Recenze: Uncharted: Drake’s Fortune – lovci pokladů

Lákají vás vůně tajemných dálek? Chtíč po adrenalin burcujícím dobrodružství? Vidina ukrytého pokladu nezměrné ceny? Tak to se přidejte Nathanu Drakeovi, novodobém Indiana Jonesovi, v jedné z nejočekávanějších her podzimní nabídky pro Playstation 3.
Objednejte si na shop.doupe.cz

Uncharted: Drake`s Fortune
    PS3: 1 699,- Kč

Platforma: PS3
Typ hry: Akční adventura
Výrobce: Naughty Dog (
Vydavatel: Sony (

Poklad. Jak fascinující slovo. Symbolizuje tajemství, dobrodružství a pochopitelně bohatství. Snad každý by chtěl najít nějaký dávno ztracený a neskutečně cenný poklad. Objevit ztracené zlaté město El Dorádo, potopenou galonu s mayským bohatstvím, zakopanou pirátskou truhlu plnou stříbrňáků, cennosti shromaždované nacisty, templářský poklad, štěchovický poklad… Vždyť skryté bohatství se přeci válí všude, stačí ho jen (najít) a sebrat! Po světě se toulá spousta bláznů, snílků a nadšenců, kteří věří ve svůj zlatý sen. S jedním takovým dobrodruhem jsem vyrazil za fata morgánou jménem poklad i já. Nathan Drake, tak zní jméno jedno takového dobrodruha a jeho strhující cestu si můžete prožít i vy ve videoherním „cestopisu“ Uncharted: Drake’s Fortune.

Divné místo na zaparkování ponorky * Snad tam budou mít i stánek s občerstvením * Nedrží tu pistoli moc sebejistě

Ve stopách slavného předka

Nathan je rozený dobrodruh, takový ten s přijatelnou dávkou posedlosti, která mu velí nikdy se nevzdávat a vrhat se stále a stále znovu do nebezpečných situací. Už odmala věří, že má společné kořeny se sirem Franciesem Drakeem, slavným anglickým korzárem, a hodlá to světu dokázat. Napomoci mu má i tajemný stříbrný prsten, po staletí v Nathanově rodině předávaný z generace na generaci. Ale v nejtěžších chvílích vám bižuterie pomocnou ruku nepodá, ale přátelé ano. Nathana při jeho divokém dobrodružství doprovází zvídavá a sličná filmová dokumentaristka Elena Fisher a Victor Sullivan, dobrodruh a Nathanův vzor.

Ještě, že ta kůra není mokráááááá... * Cos to řekl o mý matce?

Na začátku dobrodružství stojí objev potopené rakve sira Francise Drakea, která ovšem překvapivě místo těla ukrývá deník naznačující, že slavný mořeplavec nezemřel v roce 1596, jak kážou dějiny, ale vydal se za nějakým velmi důležitým posláním. Nathan ve snaze rozmotat klubko záhad vyráží pochopitelně v jeho stopách, kterého zavedou na jeden zdánlivě obyčejný tropický ostrov v tichomoří, který však ukrývá neobyčejné tajemství. Je jím onen dychtivě chtěný poklad? Ale no tak, přeci si nemyslíte, že vám to prozradím.

Uncharted zkušení borci Naughty Dog od začátku prezentovali jako, hm, řekněme interaktivní verzi dobrodružných filmů formátu trilogie o Indiana Jonesovi, Honba za diamantem či nověji Lovci pokladů s Nicolasem Cagem. Pochopitelně se přímo vyzývavě nabízí paralela s dobrodružstvími polygonové archeoložky Lary Croft a do velké míry se jimi jen inspiruje. Ovšem zdejší jízda je daleko adrenalinovější, filmovější a po hříchu též i lehčí a kratší. Tedy určitě v porovnání s prvními díly. Ale žádné zbytečné předbíhání.

Stejně jako jeho kinematografické vzory, staví Uncharted na silné zápletce nepostrádající tradiční propriety jako charismatického hlavního hrdinu, sexy ženštinu, slizké arcilotry, smrtelné zlo, divoké honičky, zběsilé přestřelky, překvapivé zvraty i vtipné, inteligentně napsané dialogy a náznaky milostného románku. Všechno to tu je, zkombinované do toho nejchutnějšího koktejlu, který vám opravdu často dává pocit, že nehrajete hru, ale sledujete film. Což ještě podtrhují výborné animace všech postav, ať už se jedná o různé grimasy, synchronizaci pohybu rtů s řečí či samotný pohyb.

Já jsem si to šestý pivo neměl dávat * Hrajeme na chovávanou * Poněkud progresivní masáž žaludku

Tři hry v jedné?

Herně kombinuje Uncharted tři základní složky v podobě akrobatického překonávání překážek s řešením logických puzzlů, intenzivních přestřelek a pěstních soubojů. Poměr akčních pasáží s překonáváním překážek je zhruba půl napůl.

Akrobatické sekvence se do velké míry dají připodobnit ke hrám typu Tomb Raider či Prince of Persia, přičemž ovšem nejsou až tak nerealistické jako u Prince, ale zároveň vypadají podobně pohledně, rozhodně lépe než prostocviky slečny Croft. Nathan ovládá všechny základní pohyby jako přeskakování propastí, ručkování po římsách, houpání se na lanech, balancování na úzkých lávkách (rovnováhu udržujete nakláněním ovladače Sixaxis) atd. Stejně jako v posledních dílech Tomb Raidera (hlavně Legend) je většina pohybů silně automatizována, což sice znamená zatracenou efektivnost a minimalizace frustrace z pádu do neznáma, ale zároveň to boří i jakýkoliv pocit výzvy. Navíc cesta dál takřka vždy bije do očí, takže nehrozí praktický žádný zákys a spíš místy hrozí znuděnost.

Stereotyp narušují klasické puzzly, co by to taky bylo za dobrodružnou hru bez starobylého zaprášeného chrámu ukrývajícího tajné dveře, otočné sloupy atd., že? Bohužel na podobné kratochvíle narazíte jen párkrát za hru a vždy se jedná o hádanku, kterou rozluští šestileté dítě do deseti minut. Jistě, hra se tím zpřístupňuje i začínajícím hráčům, což bylo bezesporu cílem autorů, ale zároveň trochu ničí zážitek těm pokročilejším.

Olověný valčík

Na druhou stranu snahu o jednoduchou „casual“ hru boří obtížnější střílecí pasáže. Přestřelky by se nejsnadněji daly porovnat k hitovce Gears of War. Žádné automatické uzamykání cílů, jen plně manuální zaměřovač v klasickém pohledu přes rameno. Nechybí ani zběsilá střelba naslepo a ukrývání se za překážky. Stisknutím jednoho tlačítka se hlavní hrdina „přilepí“ ke sloupu, zídce či podobné překážce, odkud může vykukovat a vyklánět se a odstřelovat jednoho lumpa za druhým.

A pozdravuj dole * V Uncharted to pěkně bouchá, jen co je pravda * Tomu se říká cliffhanger

Nathan unese jednu větší zbraň typu kulomet, pistoli a pár granátů (křivka hodu se ovládá nakláněním ovladače), což nabízí i nějaké taktické uvažování, jestli si nechat osvědčené AK47 nebo vsadit třeba na brokovnici. Protivníci v podobě novodobých pirátů, žoldáků a podobné verbeže mají poměrně pod čepicí, velkou měrou spoléhají i na skripty, takže vám dokáží slušně zatopit. Kryjí se, házejí často granáty, přesouvají se na lepší pozice, snaží se vám dostat do zad a vzájemně spolupracují. Díky  poměrně omezené munici tak přestřelky nikdy neztrácejí tempo a nutí vás se chovat opatrně a takticky.

Co uděláte v případě, že vám dojde munice? S děsivým křikem utečete? Nathan Drake neutíká, pere se. Finální složkou hratelností jsou souboje nablízko. Bitky připomínají klasické bojovky, jen s dvěma tlačítky a extrémně očesaným seznamem komb. Vše je do velké míry automatické, stačí jen ve zpomaleném záběru stisknout tlačítko ve správný okamžik a je vymalováno. Údery a zabíjení holými pěstmi ovšem nejsou stále totožné, ale záleží na situaci, místě atd. Pokud je poblíž zeď, Nathan o ni rozmázne pirátovu hlavu, jindy mu zlomí krk, nakope mu… možnosti likvidace jsou poměrně široké. Bohužel jak jsou bitky efektivní, tak pohříchu málo k nim dochází. Víceméně to záleží na vás, zda se budete snažit dostat na kontaktní vzdálenost a rozmlátit pár ciferníků, ale 90 procent setkání s protivníky se dá vyřešit posláním párku olověných včeliček.

Červené světýlko znamená problémy * Co ukrývá stará nacistická ponorka?  * Vyhrnu si rukávy, praštím s tebou do trávy

Tropická dovolená

Už jako nepojmenovaná hra od Naughty Dog zaujalo dílko pro novogenerační konzole živoucí džunglí, kde většina dobrodružství odehrává. Spletité změti lián, stromy snad pomalu rostoucí do nebe, padlé tlející kmeny, skalní vyvýšeniny obrostlé mazlavým mechem, šumící vodopády a do toho dávno rozpadlé a zarostlé ruiny starodávné civilizace, opuštěná španělská pevnost i rezavějící nacistická ponorka – to všechno nejen výborně vypadá, ale hlavně se pravidelně střídá, takže herní zážitek díky tomu dostává koňskou dávku atraktivity do žil. Jak už jsem několikrát zmínil a mělo by se stát i hlavní mantrou této recenze, Uncharted je takřka nonstop adrenalinovou jízdou, vlekoucí vás jako rozbouřené peřeje vratkou bárku.

I když zmiňovaná explorace může okamžiky nudit, díky často se střídajícímu tempu je stále o co stát. Chvíli tak přeskakujete z útesu na útes, abyste se následně dostali do divoké přestřelky v táboře pirátů. Pak narazíte na starou pevnost a po jejich stěnách se snažíte dostat dovnitř atd. Hratelnost zpestřuje i několik perfektních pasáží jako jízda na vodním skútru či akční pasáž za kulometem džípů. Škoda, že takových zpestření není ještě o něco víc.

Jediné, co vás tak může zaskočit je poměrně velká lineárnost celého dobrodružství, jak jsem už zmínil, cesta dál je vždy jednoznačně nalinkovaná i díky lokacím poměrně brutálně omezeným na koridory. Co ale džungle ztrácí na rozlehlosti, nabývá na detailnosti. Celé dobrodružství se navíc po vzoru třeba God of War či Heavenly Sword obešlo bez nahrávacích obrazovek. Opět další prvek zvýrazňující intenzitu celého zážitku, kterému silnou tečku dodává filmová dobrodružná hudba a bezchybný dabing.

• Silný příběh
  • Skvěle zpracovaná džungle
  • Výborné animace
  • Zábavné přestřelky
  • Pestré prostředí
  • Svižná hratelnost
  • Příliš koridorové
  • Slabší explorativní část
  • Pár slabších pasáží
  • Občas podivný kolizní systém

Jistě, Uncharted: Drake’s Fortune není přímo killer titul, který by donutil masy začít houfně kupovat PS3, ale nedá se mu upřít vysoká kvalita a silná hratelnost. Navíc poměrně potěší i herní doba, která se sice drží na hranici 10 hodin na střední obtížnost. Takže žádné další ostudné fiasko jako Heavenly Sword. A nechybí ani varianta na achievementy, které dokáží ponouknout k dalšímu hraní. Z mého pohledu tedy rozhodně dávám palec vzhůru. Ostatně vyzkoušejte demo z PSN a přesvědčte se sami.

Zvuk: 9/10

Podařená dobrodružná akce situovaná do živoucí džungle, starobylých chrámu a dalších propriet nezbytných pro hon za pokladem.

Dostupné pro: PS3