Recenze: True Crime: Streets of L.A – na správné straně zákona

Jestliže jste se u série Grand Theft Auto královsky bavili, ale přece jen vám nelezl pod nos gangsterský námět, máte jedinečnou příležitost jednoduše přeskočit na druhou stranu barikády. V True Crime, aneb očekávané konzolové předělávce, sice nebudete oděni do modrého policajtského hábitu, avšak titul ruky zákona si právem přivlastníte. Nevěříte?

Platforma: PC
Typ hry: 3rd person akce
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 128 MB RAM, 3,3 GB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1,5 GHz, 256 MB RAM, 3,3 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Procesor 1,8 GHz, 512 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta
Výrobce: Luxoflux (
Distributor hry: Activision (
Homepage hry:

Město Los Angeles je na první pohled velkolepé místo, kde by mnozí z nás chtěli strávit svůj život. Jenže při podrobném bádání zjistíme, že je vše spíše hektické. Vládnou zde mafiánské gangy přetahující se o nadvládu. Po ulicích pobíhají zlodějíčkové, kteří okrádají, ba i zabíjejí bezbranné civilisty. Dealerství drog je tu samozřejmě na denním pořádku. Zkrátka L.A. je ideálním centrem pro nekompromisní zasažení policie. A protože se jedná o problém toho nejvyššího kalibru, je potřeba do akce zapojit ty nejpovolanější – pány a dámy z elitní divize E.O.D. Členem této jednotky je i Nick Kang, tajemný to muž s pestrou historií.

Byl jednou jeden polda

Scénář hry je jako vystřižený z pravého „béčkového“ filmu. Městem vládne teror a vy mu musíte učinit přítrž. Paradoxní je, že toto celé začíná vyhazovem od policie. Půjdete si vybýt vztek na střelnici, kde si vás všimne ředitelka elitní zásahové jednotky. Ejhle, už jste opět na koni. Co je však atypické? Především větvení celého příběhu. Každou episodu můžete zakončit úspěšně a usínat tak na vavřínech, nebo se cesta za vítězstvím prostě nepovede a život musí jít dál. Ve dvou episodách se ale tento krok stane rozhodujícím a jejich zakončení bude přímo záviset na tom, do jaké příběhové větve zrovna přeskočíte. Tato fikaná, leč velice zábavná finta prostě nutí hrát celý True Crime více než pouze jednou.

Těžko na cvičišti, lehko na bojišti * Nábor do E.O.D * A první projížďka městem

Jak už to tak bývá, někteří policisté jsou dobří a jdou za příklad všem nováčkům, někteří ale svého práva zabíjet bezmezně využívají. Jaký bude Nick Kang, to je jen a pouze na vás. Pokud budou vaše metody zatýkání ryze striktní a „obyčejného“ zlodějíčka bez milosti usmrtíte kulkou do hlavy, přičemž spolu s ním pošlete do věčných lovišť i okolní civilisty, vybudujete si pověst ďábla v uniformě. Jestliže jste pro mírumilovnější cestu, budete samozřejmě oblíbenější, ale někdy může dojít ke ztrátám autority.

Mix GTA, Dead to Rights, Max Payne a dalších?

Už při pohledu na screenshoty je jasné, že True Crime není nápad „z vlastní hlavy“. Nejvíce se podobá posledním dvěma dílům Grand Theft Auta, čili GTA 3 a Vice City. Když ale pominu rozlehlé město a množství ovladatelných aut, vidím alternativu mezi konzolovou předělávkou Dead to Rights a starým známým Max Payne. Je tu samozřejmě vícero prvků z jiných titulů (jmenujme za všechny třebas The Getaway nebo Driver), ale hlavní rysy jsou zcela patrné.

Asiaté umí být zákeřní * V trenýrkách vylezl na balkón a hned má problémy * Děvčata na svých místech

Výše jsem uvedl věci, v nichž se True Crime nejvíce podobá svým předchůdcům. Dovolte mi toto téma popořadě rozvést. Nejprve tu máme obrovské interaktivní velkoměsto. Los Angeles, které je mnohými přezdíváno jako město andělů, je ztvárněno vpravdě reálně. Až na některé drobnosti se vcelku podobá své skutečné předloze. Téměř neuvěřitelných 250 kilometrů čtverečních se nejspíš zapíše do dějin počítačových her. Po této gigantické ploše, na níž naleznete desítky kilometrů dálnic, stovky kilometrů silnic, budovy, mrakodrapy, monumentální stavby i architektonické skvosty, můžete prohánět svůj policejní vůz. Tento služební automobil je nyní skutečně pouze váš a už navždy se uvelebí v garáži. Když už jej ale zločinci rozstřílí na padrť, nebo se přihodí jiná rutinní událost, můžete směle využít svých pravomocí a ve prospěch veřejné bezpečnosti zabavit kdejaké jiné auto.

Pěšky to jde taky

Jsou situace, kdy je automobil přežitek. Pak Nickovi nezbývá, než se vydat na misi po svých. V této chvíli máte tu čest nejen s vynikajícím řidičem, ale i skvělým střelcem či mistrem v bojových umění. A co víc, když zrovna nemáte co na práci, můžete se jít sebezdokonalovat do jednoho z mnoha tréninkových cvičišť. Zde nabíráte zkušenosti, jež pak vyměníte za speciální chvaty. Stejně tak to funguje i na střelnicích, kde si zdokonalujete střelbu a nalézáte nové druhy zbraní (jejichž počet narostl oproti konzolové verzi o dva kousky – kuš a raketomet).

Skoky alá Max Payne * Vypadá nemocně * Tohle není tanec, tohle je rvačka

RPG prvky se dokonce týkají i vozidel, takže jízda po dvou kolech pro vás za chvíli nebude problémem. Ovšem zpět k původnímu tématu. Nick bojuje se vší vervou jak v exteriérech, tak i v interiérech. Při bitkách, popřípadě přestřelkách, mě zaujalo hned několik věcí. První z nich je ta, že lze zničit nebo nějakým způsobem poškodit snad všechno kolem. Navíc si při pěstních soubojích můžete osvojit třeba rozbitou flašku od piva, což výrazně ulehčí situaci. Když v ruce třímáte zbraň, není problém trochu zpomalit čas a ve skoku se zaměřit na větší počet nepřátel najednou. Čas od času také pomůže přepnutí pohledu ze třetí do první osoby. Takže sami vidíte, že možností je skutečně mnoho.

Ať žije svoboda

Svoboda pohybu držela prim v celé sérii GTA. Mohli jste se jen tak potloukat městem a vybírat si úkoly, které budete plnit. Zde je to trochu jiné a pojem svoboda byl značně omezen. Abyste rozuměli, během hraní jste vázání na hlavní dějovou linii, přičemž v některých misích vám hra dovolí volný pohyb po městě. Druhou příležitostí pro pracovní exkurzi L.A je degradace na nižší post. Když například nesplníte nějakou misi v episodě, můžete být rychlostí blesku sesazen z pozice elitního policisty na „pouhého“ městského strážce. Abyste odčinili své hříchy a vrátili se zpět do akce, musíte pochytat určitý počet zločinců. No a během chytání navštěvujete libovolně tréninková centra, střelnice, vozovny nebo se jen tak bezúčelně potloukáte. Třetí možností, jak se dostat „ven“, je splnění episody, načež si poté konkrétně vybíráte, jakou složku si chcete zdokonalit. Většinou pro to také budete muset něco udělat.

Na chvíli na straně zla * Stíhání zločinců * Bude akce, bude

Jak už jsem zmínil, aut je dost a mnohá z nich se zpřístupní až v pozdějším průběhu hry. Autoři se v otázce vozového parku uchýlili spíše k simulaci než k arkádovitějšímu pojetí. Je tedy zcela běžné, že po nárazu praskají skla, kapota se mačká a plechy odírají. Stupeň poškození má přímý vliv na jízdní vlastnosti, takže se při honičkách logicky míří ze všeho nejdříve na pneumatiky. Agresivnější z nás určitě nepohrdnou možností naprosté devastace stroje vedoucí k explozi. Avšak na ty si račte dávat pozor, neboť oheň, jenž je výbuchem doprovázen, může lehce přejít i na vaše tělo. To by znamenalo úbytek na zdraví, v některých případech i smrt.

Pohyb, pohyb, pohyb

Fyzikální model vozu je – dá se říci - přizpůsoben spíše reálným předlohám, i když i černé ovce se taktéž najdou. O něco více akčnější jsou pohyby vlastní postavy. Pravda, problematický běh a chůze jsou jakž takž v normě, ale spíše ke hře Matrix směřuje zejména bojová složka. Uznávám, že je většina speciálních chvatů působivá, ale přece jen bych spíše uvítal něco více skutečného alá hospodské rvačky s příměsí kung-fu. I když je zpomalený režim také daleko od reality, do True Crime se náramně hodí. Navíc se neaktivuje žádným složitým způsobem, zato se automaticky zapne při držení tlačítka pro skok (tudíž funguje pouze při typickém Max Payne skoku).

Vždy jste pánem situace… *… i když přihořívá * Je na zemi a má propíchnutou hlavu

S pohyby úzce souvisí i ovládání celé hry. Abych pravdu řekl, předělávka konzolového titulu se nikdy nezapře. Přestože jsou aktivní klávesy pro PC verzi rozestavěny v rámci možností slušně, měl jsem někdy pocit, že ovládám poleno. Bude hodně dlouho trvat, než si zvyknete na zvýšenou křečovitost a pokud jste například ještě před týdnem hráli Vice City, dostanete po spuštění True Crime děsivou facku přes tvář. Obětovaný čas věčnému nastavování kláves a dolaďování citlivosti se však nakonec vyplatí.

Když už tedy překousnete poněkud chaotičtější ovládání a vše si vyladíte dle svého gusta, rázem zjistíte, že se True Crime hraje skutečně skvěle. Ať už střílíte z jedoucího automobilu nebo se prodíráte mrakodrapem plným teroristů a rukojmích, vždy se u toho skvěle pobavíte. Já osobně jsem tuto hru díky její filmové atmosféře hodně prožíval. Skryt za sloupem a sledujíc zpoza „mrtvý bod“, jak se mě snaží nepřátelé obklíčit, jsem takřka cítil krůpěje potu na svém čele. Prostě hratelnost a atmosféra jdou ruku v ruce hodně dobrou cestou a nebýt několika chybek, možná by tento počin mohl směle konkurovat věčnému rivalovi – GTA.

Kameraman zaspal

Přestože spousta hráčů kameře nepřikládá moc velikou váhu, True Crime je jasným důkazem toho, že pokud tento atribut nefunguje jak má, prožijeme si někdy opravdu trpké chvíle. Když se projíždíte vozidlem, chová se kamera normálně. Ovšem až do doby, kdy se přihodí nějaká větší kolize. To pak někdy člověk neví, kde mu hlava stojí. To samé platí při rvačkách. Někdy se obraz zaměří jen na vaše torzo a kousek hlavy, čímž se průběh pěstního souboje mírně znepříjemní. Zmatky mohou také nastat v menších místnostech, takže já jen doufám, že v brzké době vyjde nějaký opravný balíček, jenž by těmto chybkám zamezil.

Takže s nožem na mě, jo? * Počkám až se otočí * Sniper v okně = hrozba

Ve čtyřech se to lépe táhne

Jednou z mála inovací, kterou se oproti PS2 verzi hra pyšní, je především multiplayer. Ten disponuje pěti zajímavými módy, jež si vyzkoušíte maximálně ve čtyřech hráčích jak po internetu, tak i po místní síti.

Dojo Master – V tomto módu si s kamarády odzkoušíte své bojové dovednosti nablízko. Tedy pěstní souboje. Využíváte při tom nabytých schopností, ale ani to žádným způsobem neprodlužuje požitek z Dojo Master.

Battle Master – Podobný tomu prvnímu, ovšem s tím rozdílem, že ruce a nohy vystřídá kompletní zbraňový arsenál. I tento mód se ale stane po chvilce hraní velice stereotypním.

Street Racing – Už z názvu vyplývá, že se jedná o pouliční závody. Dle mého názoru je právě tento mód tím nejzábavnějším, neboť zpoza svého automobilu můžete vytáhnout i zbraň a průstřelem soupeřových pneumatik si udělat patřičný náskok. Když už vás omrzí přednastavené trasy, co takhle si vytvořit svou?

Police Chase – Zajímavý mód, v němž se vždy dva hráči postaví do role policisty a dva do role zloděje. Kdo si s kým poradí? Pravdou však zůstává, že Police Chase patří rozhodně k těm lepším.

• Atmosféra a hratelnost jdou ruku v ruce
  • Kombinace ježdění, chození, střílení, bojování
  • Od každého herního trháku si uždíbl kousíček
  • Zvukový doprovod
  • Gigantické město, v němž je velice lehké se ztratit
  • Nedotažená grafika
  • Chyby
  • Otřesná práce kamery
  • Někomu nemusí být při chuti právě ono gigantické město

The Beat – Zde se pro změnu všichni postaví do role policisty a společně honí „neživé“ zločince. Vyhrává samozřejmě ten, kdo jich pochytá (potažmo zneškodní) nejvíce.

Jako ve filmu

Je smutným pravidlem, že je grafická stránka konzolových předělávek prostě na dnešní poměry v drtivé většině případů nedostačující. I u True Crime byste na první pohled poznali, že se nejedná o titul primárně vyvíjený pro PC. Opomenu-li takové pikantnosti jako podivné textury nebo omezený dohled způsobující mlhový efekt a zaměřím se raději na detaily, pak dospěji k jedinému závěru. Autoři mohli datum vydání trochu posunout a zaměřit se právě na takové libůstky jako například kouř z motoru, výbuchy, letící kulky, krev a mnohé další.

Zato zvuk zaslouží jedničku s kašpárkem. O dabing postav se postarala zvučná jména z Hollywoodu. Za všechny jmenujme třeba Russela Wonga nebo Garry Oldmana. V hudebním doprovodu si bude libovat takřka každý. V prekérních situacích, ale i v rádiích zazní rockové, metalové či hip hopové skladby.

A se mnou přijde zákon

Aniž bych něco tušil, do víru děje True Crime jsem se chtě nechtě stále více zarýval. Pravda, trochu mě zklamala poněkud kratší herní doba, ale i přesto jsem se skvěle bavil. Nebýt některých technických nedostatků a problémů s ovládáním, možná bych teď říkal: Joo Vice City, to je minulost. Bohužel to říct nemohu, neboť na poslední přírůstek do rodiny Grand Theft Auto to zkrátka nestačí.

Zvuky: 9/10
Zábavnost: 8/10

Ačkoli se jedná o vynikající titul plný dobrých nápadů, některé technické nedostatky mu v mnoha ohledech zabraňují rovnocenně konkurovat o něco staršímu GTA: Vice City.