Recenze: Tunnel Rats – Vietnam à la Boll

Uwe Boll točí filmy podle her a nyní byla vytvořena hra podle jeho filmu. Pomsta bývá sladká.
Seznam kapitol
  1. Válka je peklo
  2. Pomsta za všechno

“Žádná událost v Americké historii není více nepochopena, než Vietnamská válka. Tehdy se o ní nesprávně psalo, nyní si ji nesprávně pamatujeme.” - Richard M. Nixon

Vietnamská válka byla procházka peklem. Své o tom vědí hlavně vysloužilí vojáci, kteří původně psali své paměti, aby ukázali dalším generacím, jak se nemá válčit a jak je válka zbytečná. O něco později se jejich pamětí chytli spisovatelé, kteří začali psát dramata z tohoto prostředí.

Hlavní hrdina představuje drsného bojovníka a mladého Werthera zároveň

Poté se tato látka dostala do rukou filmařů, jenž nelenili a dali vzniknout takovým filmům jako je Apokalypsa či Olověná vesta. Do třetice se hrůzu války rozhodli ztvárnit herní vývojáři – své o tom ví například vývojáři z Pterodonu.

tunnelrats_01.jpgtunnelrats_02.jpg

Vietcong od českých tvůrců nastartoval vlnu her, které se zaobíraly nešťastnou válkou. Tunnel Rats je právě takovým pohrobkem legendárního titulu. Nestojí za ním však žádní slavní vývojáři, stejně jako se nemůže pořádně opřít ani o svou filmovou předlohu; zvláště když ji režíroval mezi hráči nechvalně proslulý Uwe Boll. Co myslíte, dá se na základě těchto předpokladů vytvořit hra, která ukáže válku v dostatečně hrůzostrašném světle?

TIP: Řežte Vietnamcům uši a z krků hrdinných Američanů strhávejte psí známky – odměnou vám bude více zdraví.

 

tunnelrats_art3.jpg

Filmové zpracování

Nový počin Uweho Bolla se stejně jako hraodehrává ve Vietnamu a zabývá se, překvapivě, bojem proti Vietcongu v úzkých tunelech a v nehostinné džungli. Vypráví příběh nováčků, kteří jsou vycvičení na čištění podzemních tunelů Vietcongu. Po odhalení vstupu do jednoho z podzemních komplexů se vydávají do systému spletitých chodeb vybavení pouze pistolí a baterkou. Tam na ně ve tmě čekají Vietnamci, stejně jako spousta nastražených pastí. Co myslíte, přežijí svůj křest ohněm?

Dle ohlasů se má jednat o zatím nejlepší film Uwe Bolla – jeho průměrné hodnocení se drží okolo 60 %. Což je, ruku na srdce, na mistra vrcholné dílo. Otázkou je, jestli nejde jen o nechtěný záblesk skutečného režisérského umu. Mohlo by se však stát, že produkční společnosti Uweho Bolla tento film i něco vydělá.

Zničující atmosféra

Obhroublé řeči, vzpomínky na let do akce a mučení v zajateckém táboře. Ze spánku vás však náhle probudí křik, což není na daném místě až tak neobvyklé, ale mrtvoly vašich kolegů všude kolem už dokáží zneklidnit. Kulka s vaším jménem však nepřichází ani ve chvíli, kdy šplháte ven z vězeňské jámy. Vzápětí nacházíte i mrtvoly vašich strážců, což už jednoho zmate, a člověk by každou chvíli čekal setkání se speciálním komandem, kterému se akce trochu vymkla z rukou.

tunnelrats_05.jpgtunnelrats_06.jpg

Jenže nikdo takový nepřichází a vy se až do konce hry nedozvíte odpověď na otázku, jaká magická síla vás to zachránila. Co se však v průběhu Tunnel Rats dozvíte je to, jaké mohou mít klaustrofobické tunely destruktivní vliv na psychiku herních vývojářů.

Tunely přede mnou někdo prošel a do slepých odboček naházel červená světla

Nechápu, co autory vedlo k tomu, aby z hlavního hrdiny udělali blázna, který ještě k tomu má rozdvojenou osobnost – drsného bojovníka na straně jedné a mladého Werthera sužovaného utrpením na straně druhé.

tunnelrats_09.jpgtunnelrats_10.jpg

Přichází to pomalu a zlehka – ve chvíli, když podříznete prvního nenáviděného Vietnamce a vezmete si jeho ucho jako trofej. V ten moment se poprvé ďábelsky zachechtáte a pronesete něco ve smyslu „Když mám uší víc jak psích známek mých kamarádů, tak to znamená, že vyhráváme!“

tunnelrats_art2.jpg

TIP: Nedělejte si starosti s tím, že byste v tunelech nemohli střílet z automatických zbraní a pušek kvůli tomu, že byste v realitě ohluchli. Slovo realita považují tvůrci za neslušné.

Z této nevinné hlášky se postupně dostáváte do fáze, kdy nevíte, jestli se máte smát anebo brečet tomu, jak hrdina v jedné chvíli naříká kvůli odloučení od své přítelkyně a má plnou hlavu toho, jaké je válka peklo, a v druhé chvíli pouze křičí „Chcípni, ty komunistická svině!“ a řeže další uši.

Střelba do mrtvého masa

Náladu ze zbabrané postavy by však mělo nahradit prosté a zábavné zabíjení Vietnamců, co říkáte? Realita je však bohužel někde úplně jinde – samotná akce je hrozivě nezábavná, na čemž nese hlavní díl viny level-design. Uznávám, že tunely pod Vietnamem byly poněkud fádní a jednotvárné, ale pokud na nich chci založit hru, je logické, že je trochu ozvláštním a oddělím od sebe. A ne, oddělením nemyslím to, že tunely přede mnou někdo prošel a do slepých odboček naházel červená světla a do těch vedoucích dál zelená.

tunnelrats_07.jpgtunnelrats_08.jpg

Ozvláštněním pak rovněž nemyslím to, že nechám hráče, aby si jednou za uherský rok vlezl na střelnici, kde jako Rambo postřílí deset vojáků, aby se pak zase vrátil do jednotvárného podzemí a na vyčištěné místo se ani nepodíval. Na papíře působí toto zbytečné úsilí úsměvně, ale ve hře je to spíš k pláči. Aspoň, že autoři byli natolik moudří, aby dopřáli hráči i několik výletů do džungle či dalších vesnic pod kontrolou Vietcongu. Průšvih je, že se pocitu klaustrofobie nezbavíte ani na čerstvém vzduchu, protože všechny rozlehlejší oblasti jsou spojeny úzkými tunely vysekanými v porostu. Holt ani ta džungle už není, co bývala.

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | střílečka z vlatního tunelu
Výrobce: Replay Studios | Webové stránky hry
  • Krátkost
  • Nízká cena
  • Pasti
  • Repetetivnost
  • Celkový dojem
  • Grafika
  • Zvuky
  • Nevybuchující granáty
  • Nejasnost příběhu
  • Rozpolcenost hlavního hrdiny
Související články
  1. Uwe Boll chce zfilmovat GTA
  2. Michael Bay vs. Uwe Boll
  3. Uwe Boll nenatočí film podle WoW
  4. Co Uwe Boll vzkazuje hráčům?
  5. Uwe Boll možná přestane točit filmy podle her
  6. Uwe Boll útočí novým stylovým trailerem
  7. Uwe Boll žaluje své producenty
  8. Uwe Boll točit MGS film nebude
  9. Uwe Boll: Doom bych natočil lépe

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

7.  1.  2018 |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

2.  1.  2018 |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |