Recenze: Transformers: The Game - ovládněte svého robota

Ti dříve narození je znají ze zahraničních časopisů, zatímco ti mladší zachytili film Michaela Baye, který nedávno vtrhl do kin po celém světě. Na stříbrném plátně jde o kvalitní letní popcornovou podívanou, ale co na obrazovkách počítačů? Zda sáhnout po hře nebo raději nakoupit další kukuřici prozradí dnešní recenze.
Objednejte si na shop.doupe.cz
Transformers: The Game
  • PC: 1099 Kč
  • PS2: 1299 Kč
  • PS3: 1899 Kč
  • PSP: 1299 Kč
  • Xbox: 1799 Kč
  • Wii: 1599 Kč
  • DS: 1299 Kč
  • Platforma:  PC, PS3, PS2, PSP, Xbox 360, Wii, NDS
    Typ hry: arkádová akce
    Minimální konfigurace: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta
    Doporučená konfigurace: procesor 3 GHz, 2 GB RAM, 256MB grafická karta
    Výrobce: Traveller’s Tales (
    Vydavatel: Activision (
    Distributor v ČR: CD Projekt (

Fenomén Transformers není třeba zdlouhavě představovat. Ti dříve narození je znají ze zahraničních časopisů, zatímco ti mladší zachytili alespoň film Michaela Baye, který nedávno s velkou slávou vtrhl do kin po celém světě. Mimochodem, jedná se o velmi zábavné a kvalitní dílko, které rozhodně vybočuje z řady průměrných až podprůměrných filmových adaptací komiksů, které se v posledních letech objevily na plátnech.

Jeden spoiler vládne všem

Hra v podstatě přesně následuje dějovou linii snímku, proto si ji pojďme připomenout (nevědoucí, kteří si nechtějí zkazit požitek ze sledování filmu, nechť napnou stehenní svaly svého zraku a přeskočí o odstavec níže). Kdysi dávno mytický artefakt nazývaný Allspark, respektive The Cube podle svého tvaru, stvořil život na vzdálené planetě – a zrodila se rasa biorobotů schopných měnit tvar, transformovat se ze zhruba humanoidní podoby do stroje dle vlastního výběru. Velmi originálně si říkali Tranfsormers a vesele si jezdili, létali a transformovali se, až to jednoho dne skupinku těch zlých přestalo bavit, začali si říkat Decepticons a rozhodli se použít Allspark k blíže neurčeným ale samozřejmě velmi zlým činům, čemuž chtěla zabránit druhá skupina, Autoboti. Inu originalitě se meze nekladou :-). Následovala občanská válka, až byl nakonec Allspark vystřelen do vesmíru, aby navždy plul mezi hvězdami. Jenže po miliónech let přistál artefakt na Zemi, přičemž když se to obě strany dozvěděly, vydaly se k nám na přátelsko nepřátelskou návštěvu. Následující klasika boje dobra se zlem tvoří pozadí monstrózním efektům filmu a také hře, kerá je inspirována více jím, než řadou komiksů a kreslených seriálů ze světa Transformers.

Po úvodním filmovém intru, nastavení ovládáni, grafiky a dalších cetek se hráči nabízí možnost výběru strany, jejíž slávu a destrukci bude šířit – zda bude páchat dobro či zlo. Je samozřejmě možné hrát průběžně za obě frakce, jen je potřeba vybrat odlišné sloty pro ukládání pozic.
    Za dobro, čili Autoboty, zpočátku ovládáte Transformera s roztomilým jménem Bumblebee, jenž se umí změnit na krásné a klasické žluté Chevrolet Camaro. Za zlé Decepticony se chápete robota jménem Blackout, měnícího se v bojovou helikoptéru, a v několika misích jeho kapesního průzkumníka Scorponoxe, robotického škorpiona který se zvládá podhrabávat pod povrchem pouště rychleji než chodit po svých. Jen ty asfaltované cesty a betonové základy budov mu dělají problémy… Jednotlivé úkoly korespondují s dějem filmu, za Autoboty musíte chránit lidské mládě Sama Whitwicka, který má po dědovi zděděnou stopu vedoucí k místu kde se nachází Allspark, za Decepticony je naproti tomu nutné Allspark samozřejmě najít a ovládnout.

Skřípajícím vandalem

Svého Transformera vidíte z klasického pohledu třetí osoby s možnosti natáčení kamery – zde se žádná revoluce nekoná. V čem se hra vymaňuje obvyklosti, je rozlehlé herní prostředí a hlavně míra jeho interaktivnosti. V podstatě téměř všechny budovy, stromy, lavičky, auta a další krajinné prvky je možné zdemolovat, zvednout a použit jako zbraň nablízko nebo coby házecí projektil. Přiznejme si, ten pocit kdy Transformer zvedne nad hlavu tank Abrams a hodí ho po otravných helikoptérách, případně mrskne s policejním autem do výlohy, to jsou momenty, které by chtěl zažit snad každý naživo.

Grafika hry je povedená – nečekejte vyložené vizuální orgie, nýbrž kvalitní a dostatečně detailní svět, který vypadá uvěřitelně, což nebývá vždy zvykem. Město hýří životem, lidi a různá vozidla reagují na přítomnost obrovského robota, který rozšlapává lavičky v parku, zatímco vojenská základna naproti tomu střílí vším co má po ruce. Především vrtulníky, které jsou sice téměř neškodné, ale ve větším množství otravné. Osobně jsem v první misi za Decepticony musel zdecimovat snad polovinu US Air Force!

Co se týče soubojů, Transformeři mají dvě základní zbraně – slabší rychlopalnou a silnější, jíž trvá akce, obě s nevyčerpatelnou municí. Kromě toho je možné jako zbraň použít prakticky cokoliv, co se dá najít kolem, a nakonec zbývá ona ruční práce, která je často jedinou možností proti nepřátelskému Transformerovi, protože ti mají proti palným zbraním takřka neprostupný štít.

Zajímavou stránkou hry je relativní volnost spojená s arkádovým rozdělením na jednotlivé mise. Ve městě či vojenské základně (podle strany za kterou hrajete) jsou umístěny navigační paprsky, které hráče přenesou do jednotlivých misí a dokonce je po jejich splnění možné projít si je znovu. Vstupy zůstávají aktivní, jen jsou na mapě žluté, zatímco následující mise zelená. Ovšem než se vydáte do mise, je možné pobíhat volně po městě, bavit se možnostmi, které jsou k dispozici nebo plnit postranní úkoly, takzvané výzvy. Ty spočívají ve věcech typu “V časovém limitu znič tolik a tolik droidů", "Dojeď tam a tam dost rychle" a podobně. Možnost hrát výzvu je podmíněna nasbíráním dostatečného počtu žlutých kostek (nemám lepší výraz), které funguji jako startovní poplatek.

Dohráním alternativních úkolů se odemykají bonusy v hlavním menu, obrázky a videa. Kromě těchto možností ještě můžete plnit „dovednosti“, což je vlastně ukázka toho jak dobře umíte Transformera ovládat. Například dosažení a udržení určité rychlosti, hod tankem do dálky (na to se hodí parkoviště na vojenské základně, kde je dostatečné množství tréninkového materiálu :-)), destrukce a další.

• Příjemná hratelnost
    • Pohledné videosekvence
    • Interaktivní prostředí
    • Ovládání v transformovaném módu
    • Neukládání pozic
    • Krátká herní doba

Zrezivělý robot

Ovládání robota je bohužel slabinou. V humanoidní formě je vše v pořádku, myš ovládá směr pohledu, klávesy slouží k pohybu. Ovšem po transformaci nastávají pravá muka. Bumblebeeho Camaro je téměř neovladatelné, jediné co se dá spolehlivě udělat je zrychlit, každý pokus o změnu směru končí nárazem do domu. Ovšem i to je ještě pohoda proti pokusu pilotovat bitevní vrtulník, do kterého se mění Blackout. Představa, že si hráč bude poletovat nad krajinou, užívat si volnosti a vzdušné akrobacie nebo dokonce že by vrtulník použil k manévrovacímu boji, se zřejmě vývojářům zdála jako velmi špatný nápad. Ve výsledku budete alternativní podoby Transformerů využívat jen k rychlému přesunu jedním směrem, což je velká škoda, přičemž v misi, kde je nutné honit nepřátelská auta, se naučíte několik zbrusu nových sprostých slov. Důvodem je současný vývoj hry na PC a konzole, které mají analogové ovladače, zatímco PC jen obyčejnou klávesnici. Dalším nedostatkem je nepříliš dlouhá herní doba, řekněme deset hodin za jednu stranu, a to v případě, že budete hledat a dohrávat všechny výzvy a snažit se o splnění všech skills.

Hudba: 6/10

Zdařilá adaptace filmu do herního světa, které by ovšem prospělo, kdyby výrobce najal několik testerů, protože zejména ovládání jinak zábavné arkádě zbytečně ubližuje. Absence multiplayeru rovněž snižuje již tak slabou výdrž hry, a přitom je zde dost prostoru pro využití všech možností Transformerů ve skupinových bitkách.

Celkové hodnocení: 6,5/10

Dostupné pro: PC, X360, PS3, Wii, PSP, 3DS, iPhone
    Žánr: Akce