Recenze: Undercity – ovládněte metro

Milovníci vláčků a dalších přepravních vozidel, všichni ti, co chtěli být v mládí řidiči MHD, nechť zbystří zraky. V Undercity dostanou na starost svoje vlastní metro, spousty nevrlých cestujících a tu a tam i bombu v některé ze souprav. Zdali je to zábavné? Bezesporu.
Recenze: Undercity – ovládněte metro

Žánr: Dopravní simulátor
Platforma: J2ME
Testovací hardware: Nokia 6680
Česká lokalizace: Ne
Hru poskytnul:
Wapstránky.cz

Skrývat své nadšení z pocitů, jež se mne zmocnily při hraní Undercity, nemá smysl. Nejedná se sice o revoluční dílo, z něhož budou všichni paf na dlouhé týdny, měsíce, ne-li roky. Dalo by se říci, že zaujme spíše malou skupinu nadšených „hračičkářů“, kteří vlastní doma nejeden model vlakové soupravy či rovnou celé dráhy, v mládí chtěli usednout za volant autobusu a v GTA 2 vždy řídili MHD s velkým nasazením. Možná infantilní, avšak právě pro tuto skupinu lidí je Undercity stvořeno.

„Zákaz pokládání teroristických bomb“

Ujmete se vlastního metra v jednom z několika velkoměst světa, v jehož tunelech musíte přepravit co nejvíce cestujících pokud možno v co nejkratším čase – hladce a bez potíží. Že vám ale tu a tam někdo zatáhne za nouzovou brzdu, přihodí pár bomb do jedné ze souprav či zpestří den jiným překvapení, s tím musíte jako otrlý šofér počítat. Ostatně pracovat například v takovém Rusku není žádný med a už po pár minutách budete toužit po letence směřující raději někam na západ. Pointa hry je ukryta právě v cestování světem, neboť hlavním cílem každého kola je vydělat co nejvíce peněz a za jejich určitý obnos zakoupit cestu na další známé místo na světě.

Z počátku se nesetkáte s mnoha problémy, vše půjde jako po másle, snad jen to brzdění bude chtít trochu cviku. Ono přejet jednu zastávku není příliš příjemné a kromě faktu, že proděláte na potenciálních cestujících, vás nemine ještě vlastní penalizace. Když nebudete stíhat a včas se dostávat na stanice, budete zřejmě nuceni šlápnout na plyn a zastavovat opravdu "nadoraz".

Přesto nemohu říci, že Undercity utápí hráče v přílišné obtížnosti a nenechá jej ani na chvíli oddychnout. Určitě ne ze začátku. K dispozici je i možnost upgradu vlastního stroje o účinnější brzdy, rychlejší motor a efektivnější otevírání dveří. Všechny zmíněné aspekty výrazně pomohou ve vydělávání dalších peněz, a tudíž i k následným postupům ve světě. Škoda ovšem je, že jejich variabilita se vztahuje jen na tyto aspekty. Povrchní a v mnoha ohledech zjednodušené pojetí do velké míry Undercity sráží a brání v úplném využití jinak velkého potenciálu. Rovněž musíte počítat se stereotypem, o jehož eliminaci se sice snaží nepěkná teroristická zpestření nebo neukáznění cestující, avšak mnohdy neúspěšně.

Jezdí to, otevírají se tomu dveře, dokonce to i vydělává

Co tomu chybí? Možná lepší technické zpracování, které v případě Undercity plní to nejnutnější a jakýkoliv další případný požitek třeba jen z hezké grafiky odsouvá kamsi do neznáma. Do noty nehraje ani hudební doprovod společně s absencí zvuků. Posledně jmenovaný případ plze nicméně oželet bez lítosti, neboť by vzhledem k pojetí hry působil zbytečně, ne-li rovnou rušivě.

• Nápad
  • Pojetí
  • Náplň hry zpestřena o řadu dalších faktorů (teroristé apod.)
  • Možnost upgradu vlastní soupravy metra
  • Není pro každého
  • Technické zpracování mohlo být lepší
  • Hra mohla být propracována více do hloubky

I přes řadu záporů je možné k Undercity přiřadit slova jako „zábavné“, „zábavné“ a „zábavné“. Ne všechny zaujme, ne všechny nadchne, ale příznivci podobného žánru nebudou koupí této mobilní hříčky litovat.

Grafika: 5/10
Originalita: 7/10
Atmosféra: 7/10