Recenze: Turok Evolution – vzkříšení akční klasiky?

Před rokem si majitelé konzolí mohli zahrát další díl rozsáhlé akční ságy Turok. Konzolová verze Turok Evolution nedopadla vůbec špatně a odnesla si kladné hodnocení. Nyní se čtvrtý díl dostává i na PC. Předvede nám Turok opět zajímavou atmosféru a hratelnost spojenou s báječným zbraňovým arsenálem? A jak vlastně celá konverze dopadla? To vše se dozvíte z následujících řádků.

Typ hry: first-person akce
Testovací konfigurace: AMD Duron 1,0 GHz, 256 MB RAM, GF3 Ti200 128 RAM, DirectX 9.0, Windows 2000 SP3
Domovská stránka:
Výrobce hry: Acclaim (
Distributor hry: Acclaim (
Distribuce v České republice: Cenega (

Mnozí z vás si jistě vzpomenou na první díl této série. Turok přišel s poměrně zajímavým námětem, který nikoho nenechal chladným. Přeci jen dinosauři nás vždy svým způsobem fascinovali a zasadit hru do džungle plné těchto rozmanitých tvorů byl velmi dobrý nápad. V prvním Turokovi jste se mohli setkat s brontosaury, brachiosaury, stegosaury, tyranousaury a s dalšími.

Znám jedno jezírko, kam chodí laně pít * Ještě pár ran a půjdeš k zemi * No nejsem já fešák?

To by ale na zábavnou hru nestačilo, tak autoři ještě přidali zmutované ještěry, kteří disponují rozsáhlým zbraňovým arsenálem a vesele po vás pálí. K tomu si připočítejte několik unikátních kousků - například takový Stegosaurus s masivním rotačním kulometem na zádech už byl těžší oříšek - dostanete velmi povedenou akční hru, která se zařadila k herní klasice (zlé jazyky tvrdí, že hra uspěla hlavně díky tomu, že byla ve své době jednou ze dvou, které podporovaly nově vzniklé 3Dfx grafické karty, ale kdo prvního Turoka hrál pořádně, dosvědčí vám, že to byla v první řadě báječně hratelná a poctivá akce s originálním prostředím, nepřáteli i zbraněmi... druhý díl pak poněkud oslabil předimenzovaný design úrovní a třetí díl na PC nikdy nevyšel – pozn.MZ). Nyní už se ale pojďme podívat na to, jak dopadl nejnovější díl této série.

Příběh nehledejte

Osobně nemám ke konverzím z konzolí příliš velkou důvěru, k hrám takového typu přistupuji spíše opatrně a s vědomím, že mi přibude nejeden šedivý vlas, než se vypořádám s nastavením ovládání a všech těch věcí okolo. Turok mne ale v tomto směru překvapil. Ovládání je již přizpůsobeno známé kombinaci W, S, A, D a také všechny ostatní klávesy jsou pěkně po ruce. Jen bych uvítal prohazování zbraní na kolečku myši a speciální tlačítko pro házení granátů by se taky hodilo. Nastavení grafiky ovlivníte jen minimálně a v podstatě se jedná jen o změnu rozlišení a zapnutí vyhlazovaní hran (jinými slovy je konverze maximálně odbytá v tom smyslu, že se nikdo nenamáhal pro PC hráče dodělat pořádně bohatou nabídku nastavení ovládání či grafiky, ačkoliv by tyto věci měly být na PC samozřejmým standardem – pozn. MZ).

Lovecká sezóna právě začala * T-Rexe při obědě raději rušit nebudu * Brutalita Turokovi rozhodně není cizí

Po nezbytném pojmenování a uložení profilu konečně spouštím hru. Hned na úvod vás přivítá renderovaná animace, která svojí kvalitou sice nepatří ke špičce, ale rozhodně neurazí. Pokud od nového Turoka čekáte kvalitní příběh, musím vás však rovnou zklamat. Úvodní animace sice naznačuje cosi o temném proroctví, nevyhnutelném osudu a samozřejmě o boji dobra proti zlu, ale to je tak vše, co se dozvíte. V průběhu hry se příběh prakticky nerozvíjí a s klidným svědomím mohu říct, že se ani to málo nevyplatí sledovat. Na příběh se tady zkrátka nehraje.

První krůčky divokou džunglí

První věcí, kterou si po spuštění všimnete, je bezpochyby grafické zpracování. Jak již bylo řečeno, jedná se o konverzi z konzole, tudíž jsem neočekával nějaké grafické orgie. Mé tušení se bohužel dokonale vyplnilo, grafická stránka je průměrná. Textury mají žalostně nízké rozlišení a jejich kvalita nestojí za nic. Pokud se podíváte na obrázky z konzolové verze, paradoxně zjistíte, že grafický dojem je daleko lepší navzdory nižšímu „výkonu“ konzolí proti PC.

To bude fuška dostat se až nahoru * Je vám zima pánové? Tak přitopíme * To vypadá nebezpečně

Po prvních pár krocích třeba narazíte na jezírko s vodopádem. Vodní hladina je sice průhledná a v jezeře dovádí aligátoři, ale samotný vodopád tvoří jen neprůhledná bílá textura. Pokud se rozhodnete pro koupel a skočíte do vody, objevíte první závažnou chybu. Hra se totiž začne šíleně trhat a pomůže jen návrat zpět na hladinu. Původně jsem myslel, že si hra jen lehce nerozumí s mojí grafickou kartou, ale vyzkoušení hry na jiné konfiguraci mou domněnku rychle vyvrátilo. Naštěstí se v průběhu celé hry plave pod vodou jen minimálně :-).

Grafická stránka tedy rozhodně není předností hry. Je to škoda, protože prostředí, ve kterém se pohybujte, je zpracováno poměrně dobře. V džungli najdete spousty starobylých chrámů a hrobek, z nichž některé si můžete prohlédnout i zevnitř. Zašplháte si po liánách a žebřících, u jezírek můžete obdivovat dinosaury, na stromech se vesele houpají paviáni a džungle tak působí živým dojmem. Jen ta grafika kdyby byla o několik tříd výše...

Náplň levelů se povedla

Úvodní levely se tedy odehrávají v divoké džungli. Tu následně vystřídá nepřátelská základna, plná automatických kulometů a zatraceně přesných sniperů ve věžích. Vaším úkolem je zachránit Moudrého otce, který je držen v zajetí. Než se však do základny dostanete, svedete těžké boje po cestě k hlavnímu mostu, který vám nepřátelé neuvolní zadarmo. V samotné základně je doporučeno chovat se nenápadně a zbytečně nebudit pozornost, jinak se spustí alarm. Jak asi tušíte, „stealth“ taktiku zde stejně neuplatníte a celou základnu musíte prostě vyčistit. Přiznám se však, že mi to vůbec nevadilo.

Moudrý otec zachráněn, hurá pryč * Seznamte se, hlavní zloduch * Projít džunglí plnou pastí nebyla sranda

Další kapitolu považuji - hned vedle leteckých misí, o kterých se za chvíli zmíním podrobněji - za to nejlepší, co hra může nabídnout. Vaším úkolem je projít hustou džunglí a najít jakýsi chrám. Zní to jednoduše, ale když vám řeknu, že džungle je plná pastí v podobě vystřelujících bodáků a padajících kamenů, včetně všudypřítomných raptorů, rázem už to je o něčem jiném. Navíc ještě musíte najít tlačítka, které vám umožní cestu dále. Nutno říci, že jsou skutečně rafinovaně schované a jedno z nich jsem hledal asi 15 minut, než jsem si za jedním keříkem všiml malého tunýlku, kterým mě k onomu tlačítku zavedl.

Džungli vystřídá městská zástavba

Poslední třetinu hry strávíte ve městském prostředí. Postupně budete dobývat klíčové pozice ve městě a čistit jednu lokaci za druhou od nepřátel. V této části hry občas potkáte i vojáky, kteří budou ochotně bojovat po vašem boku. Příkazy sice rozdávat nemůžete, ale to jsem od hry tohoto typu (zcela čistokrevná akce) ani nečekal. V každém případě je taková pomoc vítána a mnohdy vám zachrání i život.

Ve městě na vás čekají různé nástrahy v podobě kulometných hnízd, občas se objeví i silnější monstrum s raketometem či podobnou nechutností. Pokud se pohybujete po ulici, s největší pravděpodobností očekávejte kromě útoku pozemního i nějaký ten letecký. Ať už v podobě nepřátelské lodě, která vás počastuje svým palubním kanónem, nebo parašutistického výsadku. Ten se dá ovšem lehce eliminovat střelbou do padáků (dobrý nápad!). Nepřítel si tak vychutná pocit volného pádu, načež se rozplácne o betonovou dlažbu a vy máte po starostech. Daleko horší je podlý trik v podobě spuštění teleportačního zařízení, ze kterého se na vás neustále hrnou nepřátelé, dokud jej nezničíte. A pokud se najednou na ulici objeví takové věci tři, máte o zábavu postaráno. Naštěstí je zařízení poměrně křehké a mnoho nevydrží.

Tu máš, zlotřilče * Otravné šípy fungují spolehlivě * Průlet rozpadajícím se městem je velkou zkouškou nervů

Vaším prioritním úkolem je zachránit členy Senátu, ale setkáte se i s jinými úkoly, jako je likvidace nepřátelských sniperů na okolních střechách nebo návštěva stok za účelem nenápadného průniku přes nepřátelské obranné pozice. V zásadě se ale jedná o likvidaci všeho, co se pohne. Maximálně musíte najít nějaké důležité tlačítko či terminál. Po záchraně všech členů Senátu bude rozhodnuto o zničení města a celá akce se následně přesouvá do vzduchu.

Vzhůru do oblak

Ano, čtete správně, nedílnou součástí nového Turoka jsou letecké mise. Posadíte se na záda pterodaktyla a letíte vstříc poněkud odlišnému druhu akce. Poprvé si zalétáte již v druhé kapitole, ale to je teprve předkrm. Samotné létání není nijak těžké, ale chce to trošku tréninku, jelikož většinou poletíte ve velmi úzkých prostorách, kde se každý chybný manévr rovná smrti. K dispozici máte dva kanóny a omezené množství samonaváděcích raket. Ty se dají sebrat z boxů zavěšených na balónech v prostoru, stačí jen proletět blízko nich. Rovněž takhle na balónech visí lékárničky a bonus, který na chvíli rapidně vylepší palebnou sílu vašich kanónů.

Letecké mise jsou v dvojího charakteru. Při létání úzkými kaňony jde především o dobře zvládnutou techniku letu. Očekávejte různé viadukty, padající kamení a samozřejmě nepřátelské stíhače, tanky, palebné věže a flakové kanóny. Velmi náročné jsou poté průlety jeskyněmi, které jsou plné krápníků. Druhou možností jsou mise v otevřeném prostoru. Většinou jde o velkou arénu, ve které můžete létat jak chcete - vaším úkolem je něco zničit. To něco jsou většinou generátory napájecí magnetický štít, který chrání důležitý objekt. Ten je také nutné vyhodit do povětří. Tyto mise jsou zpestřeny množstvím nepřátelských stíhačů, kteří se vás snaží sestřelit.

Chování protivníků

Jak již jsem částečně zmínil, nepřátelé jsou rozmanití. Zástupci z řad dinosaurů jsou hnáni svým instinktem a pokud vás spatří, rozběhnou se k vám a snaží se vás zabít. Ovšem býložraví jedinci si vás ani nevšimnou a dál vesele popíjejí z jezírka. Tedy pokud se nerozhodnete trošku je poškádlit brokovnicí. Zmutovaní ještěři jsou na tom o něco lépe. Je jich několik typů. Od neškodných ještěrek s pistolkami, přes trošku ostřejší typy s brokovnicemi až po vyloženě nabušené ještěry s rotačními kulomety a raketomety.

Tak tomu říkám chodící pevnost * Aj, to bude těsné * Závěrečný souboj je lahůdkou

Hra hodně využívá systému skriptů (předepsaných akcí nepřátel, něco jako „filmové scény“ uprostřed Half-Life), díky tomu působí chování nepřátel poměrně dobře. Někteří se navíc kryjí za různé překážky a snaží vám nevběhnout přímo před hlaveň brokovnice. Jakmile jste ovšem vyčerpali obsah skriptu, nepřátelé prostě běží nejkratší cestou k vám a bezhlavě pálí. Kvalita je tak spíše nahrazována kvantitou, což ale není na škodu a ke hře to svým způsobem sedí (podobnost se Serious Sam jistě není náhodná :-)).

Zbraně: různorodé a početné

Zbraně jsme již částečně nakousli, tak to dokončeme. Základní sekera se hodí tak akorát na kácení okolních stromů. Hra se na ni sice při načtení nového levelu vždy přepne, ale to je asi tak vše. Další zbraní je luk, do kterého existují tři druhy šípů - klasický, explosivní a otrávený. Explosivní se dá použít jako náhražka raketometu, pokud do něj nemáte náboje. Otrávený šíp je lahůdkou. Zasažený nepřítel po vás sice ještě chvíli pálí, ale pak se sesune k zemi, začne zvracet a za pár vteřin je tuhý. Těžší nepřátelé umřou až po třetí dávce, ale alespoň po vás chvíli přestanou pálit.

Dále tu máme brokovnici, raketomet s dvěma typy raket, granáty, útočnou, plasmovou a antigravitační pušku a další vychytávky v podobě kapesní atomové bomby. Speciálně bych chtěl vyzdvihnout trojhlavňový rotační kulomet, jehož palebná síla (a zvukový efekt při palbě) je až neuvěřitelná. Velkým zklamáním je pro mne naopak sniperka. Při přepnutí do optiky totiž můžete do nepřátel pálit jak chcete, ale účinek bude nulový. Nepřátelé zkrátka neumírají. Pokud střílíte bez optiky, pak je vše v pořádku, ale zkuste někoho od pasu trefit přes půlku mapy. Takovou fatální chybu nelze přehlédnout, ale testerům PC verze se to zřejmě povedlo.

Nepříjemné bugy a systém ukládání

Ve výčtu chyb bohužel musím pokračovat. Často se stávalo, že na mě nepřítel účinně pálil přes zeď či dokonce přes strop z horního patra. Dvakrát se mi přihodila další podivnost. Protivníci stáli nahoře na balkóně a házeli po mě granáty. Chtěl jsem jim oplatit stejnou mincí, ale můj granát propadl podlahou balkónu zpět k mým nohám a já jsem šel do kytek. Nepřátelé také příliš nerespektují rohy staveb a jejich zbraň tak čouhá ze zdi.

Recenze konzolové verze

Martin Zavřel recenzoval na Doupěti před rokem konzolový originál Turoka Evolution a stejně jako v případě HALO dopadla hra na své „domácí“ platformě mnohem lépe – zde konkrétně 8/10.

Recenzi najdete zde

Nepříjemný je také systém ukládání, kdy se hra sama ukládá až po dokončení levelu. Tento systém podle mnohých vývojářů přispívá k atmosféře a zvedá hratelnost. U Turoka je ale můj dojem poněkud rozpačitý. Jsou levely, které jsou poměrně krátké, takže zde není větší problém. Ale například ve třetí kapitole se musíte dostat na vrchol kopce. Tento level je neskutečně dlouhý a obtížný. Nejsem si jist, jestli hratelnosti prospěje, když už se po páté probojuji na vrchol a opět zde bídně zhynu, neboť těch nepřátel je tam zkrátka opravdu hodně. Raději bych uvítal omezený počet pozic pro uložení. Na druhou stranu tento systém prodlužuje délku hry a mě se ji podařilo zdolat „až“ za čtyři dny intenzivního hraní (srovnejte to třeba s hrací dobou takového Max Payne 2, nicméně o rozdílu v kvalitě těchto her či zábavy při jejich hraní nepochybuji).

Suma sumárum

Pokud jste recenzi četli pozorně, jistě tušíte, že to s novým Turokem nedopadlo dvakrát dobře. Konverze se prostě nepovedla. Celkově není Turok až tak špatný a nebýt těch naprosto neomluvitelných bugů a slabšího grafického zpracování, šlo by o nadprůměrnou střílečku s kvalitním atmosférou a zbraňovým arsenálem. Nesmím také zapomenout na skvělé letecké mise a kvalitní zvukové zpracování. Efekty zbraní jsou povedené a zvuk rotačního kulometu je opravdu majestátní, hudba je rovněž výborná a rozhodně patří ke světlým stránkám hry.

• zbraňový arzenál
  • náplň levelů
  • rozmanití nepřátelé
  • zvukové efekty a hudba
  • letecké mise
  • skriptované akce nepřátel
  • omezené možnosti nastavení
  • množství neomluvitelných chyb
  • slabší grafické zpracování
  • inteligence nepřátel
  • systém ukládání

Bohužel přítomnost výše zmíněných bugů a nedostačující nastavení hry na PC táhne titul směrem k průměru. A přitom stačilo jen hru o měsíc pozdržet a věnovat více času důkladnému betatestování a odladění. Můžeme jen doufat, že autoři vydají patch, ale do té doby si hra zaslouží pouze průměrné hodnocení.

Grafika: 5/10
Ovládání: 5/10
Hratelnost: 5/10
Atmosféra: 6/10

Turok Evolution se mohl zařadit k příjemným překvapením letošního podzimu. Ovšem díky množství neomluvitelných chyb či nedostatků ve srovnání s jinými PC tituly a slabší grafice se z něj stala průměrná střílečka, která může zaujmout pouze skalní příznivce akčního žánru nebo přímo dané série.

Celkové hodnocení: 5/10