládat lokomotivu se naučíte až po několika dnech nebo dokonce týdnech. Zvládnout všechny páčky, posunovadla a navíc u toho sledovat cestu a správně brzdit vyžaduje značné umění. Bez precizní znalosti klávesových zkratek prakticky nemáte šanci. Odměněni ale budete skvělým pocitem. Kdo jiný se může ve vašem okolí pochlubit tím, že umí řídit parní lokomotivu?

Vyřádit se ale můžete i na jejich dieselových či elektrických kolegyních. Každý typ stroje se řídí jinak, takže se nemusíte o životnost hry strachovat. Navíc konkrétně lokomotivy jsou na webu Auranu ale i jiných fanouškovských stránkách zastoupeny zdaleka v největším množství (momentálně jich je okolo dvou a půl tisíc), takže i když náhodou zvládnete vše, co samotná hra nabízí, zábava pro vás rozhodně nekončí.

  
Parní kotel - jeho ovládání není tak těžké (pokud máte někoho na přidávání uhlí)* Jedna z mála hezkých krajinek * Kdepak nadchod, u nás se chodí přes koleje

Rosa na kolejích

Nic není dokonalé a ani Trainz bohužel nejsou. Trošku masochisticky musím zmínit nerealistické chování vlaků po srážkách či vykolejení. Zatímco po většinu cesty se vlaky chovají, tak jak jim moudrý pan Newton a zástupy fyziků po něm přikázaly, po vykolejení se vlaky promění v jakési podivné krabičky, na které jsou zmínění vědci a jejich zákony krátké. Stejně tak občas dochází k nepochopitelným bugům při srážkách, kdy sice engine zaznamená konflikt dvou těles a ukončí misi, nicméně zároveň s tím lze na obrazovce sledovat, jak vlaky projíždí vesele skrz sebe jakoby se nechumelilo.

  
Stromy jsou zblízka poněkud pixelovaté * Editor patří mezi ty jednodušší * Když se při ovládání více vlakůp zaráz ztrácíte, můžete využít služeb interaktivní mapy

A ačkoli se chumelit v horských oblastech může, stejně jako může pršet, být jasno či bouřit, grafika je bohužel druhým kamenem úrazu. Hardwarové nároky hry jsou celkem vysoké, a tak trochu zamrzí, že vyjma lokomotiv a efektů počasí je technické zpracování hry dosti chudé. Okolní krajina vypadá jako po velkém požáru - sem tam nějaký keřík, strom, který se navíc po přiblížení rozpadá na nepěkné pixely. Nádraží jsou pouhou přehlídkou nepohyblivých zubatých 2D postav. Přitom při ovládání více lokomotiv zaráz musíte na slabších strojích často dlouho čekat až se vykreslí celý obraz.

Světlé stránky hry
  • hra pro odborníky i laiky
  • několik herních režimů
  • scénáře s úkoly
  • spousty upgradů na internetu
  • jednoduchý editor map
  • možnost vlastní tvorby
  • nízká cena
  • čeština
Temné stránky hry
  • vysoké HW nároky
  • bugy v grafice
  • chybí dlouhodobý motivační faktor
  • vkládání nových přídavků by mohlo být jednodušší

Červená, oranžová ... jedeme?

Největším problémem hry ale stejně zůstávají hráči sami. Pokud jste hračičkové, kteří dokáží zatuhnout několik hodin u obyčejné stavebnice, jestli jste schopni bavit se pouhým faktem, že řídíte stotunový kolos napříč americkou prérií nebo zkrátka máte rádi vlaky, nemáte co řešit. Vy ostatní zvažte sami, jestli dokážete ocenit hru, která nenabízí klasickou kampaň se vším co k ní patří, zato však vyniká obrovským množstvím herních možností.

Pokud stále váháte, možná vás zláká kompletní česká lokalizace včetně dabingu, která je, jak je dobrým zvykem u CD Projektu, zpracována opravdu profesionálně a takřka bez chyb.

Grafika: 7/10
Zvuky: 8/10
Hratelnost: 8/10
Rozmanitost/upgrady: 9,5/10

Ráj pro všechny fanoušky železnice. Spousta herních možností, budoucích upgradů a editorů k vyřádění. Díky dvěma režimům ovládání ale dokáže zaujmout i sváteční strojvůdce.

Celkové hodnocení: 7,2/10 (průměrný občan ČR), 9,3/10 (vlakový nadšenec)

Diskuze (16) Další článek: Furballz: Jazz má konkurenci - vypasené křečky

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,