Recenze: UFO Aftermath – Boj o planetu Zemi

Těžko mohu s jistotou předvídat, co se stane koncem května 2004. Normálně bych nejspíš prožíval vlažný jarní měsíc a těšil se na blížící se léto. Bohužel pro mě a mnoho dalších obyvatel této planety to jisté brněnské softwarové studio nevidí nijak růžově. Ve vizi jeho programátorů budeme všichni mašírovat proti hordám vetřelců, kteří nám chtějí ukrást naši planetu. Začne tuhý boj!

Typ hry: strategie
Minimální konfigurace: CPU 500 Mhz, 128 MB RAM, 1,25 GB na HDD, GeForce 2 nebo Radeon 7000
Doporučená konfigurace: CPU 2 Ghz, 256 MB RAM, 1,25 GB na HDD, GeForce 4 nebo Radeon 9000
Testovací konfigurace: Athlon XP 1500+, 512 MB RAM, 30 GB na HDD, Radeon 9500 Pro 128 MB, Win 2000
Výrobce: ALTAR Interactive (
Distributor: Cenega (
Distribuce v ČR: Cenega (
Homepage: (

Existují hry, na které se zkrátka vyplatí počkat. Zrají jako dobré víno a jejich výsledná chuť připomíná malou slavnost pro oba hráčovy důležité smysly. Čekání na UFO sice nebylo tak dlouhé jako když na svět přicházely nejmenované tituly známých hříšníků z Blizzardu, přesto se trpělivost nejednoho hráče zatřásla v samotných základech. Jestli se čekání vyplatilo, zda vinař nepropásl tu správnou chvíli a víno je teď kyselé, to se dočtete v následující recenzi na jednu z letošních nejzajímavěji vyhlížejících her z naší domoviny.

Spousta slizu a obluda * Zase spousta slizu a zařízení v horní části

Mračna se stahují

ALTAR Interactive vidí budoucnost očima jezdců apokalypsy. V květnu roku 2004 se Země promění v planetu smrti poté, co „neidentifikovaný létající objekt“ sestoupí na oběžnou dráhu a vypustí do atmosféry živé planety toxické spory, které zahubí velkou část populace. Lidstvo se přesto nevzdává a přicházející invazi nemilosrdných cizáků hodlá zastavit stůj co stůj. Vzniká světová vláda a organizuje se hnutí odporu s výmluvným názvem Fénix. Začíná dlouhá pouť za odpověďmi na otázky zbědovaných obyvatel modré planety. Nikdo neví, zda má odboj šanci - zda lidstvo uspěje v evolučním závodě mezihvězdných měřítek, zda existuje budoucnost.

Světová mapa

Četl jsem několik názorů, kritizujících strategickou část Aftermath jako příliš zeštíhlenou, ne-li odfláknutou. Pokusím se prezentovat trochu jiný pohled na tuto otázku, protože podle mého názoru jde o zkreslenou představu, způsobenou možná nedohraním UFA, možná nedostatečným zasazením strategických prvků do komplexu hry. Je pravda, že ekonomická správa základen, tak jak jsme ji znali, je ta tam. V Aftermath se nestaráte o místo ve skladech nebo o platy vědců či vojáků. Peníze nehrají v Aftermath žádnou roli (utopická vize :-)).

Chudinka matinka Země, co jí to udělali * Kvalita silnic upadá i v USA

Na druhou stranu je kladen větší důraz na obranu území. Země je rozdělena do teritorií, které buďto ovládáte vy nebo vetřelci s různě silným zastoupením. Jde zejména o taktické mise, které se objevují zpravidla na hranicích vámi ovládaného území. Je vcelku jasné, že se nevyplatí postavit na hranicích základnu výzkumnou nebo inženýrskou, nýbrž vojenskou, která disponuje leteckou silou, chránící vás před nálety UFO. Navíc - vysíláte-li jednotku do akce, je vždy lepší, aby měla co nejkratší dobu letu (čas zde plyne mnohem rychleji, dá-li se to tak říci), jelikož v pozdější fázi hry by vás mohlo přijít poměrně draho nestihnout se včas vrátit na základnu.

Dobytá území je potřeba držet pevně v rukou a přestavovat základny podle aktuálních potřeb. Zaostáváte ve vývoji, postavíte „vědárnu.“ Ze západu často přilétají UFA? Zřejmě bude blízko cizácké doupě (nezaměňovat s naším milovaným a mírumilovným magazínem, pozn. red. :-)), bude asi rozumné vybudovat vojenskou základnu a soustředit se tímto směrem. Útok na nepřítele provádíte formou oslabování jeho vlivu v přilehlých oblastech při plnění nejrůznějších průzkumných, exterminačních nebo demoličních misí.

Dilema velitele a Biomasa

Někdy je nutné reagovat rychle a postarat se osobně o vybojování úkolu, jindy vám postačí spolehnout se na neviditelnou zálohu, kterou představují vojenské týmy pod vedením ostatních (virtuálních) velitelů. Prostě kliknete na misi, vyberete možnost „Pověřit“ a můžete jen doufat, že akce dopadne dobře. Alespoň zpočátku se nevyplácí spoléhat na zálohu, pokud jde o naléhavější mise. Mezi urgentní úkoly řaďme například napadení základny bojovou lodí cizáků nebo přistání UFA kategorie „plantážník.“ Co se stane, pokud nestihnete bránit vlastní základnu, říkat nemusím. To co následuje po neúspěchu s plantážníkem se dá jistě přirovnat k menší katastrofě.

Problémy na střeše cizácké základny * Šedivák s raketometem mi zatápí

Přibližně v první třetině hry začnou „šediváci“ pěstovat na zdecimované Zemi Biomasu. Ta se dá asi nejlépe přirovnat k obrovskému koberci nejrůznějších chapadel a hnusného slizu nebo k rakovině, která se začne takřka nezastavitelně šířit po povrchu Země. Pokud se cizákům podaří založit kolonii Biomasy na vámi ovládaném území v ranné fázi hry, můžete si takřka začít hloubit hrob. Koncentrace příšer uvnitř živoucího hnusu převyšuje běžný průměr, na který stačí středně zdatní vojáci s lehce nadprůměrnou výbavou. Pokud Biomasa proroste do některé ze základen, stoupá pravděpodobnost, že vám ji jednoduše zblajzne a vám zůstanou jen oči pro pláč.

Tak tadyma to určitě nepude! * Slalom mezi raketami

K úspěšnému zapuzení Biomasy nutně musíte začít stavět Anti-biomasové základny, ke kterým nevede zrovna krátká a nenáročná cesta výzkumem a vývojem. Shrnuto a podtrženo se mi nezdá, že by strategická část extrémně zaostávala za zbytkem hry. Pokud si představíte situaci, kdy na vás nalétávají bitevní lodě (jak na potvoru berou stečí základny nejdál od vojenské podpory, aby stíhačky nestihly přiletět), plazí se k vám Biomasa a vy prostě nutně potřebujete vyrobit osm kusů bio-brnění, najděte fungující kompromis v rozestavení základen k ochraně hranic a výrobě složité technologie...

Výzkum, vývoj, technologie

Věda hraje v UFO Aftermath dvojí roli. Zaprvé odkrývá nové prostředky pro boj s nepřítelem a zadruhé funguje jako prostředek k pochopení motivů brutálního útoku na lidskou rasu, vlastně na všechny pozemské rasy (viz Biomasa). Nespočet bitev, kterými projdete, než se dobojujete ke konečnému vítězství, přináší přehršle indicií k technologiím a dodává střípky z mozaiky příběhu. Postupně se dostáváte k informacím o Biomase, pochopíte jaké plány mají šediváci se Zemí atd.

Za pozitivní nápad považuji rozkouskování herních možností do jednotlivých partií, které se hráči postupně odkrývají. Biotechnologie cizáků jsou natolik složité, že zpočátku vojáci neumí ani otevřít vchod do jejich lodí. Výzkum později prokáže, že vstup do ufa funguje na bázi teleportace a vojáci jsou automaticky vybavení potřebným zařízením. V taktické části to znamená, že od této chvíle jsou mise u sestřelené lodě dvoufázové (vyčisti a vstup). Teleportační technologie je posléze aplikována na všechny vojenské základny, takže se vojáci mohou přesouvat skokem a nemusí zdlouhavě přelétávat ze základny na základnu v pomalém vrtulníku. Podobně průzkum biomasy vede k možnosti stavět odpuzovací základny a rozšiřuje mise v biomase o likvidaci center biologického bujení.

Drobné polechtání od auto-kraba * Jatka v lese

Vývoj se zaměřuje na aplikaci vědeckých poznatků a na výrobu nových zbraní. Nutno podotknout, že zdaleka ne všechny zbraně se v UFU vyrábí. Převážná většina lidských zbraní je považována za tzv. zapomenuté a vaši vojáci je dováží zpět z misí a znovu nabytých základen. Ztracených zbraní je okolo padesáti a tvoří takřka dvě třetiny zbraní ve hře. Jako perličku uvádím, že narozdíl od předchůdců Aftermath se tak stalo, že i v závěrečné bitce jsem z poloviny používal čistě lidské zbraně.

Další zvláštní skupinku představují cizácké nereprodukovatelné zbraně a nakonec hybridní zbraně kombinující prvky cizáckých technologií a lidských. Ještě bych měl rozvést pasáž o brnění, kterých je taktéž slušný arsenál. Kromě tří (lehké, střední, těžké) základních lidských brnění, které později existují také v lepší formě, jsou po ruce čtyři energetická brnění cizáků. V podstatě celou hru jsem hledal vhodnou obranu a zkoušel experimentovat, které brnění je dobré k čemu.

Myslím, že názory se budou lišit; najdou se příznivci těžkých zbraní, kteří navlečou své svěřence do skeletů z oceli a k těm připevní skládací kulomety. Jiní zkusí štěstí s lehkým cizáckým oblekem, který je chráněn energetickým polem a do ruky vezmou plazmové pušky nebo samopaly. První varianta je poněkud zdlouhavá, pohyb vojáků je zoufale pomalý, druhá nabízí rychlou akci a manévry. Mně se osvědčili těžkooděnci na volném prostranství a pohybliví muži ve stísněných prostorách cizáckých lodí.

Taktické mise: Systém

Pohlédněte na srdce Aftermath. Napůl real-time, napůl na tahy.

Takto by bylo možné shrnout bojový systém v UFU, ale my se musíme ponořit hlouběji a věnovat se systému waypointů, plánování a velmi přívětivému ovládání, které umožňuje nadefinovat si řadu parametrů k obrazu svému. Začněme tím, jak se celý boj dává do pohybu. Zadáte vojákům první příkazy a spustíte hru. Ti se rozejdou/rozeběhnou za svým cílem a konají vámi definovaný plán.

Rozruch na arabském tržišti * Oplzlá housenka dostala chuť na masíčko

Hra se však okamžitě zastaví, pokud nastane tzv. stop situace. Je jich poměrně hodně: spatření nepřítele, zranění vojáka, dokončení vámi zadaného úkolu, zabití nepřítele apod. Co je na tom celém půvabné je svoboda, se kterou si můžete „stopky“ nastavit. Nechcete, aby se hra zastavovala při některé z předem daných situací, tak ji prostě vypnete. Podobně můžete jednat s ovládáním kamery, která zaostřuje na místo stop akce. Plánování akcí funguje velmi podrobně. Umožňuje kombinovat příkazy v inventáři (přehazování zbraní, lékárniček, atd.) s operacemi na taktické mapě.

Zkratkové klávesy jsou nastaveny na téměř každou možnou operaci, takže frekventované příkazy jdou zkrátit o otravné  klikání na okraj obrazovky (dobij, klekni,...). Systém waypointů zajišťuje podrobný popis trasy, po které má voják dosáhnout cíle a má v sobě ukrytou jednu velmi příjemnou vlastnost. Pokud postavíte vojáka do chodby šířky jednoho pole, pochopitelně takový muž nejde obejít a druhý voják řve, že se na dané místo za blokovaným úsekem nedá dostat. Pokud však první voják chodbou evidentně pouze prochází (waytrace jde skrz), není problém a engine umožní poslat úzkou chodbou také druhého muže. Řeknete si pouhá drobnost, ale potěší.

Taktické mise: Boj

Obtížnost bitev v UFU je značně diferenciovaná a většinou záleží zejména na tom, jaké máte štěstí a jak se vám nageneruje úroveň. Jsou chvíle, kdy máte pocity jako při procházce rajskou zahradou - a jindy sedíte zarytě před monitorem a opakujete si v duchu: „Peklo, peklo, peklo!“ Počet ufounů se liší misi od mise, avšak jejich výbava je s časem stále na vyšší úrovni. To nyní odskakuji trochu zpět a apeluji na svědomitý vývoj zbraní, který pokud zanedbáte v honbě za příběhem, nebudete to mít lehké.

Zpět do akce. Ufouni jsou náhodně rozeseti po mapě a většinou číhají na mapě, aniž by vám šli nějak aktivně po krku. Avšak nejsou nijak hloupí a reagují na hluk, který v tomto případě není jen střelba, ale také rychlý pohyb. Pochopitelně během po opačné straně města nikoho neprobudíte, střelba však zahýbá i s hodně otrlým „spáčem.“ V UFU velmi záleží na tom, jak rozestavíte své jednotky. Vojáci se zbraněmi krátkého dostřelu by se měli plížit převážně podél zdí a bojovat ve dvojicích nebo trojicích, kdyby jeden z mužů utrpěl těžší zranění. Také by měli být velmi rychlí, ale nepředbíhejme. Ostřelovači mohou chodit vzadu a kontrolovat situaci. Nakonec - páteří skupiny jsou zbraně středního dostřelu a raketomety obecně.

Sólo akce pro rotační kulomet * Nedělní procházka klidným lesem

Teď jsem to hezky popsal, nicméně v praxi to vypadá úplně jinak. Musíte reagovat na jakoukoliv změnu situace. Objeví-li se cizák s raketometem, musíte se rozběhnout do stran. Cizáka s ovladačem mysli se snažíte zabít naopak ve skupině a rychle, aby nestihl po jednom oblbnout všechny. A objeví-li se cizáci ve větším počtu, začíná běs, na jehož konci málokdy neleží některý z mužů na zemi s životy v oblasti červené barvy. Já jsem prošel UFO nekonečnou posloupností manévrů dopředu i dozadu, od sebe i k sobě a musím říci, že jsem se rozhodně nenudil. Také proto, že plánování akcí jde rozepsat dopodrobna na jednotlivé výstřely.

Co mě na polotahovém systému zaujalo je fakt, že se to celé hraje velmi rychle a přesto máte kontrolu úplně nade vším. Hra vás upozorňuje na důležité události a vy si jako taktovkou dirigenta řídíte svůj orchestr kdekoliv je potřeba a upravujete si detaily tak, aby všechno znělo čistě a přirozeně. Tak nějak souboje v UFU fungují: vy je řídíte po krocích, ale zároveň máte spoustu času si je vychutnat se všemi efekty reálného času.

Taktická část: Výcvik jednotek

Vlastnosti jednotek jsou dotaženy do podrobnosti akčního RPG. Vojáci mají šest základních vlastností: sílu, obratnost, hbitost, inteligenci, vnímavost a sílu vůle, které jdou při přestupu na úroveň zvyšovat. Tyto vlastnosti jsou zásadní pro rozhodování, zda z vojáka na základě dovedností uděláte ostřelovače, specialistu na pušky nebo na ruční zbraně. Mezi dovednosti patří také hod granátem nebo raketomety a několik dalších podpůrných dovedností, které definují odolnost proti psychickým útokům nebo umožňují vojákovi se efektivně ukrýt.

Za zkušenosti získané v boji přechází vojáci na vyšší úrovně a zocelují se v boji. Pokud jako velitel usoudíte, že příslušný voják ještě není dost dobrý ve svém oboru, pošlete jej na výcvik, kde získá povolání a cenné body k dovednostem. Rozdíly mezi veterány a zelenáči jsou nesmírné. Zejména hbití vojáci uběhnou stejnou vzdálenost mnohem rychleji a lépe se s nimi manévruje, přičemž nemusím říkat, že pro ně není problém trefit myšku schovanou pod plechovkou na padesát metrů vzdáleném chodníku...

Technické zpracování a pár slov o dabingu

Grafika bohatě slouží ke svému účelu a vykresluje atmosféru zničeného světa. Musím zdůraznit, že nejde ani tak o vyspělou grafiku po technické stránce jako spíš o design úrovní. Přestože mluvíme často o náhodně generovaných misích, musím zdůraznit, že zejména bojiště ve městech vypadají skvěle a nepořádek na opuštěných ulicích vypadá velmi přesvědčivě. Přestože oko často zavadí o nepřirozeně ostrou hranu, města jsou plná detailů v podobě odpadků, rozbitých aut, plechovek a papírů.

Shrňme grafiku jako důstojné zobrazení ještě lepšího obsahu hry. Klasicky hudba ke hře jako je UFO málokdy předvádí poslouchatelné melodie. Hlavně v boji se vám nabízí sporé úryvky klavíru, který ladí s rozbitým okolím a během klidného postupu misí pak loudavé zvuky, brkající zejména na hráčovy nervy a podporují atmosféru.

• Propracovaná taktická část
  • Skvělá atmosféra poražené Země
  • RPG prvky
  • Opravdu rozsáhlá databáze zbraní a vetřelců
  • Možná mohl být hlubší příběh
  • Nepatrně slabší ozvučení
  • Možný pocit stereotypu, ale naštěstí jen krátce

Na co opravdu nesmím zapomenout je pochvala za český dabing vojáků. Už jsem měl tu čest s několika česky mluvícími hrami, ale žádná neměla tak propracované hlášky. Pro obě pohlaví existuje několik vzorových hlasů a některé extrapolované dělají z vojáka buďto drsňáka s tvrdým hlasem nebo ušlápnutého kloučka, který poslouchá na slovíčko. Nechybí ani typický přízvuk hlasu pro vojáky ze vzdáleného východu. Opravdu smekám, už jsem nevěřil, že půjde udělat hru s kvalitním dabingem - takovým, abych se u něj i upřímně zasmál a dobře bavil.

Závěrem

Takže koupit či nekoupit? Kdo se ještě nerozhodl, tomu říkám: jednoznačně koupit. UFO je kvalitní hra, která navazuje na úspěchy většiny titulů v této řadě. Je dobrá právě proto, že si zvolila trochu odlišnou, vlastní cestu a neztratila přitom jiskru svých předchůdců. Strávíte několik desítek hodin (střední a vyšší obtížnost) nad poměrně těžkými a zábavnými souboji. Po Zemi hoňte desítky ufounů nejrůznějších patvarů, střílejte je bohatým arsenálem zbraní a hlavně jim pořádně zatopte. Pokud se na to dívám správně, nikdy o nic lepšího v UFU jít nemohlo a Aftermath se tohoto hesla drží.

Ovládání: 8/10

Velmi důstojné pokračování UFA, za které se autoři rozhodně nebudou stydět. Jen tak dál ALTAR Interactive, více her jako je Aftermath!

Závěrečné hodnocení: 8/10