Recenze: Ultimate Spider-man – znovuzrození

Všichni fanoušci pavoučího hrdiny, rozdávajícího hlášky a rány stejnou kadencí, se mohou radovat z nového vzkříšení. Díky inspiraci novou komiksovou sérií je Peter Parker (a hlavně Mary Jane) mladší, divočejší a zábavnější než kdy předtím. Jedna z nejlepších komiksových adaptací? Dozvíte se v naší recenzi.

Platforma: PS2 (Xbox, Gamecube, PC, GBA, NDS, Java)
Paměťová karta: ano
Analog: pouze páčky
Výrobce: Treyarch
Vydavatel: Activision
Distributor v ČR: CD Projekt (

Nechme stranou rozebírání důvodů, proč je Spider-man jednou z nejoblíbenějších komiksových postav všech dob a pojďme si rovnou říct, že oba dosud natočené filmy i vydané hry lze označit za kvalitní. Speciálně v poslední reinkarnaci pavoučího muže na PS2, Spider-Man 2, dokázali tvůrci ze studia Treyarch navodit dojem gigantického města a pocitu úžasné svobody i rychlosti pohybu. Tentokrát je město o něco menší, ale souvisí to se zhuštěním zábavy do silnějšího a hutnějšího celku, takže ve výsledku učinili autoři nepochybě krok kupředu.

Zachraňovat bezbranné... * ...houpat se v síti... * ...a mlátit padouchy. Může být něco lepšího?

Jako předloha tentokrát musel posloužit samotný komiks, protože třetího filmu se dočkáme až příští rok. Zvolena byla čerstvá řada „Ultimate Spider-Man“, která vlila stárnoucímu hrdinovi do žil novou krev: vrací se zpět na začátek, takže Peter Parker je opět patnáctiletý školák (hlavní ženská hrdinka Mary Jane taktéž - a že je to panečku pořádně sexy školačka!). Všechny slavné události tak prožíváme znovu, nicméně s mnoha chytrými změnami a vylepšeními. Hře slouží ke cti především kvalitní podání příběhu z komiksu a vynikající grafika, působící „kresleněji“ než kterákoliv jiná cell-shadingová hra z poslední doby (srovnání snese snad pouze se stařičkou Comics Zone pro Mega Drive).

Příběh má ve hře silnou roli. Jednak je prezentován živoucím komiksem, na který je radost pohledět (báječné efekty animovaných komiksových okének, ale také špičková kamera, střih nebo choreografie, filmová hudba a vysoce profesionální dabing…). A za druhé navazuje přímo na komiksovou sérii, prohlubujíce její zápletku. Ústředním tématem je boj Spider-Mana a Venoma, díky čemuž si za černofialovou, věčně hladovou nestvůru budete moci také zahrát.

Venom protivníky přímo žere * Spider-man je starý bouchač * Souboje s bossy jsou zlatým hřebem hry

Hra ovšem využívá celé plejády slavných komiksových postav - kladných i záporných, od Fantastické Čtyřky po nezbytného Green Goblina. Většina z nich je přitom představena nově, jinak než je známe ze starých komiksů. Své si tedy užijí jak nováčci (hra vypráví Petrovy osudy znovu od začátku), tak hardcore fanoušci, pro něž má hra v rukávu řadu překvapení. Souboje s bossy jsou přitom zlatým hřebem hratelnosti a na některé finty či hlášky během nich určitě jen tak nezapomenete. Jediným problémem příběhového módu hry je krátkost. Lze ním prosvištět za nějakých sedm hodin. Následný režim volného objevování vedlejších úkolů ve městě může hratelnost prodloužit až na dvacet hodin, ale rozhodně to není tak dynamická a kvalitní zábava jako hlavní příběhový režim.

Jako pavouk

Spider-man je mezi ostatními super-hrdiny výjimečný především svým pohybovým nadáním. Jakožto pavoučí muž zvládá lézt po jakémkoliv povrchu v jakémkoliv úhlu a navíc používá houpání na pavučinovém vlákně pro bleskové překonávání velkých vzdáleností. Treyarch dokázali tyto vlastnosti kvalitně simulovat již v minulých hrách, nicméně tentokrát pocit z pobytu v Petrově kůži ještě vylepšili.

Úvodní souboj hlavních postav hry * Je dobré být dobrý * Takhle dopadnou konzoloví závisláci

Především jsou budovy nižší, takže už se nepohybujete v závratných výškách na pozadí oblohy. I když to může znít jako změna k horšímu, opak je pravdou: díky tomu, že jste níže nad ulicemi, je subjektivní dojem z bleskového pohybu na pavučině mnohem silnější. Jedním dechem musím také dodat, že díky vysoké rychlosti pohybu napříč rozlehlým městem má PS2 (na rozdíl od Xboxu a Gamecube) občas problémy se stíháním, framerate sem tam klesne pod standardních 30fps.

Excelentní podání komiksu * Venom háže vozidly jako balónky * A také má pořádná chapadla

Pomocí správně citlivého nastavení pohybu analogovou páčkou a částečně automatického zaměřování nejbližšího nepřítele dosáhli tvůrci také onoho pověstného stylu boje „prašti, uskoč, zařvi hlášku – a to celé opakuj dokud nepřítel nepadne“. Spider-man skáče z jednoho protivníka na druhého, ze zdi na zem a přitom neustále pokřikuje více či méně úsměvné vtípky.

Na designu hry pracovali samozřejmě přímo malíři stojící za komiksovou předlohou

Fanoušci předlohy se mnou jistě budou souhlasit, že výsledný dojem je perfektní. V zájmu dynamičtější hratelnosti ubylo něco bojových chvatů a vše je o něco jednodušší (tlačítko pro kopání, mlácení a vystřelování pavučiny – nic víc). Celkově se Spider-man hraje snadno a intuitivně, přestože na pohled to tak třeba nevypadá. Připomnělo mi to kromě jiného sérii Zone of the Enders, kde na pohled také není jasné jak se ten dynamický 360-stupňový chaos ovládá… ale přitom je to tak snadné.

Nechejte se houpat

Ultimate Spider-man nabízí koncept otevřené hrací plochy – po zhruba hodinovém úvodním tutoriálu, který vás vede městem krok po kroku, dostanete možnost pohybovat se herním prostředím zcela podle své chuti. Na mapě máte zobrazeny hlavní úkoly (ty posouvají dopředu hlavní příběhovou linii) a úkoly vedlejší. Problémem je, že vedlejší úkoly jsou na rozdíl od těch hlavních docela stereotypní a nejsou nijak zvlášť motivující. Naštěstí se dají většinou (přesně v duchu předlohy) zvládat tak nějak „mimochodem“ po cestě okolo (odskočení si za účelem záchrany civilisty padajícího ze střechy nebo přepadeného lupiči nemusí trvat déle než pár desítek vteřin).

• Solidní příběh
  • Komiksový dojem
  • Stylizovaná grafika
  • Hratelný Venom
  • Souboje s bossy
  • Dialogy a dabing
  • Menší město
  • PS2 místy nestíhá
  • Stereotypní nepovinné úkoly

Díky před-pubertálnímu stáří hlavních hrdinů dýchá hra zaměřením na mladší hráče, přesto si ti starší a náročnější mohou užít své – především v kůži zloducha Venoma. Tenhle drobek si totiž doplňuje energii požíráním nepřátel (či civilistů). Kromě toho má jeho černofialová image nezanedbatelné charisma:-). Hra je rozhodně vhodná pro všechny fanoušky superhrdinských komiksů a líbila se mi o nějaký ten kousek více, než nedávný Hulk: Ultimate Destruction. Na druhou stranu akční RPG X-Men Legends 2 je zhruba stejně dobrou volbou.

Zvuk: 10/10

Podařená zábava pro všechny fanoušky komiksu, arkádovité akce a seriálů pro dospívající. Vysoce stylizovaná grafika, výborná hratelnost a solidní příběh staví tento titul nad konkurenční komiksové adaptace.